PDA

View Full Version : Paul´s 15 tips om beter te leren spelen / part 1



paulusdeBKB
28 februari 2006, 17:46
Net zoals zovelen kamp ik met een regelmatig terugkerend probleem: ik ga niet vooruit als gitarist. Ik blijf steken op een bepaald niveau (dat vrij behoorlijk is voor een amateur), zonder echt vooruit te gaan. Onlangs was het weer zover en dit keer besloot ik om er echt wat aan te doen. Omdat ik vermoed dat meer gitaristen en bassisten hetzelfde ervaren zet ik hier wat van mijn bevindingen op een rijtje. De onderstaande tips zijn allemaal erg voor de hand liggend, maar het kan geen kwaad om ze nog eens op een rijtje te zetten.

Voor de duidelijkheid: ik heb niet de wijsheid in pacht! Heb je aanvullende tips of zie je zaken toch anders, reageer!

TIP 1: NEEM GITAARLES VAN EEN GOEDE LERAAR!
Gitaar studeren is een eenzame bezigheid en het kost veel tijd om nieuwe zaken onder de knie te krijgen. Door regelmatig les te nemen krijg je toegang tot de kennis en ervaring van een gitarist die veel beter is dan jij. Dat kan je een hoop tijd besparen bij het uitzoeken van riffs, akkoorden, toonladders etc. waar je zelf niet goed uitkomt. Heb je geen geld om elke week les te volgen, doe het dan eens in de twee weken. Kijk ook eens kritisch naar je gitaarleraar. Heb je het idee dat je niet verder komt bij hem of haar, ga dan op zoek naar een nieuwe! Wees wel eerlijk tegenover jezelf; als je niet verder komt kan het ook liggen aan het feit dat je niet genoeg studeert...

Verder is een goede gitaarleraar het ideale controlemechanisme voor je progressie. Hij kan je helpen om oefeningen onder de knie te krijgen en als het zover is dan heeft hij vast en zeker een nieuwe oefening voor je klaarliggen waarmee je nog verder vooruitgaat. Je gitaarlessen worden zo de hectometerpaaltjes op je weg naar het goed worden.

TIP 2: STUDEER REGELMATIG
Elke dag een half uurtje studeren levert je meer op dan één keer in de week vier uur! Gitaar studeren is wat dat betreft precies hetzelfde als elke andere studie. Als je een dag van tevoren begint te blokken voor een proefwerk dan haal je dat proefwerk wel (hopelijk) maar een week later ben je 80% weer vergeten! Studeer je iets nieuws in en speel je vervolgens een week niet, dan kan je weer bijna opnieuw beginnen. Studeer je elke dag een tijdje, dan is het er na een week zo ingesleten dat je het voor de rest van je leven niet meer vergeet.

TIP 3: WEES REALISTISCH IN JE VERWACHTINGEN EN IN JE PLANNING
Om goed te worden zul je je uren moeten draaien, ook al ben je nog zo getalenteerd. Het is niet realistisch om te denken dat je met een half uurtje spelen per dag binnen een jaar een absolute gitaargod zult worden. Bepaal voor jezelf wat je wilt leren en hoe veel tijd je daar per dag in wilt steken. Stel je planning en tijdindeling regelmatig bij op basis van je vooruitgang tot dan toe. Is een uur per dag niet genoeg, maak er dan twee uur van, of drie, of vier!

TIP 4: WEES EERLIJK TEGENOVER JEZELF
Iedere gitarist wil graag beter worden. Maar om beter te worden moet je wel tijd steken in je studie, en om heel veel beter te worden moet je er misschien andere dingen voor opgeven. We hebben allemaal verplichtingen in ons leven. School, studie, werk, gezin, sport, relatie, vrienden, noem maar op. Hoe veel uren per week kun je realistisch vrijmaken om gitaar te studeren? Topgitaristen hebben veel gemeen met topsporters: beiden moeten ze veel leuke dingen opgeven om het hoogste op hun gebied te bereiken. Bovendien beschikken ze over een ijzeren zelfdiscipline. Ben je niet zo gedisciplineerd of wil je niet zo ver gaan (en dat is prima! het gaat om wat jij wilt in je leven), stel je doelen dan wat lager.

TIP 5: VERDEEL JE TIJD TUSSEN STUDEREN EN MUZIEK MAKEN
Studeren is niet hetzelfde als spelen. Bij het studeren ben je geconcentreerd bezig om iets te leren dat je vervolgens kunt gebruiken om muziek te maken. Bij het muziek maken probeer je het geleerde in de praktijk te brengen. Een grote valkuil waarvoor je moet oppassen is dat je
- óf alleen maar liedjes speelt en daardoor technisch nauwelijks vooruit gaat
- óf alleen maar studeert en daardoor gitaarmoe wordt omdat studeren nou eenmaal minder leuk is dan muziek maken. VERGEET NOOIT OM MUZIEK TE MAKEN!

paulusdeBKB
28 februari 2006, 17:47
TIP 6: STUDEER MET EEN VERSTERKER
Spelen met een versterker heeft belangrijke voordelen:
- Je wordt je bewuster van de tonen die je voortbrengt. Rinkeltjes en rateltjes zijn veel duidelijker te horen en dus te corrigeren.
- Je leert mooier spelen. Beschouw je elektrische gitaar en versterker samen als één instrument. Als je speelt zonder versterker dan bespeel je dus feitelijk slechts een half instrument.

Wordt je vriendin razend van je 19 inch rack in de huiskamer? Regel dan een goedkoop oefenversterkertje dat je makkelijk onder de bank kunt wegmoffelen. Als je een oefenversterkertje wilt kopen, kies er dan eentje uit die zo goed mogelijk klinkt. Mogelijkheden zijn veel minder belangrijk. Gelukkig zijn er tegenwoordig zeer goede versterkertjes te koop voor weinig geld. Denk aan de Vox Valvetronics series, de Roland Cube, en mijn persoonlijke favoriet de Fender Bronco. Bedenk dat het allemaal niet hard hoeft, en laat je niet verleiden tot het prutsen met presets en versterkermodellen! Dat leidt alleen maar af en daar word je geen betere gitarist van. Als het echt niet anders kan, dan kan je ook met een modeling preamp en koptelefoon op spelen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik dat geen uren vol houd.

TIP 7: STUDEER MET EEN METRONOOM
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Timing is alles voor een muzikant, ongeacht welk instrument je bespeelt. Gebruik daarom altijd een metronoom of een eenvoudige drumcomputer en controleer of je strak speelt. Zelfs als je alleen maar de kampvuurakkoorden van een liedje oefent. Zeker als je in een bandje speelt of wilt spelen is dit van het allergrootste belang. Studeer je in de buurt van je computer, dan kan je de online metronoom gebruiken: http://www.metronomeonline.com/

TIP 8: LANGZAAM IS GOED, SNEL IS SLECHT
Om te kunnen rennen moet je eerst kunnen lopen, om snel te kunnen spelen moet je eerst langzaam kunnen spelen. Zet je metronoom op laag tempo en speel je akkoorden, riffs, toonladders, whatever, strak mee. Merk je dat je een bepaalde passage op het huidige tempo niet trekt? Dan moet het tempo nog verder omlaag! Maak je een foutje? Ook dan moet het tempo omlaag. Het is veel efficiënter om nieuwe dingen op laag tempo te studeren en vervolgens het tempo op te voeren, dan om op hoog tempo te studeren en elke keer vast te lopen of fouten te maken.

TIP 9: SPREEK MET JEZELF AF WAT JE WILT STUDEREN EN NOTEER JE VOORUITGANG
Spreek met jezelf af wat je de komende tijd wilt studeren en beschrijf je oefeningen in een schriftje oid. Plan je studietijd effectief: een kwartiertje voor oefening zus, tien minuten voor oefening zo. Houd ook je vooruitgang bij. Het noteren van metronoomstanden kan erg motiverend werken. Als je na een week in je schriftje ziet dat je iets 12 BPM (beats per minute) sneller kunt spelen dan een week geleden, dan ben je flink opgeschoten!

Tijdens het studeren krijg je regelmatig nieuwe ideeën voor dingetjes die je kunt oefenen. Schrijf ze op, maar verlaat niet waar je mee bezig bent totdat je het resultaat hebt bereikt dat je met jezelf hebt afgesproken.

TIP 10: STUDEER WAT JE NIET KUNT, STUDEER NIET WAT JE WEL KUNT
Blijf niet te lang hangen bij stukjes die je al goed kunt spelen. Als je het kunt, dan kan je het. Lukt het soms wel, soms niet, dan moet je er nog wat meer tijd in steken. Eindeloos herhalen van oefeningen die je al goed kunt spelen levert je bijna niets op, en laten we eerlijk zijn: het is niet eens echt leuk!

TIP 11: LEER NOTEN LEZEN EN LEER WAT OVER MUZIEKTHEORIE
Stel dat je internationaal recht studeert. Dan zijn de meeste boeken die je moet doorworstelen in het Frans of in het Engels. Mensen die het Engels goed beheersen kunnen misschien wel 20 keer zo snel studeren als mensen die om de haverklap het woordenboek erbij moeten pakken. Bovendien begrijpen ze de stof veel beter. Hetzelfde geldt voor muziek maken. De tijd die je steekt in het leren lezen van noten (en dus niet TAB) betaalt zich ALTIJD DUBBEL EN DWARS TERUG! Overigens is noten leren lezen echt niet moeilijk. Laat je leraar je helpen. Als je er 10 minuten per les aan besteedt en het thuis bijhoudt dan ga je echt als een speer vooruit! Kan je eenmaal noten lezen, dan kan je in principe elk muziekstuk ter wereld leren!

Hetzelfde geldt voor muziektheorie en solfège. Solfège is een moeilijk woord voor ‘leren luisteren’. Je kunt, met een beetje oefening, leren horen welke akkoorden er op een opname gespeeld worden, welke melodie en welk ritme. Ik ken mensen die dit zo goed onder de knie hebben dat ze meteen bij de eerste keer dat ze een liedje horen het akkoordenschema kunnen meeschrijven. Hoe veel tijd heb jij daar nu voor nodig?

‘Maar ik wil/hoef geen noten leren lezen. Ik speel op mijn gevoel…’ Deze uitspraak hoor je alleen uit de mond van gitaristen en het is absolute onzin! Ik ken geen enkele goeie toetsenist die geen noten kan lezen, en velen van hen kunnen me echt ontroeren met een mooie solo of enkele goed gekozen akkoorden. Noten lezen en op je gevoel spelen heeft gewoon niets met elkaar te maken.

TIP 12: LEER JE SLECHTE GEWOONTES AF
Houd je rug recht, zet je duim op het midden van de achterkant van de hals, laat de vingers van je linkerhand niet doorzwikken etc. etc. etc. Als je les hebt dan heeft je leraar je vast al wel op je slechte gewoontes gewezen. Volg je zijn advies op? Ideaal! Doe je dat niet, dan heb je daar vooral jezelf mee: een ´goede´ gitaarhouding geeft je maximale bewegingsvrijheid en minimale kans op RSI-achtige blessures. Je zult veel sneller vooruit gaan en veel beter leren spelen als je consequent let op je houding. Studeer dus niet onderuitgezakt op de bank, maar rechtop zittend of staand!

Oh, en nog iets: HANG JE GITAAR NIET TE LAAG. Met je gitaar bungelend voor je kruis staat wel stoer op het podium, maar je linkerhand moet dan een erg onnatuurlijke knik maken waardoor het veel moeilijker wordt om fatsoenlijk te spelen. Er zijn veel gitaristen die desondanks hun gitaar toch heel laag hebben hangen, en sommigen zijn zelfs erg goed. Maar ze zijn goed ONDANKS hun lage gitaar, niet DANKZIJ!!!

Wil je toch de rockster uithangen? Kies dan de momenten waarop je gitaar lager kan: bij eenvoudige liedjes met simpele solo´s. Speel je iets moeilijkers, hijs dan gewoon je gitaar weer even op.

TIP 13: GEBRUIK OORDOPPEN IN JE BAND, EN SPEEL NIET TE HARD!
Je oren moeten een leven lang mee en beschadigingen zijn onherstelbaar. Veel mensen, waaronder ik, vinden het niet fijn om oordoppen in te hebben. De truc is dan om ze ZO LANG MOGELIJK in te houden. Oorbeschadiging treedt gelukkig niet meteen op: hoe meer herrie, hoe sneller je oren beschadigen, maar op een beschaafd geluidsniveau kan je best een kwartiertje zonder. Begin daarom mét oordoppen, en doe ze pas uit als je ze echt helemaal zat bent.

Voor 2 tientjes kan je een setje oordoppen kopen van Alpine of andere merken die je nauwelijks ziet zitten en een groot gedeelte van de hoge tonen gewoon doorlaten. Heb je meer geld te besteden of repeteer je veel / treed je veel op, investeer dan in op maat gemaakte oordoppen of een in-ear monitorsetje. Deze op maat gemaakte doppen bevatten speciale akoestische filters waardoor je oren prima beschermd worden, maar je (bijna) niet het gevoel hebt van de buitenwereld afgesloten te zijn. Deze kan je dan ook prima een hele avond dragen.

TIP 14: VIND MENSEN OM MEE SAMEN TE SPELEN
Muziek maken is een sociaal gebeuren. Zoek een bandje, ensemble, studiemaatje, vriendje, maakt niet uit EN GA LEKKER SAMENSPELEN!

TIP 15: DON’T FORGET – HAVE FUN!!!

paulusdeBKB
28 februari 2006, 17:55
LOL! ik ben onderwerp 2000...

Bram+
28 februari 2006, 18:25
Goede tips inderdaad! Sticky dit ding.

GuitarMaster
28 februari 2006, 18:35
Goede tips jah, alleen ik ben het oneens met het "noten leren lezen" gedeelte (met het stukje over muziektheorie niet).

Rude Perception
28 februari 2006, 18:45
gelukkig, ik doe aan alle 15 tips. Behalve de muzieknoten. Maar verder ken ik bijna alle pop/rock (en dat in de breedste zin van de woorden) theorie al. Heb ik vorige les van me leraar gehoord:satisfie: .

paulusdeBKB
28 februari 2006, 18:45
@ Guitarmaster: je hoeft het ook niet met me eens te zijn natuurlijk ;)

Ik had er nog meer over willen schrijven maar het is nu al zo'n lap tekst...

Rude Perception
28 februari 2006, 22:58
ik denk wel dat je op zich al het belangrijkste erin hebt gezet. Als je meer tips gaat geven denk ik dat je wel heel erg diep op het gitaarspelen en doel in gaat.
Dan zat ik te denken aan tips als:

TIP 16: ZORG VOOR EEN EIGEN IDENTITEIT ALS GITARIST
Zorg ervoor dat je een eigen sound hebt, en dat je geen kopie bent van een andere gitarist (dus ook niet qua technieken), maar vind een balans tussen een aantal voorbeelden.

chennie
28 februari 2006, 23:24
Ik denk dat je tip 16 beter kan veranderen, streef niet naar om hetzelfde te zijn als die of die, maar dat valt eerder onder wees realistisch en eerlijk tegenover jezelf.

Ik ben overigens een levend voorbeeld van gitarist met laag hangende gitaar. Ik speel behoorlijk snelle dingen met rechter en linker hand en kom aardig uit de voeten, ik zeg niet dat ik goed ben, maar ik red me aardig.

Enkele jaren terug had ik ongelooflijk veel pijn in mn linkerpols. Ik dacht dus dat dat kwam door mn laaghangende gitaar en heb hem hoger gehangen. Maar het zat me gewoon niet. Veel oefenen, veel proberen enzo, maar mn armen raakten niet ontspannen omdat ik je de ellebogen meer naar buiten steken. Daarbij kwam dat ik niet meer bij het hele bereik van mn gitaar kwam (wanneer ik hem laag heb hangen, kan ik hem opzij trekken enzo om heel hoog op de nek te spelen, les pauls by the way). Maar goed de pijn trok weg en heb hem langzamer weer lager gehangen. Pijn is overigens nog enkele keer teruggekomen, maar de oorzaak lag niet aan mn gitaarhouding overigens.
Dat ik hem laag heb hangen is dus dat mn armen meer ontspannen bij kunnen en zo een gecontrolleerde aanslag kan maken, verder kan ik beter de gitaar onder een iets andere hoek spelen. Natuurlijk is dit persoonlijk en ik raad ook de meeste mensen aan om de gitaar iets hoger dan ik te hebben hangen. Het wordt niet voor niets meer aangeraden.

Sora
28 februari 2006, 23:54
Dude, ben jij zelf leraar ofzo, elke tip die daarin taat heeft mijn leraar me al tot in het oneindige verteld en ze zijn stuk voor stuk waar! :D

paulusdeBKB
1 maart 2006, 11:10
Nee, ben geen leraar (ik heb zelf les) maar ik speel al sinds mijn tiende en ik door de jaren heen een hoop dingetjes onthouden en aan den lijve ondervonden. Verder speel ik met de gedachte om een Nederlandstalige lesDVD te produceren. Om een beetje te wennen aan dat idee heb ik hier de tips alvast gepost.

LPplayer
1 maart 2006, 19:51
Okay de meeste tips doe ik en zijn absoluut waar.
Alleen ik heb geen leraar dus gaat alles veel moeilijker en ook geen eigen versterker maar een modelingapparaat.
Het is soms dus moeilijk te pijlen wat ik fout doe.


Nee, ben geen leraar (ik heb zelf les) maar ik speel al sinds mijn tiende en ik door de jaren heen een hoop dingetjes onthouden en aan den lijve ondervonden. Verder speel ik met de gedachte om een Nederlandstalige lesDVD te produceren. Om een beetje te wennen aan dat idee heb ik hier de tips alvast gepost.

paulusdeBKB
1 maart 2006, 20:20
@ LPplayer: Inderdaad, da's hét grote voordeel van een leraar: iemand die je kan vertellen wat je fout doet en je kan wijzen op verbeterpunten. Als je trouwens een vriendje hebt dat een stuk verder is dan jezelf dan kan hij je ook een aardig eind op weg helpen natuurlijk.

Met een modeling amp spelen kan prima hoor, maar mij persoonlijk inspireert het niet zo:
- ik moet prutsen met adapters en een koptelefoon of dingen omprikken in mijn stereo-installatie
- ik kan het niet laten om presets te tweaken, en dat gaat af van mijn studietijd.

Analie-G
2 maart 2006, 01:37
Dude, ben jij zelf leraar ofzo, elke tip die daarin taat heeft mijn leraar me al tot in het oneindige verteld en ze zijn stuk voor stuk waar! :D

Inderdaad , hij moet echt een leraar wezen want ik als leraarzijnde geef alle bovenstaande tips regelmatig aan enkele van mijn hele fanatieke leerlingen .....ook aan de minder actieven...... :sssh:

paulusdeBKB
2 maart 2006, 06:22
Jongens, bedankt voor de positieve feedback! Deel vooral ook je eigen tips. Analie, doe je ook een duit in het zakje? Geef je trouwens veel les?

MetalPunk
2 maart 2006, 09:37
hey paulus, inderdaad goeie tips man!
Alleen de grootste uitdaging is natuurlijk om compleet zonder les gitaar leren spelen. Ik heb toch het idee dat als je les krijgt dat je een bepaalde stijl van je leraar krijgt 'opgedrongen'. Het voordeel is natuurlijk wel dat hij kritiek kan geven en je op je fouten wijzen.. Alleen ik heb er een veel beter gevoel bij als ik alles zelf doe en zelf achter me fouten probeer te komen, dat is een veel grotere uitdaging en geeft me zelfs een kick ;)

En je hebt misschien die mooie jackson kv2 wat eerder bij elkaar gesprokkeld als je dat lesgeld in je zak houd :D

paulusdeBKB
2 maart 2006, 12:34
Hoi Metalpunk,

Tja, het staat je natuurlijk vrij om dat te vinden, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.
- Een goede leraar zal zijn lessen altijd concentreren op wat je nog NIET kunt. Soms is het studiemateriaal dat hij je opgeeft niet helemaal je smaak, maar dan dient het een hoger doel. Als je bijvoorbeeld heel graag heel snel wilt kunnen spelen dan moet je eerst je gevoel voor timing goed ontwikkelen. Dat gaat het beste met langzame oefeningen. (Als je alleen maar Nu-Metal wilt spelen en je leraar komt continue aan met John Denver dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar dan zoek je toch een andere leraar?)

- Het is inderdaad een kick om zelf nieuwe dingen te ontdekken, maar ik heb zelf momenteel (goed) les en ik speel elke dag, en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat het 'gras voor mijn voeten is weggemaaid'. Ik ontdek dagelijks nog nieuwe dingen, vaak in de trant van 'Ooh, bedoelt mijn leraar DAT! aha...'

punt is: je gaat met een leraar gewoon veel sneller vooruit. Lees onderstaande stukje maar eens. Greg Howe is overigens een echt snelheidsmonster, dus zonder leraar kom je er ook wel, het kost alleen meer discipline en doorzettingsvermogen. En meer tijd!
http://www.oenone.nl/GregHowe.gif


En je hebt misschien die mooie jackson kv2 wat eerder bij elkaar gesprokkeld als je dat lesgeld in je zak houd
Maar als je door je lessen sneller vooruit gaat dan heb je meer tijd om in je (bij)baantje te steken en dan kan je dus per maand meer geld verdienen. Wedden dat je die gitaar mét leraar sneller hebt dan zonder?

Analie-G
2 maart 2006, 13:22
Jongens, bedankt voor de positieve feedback! Deel vooral ook je eigen tips. Analie, doe je ook een duit in het zakje? Geef je trouwens veel les?

Ja, ik geef ongeveer les aan 55 leerlingen......

Op zich mijn allerbelangrijkste motief qua gitaarspelen is dat je ten allertijde lol moet hebben. Naast alle techniek etc : TOON , en dat haal je uit je vingers.

Vb: stel je vindt Gary Moore te gek , dan kan je wel letterlijk naspelen zoals hij het doet maar dan nog klink je niet als hij.
Doe toon komt o.a van hoe je met je plectrum aanslaat : neer/ op , met een beetje duim of veel duim erbij........

Het allerbelangrijkste wat ik bij veel gitaristen tegenkom is dat ze niet stilstaan bij hun VIBRATO........dat gaat vaak zijn eigen gangetje maar juist daarmee maak je je noten af !

Techniek is dan ook heel mooi om te hebben ....heb gelukkig enkele leerlingen die technisch erg goed zijn MAAR je moet ze wel kunnen toepassen in nummers / improvisaties.......
dat beheersen van techniek is dus altijd lastiger en je moet dan ook uitkijken dat je techniek met SMAAK gebruikt , anders speel je alleen maar 100.000 noten....en daarmee hou je je publiek niet geboeid.....

Wel als je mooi melodisch kunt improviseren en dan af en toe je solo kruiden met leuke techniekjes.....etc etc etc ...en zo blijf je bezig...

Mucho luckos,
:rockon:

-----------------------
www.anandmahangoeproject.com (http://www.anandmahangoeproject.com)

www.sphereofsouls.com (http://www.sphereofsouls.com)

paulusdeBKB
2 maart 2006, 14:15
Wijze woorden!

MetalPunk
2 maart 2006, 16:31
Hoi Metalpunk,

Tja, het staat je natuurlijk vrij om dat te vinden, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.
- Een goede leraar zal zijn lessen altijd concentreren op wat je nog NIET kunt. Soms is het studiemateriaal dat hij je opgeeft niet helemaal je smaak, maar dan dient het een hoger doel. Als je bijvoorbeeld heel graag heel snel wilt kunnen spelen dan moet je eerst je gevoel voor timing goed ontwikkelen. Dat gaat het beste met langzame oefeningen. (Als je alleen maar Nu-Metal wilt spelen en je leraar komt continue aan met John Denver dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Maar dan zoek je toch een andere leraar?)

- Het is inderdaad een kick om zelf nieuwe dingen te ontdekken, maar ik heb zelf momenteel (goed) les en ik speel elke dag, en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat het 'gras voor mijn voeten is weggemaaid'. Ik ontdek dagelijks nog nieuwe dingen, vaak in de trant van 'Ooh, bedoelt mijn leraar DAT! aha...'

punt is: je gaat met een leraar gewoon veel sneller vooruit. Lees onderstaande stukje maar eens. Greg Howe is overigens een echt snelheidsmonster, dus zonder leraar kom je er ook wel, het kost alleen meer discipline en doorzettingsvermogen. En meer tijd!
http://www.oenone.nl/GregHowe.gif


Maar als je door je lessen sneller vooruit gaat dan heb je meer tijd om in je (bij)baantje te steken en dan kan je dus per maand meer geld verdienen. Wedden dat je die gitaar mét leraar sneller hebt dan zonder?

+1 ik geef je zeker gelijk paulus, maaaar, dit alles is alleen van toepassing als je daadwerkelijk met leraar sneller vooruitgaat dan zonder...
Ik ken genoeg mensen die geen les hebben gehad, evenlang spelen als mensen met les en bij diegene zonder ligt het niveau zeker zwaar hoger.

Ik bedoel, ik speel nu 5 jaar gitaar zonder les, speel hoofdzakelijk metal en een beetje blues. Veel mensen die ik ken en veel vrienden spelen ongeveer evenlang gitaar of zelfs langer met les, en hun niveau ligt een stuk lager als dat van mij. Nou wil ik niet gelijk mezelf de hemel in prijzen, maar ze pakken bv. dingen veel moeilijker op, doen er langer over om liedjes/solo's te leren, spelen slordiger, slechtere technieken etc.etc.
Wat je zegt klopt helemaal, maar er zijn genoeg uitzondering :)

paulusdeBKB
2 maart 2006, 17:05
Hi Metalpunk,

Uitzonderingen bevestigen de regel, helemaal gelijk in. Kijk, er is altijd een aantal mensen met wat meer talent/doorzettingsvermogen/discipline/fijne motoriek/slimme intuïtieve keuzes, en deze mensen zullen als een speer vooruit gaan. Als je tot die groep behoort, ideaal! Maar als je, zoals ik, van nature niet geneigd bent om heel gefocused en effectief te studeren dan helpt het om regeltjes te hebben.

Neals
2 maart 2006, 18:40
Ook ik speel zelf nu een kleine 4 jaar gitaar, en merk heel erg dat je eigenlijk niet uitgeleerd raakt. Zelf dacht ik aardig te kunnen spelen maar een week later had ik zoveel meer geleerd, en dat zijn de momenten waarop alles een eindeloze zoektocht lijkt.

Sim-Simon
2 maart 2006, 18:48
Ik ben het hier niet mee eens. Iedereen heeft zo z'n eigen manier van gitaarspelen... 99% van de gitaar grootheden heeft nooit gitaarles gehad of met een metronoom geoefend of wat dan ook. Gitaarspelen is voor iedereen wat anders... je wordt een goeie gitarist als je het doet omdat je er plezier in hebt.

paulusdeBKB
2 maart 2006, 22:51
Gitaarspelen is voor iedereen wat anders

Daar ben ik het mee eens. De rest klopt niet. Ik denk eerder dat 99% van de goede gitaristen wél les heeft gehad, al is het maar in hun jonge jaren. Sterker nog, ik ken persoonlijk niemand die alles op gitaar zelf heeft uitgevogeld. Iedereen heeft tips en feedback nodig van zijn omgeving om te groeien in zijn muzikaliteit. Al is het maar van een buurjongen of van je oudere broer.

En wat betreft gitaargrootheden die niet oefenen met een metronoom: die oefenen/spelen vaak met een drummer of een ritmesectie. Da's natuurlijk nog veel beter!

En om je reply alvast te snel af te zijn: er zullen heus wel beroemde punkgitaristen zijn die geen idee hebben wat ze doen, en bluesgitaristen zijn doorgaans ook nogal wars van theorie (volgens de overlevering). Maar dat zijn dan toch echt de witte raven van het stel. Reken maar dat het gros van Charlie Christian tot en met Petrucci vrij tot zeer goed weet waar ze mee bezig zijn.

Maar goed, ik zit hier nu mijn gelijk te halen en daar was het niet om te doen. Sorry daarvoor. Natuurlijk moet je lekker spelen en studeren wat en hoe je wilt!

chloortablet
3 maart 2006, 01:21
Wat ik heel belangerijk vind is dat mijn -vroegere- leerlingen, hele nummers speelden/leerden. Niets is irritanter dan gitaristen die 100 lickjes kunnen, maar niet een nummer kunnen spelen.
Het geeft elke keer weer een goed gevoel als je een heel nummer volledig kan spelen, je kan dan door naar iets anders. Tevens gaat dit het *ik zit vast* gevoel wat je al gauw krijgt als je geen echte hele nummers kan spelen tegen.

nopster
3 maart 2006, 08:43
De laatste tijd ontleed ik zelf zoveel mogelijk de liedjes die ik wil spelen ipv van onmiddelijk een tab te zoeken. Soms is het frustrerend en het kan lang duren, maar het geeft een heel goed gevoel als je zelf een liedje vind en ik heb het gevoel dat ik vlugger vooruit ga dan daarvoor.

Gitaro
3 maart 2006, 11:24
En je leert het in een positie spelen die jij lekker vindt :). Ik heb een tijd geleden "pick up the pieces" van average white band gedaan, en kwam op een hele andere positie uit dan in de meeste tabs.

nopster
3 maart 2006, 12:42
Lekker nr! :soul:

Sim-Simon
4 maart 2006, 10:03
Daar ben ik het mee eens. De rest klopt niet. Ik denk eerder dat 99% van de goede gitaristen wél les heeft gehad, al is het maar in hun jonge jaren. Sterker nog, ik ken persoonlijk niemand die alles op gitaar zelf heeft uitgevogeld. Iedereen heeft tips en feedback nodig van zijn omgeving om te groeien in zijn muzikaliteit. Al is het maar van een buurjongen of van je oudere broer.

En wat betreft gitaargrootheden die niet oefenen met een metronoom: die oefenen/spelen vaak met een drummer of een ritmesectie. Da's natuurlijk nog veel beter!

En om je reply alvast te snel af te zijn: er zullen heus wel beroemde punkgitaristen zijn die geen idee hebben wat ze doen, en bluesgitaristen zijn doorgaans ook nogal wars van theorie (volgens de overlevering). Maar dat zijn dan toch echt de witte raven van het stel. Reken maar dat het gros van Charlie Christian tot en met Petrucci vrij tot zeer goed weet waar ze mee bezig zijn.

Maar goed, ik zit hier nu mijn gelijk te halen en daar was het niet om te doen. Sorry daarvoor. Natuurlijk moet je lekker spelen en studeren wat en hoe je wilt!

Goed tips van een buurjongen of zelfs uit een broer, dat kan allemaal best, maar ik vind les onzinnig. En met Charlie Christian denk ik niet echt aan "gitaargoden". Ik denk dan meer aan het stereotype beeld van de gitarist, a la Jimi Hendrix. Die speelt niet op techniek maar op gevoel. Charlie Christian is jazz-muzikant en Petrucci is een snelheidsduivel en dat zijn nou net de type's die wel weten wat ze doen. Dit lijstje pluk ik willekeurig van websites af:

Chuck Berry
Eric Clapton
Dick Dale
Jimi Hendrix
Jimmy Page
Keith Richards
Eddie Van Halen

Al deze mensen niet of nauwelijks les gehad.. ik kan niet ontkennen dat ze wel vrienden enz. hadden die ze tips gaven, maar bij een les MOET je zo spelen als het hoort, terwijl je bijvoorbeeld een gitarist als Dick Dale, die nou niet bepaald normaal speelt, ook tot grootheid kan rekenen.

Als je een gitaar koopt met het idee van "ik ga scheuren als Steve Vai" dan kan je les nemen maar voor iemand die het meer voor z'n plezier doet en liever met een blues of rock 'n' roll plaatje mee speelt heeft die les helemaal niet nodig.

Les kan wel, maar is zeker niet nodig.

taylor
4 maart 2006, 11:50
ja, maar dat is je zelf gaan berekenen tot grootheden dat heeft niks met les of geen les te maken.

evh heeft 10 jaar of weet ik veel hoe lang klassiek piano les gehad met theorie enzo neem ik aan zijn vader was al een professioneel muzikant dus..
dat soort omstandigheden zijn wel heel anders dan dat je een gitaar opakt en echt helemaal niemand hebt.

99% heeft gewoon baat bij les!

Trocar
4 maart 2006, 15:36
Ik denk dat internet een deel van les heeft overgenomen. Ik zeg met opzet 'een deel', want een leraar die feedback geeft en daadwerkelijk je progressie in de gaten kan houden is niet te vervangen door passief lesmateriaal.

Maar je kunt nu 'sweeppicking' in Google gooien en je krijgt tabs met oefeningen, videos voor houding en vingerzetting, soundfiles om te vergelijken etc. Vind ik ook een vorm van 'les'. Je mist uiteraard iemand die je corrigeert wanneer je iets fout doet en de kans op verkeerd aanleren vermindert.

Vroegah, toen de bulten nog kuilen waren (en ik nog niet gitaar speelde btw), had je dure lesboeken met cassettebandjes (heen en weer spoelen, jeej!) en vrienden die je wat bij konden brengen. Dan is les nemen bij een pro niet zo gek, lijkt me.

Tegenwoordig vraag je op een forum hoe en wat, en de videos en tabs had ik al genoemd. Ik heb zelf een jaar of wat les gehad. Toen wist ik hoe ik het ding moest vasthouden, kende ik accoorden en waar de noten zitten en had ik een redelijke vingerzetting. Toen mijn (muziekschool) leraar mij niet wilde leren wat ik wilde leren ("eerst noten lezen, eerst fingerpicking") ben ik gestopt en sindsdien heb ik 'half' les: via vrienden, boeken, internet, clinics.

Neals
4 maart 2006, 16:05
Wat ik zelf als autodidact wel heb ervaren is dat de basics leren als beginner enorm lastig is. Op het moment dat mensen gaan sturen, en je met andere mensen gaat samenspelen kom je op een punt dat je steeds meer kan.

Zelf zit ik dus al op een niveau dat ik redelijk goed gitaar kan spelen. Ik ben geen top-gitarist, ik ben ook geen nieuwe Steve Vai, maar kan op jam-sessies leuk meekomen, zoek mijn collectie met punk-cd's uit etc. etc.

Het enigste wat ik nog niet goed kan, en eigenlijk de volgende stap wordt is soleren. Les ben ik voorlopig nog niet van plan te nemen, maar verwacht veel van deze studietips.

paulusdeBKB
4 maart 2006, 18:15
@Neals:

Let op! De tips die ik heb opgekalkt zijn op meta-niveau; handreikingen voor een effectieve attitude tov gitaar studeren. Ik heb het bewust niet over studiemateriaal of stijlen gehad, om niemand uit te sluiten.

Je zegt dat je wilt leren soleren? Hartstikke goed! Laat je, als je besluit een boek of een DVD te kopen, goed informeren zodat het studiemateriaal aansluit bij je niveau.

Je zegt ook voorlopig niet van plan te zijn om lessen te nemen, dat is natuurlijk prima. Maar als je écht wilt leren soleren dan is het wel heel handig om iets van muziektheorie te weten. Als je weet hoe akkoorden en toonladders in elkaar steken dan kan je namelijk uitvogelen wat er nou precies aan de hand is in je favoriete gitaarsolo's.

Gelukkig kun je op Internet alles maar dan ook alles vinden over muziektheorie, toonladders, modes etc etc. Voor mij heeft dat echter niet zo veel nut gehad. Na een paar weekenden muziek(theorie) sites rondsurfen wist ik een heel carillon aan klokken te hangen, maar geen klepel in zicht! Tien minuten lullen met mijn gitaarleraar bracht een hoop helderheid in de zaak.

Muziektheorie is helemaal niet moeilijk (het woord klinkt veel erger dan het is), het is vooral een kwestie van dat kwartje dat even moet vallen. Voor mij werkt het het beste als ik een hele batterij domme vragen mag afvuren op een persoon die ze geduldig en kundig wil beantwoorden. Andere mensen hebben wellicht aan een boek of een forum genoeg en snappen het dan meteen.

@ Sim-Simon: Tja, wat is een gitaargrootheid? De gitaristen in je rijtje zijn ontegenzeggelijk enorm invloedrijk geweest (en nog steeds), maar dat heeft minstens evenveel met hun turbulente publieke leven te maken als met hun briljante spel. Ook denk ik dat het 'spelen op gevoel' enigszins wordt overdreven:
- spelen op gevoel = rock'n'roll
- les nemen, met je neus in de theorieboeken = nerd, stuudje, suf
En de 'gevoelsgitaristen' zijn doorgaans zelf niet te beroerd om hun steentje bij te dragen aan de mythevorming. Ik bedoel maar, wat is stoerder om te kunnen zeggen tegen de zoveelste journalist:

- "Studeren? Nee hoor, ik speel gewoon wat ik voel. Zoiets komt in je op, het is iets magisch. Ik probeer het niet eens te begrijpen want dat kan toch niet."
of
- "Studeren? Nou en of! Ik heb mezelf twee jaar opgesloten met dat boek van Slominsky en ik heb mijn leraar de oren van zijn kop gevraagd."

@ chloortablet en Nopster: Goed punt! Natuurlijk moet je muziek maken, en binnen het popidioom betekent dat liedjes spelen. Mijn indruk is dat de meeste gitaristen 90% van hun studietijd besteden aan loopjes, licks&tricks en solo's, en maar 10% van hun tijd besteden aan leren begeleiden. En dan te bedenken dat de verhoudingen in een bandje precies andersom liggen: 90% begeleiden en 10% soleren (als je geluk hebt!).

Dus inderdaad: studeer het hele liedje in, leer de tekst uit je kop en speel/zing het in een toonsoort die je ligt! Iedereen die kan spelen kan wel een beetje zingen, en met een beetje repertoire ben je bij het kampvuur helemaal de King!

paulusdeBKB
4 maart 2006, 18:18
nog twee dingetjes aanvullend in het algemeen:

1. Het is een zeer goed idee om je favoriete liedjes / solo's van plaat te leren naspelen! Dat helpt je muzikale gehoor enorm vooruit!

2. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties op dit topic. Ook al ben je het niet met me eens, je denkt er tenminste wel over na. Ideaal!

Terence
4 maart 2006, 18:49
Je geeft een paar goede tips mee hier.

Zelf ben ik nu een klein jaartje bezig zonder les en voor een aantal dingen die ik nu weet had het sneller gegaan als een leraar me het had verteld.
In het begin was het vooral wat aankloten, maar inmiddels heb ik zo veel lesmateriaal bij elkaar gezocht dat ik nog wel even zoet ben. Ik denk dat als je weet welke kant je op wil met gitaarspelen, het erg handig is om te weten welke technieken je daarvoor moet beheersen. Vervolgens kan je dan een bepaalde volgorde aanhouden van het leren van technieken.

Volgende interview met Chuck Schuldiner is voor sommigen wellicht leuk om te lezen als het gaat om wel of geen les volgen:
http://www.emptywords.org/GuitarSchool09-1993.htm

Sim-Simon
4 maart 2006, 18:51
ja, maar dat is je zelf gaan berekenen tot grootheden dat heeft niks met les of geen les te maken.

evh heeft 10 jaar of weet ik veel hoe lang klassiek piano les gehad met theorie enzo neem ik aan zijn vader was al een professioneel muzikant dus..
dat soort omstandigheden zijn wel heel anders dan dat je een gitaar opakt en echt helemaal niemand hebt.

99% heeft gewoon baat bij les!

Ik niet. Heb nooit les gehad en heb nu daadwerkelijk plezier in spelen!!

jaspie
4 maart 2006, 22:53
Ik niet. Heb nooit les gehad en heb nu daadwerkelijk plezier in spelen!!

hoe weetje nou datje dat niet zou hebben als je les had?
Nouja ik heb mezelf leren spelen in het begin door de basis aan vrienden een beetje te vragen en dingen op te zoeken, en na een jaar heb ik les genome omdat ik wel graag wat ondersteuning zodat ik het wat efficienter zou leren.

Sim-Simon
5 maart 2006, 06:33
hoe weetje nou datje dat niet zou hebben als je les had?
Nouja ik heb mezelf leren spelen in het begin door de basis aan vrienden een beetje te vragen en dingen op te zoeken, en na een jaar heb ik les genome omdat ik wel graag wat ondersteuning zodat ik het wat efficienter zou leren.

Ik heb wel eens les geprobeert, en ik vond het verschrikkelijk...

taylor
5 maart 2006, 11:53
dat kan natuurlijk maar dat ligt of aan je zelf of aan de leraar niet iedereen heeft het geluk om een leraar te vinden die bij jou past.

of misschien ligt het aan je zelf dat je denkt het is me te moeilijk of dat je het niet kan/gaat op les, maar dat is heel normaal je komt daar om te leren niet om 100% goed te spelen.

ik heb zelf bv in me begin periode van een jazz gitarist les gehad met die stijl had ik toen helemaal niks, de oefeningen die ik mee kreeg vond ik over het algemeen saai en moest ook noten leren lezen en van papier spelen en zo maar achteraf is dat een zeer goeie basis geweest om verder te gaan.
gitaar spelen heeft net als je bv goed in een sport wil worden meer te maken met zet ik door of laat ik het hangen.

Neals
5 maart 2006, 14:24
@paulusdbk:

Ik had ooit les gehad op de muziekschool toen ik 9/10 (blokfluit) was om later gitaar te gaan spelen. Vreselijk vond ik de lessen, na een half jaar hield ik het voor gezien. En heeft het eigenlijk heel lang geduurd voor ik gitaar ben gaan spelen.

Ook een probleem met les is dat ik momenteel in 3 bandjes speel, en ik zeker al 10 tot 16 uur per week bezig ben met muziekmaken.

Sim-Simon
5 maart 2006, 14:27
Grootste probleem met gitaarles is dat je noten moet gaan leren lezen...

Neals
5 maart 2006, 16:13
Zelf kan ik ook enigssinds noten lezen. Noten lezen is in principe een kwestie van oefenen, oefenen, en oh ja oefenen. Verder is het ook handig als je een beetje begrijpt hoe het in elkaar steekt.

In de praktijk speel ik ook op gehoor, maar het kan verdomde handig zijn als je ergens een ritme van wilt weten. Dat is bij tabs vaak een stukje onduidelijk.

Verder zijn er een hoop gitaristen/instrumentalisten op het forum, waarvan een hele hoop de meest uiteenlopende doelstellingen hebben. Zelf ben ik een van het soort wat met rare politieke bandjes bezig is, en de muziek van minder groot belang is dan mijn politieke mening.

Ferdy
5 maart 2006, 16:37
ik heb nooit les gehad, ben gewoon zelf begonnen.
merk nu wel dat je daardoor traag vooruit gaat.
ik heb nooit zo heel veel geoefend, bij het repeteren met de band kwam dat meer tot uiting.
helaas zijn er nu wat principes die ik niet ken en dat is nu alleen maar moeilijker te leren

paulusdeBKB
5 maart 2006, 19:45
@Neals: als je 16 uur per week bezig bent met muziek maken (dus echt spelen en niet koffie drinken / ouwehoeren) dan is elke week les inderdaad een hele opgave. Bovendien houd je waarschijnlijk weinig tijd over om te studeren. Maar misschien kan je een leraar vinden die je zo af en toe een lesje kan geven? Dan vraag je wat ideeën / huiswerk mee, en als je dat onder de knie hebt, of je hebt genoeg vragen verzameld (hoe zit dit? hoe moet dat?) dan maak je gewoon een nieuwe afspraak.

In het algemeen geldt: de waarheid is gebaseerd op resultaat. Als je zegt dat je iets wilt, en het is een tijdje later niet gebeurd, dan wilde je het blijkbaar niet genoeg. Ik wil graag zo rijk zijn dat ik nooit meer hoef te werken, maar op het moment ben ik nogal arm. Kennelijk wil ik me dus niet tot het uiterste inspannen om heel veel geld te verdienen. En als ik eerlijk ben vind ik het ook eigenlijk niet belangrijk genoeg. Zo werkt het dus ook met willen leren soleren... Niet goed of fout, maar wel belangrijk om te erkennen.

paulusdeBKB
5 maart 2006, 19:47
overigens: heb je geen metronoom en speel je gitaar in de buurt van je computer?
http://www.metronomeonline.com/

Ik ga de url ook even in de tips-post zetten.

Neals
6 maart 2006, 00:02
@Neals: als je 16 uur per week bezig bent met muziek maken (dus echt spelen en niet koffie drinken / ouwehoeren) dan is elke week les inderdaad een hele opgave. Bovendien houd je waarschijnlijk weinig tijd over om te studeren. Maar misschien kan je een leraar vinden die je zo af en toe een lesje kan geven? Dan vraag je wat ideeën / huiswerk mee, en als je dat onder de knie hebt, of je hebt genoeg vragen verzameld (hoe zit dit? hoe moet dat?) dan maak je gewoon een nieuwe afspraak.
.

Klopt, maar 16 uur muziek maken is misschien 8 uur effectief spelen, er gaat een hoop tijd zitten in overleg, dingen kloppend maken, een stukje management, bandbuilding (koffiedrinken/ouwehoeren)!

Het echt willen leren zit zeker wat in, maar ik wil mij meer concentreren op de gitaar zelf. IK heb de zanglijnen gedaan in diverse rag-punkbands en melodieus zingen kan ik totaal niet :D

Soleren is in mijn geval 3 jaar lang niet aan de orde geweest!

juniorzorro
6 maart 2006, 09:35
Ik ben het ontzettend eens met de tip wat betreft 'noten leren lezen'.
(ik heb in ook veel aan de rest van je tips! :) )
Het zit hem natuurlijk ook in het feit dat je wel wat zelfdiscipline moet hebben, om het te blijven oefenen/leren.

Tip nr. hoeveel? :cooler:
speel niet 4 uur achter elkaar, maar neem ook even een korte pauze tussendoor.

MetalPunk
6 maart 2006, 14:32
omg, ik snap echt niet waarom bijna iedereen hier op het forum zo erg geilt op noten lezen.. Ik bedoel, het zal ongetwijfeld zeer handig zijn, maar bij gitaar spelen vind ik het maar een overbodig iets..
Ik zal me hele leven geen nacht slechter slapen te weten dat ik geen noten kan en wil lezen.
Overspoel me maar met negatieve reacties, echt veel aandacht zal ik er niet aan schenken :)

taylor
7 maart 2006, 10:28
dat moet je zelf weten natuurlijk maar het kan geen kwaad om het te leren ook al ga je er niks mee doen.

als je les hebt moet je ook allround les krijgen dus niet perse in 1 stijl vandaar dat sommige ook noten leren lezen.
dat is ook tevens het gevaar van zelf studie je focus ligt dan op dingen die je alleen leuk vind om te kunnen maar les of leren is niet alleen maar fun..

guitarmonk
7 maart 2006, 17:36
Ik vind het zeer goede tips! Dit zijn precies de dingen waar mijn leraar op gehamerd heeft, ik denk dat elk niveau gitarist hier wat aan heeft.

Over het niet-vooruit-komen-verhaal: Als je net bent begonnen met gitaarspelen (elk muziekinstrument) gaat alles heel snel. Je krijgt akkoorden van een nummer voor je neus, oefent een week of 2 een heel vaak gaat dat dan goed. Na een paar jaar (bij iedereen anders denk ik) kun je bijv. elk akkoord wel op een paar manieren spelen, en nieuwe akkoorden heb je er zo bijgeleerd. Het kan dan dus ook wel eens lijken alsof je niet vooruitgaat. Vooral ook als je met de lange termijn dingen bezig bent. Ik ben zelf een hele tijd bezig met jazz, improviseren enzo, en nu ben ik op les vooral bezig met bijv. het 'verhaal' van je solo. Dat is niet bepaald iets wat je in 1 week kan leren, daar ben je dus lang mee bezig. Dan kan het lijken alsof je niets nieuws leert wat misschien wat frustrerend kan zijn.
Als je het gevoel hebt dat je niet vooruitgaat kan het dus wel zo zijn dat je jouw tips perfect opvolgt maar dat je dus het bovenstaande meemaakt.

Zo, wat een lekker vaag verhaaltje.

paulusdeBKB
8 maart 2006, 05:05
Hee Gitaarmonk,

Helemaal geen vaag verhaaltje, zeer duidelijk zelfs. Zelfs al ken je alle akkoorden al in alle voicings (en dat zijn er in totaal duizenden) dan kan je de rest van je leven nog blijven werken aan toon, frasering, muzikale ideeën en notenkeuze.

Mooi vak, gitaar spelen!

Soul Grinder
9 maart 2006, 13:46
dat moet je zelf weten natuurlijk maar het kan geen kwaad om het te leren ook al ga je er niks mee doen.

Inderdaad, het kost echt niet zoveel tijd om noten te leren lezen en het is gewoon handig als je het kunt.

paulusdeBKB
14 maart 2006, 15:50
Tip voor iedereen die (in de buurt van) Amsterdam woont (of er wel eens komt): Bij Dijkman muziek hebben ze metronoompjes van Boss in de aanbieding: 19 Euro voor een Dr. Beat BD-12.