PDA

View Full Version : Metal gitaar?!



treblemaster
1 maart 2006, 09:15
Ik ben op zoek naar een tweede gitaar. Ik heb nu een telecaster en ondanks dat ie erg veelzijdig is, zoek ik er toch iets bij en dan eigenlijk vooral voor metal. De telecaster is, afgezien van de single coils, iets 'te hard' werken. Bij punk/rock is dat erg lekker, maar bij metal mag het wel iets makkelijker gaan ;). Makkelijker in de zin van minder hard drukken bij hammer on's/pul off's e.d. Toen ik m'n epiphone LP nog had heb ik die bij een vriend wel eens vergeleken met een Ibanez JS100 en die laatste speelde echt 10 keer makkelijker (heeft uiteraard ook met afstelling, snaren e.d. te maken).
Maar goed, een niet al te dure metal gitaar (tweedehands?) om dingen als At the Gates, In Flames e.d. te spelen. Budget......lastig. Max ongeveer 500 euro.

almarvk
1 maart 2006, 10:10
Haal een Ibanez! ;)

Met de RG serie kom je al een heel eind. Anders moet je naar Jackson of LTD kijken.

treblemaster
1 maart 2006, 10:43
Ik zal ook eens wat op tweedehands site’s kijken. Ik denk dat het toch wel een tweedehands gaat worden..
Is een tremelo erg af te raden (ivm ontstemmen, kapot gaan bij tweedehands gitaren)? Ik geloof niet dat de metal waar ik naar luister veel ‘gebruik maakt’ van tremelo’s (meer het melodieuze death metal werk….af en toe wat black metal en Slayer [met uitzondering van de solo’s ;)]). Ik heb ‘m iig nog nooit gemist op m’n telecaster. Eerder mis ik het voor Surf!

almarvk
1 maart 2006, 10:50
Je kan er altijd naar kijken natuurlijk. De nieuwe EdgePro trems van Ibanez zijn goed te noemen, de wat oudere schijnen wat minder te zijn.

Ik speel zelf op gitaren met vaste brug en met losse brug en het is mij om het even eigenlijk. Ik zou zeggen; probeer het gewoon uit :)

Fvddungen
1 maart 2006, 11:13
Ik heb een RG1620 met zwevende brug. Heb er nooit problemen mee. Je bent iets langer bezig om hem gestemd te krijgen, maar eenmaal gestemd is hij goed stemvast.

Draughluin
1 maart 2006, 11:47
een Charvel Model 6 wellicht? Of mischien een oude jackson professional uit begin jaren 90 of eerder, toen ie nog werd uitgerust met een schaller floyd rose, echt parelmoere sharktooths etc.

Of misschien die oude Fender HM strats, deze hadden dacht ik Kahler tremolo's en DiMarzio pickups.

Luke-wannabe
1 maart 2006, 13:10
kap nou eens met die ibanezzen! ;)
Ga voor een Peavey Wolfgang Special, die dingen zijn wreeeeeed! Moet je alleen wel 2de hands gaan zoeken..
http://media.zzounds.com/media/fit,325by400/quality,85/brand,zzounds/00460160-2e94f6ecbf0387e644576be953d880d7.jpg

Lord Abortion
1 maart 2006, 13:43
Een vroege 1980's BC Rich (MIJ) niets voor je? De NJ series uit die tijd hadden ofwel Kahler flyer tremolo's ofwel Gotoh Floyds. Pickups waren DiMarzio of Gotoh, en die gitaren zijn verdomd goed. Ik moet de eerste import van onder de 1000 euro nog tegenkomen die zo leuk speelt. Vergelijk deze dingen maar met veel USA-made gitaren.

Ze bestaan ook in stratvorm, dus het hoeft niet absoluut een puntige wapen te zijn.

SBloke
1 maart 2006, 15:14
Metal....

Ibanez RG OF een epiphone LP


Denk aan een RG5 of RG7 serie... staan er altijd wel een paar op marktplaats.

jorrit
1 maart 2006, 16:56
waarom komt iedereen met floyd gitaren aanzetten?? hij gaat geen glamrock spelen :D

inflames spelen met les pauls en explorers, flying v's niks geen trem werk.

Je zou van alles kunnen nemen, er een setje goede elementen in gooien en klaar. weet je al of je 24 of 22 fets wilt? welke mensuur lengte?

marter544
1 maart 2006, 17:33
http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/elektrischegitaren/18375549/ibanez_lawsuit_lespaul_uit_de_jaren_70_.html?1.5.1 8375549_18365646_18327700_18327671_18324351_183147 58_18290570_18278924_18277124_17350356_18230613_18 197244_18194867_18185047_18177335_18174356_1816369 0_18141053_18103345_18097886.title0710descr0610iba nez0810sub0710cat0710id06104467.127.99

Is dit iets?? Niet mijn ad, dus geen spam.

treblemaster
1 maart 2006, 20:27
waarom komt iedereen met floyd gitaren aanzetten?? hij gaat geen glamrock spelen

inflames spelen met les pauls en explorers, flying v's niks geen trem werk.

Je zou van alles kunnen nemen, er een setje goede elementen in gooien en klaar. weet je al of je 24 of 22 fets wilt? welke mensuur lengte?

22 of 24? Oeps, zou het niet weten eigenlijk....Maakt dat veel uit?
Het belangrijkste vind ik dat de gitaar snel/makkelijk speelt en niet al te duur is (het is een gitaar voor erbij.....ter aanvulling van mijn telecaster). Lastig.......
Les Paul of SG vind ik ook nog eens erg mooi, maar dan zit ik toch al snel boven m'n budget. Daarnaast de Epiphone LP die ik heb gehad speelde niet bepaald lekker en makkelijk. M'n telecaster speelt vele malen fijner en zoals ik in m'n eerste post zei...ik heb ooit op een Ibanez JS100 gespeeld en die speelde echt super.....alles gaat zo makkelijk. Zoiets zoek ik eigenlijk voor metal.

Kaïn
2 maart 2006, 00:29
Grote verschil tussen 22 en 24 frets is het geluid van je neck pickup. Bij een hals met 22 frets klinkt deze nét even wat beter dan op een gitaar met 24. Maar op die dubbele octaafshals kan je dan wel weer die hoge solo's spelen.
Ik heb zelf een "metal" gitaar met 24 frets maar die twee extra fretjes gebruik je in de praktijk niet zo heel veel. Ik in elk geval niet. Als aanrader zou ik je de S serie van Ibanez geven. Prima tremelo's (ZR) en ze klinken geweldig.

Trocar
2 maart 2006, 00:54
Grote verschil tussen 22 en 24 frets is het geluid van je neck pickup. Bij een hals met 22 frets klinkt deze nét even wat beter dan op een gitaar met 24.

Ik denk dat dat een kwestie van smaak is.
Hier even een linkje m.b.t. het geluid van de gitaar en 22 vs 24 frets en het waarom.

http://www.sweetwater.com/expert-center/techtips/d--07/16/2002

SBloke
2 maart 2006, 02:14
Metal gitaartjes die niet veel kosten.. en 22 fretjes hebben...
Ik weet een hele mooie. (Misschien niet metal genoeg, maar klinkt als een tiet!)

http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/SZ320MHWBR-ab0fd25fb41fc890900efa809487a456.jpg

Ibanez SZ320MH

Er hangt er zoizo eentje bij de feedback in Utrecht. (Met een heeeeel klein deukje erin dus je kunt als afdingen ;) )

Soulflyhigh
2 maart 2006, 03:48
+1 ik was zeeer onder de indruk van deze gitaar. Je kunt er eventueel nog andere elementen inzetten maar standaard al een erg fijne gitaar voor metal en dan niet alleen!

telecastermaster
2 maart 2006, 10:59
Mosrite???? ;)


http://www.celebrityrockstarguitars.com/rock/ramone_files/WhiteJR.jpg

Marc Oblivian
2 maart 2006, 11:31
Nah...niet voor metal...om de Ramones te spelen heeft 'ie de Tele al.
Ibanez is idd erg geschikt om de muziek die je noemt te spelen.
Zit zelf ook in een deathband en onze andere gitarist speelt op een Ibbie.
Een RG550 of 560 (laatste hebbik ook) is wat dat betreftwel aan te raden....werden geloof ik ook nog in Japan gemaakt, dus weer een tikkie beter.
Duurt even om hem stemvast te krijgen met nieuwe snaren (goed oprekken die zooi), maar eenmaal gestemd is ie behoorlijk stemvast, zelfs met rare tremelotrucs.
Rg 560 heb ik 2de hands voor 300 euro gekocht ofzo...scheurt behoorlijk.
Als je echt nix met trem wilt, kan je naar iets anders van Ibanez of ESP ofzo kijken. Ik zou wel voor 2de hands gaan......kan je ook een kwalitatief betere gitaar kopen.

SBloke
2 maart 2006, 11:39
+1 ik was zeeer onder de indruk van deze gitaar. Je kunt er eventueel nog andere elementen inzetten maar standaard al een erg fijne gitaar voor metal en dan niet alleen!


Het verbaasde mij nog dat hij zo goedkoop was... Als er een prijskaartje van 900 aan hing ofzo dan had ik het nog geloofd. Echt een heel mooi plankje. Met lekker dubtiele inlays enzo.

*in love*



gasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgasgas

treblemaster
2 maart 2006, 15:15
Telecastermaster, die Mosrite is zeker een mooie gitaar en die zou ik er ook graag bij willen ;). Maar zoals Marc al zei, vooralsnog is m’n telecaster zeer geschikt voor punk, punkrock, garage(punk)rock en alles wat nog rauw, smerig mloet klinken ;).

Maar voor metal zoek ik toch iets met humbuckers en iets wat makkelijk/snel speelt (ik ben niet zo’n goeie gitarist.....kan altijd later nog overstappen naar een LP ofzo).
En eh Marc, tweedehands lijkt me ook het ‘verstandigst’. Die Ibanez op de foto is niet echt mijn smaak qua kleur......ik heb het niet zo op houtkleur. Ik denk dat ik markplaats etc. Maar goed in de gaten blijf houden totdat er iets ‘leuks’ voorbij komt. Tot die tijd speel ik wel death metal op m’n telecaster :).

Yv
2 maart 2006, 15:19
Maar stagg heeft ook een heleboel METAL GUITARS.. supergaaf spul, en niet duur.. tis toch maar een 2de gitaartje !

Albert
2 maart 2006, 15:21
Ja, Stagg heb ik ook goede (metal) ervaringen mee....... Je gebruikt toch zoveel gain dat het geen moer uitmaakt op wat voor gitaar je speelt......

Trocar
2 maart 2006, 15:40
Ja, Stagg heb ik ook goede (metal) ervaringen mee....... Je gebruikt toch zoveel gain dat het geen moer uitmaakt op wat voor gitaar je speelt......

:nervous:

(Het bericht wat je hebt ingetypt is te kort. Het bericht moet minimaal 10 karakters zijn.)

treblemaster
2 maart 2006, 17:45
Ja, Stagg heb ik ook goede (metal) ervaringen mee....... Je gebruikt toch zoveel gain dat het geen moer uitmaakt op wat voor gitaar je speelt......

Ik zal het maar even niet over het geluid hebben (laat ik aan anderen over ;)), maar ik vind (zoals ik al eerder aangaf) de bespeelbaarheid ook belangrijk. Volgens jou redenering kan ik dus net zo goed m'n Telecaster voor metal gebruiken! Kan ook wel, maar ideaal is het niet en of het nou zo goed klinkt......

Kevin-D
2 maart 2006, 18:03
Ja, Stagg heb ik ook goede (metal) ervaringen mee....... Je gebruikt toch zoveel gain dat het geen moer uitmaakt op wat voor gitaar je speelt......
Dan moet je wel hele gare metal spelen hoor :S:S:S Dat heb ik namelijk nog nooit gehoord... En ik luister veel metal... Kataklysm... Cannibal Corpse... Children of Bodom... Trivium...

marter544
2 maart 2006, 18:37
Ja, Stagg heb ik ook goede (metal) ervaringen mee....... Je gebruikt toch zoveel gain dat het geen moer uitmaakt op wat voor gitaar je speelt......

Verder helemaal gezond? Want hoeveel gain je ook gebruikt, je hoort echt wel verschil

Neals
2 maart 2006, 18:42
Ik ken precies het zelfde probleem als de topicstarter :P

Zelf heb ik ook een Telecaster, waarmee ik me meer dan prima red, en wil wil ook wat ruiger aan.

[edit]

Zelf heb ik als 2e gitaar een Ibanez SZ, maar hij verschilt dag en nacht van de Tele. De Tele speelt ook hier duizende keren fijner, wat er een beetje voor zorgt dat ik de SZ eigenlijk niet meer aanraak. Denk dat het vooral handig is voor TS om een gitaar te zoeken met vergelijkbaar mensuur.

treblemaster
2 maart 2006, 19:05
Zelf heb ik als 2e gitaar een Ibanez SZ, maar hij verschilt dag en nacht van de Tele. De Tele speelt ook hier duizende keren fijner, wat er een beetje voor zorgt dat ik de SZ eigenlijk niet meer aanraak. Denk dat het vooral handig is voor TS om een gitaar te zoeken met vergelijkbaar mensuur.


Dat was voor mij de reden om m'n epiphone LP te verkopen. Misschien zijn wij telecaster spelers gewoon verwend of is er gewoon niks fijners ;).

Neals
2 maart 2006, 19:10
Dat was voor mij de reden om m'n epiphone LP te verkopen. Misschien zijn wij telecaster spelers gewoon verwend of is er gewoon niks fijners ;).

Musicman of een kloon komt wel akelig dicht in de buurt. Wellicht iets voor je?

vasnd
2 maart 2006, 19:53
Verder helemaal gezond? Want hoeveel gain je ook gebruikt, je hoort echt wel verschil
+1

maar ontopic, koop gewoon iets met humbuckers. een 2de hands jackson ofzo.

Neals
4 maart 2006, 15:13
Zelf zit ik er nu aan te denken om mijn SZ te verpatsen, en een US-stratje terug te kopen en daar een Humbucker in te plaatsen (wel SC formaat, anders verkracht je imho de looks van een strat.)