PDA

View Full Version : Stem problemen S&P Spruce 6



JohnJ
28 februari 2006, 21:20
Sinds een jaar of twee bezit ik een S&P Spruce 6. Geweldig ding, geluid is te vergelijken met flink duurdere gitaren. Het bespelen was wel wennen. Speelde nogal zwaar maar dat went: oefening baart kunst.
Enige minpunt: Het stemmen blijft vanaf de aanschaf een terugkomend probleem. De B en in mindere mate de hoge E verlopen continue nadat ze even is weggezet. De snaren zitten goed (ook vlgs de dealer) en de stemmechanieken zijn/lijken goed en zitten vast.

Kent iemand dit probleem en vooral enig idee wat er aan te doen is?

Eko
28 februari 2006, 22:43
9 van de 10 keer heeft het toch met opzetten van de snaren te maken of met de mechanieken. Andere oorzaken zouden ook de rest ontstemmen. Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt hoe het gaat met een nieuwe set er op?
Als de B en de E omlaag zakken in toon wil het meestal met slippen van de snaar te maken hebben. Vaak wil het zeggen dat de snaren ofwel veel te vaak op de mechanieken gewonden zitten en dan kunnen blijven rekken. Ander reden kan zijn dat de snaar te kort op de mechaniek zit en dan terug kan lopen , maar dat zul je al wel gecontroleerd hebben.
Als je hem in een winkel hebt gekocht, laat die dan eens uitzoeken hoe het kan. Simpelweg zeggen van ik weet het ook niet volstaat niet. Als ze een stel snaren er op zetten die met 5 minuten verlopen en dat blijven doen kunnen ze direct controleren en/of repareren.

Flipkoos
28 februari 2006, 23:07
Ik heb zelf een Simon and Patrick SP6 maar dan de Ceder/Mahonie-versie. Heb nooit last van stemproblemen gehad, integendeel, hij houdt zich heel prima! Ook de bespeelbaarheid is geen enkel probleem, hij speelt erg licht. Dus het ligt niet aan 't merk iig...

Verder trouwens prima dingen...die S&Ptjes...a poor man's martin worden ze wel eens genoemd...en terecht!

JohnJ
28 februari 2006, 23:50
Ik gebruik steeds snaren van Elixir het ontstemmen is steeds vergelijkbaar. Inderdaad moeten de snaren voldoende om de stemmechaniek gewikkeld zijn. Heb dan ook steeds gedaan; mijn oude spaanse gitaar verloopt zelden en kostte destijds niets vergeleken met mijn S&P. Misschien is het omwisselen van de stemmechanieken een idee????

gertdm
1 maart 2006, 01:48
S en P zijn prima gitaren. Dat hij ontstemt en ook nog eens zwaar speelt kan meerdere oorzaken hebben.
Om te beginnen de afstelling van de hals en het soort snaren wat je gebruikt.
De simpele principes dus.
Misschien eens beginnen met n 011 setje...lichtere snaren dus en vaak zie je dat de hals dan ook wat terugwijkt....Dat kan al heel wat schelen.
Elixers zou ik persoonlijk niet gebruiken. Gewoon n setje D addario's of Martins of Tomastiks...

Indien dit niet helpt is het naar mijn gevoel toch vooral de hals die een correctie nodig heeft. S en P is een seriegitaar en het kan dus heel goed zijn dat nou net dit exemplaar in de afstelling wat is 'verwaarloosd'.

JohnJ
3 maart 2006, 10:37
Ik heb de stemknoppen maar eens wat vaster gedraaid en ze van plaats verwisseld. Tot mijn grote verbazing blijkt dat de fretten op de plaats van de B en E-snaar al zijn ingesleten.... Dit lijkt mij erg snel voor een gitaar van 2,5 jaar oud.
Heb destijdst mijn Ibanez Les Paul Artist ingeruild op deze S&P waarbij de fretten er na bijna 25 jaar nog zo goed als nieuw uitzagen.....
Krijg ik al bijna spijt van. Ik begin zo langzamerhand wel te twijfelen aan de kwaliteit van een S&P. :(

Al vanaf het begin stem mijn Spruce op het gehoor. Stemmen op de bekende manieren klinkt domweg niet. Vooral acoorden met zettingen op de B en E klinken dan vals.
Ik denk dat ik maar eens naar Stringwave in Hengelo moet met m'n Spruce.

gertdm
3 maart 2006, 11:51
Da's inderdaad niet goed....een maandag gitaar? Normaal gesproken zijn S&P 's van dezelfde kwaliteit als Seagull. Gewoon een redelijk goeie middenmoter.
Maar het fretwerk moet langer meegaan dan 2,5 jaar. Ook het ontstemmen is niet oke natuurlijk. Het weer kan wel eens invloed hebben overigens.
Maar zoals t bij jou klinkt is het toch de gitaar zelf. Heeft hij n ceder bovenblad? Soms maakt dat verschil namelijk. Heb je ook gecontroleerd of alle zangbalkjes vastzitten? Ook dat kan een oorzaak van ontstemmen zijn.

succes
Gert

JohnJ
6 maart 2006, 10:52
Het is een S&P Spruce 6 dus een spruce bovenblad. Of de zangbalken vastzitten? Neem aan van wel. Nooit gemerkt dat dit niet het geval zou zijn.

Het vastdraaien en verplaatsen van de stemmechanieken heeft helaas niets uitgehaald. :(

Het vals klinken van de B en E heeft natuurlijk te maken met de uitgesleten fretten... Da's nu wel duidelijk, nu het ontstemmen nog.

Het lijkt mij trouwens een garantiegevalletje, toch? Ik zal eens bij de gitaarwinkel langs gaan en het hele verhaal nog eens keer voorleggen.

JohnJ
6 maart 2006, 12:49
Van Stringwave uit Hengelo kreeg ik de tip om de kam na te kijken. Mogelijk klemmen de snaren daar. Ik hoor inderdaad zo nu en dan een 'tik' bij het verdraaien van de stemmechanieken van de B en E snaar. :sneaky:

Wat de fretten betreft is het inslijten geen echt mankement, kan gebeuren als je veel speelt zegt Stringwave. Ook zij raden Elixir snaren af. Schijnt een teflon laag over te zitten.

Ben toch aan een nieuw setje toe....

gertdm
6 maart 2006, 20:37
Aha.....:)

JohnJ
9 maart 2006, 09:33
Hulde aan Rob Gijsen van Stringwave: heb op zijn advies de sleuven in de kam met een dun schuurpapiertje behandeld. Nieuw setje Martin snaren erop en voila:

Probleem opgelost!! :) :)


Tommy E here I come........, I hope :sssh:

Buzz
9 maart 2006, 09:49
...Ook zij raden Elixir snaren af. Schijnt een teflon laag over te zitten.

Wil iemand mij nou eens uitleggen wat er tegen Elixirsnaren is :???:

gertdm
9 maart 2006, 10:30
Elixersnaren...kwestie van smaak.
Ik hou er niet van omdat ze geen mooi hoog hebben en ook wat aan de stugge kant zijn. De coating die er over ligt haalt toch iets weg vind ik. Persoonlijk hou ik het simpel op Martin SP 011 voor 6 string.
Onlangs een setje Eric Clapton Martin's uitgeprobeerd maar die vond ook tamelijk stug.

JohnJ
10 maart 2006, 19:01
ik heb meerdere Elixir 011 setjes gebruikt. Heb er nu Martin opgezet op advies van Stringwave. Het lijkt lichter te spelen. Elixir mag dan langer meegaan de prijs is danook 2 tot 3x hoger...

Het verschil in geluid vind ik moeilijk te beoordelen. Het prijsverschil hoor je niet af aan het geluid. At least that's my humble opinion.

Ik merk snel genoeg hoe lang een setje Martin meegaat tov de Elixir.

kornelius
13 maart 2006, 08:32
Die coating is het hele idee van die snaren!
Elixir snaren hebben trouwens juist geen coating om de e en b snaar. Om de andere (wound) snaren wel, om corrosie tegen te gaan. Natuurlijk heeft het invloed op de klank, het klinkt wat minder helder, of je dat erg vindt is een kwestie van smaak. ik vind ze in ieder geval toonstabieler, andere snaren moet je eerder wisselen als van die echt verse klank houdt.

kornelius
13 maart 2006, 08:34
PS heb ook een S&P gehad. Mijn gitaar had wat andere probleempjes. Mijn beeld is dat de kwaliteit van een S&P wat variabel is, qua afwerking en instelling van de gitaar.