PDA

View Full Version : pedaal voeding



Basseytje
28 februari 2006, 16:39
ik ehb een vraag over de adaptors die je gebruikt voor je pedaaltjes te voeden. gebruik je per pedaal een eigen adapter of kun je ok verloop stukjes kopen of een adapter waar je meerdere kabels in kan duwen?

mvg Bas

Robbert
28 februari 2006, 16:45
Ja, en die heten daisychains :D

Basseytje
28 februari 2006, 16:48
en waar koop je die en wat is ongeveer de prijs ervan als je er 6 pedalen op wilt aansluiten? van 9 volt

jpb
28 februari 2006, 17:55
Die adaptor moet wel gestabiliseerd zijn en voldoende mA hebben (1000 mA is ruim voldoende; 500 zal denk ik ook nog wel lukken met 6 pedalen). Daisy-chains kun je ook zelf maken maar ze schijnen ook te bestellen te zijn (waar weet ik niet meer). Sommige pedalen hebben een positieve tip nodig (b.v. germanium-fuzz), dus die mag je nooit aan de daisy-chain hangen; die hebben dus een aparte voeding nodig. Het schijnt dat aparte voeding voor elk pedaal het beste is ivm brom, maar alles met gestab. adapter werkt iha ook goed (heb ik). succes

Robbert
28 februari 2006, 18:00
Eens. Wat helpt is dat je weet dat met name delays stroom zuipen en overdrives op zich mee vallen. Verder ligt het aan de polariteit dus (de huidige Boss en Ibanez pedalen hebben over het algemeen dezelfde polariteit) en het aantal mA's dat de adapter kan leveren.

Waar je die kabels kunt halen, geen idee. Ik heb vroeger bij Keesdee zo'n kabel gehaald, heb ze ooit bij Feedback zien hangen. Ze zijn er dus wel, misschien Ebay effe checken ;)

wateenbende
28 februari 2006, 18:21
Ik gebruik voor elk pedaal een aparte adapter.
Simpelweg als er een kapot gaat heb ik er nog een paar en valt er dus hoogstens een pedaaltje af.
Gaat je adapter met meerdere stekkers kapot dan kun je meteen naar de winkel (zul je net de mazzel hebbend at het zaterdagavond is en je staat ergens on stage...).
Als je gewoon naar een hobbyzaak gaat en een aantal ac-dc adapters haalt, die zijn verstelbaar en niet zo duur als adapters in een muziekzaak.

duckman
28 februari 2006, 18:30
Ik gebruik voor elk pedaal een aparte adapter.
Simpelweg als er een kapot gaat heb ik er nog een paar en valt er dus hoogstens een pedaaltje af.
Gaat je adapter met meerdere stekkers kapot dan kun je meteen naar de winkel (zul je net de mazzel hebbend at het zaterdagavond is en je staat ergens on stage...).
Als je gewoon naar een hobbyzaak gaat en een aantal ac-dc adapters haalt, die zijn verstelbaar en niet zo duur als adapters in een muziekzaak.


Dit raad ik dus af! Veel van die adapters zijn shit.Laatst zo'n "gestabiliseerde huis tuin en keuken adapter" doorgemeten..stabiliseerd my ass..
Andere gitarist in mijn band heeft daar ook nog zijn rotovibe mee opgeblazen.


Koop dan liever een goede (boss ofzo) met een daisy chain, maar blijf weg van die troep..

wateenbende
28 februari 2006, 19:00
Dit raad ik dus af! Veel van die adapters zijn shit.Laatst zo'n "gestabiliseerde huis tuin en keuken adapter" doorgemeten..stabiliseerd my ass..
Andere gitarist in mijn band heeft daar ook nog zijn rotovibe mee opgeblazen.


Koop dan liever een goede (boss ofzo) met een daisy chain, maar blijf weg van die troep..

hmm Ik haal ze altijd bij een zeer vertrouwde electro zaak in de buurt, werken perfect.

Een vriend van me ook, nooit problemen mee.

Speeddemon
28 februari 2006, 19:20
hmm Ik haal ze altijd bij een zeer vertrouwde electro zaak in de buurt, werken perfect.

Een vriend van me ook, nooit problemen mee.
ik ook.
Skytronic, 300mA, 3-12V DC gestabiliseerd. 11.95 euro.
de 600mA versie is 15.95 geloof ik.
heb 9 pedalen in gebruik, incl. voeding naar 2 schakelkastjes en een Boss TU-12 tuner; muisstil.

dunnoaname
28 februari 2006, 19:42
Gebruik zelf al jaren ibanez adapter. 9v gestab. met daisychain van TAGS.

duckman
28 februari 2006, 22:08
ik ook.
Skytronic, 300mA, 3-12V DC gestabiliseerd. 11.95 euro.
de 600mA versie is 15.95 geloof ik.
heb 9 pedalen in gebruik, incl. voeding naar 2 schakelkastjes en een Boss TU-12 tuner; muisstil.

er zullen ook goede tussen zitten, maar er is ook veel troep op de markt.
En het scheelt ook wat je eraan hangt ( denk line 6 tonecore..)

maar skytronic staat genoteerd :cooler:

tuonra
1 maart 2006, 05:12
ik gebruik al jaaaren een Boss adapter.. nooit problemen mee gehad.. ook lekker klein formaat..
is in z'n soort wel aan de prijzige kant geloof ik al weet ik geen exacte prijs te noemen.. verder kan 'ie max 200mA leveren dus dat betekend dat je er weliswaar een hele zooi distortion/fuzz/wah/enz-pedalen aan kunt hangen maar dat het met een chorus/delay-pedaal erbij het snel is afgelopen..
maarja, daarvoor zou je gewoon zo'n zelfde erbij kunnen nemen..
heb nu trws ook een regelbare (1,5 - 12V) gekocht bij Newtone (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=386) voor slechts 7,75 euro.. (max. 1000mA dus dan kan je even vooruit..)
heb 'm pas 1 keer gebruikt dus kan niet veel over de betrouwbaarheid/kwaliteit zeggen behalve dat 'ie nog geen rare geluiden heeft veroorzaakt.. ook heb ik effe snel nagemeten of de ingeschakelde spanning ook daadwerkelijk door het apparaat geleverd werd en dat was vrij goed in orde.. als je zoiets bij andere regelbare adapters gaat nameten schrik je je rot.. er klopt nl. vaak vrij weinig van.. (heb ooit een tweetal cheapo adapters/voedingen gehad..)

als je wilt weten hoeveel mA je eigenlijk nodig hebt voor al je pedalen kun je e.e.a. hier opzoeken: http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/list.htm
natuurlijk kun je ook gewoon zelf gaan meten hoeveel je pedalen (samen of afzonderlijk) gebruiken.. (evt. uitleg hierover is ook op die site van stinkfoot te vinden..)

w.b. de "daisy chain" kun je die natuurlijk ook gewoon zelf effe inmekaar solderen precies zoals je 'm zelf wilt hebben.. stekkertjes kopen bij 1 van de online shops (zijn lastig te vinden bij de elektroboer heb ik gemerkt) en als snoer gebruik je gewoon die van 1 van die cheapo waardeloze adapters waar je anders toch niks meer mee doet.. :)

Basseytje
5 maart 2006, 15:46
nou gisteren daisychain gekocht werkt perfect met m'n oude keyboard adapter 12 VA ingesteld op 9 volt werkt perfect. nu nog een board maken om alles op te klittebanden ;)