PDA

View Full Version : 2 ingangen speakerbox...!?



badted
28 februari 2006, 23:52
Gegroet versterkerdeskundigen,

ik speel o.a. veel op 'n fender Bassman 70-watter met bijbehorende 4 x 12" box.
Op die desbetreffende Fenderbox zitten twee speakeringangen, zonder wat voor aanduiding dan ook. Nieuwsgierig als ik ben vraag ik mij dan ook af ofdat er iemand weet waarvoor dit dient.

Die speakerkast komt ergens uit eind zeventiger/ begin tachtiger jaren, maar ik kan nergens op het wereldwijdeweb info erover vinden.
Het is 'n zwartbeklede fenderkast met zoals ik al zei 4 x 12" onbekende speakers die 'n beetje in 'n V-vorm naar buiten staan, verende handgrepen aan weerszijde, en zwarte speakerdoek. ...en niet te vergeten zilveren fender-logo op de voorkant, en twee ingangen op de (gesloten) achterkant.

Mijn vraag: Weet iemand iets te vertellen over de kast en de inhoud? .....Bouwjaar, wavoor speakers etc.
En kan iemand mij iets vertellen over het nut en de toepassing van die twee speakeringangen? is er verschil tussen beide? ......ik hoor 't in iedergeval niet!!

wederom....bedankt voor jullie aandacht!

....ennehh.....ik zoek nog steeds naar 'n (low budget) versterker-reparateur ergens in het midden van Brabant, die m'n "made in holland-Seldon versterker" zou willen helpen opknappen......!?! ....iemand???...

greetings, ...Theo

Scali
1 maart 2006, 09:47
Ik kan twee mogelijkheden bedenken, maar zeker weten doe ik het ook niet...
Wat mij het meest voor de hand lijkt te liggen, mede door die V-vorm die jij noemt, is dat het een stereo-cab is... ik denk dat ie dus links en rechts apart kan aansturen met de twee inputs.
En misschien dat er een simpel schakelingetje in zit zodat ie beide gebruikt als je maar 1 van de twee ingangen gebruikt. Probeer eens een tweede snoer erin te steken, en kijken of je dan misschien nog maar de helft van het cab hoort?

Een andere mogelijkheid zou zijn dat ze een verschillende impedantie hebben. Maar dat lijkt me minder waarschijnlijk, en dat kan ook schadelijk zijn als je het verkeerd aansluit, dus dan zouden ze er vast wel een duidelijk labeltje bij hebben gezet.

zx81
1 maart 2006, 10:07
http://www.ampwares.com/ffg/