PDA

View Full Version : stemproblemen



Ronald
29 oktober 2002, 11:23
ik heb een stemapparaatje gekocht om de snaren meet stemmen , maar als ik op de goeie hoogte zit en ik ga na de volgende snaar en ik probeer de snaar die ik net gestemd heb nog es dan is ie opeens niet goed meer , maar een stuk lager, echt meteen al nadat ik ie goed staat :s

hoe kan dit ? het lijkt me nie dat het aan het apparaatje ligt , ligt het dan aan de snaren ofzo?

moretel
29 oktober 2002, 12:00
Wat voor type gitaar heb je ?
Probleem kan meerdere oorzaken hebben :

--Vaste brug / tremelo,
zeker als beginner is het het beste om de brug vast te zetten. Dat geweld met een tremelo komt wel als je eenmaal aan het spelen bent en bends en vibrato onder de knie krijgt.

--Slechte stemmechanieken

jpb
29 oktober 2002, 15:58
Bij nieuwe snaren is dat normaal, snaren en hals moeten zich even zetten. Bij EEN snaar verwisselen kan het behalve hierboven genoemd ook de hals zijn, en dat hoeft ook geen probleem te zijn. Het stemapparaatje is gevoelig dus je meet ook niet-hoorbare toonverschillen. Als je alle snaren om de beurt opnieuw stemt verdwijnt het als het goed is, en hoef je pas op 22 januari weer te stemmen. Zo niet, dan is er iets mis (brug, stemmech./hals te slap; of -bij accoustische git.- bovenblad is niet stijf genoeg). succes

moretel
29 oktober 2002, 19:51
Ja inderdaad, ik was al een stukje verder.

Ronald
31 oktober 2002, 09:23
tja de gitaar is eigenlijk nie van mij maar ik heb em geleend van iemand dus ik ga er liever niet teveel aan klooien, en het zijn geen nieuwe snaren dus daar kan het ook niet aan liggen