PDA

View Full Version : Bose



johantipker
1 maart 2006, 11:20
@JohanTipker: Dat Bose systeem is offtopic. Vind je het erg om je vraag nogmaals te stellen in een nieuwe topic? Ben er namelijk ook wel benieuwd naar maar op pagina 15 van een modeling topic hoort het gewoon niet thuis.


Goed een nieuw topic:

Je amp klinkt op het podium goed, maar klinkt erg gebundeld in de zaal..........ok je kunt 'm van het publiek afdraaien...de oplossing van Bose is nu dat ze een systeem hebben bedacht dat het geluid heel mooi egaal verspreidt over een zaal....klinkt op papier prachtig, het systeem geeft ook een kampeergevoel, het is net of je je tentje moet gaan opzetten, laat ik nou dol zijn op kamperen.....maar heeft iemand dat spul al gehoord?

Helter Skelter
1 maart 2006, 11:46
maar heeft iemand dat spul al gehoord?

ja..ik! dat systeem werkt eigenlijk alleen als iedereen digitaal gaat, als je amp gaat mic'en werkt het niet meer en klinkt trouwens ook niet lekker, het 'eigen' geluid van de versterker verstoort de balans tussen de verschillende instrumenten/vocalen die je heel nauw kan instellen. Alle settings kan je opslaan in geheugenbanken en iedereen heeft een controlpaneeltje om je geluid te tweaken. De sound is heel fraai, beetje 3D met een superieure definitie, net of je een cd'tje op zet en monitors zijn niet meer nodig, wel veel geluidsdiscipline:als de soundcheck is geweest moet iedereen van de knoppen afblijven! De kracht van het systeem is dat het totaalgeluid verstrooid en egaal de zaal ingaat, als je gitaristen/bassisten in de band hebt zitten die alleen maar op 10 kunnen spelen is het zonde van het geld

paulusdeBKB
1 maart 2006, 12:00
Goeie info! paar aanvullende vragen:

- vanaf welke grootte qua gig is het handig (en tot welke grootte)?
- Is dit Bose systeem iets dat we binnenkort bij verhuurbedrijven kunnen verwachten?
- hoe werkt het systeem samen met een akoestische drummer?

johantipker
1 maart 2006, 12:24
ja..ik! dat systeem werkt eigenlijk alleen als iedereen digitaal gaat, als je amp gaat mic'en werkt het niet meer en klinkt trouwens ook niet lekker, het 'eigen' geluid van de versterker verstoort de balans tussen de verschillende instrumenten/vocalen die je heel nauw kan instellen. Alle settings kan je opslaan in geheugenbanken en iedereen heeft een controlpaneeltje om je geluid te tweaken. De sound is heel fraai, beetje 3D met een superieure definitie, net of je een cd'tje op zet en monitors zijn niet meer nodig, wel veel geluidsdiscipline:als de soundcheck is geweest moet iedereen van de knoppen afblijven! De kracht van het systeem is dat het totaalgeluid verstrooid en egaal de zaal ingaat, als je gitaristen/bassisten in de band hebt zitten die alleen maar op 10 kunnen spelen is het zonde van het geld

Een 20/30/40/100 watt tube amp dendert natuurlijk weer overal vrolijk overheen, maar als je nou een heel kleintje neemt 5/10 watt en je mic'ed die?
Dat zou toch wel moeten werken?

paulusdeBKB
1 maart 2006, 12:26
Yep Johan, dat gaat wel werken. Zeker als je hem niet op het podium zet maar ernaast/ eronder ofzo. Maar of je nou 'de sound' krijgt met een 6 watt eindtrapje, dat vraag ik me af. Bijpassende speakertje is doorgaans niet zo groot...

Scali
1 maart 2006, 15:37
Is een Iso cab (http://www.paullenders.com/speakercabs/isocab_soundsamples.html) dan geen oplossing? Kun je gewoon een vette buizenversterker opengooien, met speaker en al, zonder het geluid van de band te verstoren?

Helter Skelter
1 maart 2006, 20:06
Goeie info! paar aanvullende vragen:

- vanaf welke grootte qua gig is het handig (en tot welke grootte)?
- Is dit Bose systeem iets dat we binnenkort bij verhuurbedrijven kunnen verwachten?
- hoe werkt het systeem samen met een akoestische drummer?


hoe het in de zaal klinkt weet ik niet, ik heb een stuk of 5X met de band over het systeem gespeeld wat als demo in de oefenruimte stond opgesteld. Het enige wat ik er nog meer over kan vertellen is dat mic'en van je amp niet goed klinkt, de speakers zijn 'fullrange' je gitaar klinkt dan alsof je 'm in een hifi-installatie prikt. Over de akoestische drums: het hele systeem is ontworpen om alles via de speakers te laten horen dus de akoestische drums zullen achter een scherm moeten en de amps evt. in een isobox of ook afschermen.(Er zit wel een basbox bij, een beetje hetzelfde idee als een surround-systeem) Het is wel een erg aantrekkelijk concept: het hele spulletje gooi je achter in de auto en is binnen 10 minuten 'up and running'

paulusdeBKB
2 maart 2006, 17:08
Ja het is wel een ijzersterk concept. Ik ga het toch maar eens snel beluisteren.