PDA

View Full Version : Voodu Valve bedienen met tabletop midi-controller?



paulusdeBKB
1 maart 2006, 14:28
Hi Guys,

Kan ik een tabletop controller, bedoeld voor aansturen softsynths of sequensers, ook gebruiken voor het inregelen van de presets van een Voodu Valve? Zou wel heel relaxed zijn om wat dedicated knoppen te hebben voor gain, master, bass, mid, treble, presence en FXmix.

Indien mogelijk, welke raden jullie me aan?

paulusdeBKB
2 maart 2006, 13:07
??? Iemand?

piezo
2 maart 2006, 13:32
Ik weet niets over de Voodoo Valve, maar ik gebruik wel een desktop MIDI controller, n.l. de Nano van Behringer. Voordeel ervan boven uitgebreide controllers is, dat ie klein, licht en goedkoop is (49 euro) en dat de draaiknoppen (4 stuks maar, daarnaast ook schakelaars) lekker ver uit elkaar zitten.
Daarnaast gebruik ik nog een Roland GR-33 als floorboard MIDI controller; als zodanig wel beperkt, maar nog een FCB-1010 / FC-200 oid erbij neemt veel teveel vloerruimte in.

Wat "control" ik behalve de synth geluiden van de GR-33 nog meer? Amp switchers als de Nobels MS-4, een Vox Tonelab, MultiFX, een synth module, een analoge keyboard synth. In de toekomst nog een looper ook.

paulusdeBKB
2 maart 2006, 14:39
Hoi Piezo, bedankt voor je bericht. Die Nano klinkt wel boeiend! In mijn Voodu Valve kan ik per patch 8 CC's aanwijzen dus gain, bas, mid, treble zou ik dan lekker met knopjes kunnen inregelen. Ik ga ook nog even op zoek naar een controller met 8 draaiknoppen, dan kan ik eindvolume, presence, mid freq en FX mix ook nog draaien. Voodu Valve kan namelijk erg goed klinken maar het is nu wel een monnikenwerk om de patches goed in te stellen.

Nog even een andere vraag: ik heb sinds afgelopen weekend een Godin met synth access. De verkoper heeft nog een Roland GI 10 liggen en gitaarsynth spelen lijkt me erg leuk. Ik heb het ding in eerste instantie niet gekocht omdat ik ook (nog) geen synth module heb - een GR33 lijkt me in eerste instantie toch handiger. Maar ik ben benieuwd hoe jij dat ziet? In de GI 10 zitten geen geluiden maar hij zal dan ook wel goedkoper uitvallen, lijkt me. Slimme inzichten zijn welkom!

piezo
2 maart 2006, 15:41
Graag gedaan.
Met de GI-10 of de nieuwere GI-20 heb ik geen ervaring. Wat ik er van gehoord heb is dat de aparte mono mic/line ingang op de GI-10 niet zo'n succes zou zijn. Zit dan ook niet meer op de GI-20.
Een leuke feature van de nieuwe GI-20 is dat je de MIDI volume knop op de GK-2A of op je Godin ook een andere CC functie kunt geven dan alleen MIDI volume, zodat je van de aangesloten synthesizer meer CC functies kunt bedienen. Die mogelijkheid heb ik op mijn GR-33 niet, dus alleen volume.
In hoeverre de GI-20 verder beter/sneller is dan de oude GI-10 weet ik niet.
Voor veel objectieve (èn subjectieve) info over gitaarsynths kun je lezen wat ik onder de nick "Matrix" heb geschreven op het synthforum:
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=50868&perpage=20&pagenumber=3

piezo
2 maart 2006, 16:06
Ik ga ook nog even op zoek naar een controller met 8 draaiknoppen, dan kan ik eindvolume, presence, mid freq en FX mix ook nog draaien. Voodu Valve kan namelijk erg goed klinken maar het is nu wel een monnikenwerk om de patches goed in te stellen.

Als het alleen om het programmeren gaat kun je gewoon 2 patches met ieder 4 verschillende CC draaiknoppen op de Nano programmeren en daartussen heen en weer schakelen. (Zonder je Voodu Valve mee te schakelen, kan heel goed) Dan kun je dus toch 8 functies van je Voodu programmeren en de programmering van de Voodu vervolgens opslaan. Voor realtime/live bediening van de Voodu is dat heen en weer springen wellicht wat te bewerkelijk of riskant.

paulusdeBKB
2 maart 2006, 16:54
HAAAHHH!!! NEE DAT IS PERFECT!!! (Kijk ik weet dus net te weinig van MIDI om aan dat soort dingen te denken).

Pfff, bijna een Evolution controller gekocht voor 120 euro...
Nee joh, met die vier knoppen kom ik live prima uit de voeten:
Gain, bas, mid en treble, of
Bas, mid, treble en presence, of
gain, mid, volume en FX mix

en ga zo maar door.

Die Evolution heeft 16 controllers dus dan zijn echt alle knoppen dedicated, maar de Voodu Valve kan toch maar 8 cc's aan. Aan de andere kant, ik heb ook nog een Intellifex... hmmm... Maar daar hoef ik live veel minder aan te tweaken natuurlijk.

BTW: ik heb even op het synth forum gekeken. Hele heldere verhalen schrijf je daar! Dank. Heb ook nog een paar nuggets aan informatie voor je:
- In de Godin LGXT zitten wel degelijk trimpots voor de piezogevoeligheid per snaar.
- Roland GL-20 is sneller dan de Roland GL-10, MITS je rechtstreeks via USB de computer induikt (en een Mac gebruikt?). Aangesloten op een geluidenmodule lijkt het verder allemaal weinig uit te maken.
- Verder schijnt de Axon gitaar--> midi converter het snelst te zijn, maar John McLAughlin is weer overgestapt naar de Roland GL-20. Misschien heeft de Axon geen USB, dat heb ik niet gecheckt?

Ik ga vanavond even zo'n Behringer control halen bij Dirk Witte. Na het weekend post ik mijn bevindingen wel bij het programmeren van de voodu valve. Leuk voor het nageslacht.

piezo
2 maart 2006, 17:59
Bedankt voor je opmerkingen over GI10/20 en Godin LGXT. Zitten in jouw LGXT nu toch RMC piezo's of het oudere "Baggs" type? Misschien had die importeur het wel gewoon mis over die instelpots.

Als je de Nano aangeschaft hebt, stuur me dan even een PM met je E-mail adres. Ik heb voor "mijn Synth & MIDI mannetje" in de winkel een gebruikers review geschreven, waarin met name de zaken aan de orde komen, die helemaal niet of slecht in de handleiding staan. Behringer handleidingen willen namelijk wel eens erg karig zijn, zo van: "M'n beste muzikantje, dat spreekt toch vanzelf !!!"

paulusdeBKB
2 maart 2006, 19:47
Helaas, ik heb de Baggs piezo's, niet de RMC's. Volgens de forums schijnen die RMC's toch wel echt beter te zijn. Nou ja, je kunt niet alles hebben. Het lijkt me dat die Baggs piëzo's het ook wel zullen doen met MIDI.

Heb net nog een mailtje gestuurd naar Richard Hallebeek (www.richardhallebeek.com), die ik overigens niet ken maar hij doet ook veel met Gitaar en MIDI. Hopelijk reageert hij en dan zijn we weer wat wijzer. Ik zal er tzt een mooie post van maken.

Ik ga nu die control surface kopen, dus kom maar op met die review. Mijn e-mailadres stuur ik je nu per PM.

piezo
3 maart 2006, 03:22
Review is verzonden per E-mail. NB is wel aanvúllend op de handleiding.

Voor zover ik weet - en ook heb kunnen beoordelen - zijn RMC's een klein beetje beter geschikt om een "akoestisch" geluid uit een solid body te halen. Daar staat tegenover dat de LR Baggs piezo's dankzij die instelpots wel eens een betere (lees: meer gedoseerde) MIDI dynamiek zouden kunnen opleveren. Ik ben echter een beetje een "dynamiekfriek" zoals je wel uit mijn synthforum bijdrage hebt kunnen opmaken.

Ik heb de Godin LGXT, topmodel LGX??-SA (beide met Baggs) en de goedkopere xT-SA (met RMC) alledrie geprobeerd, maar niet in een eerlijke AB vergelijking en daarbij ook alleen de xT-SA uitvoeriger als synth controller aan de tand gevoeld. De LGXT maakte op mij de meeste indruk, al had ik daarop misschien liever een andere elementconfiguratie gezien.

Mijn ervaring met piezo zadeltjes op een solid body gitaar is dat het geluid niet in de búúrt komt van een goede akoestische gitaar met piezo voor zover het gaat om het weergeven van een akoestisch karakter. Zelfs met veel EQ vind ik het nooit meer dan een zeer matige simulatie, die niet overtuigender klinkt dan zo'n "Acoustic Simulator". Het mengen van piezo geluid met het elektromagnetische geluid (over een gewone gitaarversterker) kan echter een bijzonder goed - hoewel niet persé akoestisch klinkend - resultaat geven. De andere gitarist in mijn band heeft zo'n peperdure 7-snarige MusicMan Petrucci Signature met piezo's die in die mix-configuratie goed klinkt, maar als piezo-only niet beter klinkt dan mijn PRS, toen die nog voorzien was van after-market Mike Christian piezo's met Bartolini pre-amp.

piezo
3 maart 2006, 09:24
Naar aanleiding van je retourmailtje: Bedoel je dat je de met de Nano veranderde instellingen van de Voodu zelfs niet kunt opslaan door een druk op de write/store knop? Of alleen dat het opslaan niet kan vanaf de Nano? Als dat laatste nodig mocht zijn kan dat alleen via een Sysex boodschap, als de Voodu tenminste Sysex ondersteunt. Die boodschap moet dan wel enkelvoudig zijn en niet te lang, totaal maximaal 11 bytes, anders kan de Nano hem niet opslaan.
Als de Voodu de betreffende Sysex boodschap niet automatisch verstuurt bij het indrukken van de write/store knop kun je dus de learn functie van de Nano niet gebruiken. De workaround is dan om in de - uitgebreide - MIDI implementatie pagina's van de Voodu op te zoeken hoe die boodschap er uit moet zien. Vervolgens kun je die dan handmatig in Cubase o.i.d. invoeren en van daaruit verzenden naar de Nano met ingeschakelde learnfunctie.

paulusdeBKB
3 maart 2006, 21:05
Hi Piezo,

Ik bedoel inderdaad dat ik de met de Nano veranderde waarden niet kan opslaan door op de Voodu Valve op store te drukken. Ik heb een mailtje naar support van Rocktron gestuurd om te kijken of zij een oplossing weten maar ik verwacht er weinig van. De midi-implementatie van de Voodu Valve zoals die in de handleiding staat zegt ook niets over een sysex commando voor store, dus dat is erg jammer.

Verder heb ik ook ontdekt dat de Voodu Valve CC-informatie niet kan meekopieren naar andere presets: ik was van plan om 1 basispreset te maken en van daaruit alle andere variaties op te stellen die denk nodig te hebben. Dat werkt op zich, maar de CC´s die ik heb ingesteld in de basispreset gaan niet mee naar de nieuw opgeslagen lokatie. Wel erg vervelend, nu moet ik voor elke sound 5 minuten besteden aan het instellen van de 8 CCs.

Moet wel zeggen dat de Voodu Valve erg goed klinkt, vooral overstuurd! Clean is hij ook wel goed maar ik heb geprobeerd om een echte fender-cleane preset te maken en dat is me nog niet gelukt.

Wat betreft de Godin LGXT piëzo's: die komen inderdaad niet in de buurt van mijn Seagull S6-gitaar met precies dezelfde piëzo en electronica. Ik gebruik hem net zoals jij in je post voorstelt: electrische sound bijkleuren met piëzo kan erg leuk zijn. Met de elementenconfiguratie ben ik toch best wel tevreden. Standje 1,3 en 5 zijn zeer bruikbaar, 2 en 4 iets minder.

piezo
5 maart 2006, 11:40
Je weet vast wel dat je helderste ogenblikken soms komen als je zou moeten slapen. Welnu, bij mij ook, alleen voel ik me nu een beetje schuldig dat ik niet nèt even zorgvuldiger je vraagstelling heb gelezen.
Wat jij eigenlijk wilde is een programmer en dat is - meestal - iets anders dan een controller. De eerste werkt altijd met fabrikant- en modelafhankelijke Sysex boodschappen, de ander met algemene MIDI boodschappen, zoals PC en CC.
Sommige dure controllers kunnen ook Sysex opslaan en verzenden, de Behringers kunnen dat beperkt, die Evolutions kunnen het niet, dat had ik al eens nagevraagd. Ik heb voor een aantal MIDI spullen namelijk wel editors (dus softwarematige programmers) maar daar heb ik tijdens het spelen natuurlijk weinig aan.
Voor veel MIDI apparatuur zijn editors beschikbaar, dus misschien ook wel voor de Voodu Valve. Als fabrikanten ze niet uit zichzelf ter beschikking stellen is er soms wel een software firma die er brood in ziet (Soundiver o.i.d.) of een enthousiaste gebruiker, die met dezelfde problemen worstelt als jij en programmeurs capaciteiten bezit. Zoek eens op internet naar "editor" AND "Voodu Valve", als Rocktron je geen oplossing wil/kan geven.

Trouwens, dat de CC-toewijzing per patch op de Voodu Valve niet meegekopieerd wordt naar een andere geheugenplaats vindt ik wel heel vreemd en op zijn minst iets om de fabrikant te verwijten.

Hiermee is je Nano natuurlijk niet ineens een slechte aankoop geworden, want als realtime controller is ie z'n geld ook waard, zeker als je nog eens met synth modules gaat werken.
Zoals in mijn review al stond, voor iemand met een bende MIDI modules en plug-ins is ie al gauw te beperkt, maar voor een MIDI-Amp/-MultiFX/-synth gebruikende gitarist juist heel goed.

paulusdeBKB
5 maart 2006, 12:43
Hoi Piezo,

Fijn dat je zo met me begaan bent :)
Inderdaad, ik wilde beide: een controller én een programmer. Er blijkt inderdaad een sysex editor te zijn van Rocktron zelf, te downloaden via Rocktron's patch bay. Dat heb ik dus gedaan en daarmee maak ik nu mijn presets. De Behringer controller gebruik ik dan voor live.

Ik heb gisteren een bod gedaan op een Roland GR-1. Da's niet de gitaarsynth die ik wil, maar het is wel een lekker goedkoop instapmodelletje. Als midi-gitaar me bevalt dan kan ik altijd nog upgraden...

piezo
5 maart 2006, 13:24
En zo kwam het dan toch nog goed en leefden ze lang en gelukkig. :rockon: