PDA

View Full Version : Een goede Chorus-pedaal



Karl Heinz Fotzkeule
28 februari 2006, 22:05
Hallo,

Ik heb een Fulltone Choralflange en ben van plan deze te vervangen door een beter chorus-pedaal. Belangrijk is daarbij dat het nieuwe pedaal een volumeregeling moet hebben, geen ruis geeft tijdens effekt, true bypass en analoog is. Nu dacht ik zelf aan een TC Electronic Chorus pedaal, maar ik weet niet zeker of dit een verbetering is. Graag hoor ik jullie mening.

Groeten, KH

marc_o
28 februari 2006, 22:08
Volgens velen is de chorus die je nu al hebt zo'n bveetje de heilige graal...
Enige advies wat ik je kan geven is een A/B test tussen die 2 pedalen, en kijken welke je het best bevalt.

Speeddemon
28 februari 2006, 22:09
Ik denk persoonlijk dat je die TC Electronics niet heel erg anders zal vinden dan je Fulltone. Allebei nogal een hi-fi karakter, neigend naar steriel.

Misschien is één van Analogman's chorussen iets voor je.
(anders een Boss CE-1, Ibanez BC9 of DOD FX60, maar die zijn niet true bypass, etc.)

Karl Heinz Fotzkeule
28 februari 2006, 22:15
Ik heb ergens (in een review) gelezen dat de choralflange een ruis heeft en dat dit schijnbaar normaal is voor alle chorus pedalen, daarentegen beweert TC Electronic dat hun chorus pedalen een van meest stille pedalen zijn.

================================================

Te koop: Fulltone Choral Flange ZGAN

Duane
1 maart 2006, 14:44
Ik denk persoonlijk dat je die TC Electronics niet heel erg anders zal vinden dan je Fulltone. Allebei nogal een hi-fi karakter, neigend naar steriel.

Misschien is één van Analogman's chorussen iets voor je.
(anders een Boss CE-1, Ibanez BC9 of DOD FX60, maar die zijn niet true bypass, etc.)

De Fulltone klinkt eigenlijk anders dan de TC hoor. Ik heb ze allebei, TC is wat meer Hi-Fi maar naar mijn mening wat betrouwbaarder in gebruik met andere effecten. Voor mono gebruik zou ik gewoon je Choralflange houden. In stereo heb ik problemen ondervonden die Fulltone ook zelf toegeeft, maar geen oplossingen heeft, vandaar dat ik de TC heb gekocht. Maar ik vind de choralflange echt een hele mooie warme chorus.

Karl Heinz Fotzkeule
1 maart 2006, 15:26
Ik heb net van een kennis gehoord dat er een soort noise-gate in de Choralflange zit, dus zodra je iets aanslaat dan gaat het ruisen. Met de Mix-knop (op de Choralflange) kun je de balance regelen en kiezen voor minder effekt, minder ruis, maar ook minder chorus.

Misschien is het wel een gat in de markt een pedaal te maken wat niets doet en dus niet stoort of ruist, moet natuurlijk true bypass zijn en mooie knoppen hebben.

Ik ga de TC een keer uitproberen als ik 'm tegenkom, totdan doe ik het gewoon met de choralflange, tenzij ik hem tegen een goede prijs kan verkopen.

Dirk_Hendrik
1 maart 2006, 15:32
Die Noise gate is bij de BC9 en de CS9 ook het geval.

Karl Heinz Fotzkeule
1 maart 2006, 15:39
CS9 ook gehad, daadwerkelijk veel ruis.

stimmt
1 maart 2006, 15:47
ik heb een boss ce-2 chorus. Klinkt lekker en geen ruis

Karl Heinz Fotzkeule
1 maart 2006, 16:05
Is die Boss digitaal? Digitale effekten ruisen niet, maar klinken vaak minder warm. Ik heb trouwens een Boss-tremelo TR2 gehad, was een goed pedaal, alleen mocht ik hem nooit gebruiken, vocalisten raken ervan geirriteerd.

fullorder
1 maart 2006, 16:15
Is die Boss digitaal? Digitale effekten ruisen niet, maar klinken vaak minder warm. Ik heb trouwens een Boss-tremelo TR2 gehad, was een goed pedaal, alleen mocht ik hem nooit gebruiken, vocalisten raken ervan geirriteerd.

slechte vocalisten dan! :stop: ;)

Speeddemon
1 maart 2006, 16:16
De enige digitale chorus van Boss was de DC-3, voor zover ik nu effe kan bedenken.

Als een Boss effect digitaal is, dan staat dat bijna altijd ook in de naam (Digital Metalizer, Digital Space Dimension, Digital Delay, etc).

De CE-2 is een hele oude, die al een kleine 20 jaar niet meer gemaakt wordt.

fullorder
1 maart 2006, 16:19
Is die Boss digitaal? Digitale effekten ruisen niet, maar klinken vaak minder warm. Ik heb trouwens een Boss-tremelo TR2 gehad, was een goed pedaal, alleen mocht ik hem nooit gebruiken, vocalisten raken ervan geirriteerd.

Maar wat betreft die boss, die is analoog en dit is wat guitargeek zegt:

A really great analog stomper from the late 70s and early 80s. Two simple knobs control your rate and depth to achieve a very rich full-bodied chorus. At gentle settings the CE-2 adds a touch of shimmer without altering your precious tone, while extreme settings create a pretty decent vibrato-like effect. Overall this is one of better chorus units out there and has turned the CE-2 into one of the more sought after Boss pedals on the used market. Another cool thing about this pedal is it actually gives you slight volume boost when the CE-2 is engaged which fills out your sound even more! Word on the street is that the Japanese CE-2 models sound a little better than the Tawainese counterparts so do a little checking on the bottom label before buying.

en ik kan dit als trotse CE-2 bezitter beamen! Na de CE-1 is dit zeker de beste chorus van Boss.

Karl Heinz Fotzkeule
1 maart 2006, 16:20
De enige digitale chorus van Boss was de DC-3, voor zover ik nu effe kan bedenken.

Als een Boss effect digitaal is, dan staat dat bijna altijd ook in de naam (Digital Metalizer, Digital Space Dimension, Digital Delay, etc).

De CE-2 is een hele oude, die al een kleine 20 jaar niet meer gemaakt wordt.

Ik zal de CE-2 in gedachte houden.

robert-gitarist
1 maart 2006, 18:16
Je hebt ook nog de CE-3...Ook wel een lekkere Chorus maarrrr minder lekker dan de CE-2..CE-2 trek je voor eurotje of 60 van Marktplaats af..Ik heb hem ook samen met de CE-3 maar CE-2 is super super toll!!!

Remco: DC-3 is inderdaad digitaal,maar volgens mij ook de DC-2 Dimension C ;)
Alleen is de DC-3 niet echt een Chorus,lijkt er wel op maar heeft echt een eigen karakter dat je zo hoord :D Heel appart ding..

Karl Heinz Fotzkeule
1 maart 2006, 19:16
okay danke! ich werde einfach alle boss effekte kaufen die nicht digital sind.

Ordnung ist etwas für Dumme, nur das Genie beherscht das Chaos.

britsie
1 maart 2006, 20:47
Remco: DC-3 is inderdaad digitaal,maar volgens mij ook de DC-2 Dimension C ;)

DC-2 is analoog. Alle info over Bosspedalen op www.bossarea.com

turboblues
2 maart 2006, 00:03
...Belangrijk is daarbij dat het nieuwe pedaal een volumeregeling moet hebben, geen ruis geeft tijdens effekt, true bypass en analoog is. Nu dacht ik zelf aan een TC Electronic Chorus pedaal,...Volgens mij is de TC SCF niet true bypass en Boss ook al niet..en volumeregeling? De TC geeft een draaiknopje voor meer gain bij te voegen?!? Maar je kan geen volume verminderen. Ik vond de TC trouwens niet echt warm klinken, eerder steriel (heb hem nog een paar jaar gehad).

fullorder
2 maart 2006, 00:21
Volgens mij is de TC SCF niet true bypass en Boss ook al niet..en volumeregeling? De TC geeft een draaiknopje voor meer gain bij te voegen?!? Maar je kan geen volume verminderen. Ik vond de TC trouwens niet echt warm klinken, eerder steriel (heb hem nog een paar jaar gehad).

boss is niet TB en heeft geen volumeregeling.
afwezigheid van volumeregeling mis je niet, want het volume van een CE-2 is prima! :D
niet TB hoeft geen probleem te zijn zolang je er maar niet te veel van in je pedalenlijn hebt. 1 of 2 niet-TB pedalen merk je volgens mij niet zoveel van...toch? Ik heb bijvoorbeeld een boss DD20 aan het eind van m'n lijn en ik heb 'm ook in een TB-loop gehad daarvoor, maar ik hoorde echt geen verschil. De CE-2 heb ik overigens nog wel in de TB-loop hangen ;)

fullorder
2 maart 2006, 00:23
okay danke! ich werde einfach alle boss effekte kaufen die nicht digital sind.

Ordnung ist etwas für Dumme, nur das Genie beherscht das Chaos.

Das ist damals ein tolles idee!

Ah, een aanhanger van de quantum-mechanica? ;)