PDA

View Full Version : Gitaar in het vliegtuig



RedBuell
1 maart 2006, 18:00
Ik zit er aan te denken een gitaar te kopen in Engeland (Schecter), opsturen doen ze niet dus wordt het zelf ophalen, kost ongeveer € 100 en dan scheelt het me nog € 100,-.

In iedergeval lijkt het meenemen me een probleempje, kan ik hem in laten checken in een harde koffer of zijn ze vaak wel relaxt en kan ik hem meenemen in de cabine. Zijn de tempverschillen in het ruim als ik hem incheck als bagage niet slecht voor de gitaar?

bram123
1 maart 2006, 18:04
no way, dat ze je dat ding als handbagage laten meenemen in de cabine. (en ook niet als je je volspuit met axe deo.)

nielsduursma
1 maart 2006, 18:16
ga met de boot. dan kan het makkelijk. heb je ook minder last van lastige douanes enzo.

terrasbeest
1 maart 2006, 18:29
Te groot voor handbagage.
Indien stevig verpakt weinig kans op schade, kan wel verloren gaan, natuurlijk..
Over de Douane hoef je je geen zorgen te maken : die krijg je niet eens te zien, het is binnen de EG. Op de grote luchthavens zijn er afzonderlijke terminals voor de EG en daar is geen Douane ( is er ook niet nodig: je doet niks verkeerd, je hoeft niks aan te geven )

RedBuell
1 maart 2006, 18:33
Even een aanvulling, het scheelt dan nog ruim € 200 met nederland

Daniël_san
1 maart 2006, 18:45
Je kan bij het inchekken vragen of je de gitaar mee mag nemen de cabine in. Zo nee en je wilt dat ding toch meehebben: Om de koffer nog een laaf plactic doen, en een stikker erop plakken met Fragile.

vibro
1 maart 2006, 20:08
Boot is volgens mij nog de beste optie.
Neem een goedkope vliegticket heen, zijn er genoeg en boek per internet de boot terug. Heb je inderdaad eigenlijk geen last van moeilijk doennerige douaniers. Succes.

RS-Rik
1 maart 2006, 20:11
Hint tunnel hint. Kost je 50 euro aan benzine, of je gaat met dat ding dat tjoek tjoek doet.

almarvk
1 maart 2006, 21:07
Pak de bus en de boot met Eurolines. Duurt wel langer, maar is stukken goedkoper en je kan zo je gitaar meenemen.

Helter Skelter
1 maart 2006, 21:16
Ik zou ook heen met het vliegtuig en terug met de boot gaan, vanaf Harwich zit je met de catamaran in 2 uur in Hoek van Holland (Stena Line)

Waar is het eigenlijk in Engeland?

RedBuell
1 maart 2006, 21:51
http://www.soundcontrol.co.uk/mod_1/pages/mod_1.4/pages/index.php?request=displayStores&showAll=1

Hier een lijst met filialen van die toko, ik zat zelf te denken aan het filiaal in Londen. Heb een auto (diesel) dus als ik over land en met de boor ga ga ik niet met de bus.

CatchDude
1 maart 2006, 22:05
Hmm, ik wil m'n gitaar meenemen naar Curacao en hij moet wel in het bagageruim. Ik vertrouw alleen die hele bagage afhandeling en zo niet vwb. voorzichtigheid en zo. Zou het verzekerd zijn als ze hem kwijtraken (dan wel slopen)?

Helter Skelter
1 maart 2006, 22:07
Hmm, ik wil m'n gitaar meenemen naar Curacao en hij moet wel in het bagageruim. Ik vertrouw alleen die hele bagage afhandeling en zo niet vwb. voorzichtigheid en zo. Zou het verzekerd zijn als ze hem kwijtraken (dan wel slopen)?

dat denk ik niet, muziekinstrumenten moet je apart verzekeren

CatchDude
1 maart 2006, 22:10
Ik heb wel en doorlopende reisverzekering. Dat dekt ook verlies van baggage, maar valt een gitaar daar onder... Hmm, toch eens even alle papieren bij elkaar zoeken...

bram123
1 maart 2006, 22:11
ik zou als ik redbuell was wel even driedubbelchecken of de gitaar die je zoekt daar ook daadwerkelijk aanwezig is. Zou niet de eerste winkel zijn die dingen op de website aanbiedt die niet aanwezig zijn in de winkel zelf. sta je dan met je bootticket. (stoeme oellander)

Helter Skelter
1 maart 2006, 22:15
Ik heb wel en doorlopende reisverzekering. Dat dekt ook verlies van baggage, maar valt een gitaar daar onder... Hmm, toch eens even alle papieren bij elkaar zoeken...



nee, ik heb het toendertijd nog speciaal gevraagd maar instrumenten en sieraden vallen daar niet onder, ik heb toen de gok maar genomen en heb een bus vol instrumenten naar Zwitserland gereden. In een vliegtuig is het riskanter omdat je geen zicht hebt op wat er met je spullen gebeurd.

Punt
1 maart 2006, 22:18
Ik laat wel een een gitaar uit de USA komen en dan moet ik BTW en invoerrechten betalen. Hoe zit dat hier?
Die prijzen zijn trouwens niet in Euro maar Engels ponden, heb je daar rekening mee gehouden ? :)

RedBuell
1 maart 2006, 22:45
Ik check natuurlijk eerst wel ff met die zaak of ze de gitaar op voorraad heben, de prijs in engelse ponden komt ongeveer de helft bij en dan heb je de prijs in euro's.

Ik wil in nederland toch eerst ff kijken bij een zaak die die dingen verkoopt of het wel is wat ik er van verwacht.

CatchDude
1 maart 2006, 22:59
nee, ik heb het toendertijd nog speciaal gevraagd maar instrumenten en sieraden vallen daar niet onder, ik heb toen de gok maar genomen en heb een bus vol instrumenten naar Zwitserland gereden. In een vliegtuig is het riskanter omdat je geen zicht hebt op wat er met je spullen gebeurd.
Aaah, minder... Tja, ik vind het nogal een gok. Misschien is een goedkoop ding ter plaatse kopen een beter idee om die 2 weken door te komen...

zjanke
2 maart 2006, 10:53
ga met de boot. dan kan het makkelijk. heb je ook minder last van lastige douanes enzo.

Binnen de EU heb je nergens last van lastige douane, als je van buiten de EU komt maakt het niet zoveel uit hoe je komt, dan is er altijd douane.

terrasbeest
2 maart 2006, 11:39
Ik laat wel een een gitaar uit de USA komen en dan moet ik BTW en invoerrechten betalen. Hoe zit dat hier?
Die prijzen zijn trouwens niet in Euro maar Engels ponden, heb je daar rekening mee gehouden ? :)

Be Invoerrechten zijn door de Engelse invoerder aan de Engelse Douane betaald-hoef jej je dus geen zorgen meer over te maken, je hoeft dus ook niet meer langs te Douane te gaan. Als particulier zal je de BTW in Engeland betalen ( nakijken of dit reeds in de opgegeven in de prijs of niet-opgelet de BTW % verschilt in in sommige landen van de EEG)

Veekeren
2 maart 2006, 13:01
@RedBuell, misschien domme vraag, maar heb je die Nederlandse winkel gemaild of ze niet enigszins in de prijs mee kunnen / willen gaan? Oke, kans is klein, maar niet geschoten...

Orpheo
2 maart 2006, 13:45
als je een gitaar gaat halen vanuit de USA, stap dan over in engeland naar nederland. in engeland doen ze veel minder moeilijk als je met dingen uit de USA aan komt kakken.

nielsduursma
2 maart 2006, 13:54
Ik zit er aan te denken een gitaar te kopen in Engeland (Schecter), opsturen doen ze niet dus wordt het zelf ophalen.

uche uche (orpheo) uche uche

Orpheo
2 maart 2006, 14:16
uche uche (orpheo) uche uche

i know, maar ik las ergens iets over 'amerika' en ik ben te lui om t hele topic door te lezen wat t precies was ;)

jozum
2 maart 2006, 22:28
@ts

Ik heb in januari vier keer met mijn gitaar gevlogen (heen en weer naar Berlijn en Barcelona), en geen enkele keer was het meenemen van mijn gitaar als handbagage een probleem. Je moet zoizo een gigbag gebruiken, in een koffer kan het niet denk ik. Maar bij het inchecken zullen ze altijd zeggen dat je maar moet afwachten of de purser je gitaar niet alsnog in het laadruim doet. Ook al zat het vliegtuig elke keer vol, nog was er ruimte voor mijn gitaar. Geen probleem dus. Mocht het binnen toch vol zijn kunnen ze hem ook in een bagageruimte stoppen die apart voor de bemanning is, dus waar je gitaar weinig risico loopt. Ik weet niet hoe het zit met landen buiten de EU, maar dit is mijn ervaring. Succes!

jozum

Helter Skelter
3 maart 2006, 01:03
koop of leen een Musicman Axis (sport) die zijn ontworpen om in de overheadbin van een vliegtuig te kunnen passen!

Curacao zei je he? ik heb een Axis, mag je wel lenen hoor op voorwaarde dat ik ook mee kan :)

jozum
3 maart 2006, 01:13
mijn strat paste er prima in, ook de bassist (stuk grotere mensuur) raakte zonder probleem zijn ding kwijt in een compartiment...

Helter Skelter
3 maart 2006, 01:20
ok! ik had het een keer ergens gelezen dat dat de reden was waarom de MM Axis en Silhouette een slag kleiner zijn dan de meeste andere gitaren.

CatchDude
10 maart 2006, 22:32
Ik ben net terug gebeld door mijn verzekeraar, bij mij valt de gitaar gewoon onder de reisverzekering! Die gaat dus mooi mee op vakantie!

Helter Skelter
10 maart 2006, 22:38
Ik ben net terug gebeld door mijn verzekeraar, bij mij valt de gitaar gewoon onder de reisverzekering! Die gaat dus mooi mee op vakantie!


mooi! welke verzekeraar is dat? :)

CatchDude
10 maart 2006, 23:11
http://www.braacx.nl/

Is geen verzekeraar maar een soort tussenpersoon-organisatie. Die hebben m'n polis nog eens nagekeken en me verzekerd (haha, woordspeling ;)) dat m'n gitaar gedekt is bij m'n reisverzekering. Stond blijkbaar gewoon in de polis. (Niet dat ik die hier thuis ooit nog ga vinden.. ;))