PDA

View Full Version : Marschall versterkers.



Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 15:08
Ik twijfel tussen deze 2 versterkers:

Marshall VS265
2*65 watt, veel effecten, footswitch, buis in de voorversterker
250 euro

Marshall 4203 Artist
buizencombo 30 watt
speciale serie van in de jaren 80.
Vintage look en sound.
Heeft celestion vintage speaker, 1 x 12 inch.
350 euro

Ik speel van alles, blues(Jimi Hendrix, SRV) maar ook met mijn band moderne muziek als de Red Hot Chili Peppers en The Strokes.

Wat is de beste keus dat ik kan maken? En wat moet ik me bij 'buis is de voorversterker' voorstellen?

Daniël_san
28 februari 2006, 15:12
Volgens mij de 2e. Dus de Marshall 4203. Je kan evt er nog een pedaaltje bij kopen voor bleus als hij dat niet red.

Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 15:22
Volgens mij de 2e. Dus de Marshall 4203. Je kan evt er nog een pedaaltje bij kopen voor bleus als hij dat niet red.

Het leuke aan de 2e. versterker is dat ik zijn 'broertje' al heb, een trans van 15 watt ( de reverb 12). Klinkt wel aardig, en hij ziet er precies het zelfde uit als de Artist 4203.

Maar de Marshall 4203 Artist is wel al oud (neit zo erg ofzo) en 100 euro duurder. + hij gaat stuk minder hard dan de Marshall VS265,
en ze zijn bijde buizen, alleen is de Marshall VS265 enkel 'bebuisd' is de voorversterker...wat moet ik me daar bij voorstellen?

Scali
28 februari 2006, 15:46
en ze zijn bijde buizen, alleen is de Marshall VS265 enkel 'bebuisd' is de voorversterker...wat moet ik me daar bij voorstellen?

Nou, dat komt er dus op neer dat de eindversterker geen buizen heeft.
Een zogenaamde hybride-versterker.
Mede daardoor is ie dus goedkoper.
Ik zou zelf voor de VS265 gaan... 2 speakers is beter dan 1, en ik heb geen bezwaren tegen hybride-versterkers. Ik vind ook de extra opties en de vette overdrive van de VS265 de moeite waard.

Chroxy
28 februari 2006, 15:55
heeft die artist geen solid-state preamp.. maar wel een buizen poweramp?...

buizen versterkers gaan trouwens altijd harder dan transistors.. zo had ik eerst een Valvestate 8080 *80 watt en ook een buis in de voorversterker*.. die kon ik thuis open draaien.. dat was nog best te doen.. ja wel VEEL te hard voor thuis te spelen, maar niet dat je echt knaldoof werd ofzo.. en nu heb ik een Marshall DSl 401.. 40 watt.. wel volledig buizen en daar gaat dat nie meer bij zonder doof te worden..

Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 16:28
Nou, dat komt er dus op neer dat de eindversterker geen buizen heeft.
Een zogenaamde hybride-versterker.
Mede daardoor is ie dus goedkoper.
Ik zou zelf voor de VS265 gaan... 2 speakers is beter dan 1, en ik heb geen bezwaren tegen hybride-versterkers. Ik vind ook de extra opties en de vette overdrive van de VS265 de moeite waard.

Daar dacht ik dus ook aan, hij klinkt denk ik toch net iets mooier dan een 'compelete-trans versterker'. En hij heeft idd. 2 speakers..voor 250 euro een mooie versterker toch?

E-J
28 februari 2006, 16:53
Ik heb een VS265 gehad (tot afgelopen zaterdag) en ik vind dat hij nou niet bepaald geschikt is voor de door jou genoemde stijlen.

En dat 'veel effecten', hij heeft naast zijn clean en 2 OD kanalen een (mooie, dat wel) stereo chorus, thats all.

Scali
28 februari 2006, 17:24
Ik heb een VS265 gehad (tot afgelopen zaterdag) en ik vind dat hij nou niet bepaald geschikt is voor de door jou genoemde stijlen.

Niet? Ik heb zelf dan wel een VS230, geen VS265... maar Hendrix en Peppers kan ik wel aardig benaderen (zijn beide ook Marshall-geluiden, en het Marshall-geluid zit er toch wel een beetje in)...
Probleem is vooral dat je errug weinig gain in moet stellen, omdat het toch wel een redelijk stevige distortion is, betekent dat de gain met een pincet op de 0.0001 zetten ofzo, maar dan heb je ook wat :)
Met gitaarvolume gaat het makkelijker trouwens. Dat doe ik liever.

Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 17:27
Ik heb een VS265 gehad (tot afgelopen zaterdag) en ik vind dat hij nou niet bepaald geschikt is voor de door jou genoemde stijlen.

En dat 'veel effecten', hij heeft naast zijn clean en 2 OD kanalen een (mooie, dat wel) stereo chorus, thats all.

waarom zitten er dan zo veel knoppen op? Waar zijn die voor? En wat zijn de afmetingen?

Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 17:29
Niet? Ik heb zelf dan wel een VS230, geen VS265... maar Hendrix en Peppers kan ik wel aardig benaderen (zijn beide ook Marshall-geluiden, en het Marshall-geluid zit er toch wel een beetje in)...
Probleem is vooral dat je errug weinig gain in moet stellen, omdat het toch wel een redelijk stevige distortion is, betekent dat de gain met een pincet op de 0.0001 zetten ofzo, maar dan heb je ook wat :)
Met gitaarvolume gaat het makkelijker trouwens. Dat doe ik liever.

jij bent wat positiever over de amp..merk je ook veel van de buis? of niet..

BlackSun
28 februari 2006, 17:38
waarom zitten er dan zo veel knoppen op? Waar zijn die voor? En wat zijn de afmetingen?

DIe knoppen zijn voor afzonderlijke toonregeling van de kanalen. en nog wat knoppen om te selecteren op welk kanaal de chorus/moet enzo. Ik meen me te herrinneren dat er ook aparte reverb op elk kanaal zat, maar weet niet meer zeker.

Ik vond het altijd een lekekre versterker voor rock/blues.

E-J
28 februari 2006, 17:52
waarom zitten er dan zo veel knoppen op? Waar zijn die voor? En wat zijn de afmetingen?

Haha...nou kijk:

Hij heeft knoppen voor:
- het cleane kanaal met Toneshift (knopje wat ervoor zorgt dat de treble wat meer is, en de middle en bass een beetje worden gedempt)
- OD1
- OD2
- EQ OD's
- mix (voor pedaaltjes geloof ik)
- afzonderlijke reverb of clean en OD
- stereo chorus
- wat knopjes voor de foodswitch (dat je daarmee daarmee de kanalen en chorus kan veranderen of aan/uitzetten)

De afmetingen zou ik eerlijk gezegd niet weten...

Van die buis heb ik niet erg veel gemerkt, behalve dat ik ik de versterker aanzette, je het geluid hoort aanzwellen (dat het buisje zich opwarmt ofzoiets).

250 is wel een goede prijs ervoor hoor!

Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 18:40
oke...ik weet er al best veel van af.. maar klopt het dat deze versterker gewoon een lekkere versterker is? Zéker voor 250 euro.. (2e. hands)

Scali
28 februari 2006, 18:45
jij bent wat positiever over de amp..merk je ook veel van de buis? of niet..

De mijne heeft geen buis. Maar desondanks klinkt ie nog best aardig. De VS265 was destijds te duur voor mij.
Hier is een opname die ik een tijdje terug met de VS230 heb gemaakt: http://scali.eu.org/~bohemiq/CryForYou.mp3
De VS265 zal nog wel wat warmer en beter klinken, vanwege de buis, de grotere speakers en het extra vermogen.

Baker
28 februari 2006, 18:56
ik heb de vs265 ook gehad.
Altijd prima bevallen en idd je krijgt er veel geluiden uit.

en die stereo chorus is best uniek. Ook goed te gebruiken als extra boost.
En idd, 2 speakers is ook nooit weg, hoewel het nou niet bepaald de beste speakers zijn, die goldbacks. ze klinken nogal schel vinnik.

Maar evenwel, best een aardig en veelzijdig ding hoor die vs265

Baker
28 februari 2006, 18:57
heb hem trouwens een paar jaar geleden verkocht voor 450 euro.
Nieuw wassie 1500 gulden als ik het me goed herinner.

vester86
28 februari 2006, 19:00
ik heb zelf een tijd de Marshall Artist 3203 gehad,dat is de head versie van de 4203 :) vond ik een erg gave versterker,en weggedaan omdat het geen fijne combi was met mn rackje :) clean is niet speciaaal, totaal niet eigenlijk,maar de overdrive was lekker en de gain gaat nog best ver. en heerlijk grommen op het podium, heb er mee opgetreden, marshall vol open en dat klonk echt héerlijk !!
misschien issie minder veelzijdig, maar klinkt ie wel lekkerder dan die VS265

vester86
28 februari 2006, 19:02
ik heb de vs265 ook gehad.
Altijd prima bevallen en idd je krijgt er veel geluiden uit.

en die stereo chorus is best uniek. Ook goed te gebruiken als extra boost.
En idd, 2 speakers is ook nooit weg, hoewel het nou niet bepaald de beste speakers zijn, die goldbacks. ze klinken nogal schel vinnik.

Maar evenwel, best een aardig en veelzijdig ding hoor die vs265

stereo chorus gebruiken als BOOST???? hmmm, dat mag je mij toch eens ff uitleggen,daar snap ik niks van.

Rude Perception
28 februari 2006, 19:24
zelf zou ik altijd voor buizen gaan. Maar ik ben een buizenpurist, en zal nooit meer iets anders willen dan echte buizen. Maar dat is ongelovelijk smaakgevoelig. Met echte buizen bedoel ik ook volledig buizen, dus ook in de eindversterker.

Baker
28 februari 2006, 20:50
stereo chorus gebruiken als BOOST???? hmmm, dat mag je mij toch eens ff uitleggen,daar snap ik niks van.

Ja apart he...

Ik zal het uitleggen.
De VS 265 heeft een STEREO Chorus. Dat wil zeggen dat het chorus effect oscilliceert (spelling?) over de twee speakers.

Op een of andere manier is het bij de VS 265 zo dat als je het gebruikt, je gitaargeluid ineens heel erg ruimtelijk klinkt. Waarschijnlijk door die oscillatie.

daar komt nog bij dat op die VS265 de speed en level van het chorus effect heel goed in te stellen zijn, en bovendien ook nog schakelbaar is met het standaard floorboard.

Ik stelde het altijd zo in dat je geen overdreven chorus geluid kreeg, maar wel dat ruimtelijke effect/beter hoorbare toon. Werkte perfect!

Een extra boost dus!

Agent_Smith
28 februari 2006, 23:35
Ik heb ook een tijd een Artist 4203 gehad. Het is een hybride amp (solid state voorversterker en buizen eindversterker) van 30w (2x EL34). Die andere mag op papier meer 'watts' hebben, maar geloof me, die Artist gaat HEEL erg hard! Het is echt een geweldig ding! Het gaat volledig om het overdrive kanaal en hoe harder je m zet, des te gaver gaat-ie klinken!

Hector_Tsolodimos
1 maart 2006, 07:30
Ik heb ook een tijd een Artist 4203 gehad. Het is een hybride amp (solid state voorversterker en buizen eindversterker) van 30w (2x EL34). Die andere mag op papier meer 'watts' hebben, maar geloof me, die Artist gaat HEEL erg hard! Het is echt een geweldig ding! Het gaat volledig om het overdrive kanaal en hoe harder je m zet, des te gaver gaat-ie klinken!

hmm..nu begin ik toch te twijfelen.. misschien moet ik toch maar voor die Artist gaan.. ook al is ie 350 euro en de die andere 250..

Agent_Smith
1 maart 2006, 08:04
Nou, het beste zou zijn om ze beiden te testen, maar de Artist zie je niet zo vaak meer. Wordt vrij schaars. Die valvestate is misschien wat veelzijdiger (hij is natuurlijk wat moderner) en bij de Artist telt eigenlijk alleen het leadkanaal. Maar die vind ik dan persoonlijk wel 20x beter dan de vs, maar goed, dat is persoonlijke smaak.

Scali
1 maart 2006, 09:12
Met een solidstate preamp MOET die Artist dus hard om buizengeluid te krijgen.
Bij de VS is het precies andersom. Buizengeluid heb je altijd, alleen heeft hard zetten weinig effect op het geluid.
De Artist lijkt mij een zeer beperkte versterker. Wat ie doet, zal ie vast goed doen, maar het moet maar net zijn wat je zoekt. En ik denk niet dat Hendrix/Peppers/etc dat is.
Lijkt me meer een rauw bluesrock geluid.

Ritch
1 maart 2006, 09:15
Ik ben van mening dat die VS's zo ******hard ruizen. Maar ja, ik ben ook in een bevoorrechte positie :roll: Misschien dat die Artist stiller is?

Scali
1 maart 2006, 09:28
De mijne ruist niet, tenminste... als je de reverb ver open zet, ruist ie, maar verengalm ruist altijd, da's de aard van het beestje. Je kunt altijd een digitale reverb in de fx-loop hangen, natuurlijk.
Heeft die Artist uberhaupt een reverb of fx-loop, trouwens? Hij ziet er zo enorm simpel en kaal uit.
Edit: ja, hij blijkt idd een footswichable reverb te hebben, en een fx-loop. Mooi, dan heb je iig de minimale vereisten wat mij betreft :)

Droffie
1 maart 2006, 09:29
Met een solidstate preamp MOET die Artist dus hard om buizengeluid te krijgen.
Bij de VS is het precies andersom. Buizengeluid heb je altijd, alleen heeft hard zetten weinig effect op het geluid.
De Artist lijkt mij een zeer beperkte versterker. Wat ie doet, zal ie vast goed doen, maar het moet maar net zijn wat je zoekt. En ik denk niet dat Hendrix/Peppers/etc dat is.
Lijkt me meer een rauw bluesrock geluid.

Da's niet waar...Wil je eindtrap buizenvervorming moet een buizenbak hard gezet worden of een powerbrake. Een buizen eindversterker produceerd wel degelijk buizengeluid ook op lage volumes...

Daarnaast is het voorbuisje van de VS series alleen actief op het 2e OD kanaal om een buizenrandje aan de de scheur te geven. Dat was tenminste zo bij bij mijn oude VS8100.
Voor de rest klonk hij op alle andere kanalen zo solidstate als maar mogelijk...En dat was nou niet bepaald een pre voor de versterker.

Scali
1 maart 2006, 09:36
Da's niet waar...Wil je eindtrap buizenvervorming moet een buizenbak hard gezet worden of een powerbrake. Een buizen eindversterker produceerd wel degelijk buizengeluid ook op lage volumes...

Die vervorming geeft nou juist dat 'buizengeluid'. Als een buis niet vervormt, dan heb je hetzelfde geluid als van een transistor die niet vervormt, namelijk een versterkte versie van het ingangssignaal, zonder vervorming. Dan maakt het dus geen kont uit of je een buizen- of transistoreindtrap gebruikt.
Mijn conclusie: hij MOET dus hard voor buizenvervorming/buizengeluid.


Daarnaast is het voorbuisje van de VS series alleen actief op het 2e OD kanaal om een buizenrandje aan de de scheur te geven. Dat was tenminste zo bij bij mijn oude VS8100.

Volgens mij was dat nou net een van de verschillen tussen VS I en VS II, dat het buisje nu op alle kanalen werkte.


Voor de rest klonk hij op alle andere kanalen zo solidstate als maar mogelijk...En dat was nou niet bepaald een pre voor de versterker.

Da's een kwestie van smaak. Ik vind het solidstate clean-geluid van m'n VS230 fantastisch. Gooi de treble open, en je hebt een dijk van een funkgeluid (hoorde ik daar de Peppers?). Doe de treble dicht, en je hebt een Pat Metheny jazzgeluid.
Geen vervorming, geen compressie, alleen maar tone en dynamiek. Heerlijk. Bijna een JC120 :)

Droffie
1 maart 2006, 10:01
Die vervorming geeft nou juist dat 'buizengeluid'. Als een buis niet vervormt, dan heb je hetzelfde geluid als van een transistor die niet vervormt, namelijk een versterkte versie van het ingangssignaal, zonder vervorming. Dan maakt het dus geen kont uit of je een buizen- of transistoreindtrap gebruikt.
Mijn conclusie: hij MOET dus hard voor buizenvervorming/buizengeluid.
Buizengeluid is meer dan alleen vervorming. Ik weet uit ervaring dat een transistorbak (Jazz Chorus, Lab) ook wel goed kunnen klinken clean. overigens viel Marshall voor mij echt niet in die categorie.
Het clean van een goede buizenbak is echt niet met transistor amps te overtreffen. Het clean van mijn Twintone klinkt in een zekere zin erg JC achtig, maar dan veel beter...

Je doet je zelf imo echt te kort door te denken dat buizengeluid alleen vervorming is. Dat is namelijk niet zo.




Volgens mij was dat nou net een van de verschillen tussen VS I en VS II, dat het buisje nu op alle kanalen werkte.
Zou kunnen, dat weet ik niet.




Da's een kwestie van smaak. Ik vind het solidstate clean-geluid van m'n VS230 fantastisch. Gooi de treble open, en je hebt een dijk van een funkgeluid (hoorde ik daar de Peppers?). Doe de treble dicht, en je hebt een Pat Metheny jazzgeluid.
Geen vervorming, geen compressie, alleen maar tone en dynamiek. Heerlijk. Bijna een JC120 :) Ik zeg niet dat solidstate kut is, er zijn ss amps die redelijk goed klinken zoals de JC maar een goede buizen amp klinkt gewoon beter. (tip: als je zo'n fan bent van JC amps moet je ook eens een Twintone proberen en zal je ontdekken dat ik gelijk heb)

Scali
1 maart 2006, 10:21
Buizengeluid is meer dan alleen vervorming. Ik weet uit ervaring dat een transistorbak (Jazz Chorus, Lab) ook wel goed kunnen klinken clean. overigens viel Marshall voor mij echt niet in die categorie.
Het clean van een goede buizenbak is echt niet met transistor amps te overtreffen. Het clean van mijn Twintone klinkt in een zekere zin erg JC achtig, maar dan veel beter...

Je doet je zelf imo echt te kort door te denken dat buizengeluid alleen vervorming is. Dat is namelijk niet zo.

Het is per definitie zo. Als er geen vervorming optreedt, dan wordt het geluid dus niet vervormd, dus niet veranderd. Het uitgangssignaal is dan dus identiek aan het ingangssignaal, afgezien van de amplitude (natuurlijk is er altijd wel enige mate van vervorming, maar laten we niet muggeziften, bij 'geen vervorming' bedoel ik natuurlijk dat het verwaarloosbaar weinig vervorming is).
Jouw Twintone zal toch op de een of andere manier een bepaalde vervorming hebben, tenminste, als het niet alleen gaat om de specifieke eq-instellingen van de Twintone. En als het daar wel om gaat, is het dus geen buizengeluid, maar 'eq-geluid'.


Ik zeg niet dat solidstate kut is, er zijn ss amps die redelijk goed klinken zoals de JC maar een goede buizen amp klinkt gewoon beter. (tip: als je zo'n fan bent van JC amps moet je ook eens een Twintone proberen en zal je ontdekken dat ik gelijk heb)

Misschien, maar het lijkt me sterk dat een buizenversterker beter is dan een JC in het ding dat juist die JC zo goed doet, omdat het een transistorversterker is. Buizen hebben gewoon een beperkter dynamisch bereik dan transistors, je komt dus op een gegeven moment op een punt waar je compressie gaat krijgen. En met mijn humbucker-gitaren zit ik altijd over dat punt heen. Dat is heel vervelend, want je kunt dan geen accenten aanslaan, wat juist bij funk zo belangrijk is. Harder aanslaan heeft geen effect, omdat de buizen niet verder kunnen versterken.
Jij vindt een Twintone misschien beter, maar ik denk niet dat dat voor mij geldt.

Droffie
1 maart 2006, 10:30
Het is per definitie zo. Als er geen vervorming optreedt, dan wordt het geluid dus niet vervormd, dus niet veranderd. Het uitgangssignaal is dan dus identiek aan het ingangssignaal, afgezien van de amplitude (natuurlijk is er altijd wel enige mate van vervorming, maar laten we niet muggeziften, bij 'geen vervorming' bedoel ik natuurlijk dat het verwaarloosbaar weinig vervorming is).
Jouw Twintone zal toch op de een of andere manier een bepaalde vervorming hebben, tenminste, als het niet alleen gaat om de specifieke eq-instellingen van de Twintone. En als het daar wel om gaat, is het dus geen buizengeluid, maar 'eq-geluid'.



Misschien, maar het lijkt me sterk dat een buizenversterker beter is dan een JC in het ding dat juist die JC zo goed doet, omdat het een transistorversterker is. Buizen hebben gewoon een beperkter dynamisch bereik dan transistors, je komt dus op een gegeven moment op een punt waar je compressie gaat krijgen. En met mijn humbucker-gitaren zit ik altijd over dat punt heen. Dat is heel vervelend, want je kunt dan geen accenten aanslaan, wat juist bij funk zo belangrijk is. Harder aanslaan heeft geen effect, omdat de buizen niet verder kunnen versterken.
Jij vindt een Twintone misschien beter, maar ik denk niet dat dat voor mij geldt.

Al die theorie...Ik zou 't maar gewoon eens uitproberen als ik jou was.
Je hebt duidelijk nog nooit een Twintone gehoord dus kan je daar niet over oordelen. De Twintone blijft clean tot je oren er af vallen, geen vervorming.
Ik daag je uit om beide versterkers eens grondig te testen en hier onderbouwd posten waarom je de één beter vind dan de ander...

Tot die tijd, let's drop it...De TS is niet gebaat bij een ik weet alles beter discussie...

Hector_Tsolodimos
1 maart 2006, 10:34
waar ik ook bang voor ben is dat wanneer ik die Marshall artist zou gaan kopen..dat ik dan 'alleen' een lekker blues sound zal hebben..en dan vind ik zelf best..maar daar zal de rest van mij band niet blij mee zijn..wij coveren namelijk hele moderne muziek..en om daar nou met een behoorlijke blues sound overheen te spelen (muziek zoals The strokes en The libertines, dat soort muziek)...
misschien begin ik over een paar jaar een dikke blues band! Dan heb ik denk ik meer aan een 'echte' blues buizen versterker.. Ik denk dat die Valvestate voor iemand zoals ik (nu nog in het bezig van een Squier strat, wil zo snel mogelijk een Fender strat kopen) beter is. Zeker als je nagaat dat 250 euro niks is voor zo'n versterker.. en als je nagaat dat ik net een jaar gitaar speel. Als ik staks mijn Fender strat (singele coils, play the original) door de Valvestate laat gaan..heb ik denk ik nog een behoorlijk mooie sound. Bij mijn Squier zal het wat minder zijn..ook al klinken ze toch nog redelijk...het is niet zo dat je moet huilen wanneer je een Squier hoort..maar een duidelijk verschil met een Fender (zelfs met de MEX) is er wel.

Hector_Tsolodimos
1 maart 2006, 10:35
Al die theorie...Ik zou 't maar gewoon eens uitproberen als ik jou was.
Je hebt duidelijk nog nooit een Twintone gehoord dus kan je daar niet over oordelen. De Twintone blijft clean tot je oren er af vallen, geen vervorming.
Ik daag je uit om beide versterkers eens grondig te testen en hier onderbouwd posten waarom je de één beter vind dan de ander...

Tot die tijd, let's drop it...De TS is niet gebaat bij een ik weet alles beter discussie...

Maar om ze te testen ben ik weer 50 euro verder aan treinkaartjes.. daar heb ik al een Boss pedaaltje voor..of een dunlop wah wah die nog op mijn verlanglijstje staat.

Baker
1 maart 2006, 10:37
..wij coveren namelijk hele moderne muziek...

Daar heb ik de vs265 ook jaren voor gebruikt.
Issie echt heel geschikt voor: 3 kanalen, chorus, reverb

Een phaser pedaaltje erbij en evt een wah en je kunt 90% van alle geluiden benaderen.

Scali
1 maart 2006, 10:42
Al die theorie...Ik zou 't maar gewoon eens uitproberen als ik jou was.
Je hebt duidelijk nog nooit een Twintone gehoord dus kan je daar niet over oordelen. De Twintone blijft clean tot je oren er af vallen, geen vervorming.
Ik daag je uit om beide versterkers eens grondig te testen en hier onderbouwd posten waarom je de één beter vind dan de ander...

Weet jij waar ik het over heb dan?
Luister naar het begin van mijn Wintercontest-inzending (http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3282781).
Dat is die pure transistorsound. Als ik hard aansla, is het messcherp en onvervormd.
Kan die Twintone dat beter? Lijkt me niet. Geen vervorming is geen vervorming. Ik zou het al een hele prestatie vinden als ie dat net zo goed kan.
Ik oordeel trouwens niet over de Twintone, en laat die Twintone verder ook maar zitten, want daar gaat dit topic niet over.

Scali
1 maart 2006, 10:44
waar ik ook bang voor ben is dat wanneer ik die Marshall artist zou gaan kopen..dat ik dan 'alleen' een lekker blues sound zal hebben..

Dat lijkt mij dus ook.
De VS265 kan van heel clean tot behoorlijk zware metal, en alles ertussenin.
Die Artist kan maar 1 dingetje. Kan ie misschien wel heel goed, en dan?

Hector_Tsolodimos
1 maart 2006, 10:45
Daar heb ik de vs265 ook jaren voor gebruikt.
Issie echt heel geschikt voor: 3 kanalen, chorus, reverb

Een phaser pedaaltje erbij en evt een wah en je kunt 90% van alle geluiden benaderen.

daar dacht ik namelijk ook aan...en als je jimi wil spelen.. een echt blues nummer van hem (zoals voodoo chile..die versie die 14 min ofzo duurt..of red house) dan kun je nog altijd een boss blues driver gebruiken.. ik heb zelf al een boss DS-2 (turbo distortion), ik denk dat ik daar nu vrij weinig aan zal hebben na het kopen van deze Valvestatie.. toch?

Scali
1 maart 2006, 10:55
Volgens mij heeft die VS265 betere distortions dan welk Boss-pedaaltje dan ook.
Zelfs mijn VS230 vind ik al beter, en daar zit nog niet eens een buisje in. De mijne is min of meer het ShredMaster-pedaal van Marshall... Marshall maakt sowieso hele goede pedaaltjes.
Ik heb ook een Boss OS-2 gehad, maar die haalde het absoluut niet bij de helderheid, transparantie en dynamiek van de VS230.
De contour-knop is heel apart, en daar kun je heel veel geluiden mee krijgen, als je het doorhebt.

Dick Wolkendeck
1 maart 2006, 11:01
Maar om ze te testen ben ik weer 50 euro verder aan treinkaartjes.. daar heb ik al een Boss pedaaltje voor..of een dunlop wah wah die nog op mijn verlanglijstje staat.

Hoi Hector, ik denk dat je hier reageert op een off-topic discussie. Droffie nodigt Scali uit e.e.a. te proberen, waarna Scali weer...etc. Laat ze maar.

Voor wat betreft je vraag: volgens mij is de meerderheid van de reacties voor de VS265. Ik heb ook wel op valvestates gespeeld, daar kan je veel kanten mee op.

Droffie
1 maart 2006, 11:07
Maar om ze te testen ben ik weer 50 euro verder aan treinkaartjes.. daar heb ik al een Boss pedaaltje voor..of een dunlop wah wah die nog op mijn verlanglijstje staat.

Was niet tegen jou maar goed...Koop gewoon de VS...zijn prima ampjes.

Op een gegeven moment ben je je ampje weer zat en ga je shoppen voor wat anders. Kans is groot dat je een buizenbak wil maar voor nu is zo'n Marshall een prima oplossing.

Scali
1 maart 2006, 11:10
Op een gegeven moment ben je je ampje weer zat en ga je shoppen voor wat anders. Kans is groot dat je een buizenbak wil maar voor nu is zo'n Marshall een prima oplossing.

Tuurlijk, het punt is dat buizen alleen niet zaligmakend zijn.
Er zit dan wel een buizeneindtrap in de Marshall Artist, maar verder kun je er niet zo veel mee.
Als je over een jaar of 10 die VS zat bent, en een buizenamp gaat kopen, zal dat vast geen Artist zijn, maar eerder een versterker waar je meer mogelijkheden mee hebt, misschien wel een Koch Multitone ofzo :)

E-J
1 maart 2006, 11:11
Volgens mij heeft die VS265 betere distortions dan welk Boss-pedaaltje dan ook.
Zelfs mijn VS230 vind ik al beter, en daar zit nog niet eens een buisje in. De mijne is min of meer het ShredMaster-pedaal van Marshall... Marshall maakt sowieso hele goede pedaaltjes.
Ik heb ook een Boss OS-2 gehad, maar die haalde het absoluut niet bij de helderheid, transparantie en dynamiek van de VS230.
De contour-knop is heel apart, en daar kun je heel veel geluiden mee krijgen, als je het doorhebt.

Ik vind zowiezo dat 'mijn' VS265 niet zo goed reageerde op overdrive/distortionpedaaltjes. Net alsof de versterker (of andersom) de toon van het pedaaltje een beetje uitzoog. Ik heb bijvoorbeeld eens een DS-1 geprobeerd, en die klonk echt niet lekker op de Marshall, ook na lang draaien aan wat knoppen.

Hector, ik zou als ik jou was dan maar voor de VS265 gaan. Misschien is het niet zo slim om nu al een buizenversterker aan te schaffen. Vergeet niet, het is wel een zwaar en groot ding (dik 25 kilo) en kan veel te hard. Maar misschien is dat laatste juist een voordeel... ;)

Droffie
1 maart 2006, 11:16
Weet jij waar ik het over heb dan?
Luister naar het begin van mijn Wintercontest-inzending (http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3282781).
Dat is die pure transistorsound. Als ik hard aansla, is het messcherp en onvervormd.
Kan die Twintone dat beter? Lijkt me niet. Geen vervorming is geen vervorming. Ik zou het al een hele prestatie vinden als ie dat net zo goed kan.
Ik oordeel trouwens niet over de Twintone, en laat die Twintone verder ook maar zitten, want daar gaat dit topic niet over.

Scali...Ik heb thuis een Lab7 staan...Beter dan dat wordt transistor toch echt niet...Heb een tijdje een JC120 te leen gehad en zelf jaren op een Valvestate 8100 gespeeld, ook een JCM900 gehad en nu een Twintone.
Een beetje jammer je betutteling want ik kan heel goed oordelen wat transistor tone is en wat niet. Een Twintone kan wat een JC kan en beter...Punt. Zolang je niet weet hoe een Twintone klinkt oordeel je zonder te weten waar je over praat.

Mocht je nog de ondwingbare drang hebben om wederom te antwoorden doe dat dan pm want in het topic zal ik niet meer op je reageren.

Baker
1 maart 2006, 11:17
Tuurlijk, het punt is dat buizen alleen niet zaligmakend zijn.
Er zit dan wel een buizeneindtrap in de Marshall Artist, maar verder kun je er niet zo veel mee.
Als je over een jaar of 10 die VS zat bent, en een buizenamp gaat kopen, zal dat vast geen Artist zijn, maar eerder een versterker waar je meer mogelijkheden mee hebt, misschien wel een Koch Multitone ofzo :)

Haha, dat is precies de amp die ik gekocht heb nadat ik de vs265 verkocht heb!

3 kanalen
reverb
Geen chorus maar wel een extra boostfunctie.

Kortom,
vergelijkbaar met de vs265, maar dan volledig buizen.

en eerlijk is eerlijk, voor mij, en voor de overige bandleden is het echt een vooruitgang, maar het is echt niet zo dat het publiek massaal naar mij toekomt met: tjonge, wat heb jij een prachtige buizensound ineens.
Ik denk dat 90% niet eens verschil hoort.

En daar doe je het dan allemaal voor. Raar gedoe eigelijk, gitarist zijn

Droffie
1 maart 2006, 11:20
Ik vind zowiezo dat 'mijn' VS265 niet zo goed reageerde op overdrive/distortionpedaaltjes. Net alsof de versterker (of andersom) de toon van het pedaaltje een beetje uitzoog. Ik heb bijvoorbeeld eens een DS-1 geprobeerd, en die klonk echt niet lekker op de Marshall, ook na lang draaien aan wat knoppen.

Hector, ik zou als ik jou was dan maar voor de VS265 gaan. Misschien is het niet zo slim om nu al een buizenversterker aan te schaffen. Vergeet niet, het is wel een zwaar en groot ding (dik 25 kilo) en kan veel te hard. Maar misschien is dat laatste juist een voordeel... ;)

Dat had ik nou ook met mijn 8100. Die vond OD en Dist pedaaltjes maar niks. Was niet om aan te horen. De gain van de amp was meer dan voldoende maar toch.

Scali
1 maart 2006, 11:34
en eerlijk is eerlijk, voor mij, en voor de overige bandleden is het echt een vooruitgang

Ja, en als je Koch Multitones ook voor 250e tweedehands kon krijgen, was de keus heel makkelijk he :)
De buizenversterkers die je tweedehands onder de 400e kunt vinden, zijn over het algemeen erg matig qua mogelijkheden en/of kwaliteit.
Kun je beter een toppertje uit de ValveState-serie nemen, wat mij betreft.

Baker
1 maart 2006, 11:41
hier een soundclip:

de rythem is een vs8080, met een les paul kopie
de lead een VS265, met een musicman EVH

http://www.xs4all.nl/~butme/audio/halen.mp3

Eventueel nog meer te vinden op
www.impossiblerock.com => oude doos => oude samples

Xeno
1 maart 2006, 11:47
Die vervorming geeft nou juist dat 'buizengeluid'. Als een buis niet vervormt, dan heb je hetzelfde geluid als van een transistor die niet vervormt, namelijk een versterkte versie van het ingangssignaal, zonder vervorming.

Dit is mijns inziens iets te simpel. Alle actieve componenten beïnvloeden het geluid, ook transistoren, anders zouden de Hifi-audiofielen die gaan voor het meest neutrale geluid allemaal een simpele transistorversterker hebben (het ontwerpen met zo min mogelijk componenten is overigens wel een doel voor sommige Hifiversterkerontwerpers). Je geluid is dus altijd vervormd, het gaat er alleen nog om hoe die vervorming het geluid beïnvloedt. Wat mij betreft is het zo dat buizen per definitie een andere klank hebben dan transistoren en is er dus sprake van een buizengeluid op alle volumes, wel zijn buizen gevoeliger voor volume, in de zin dat ze op hogere volumes anders gaan klinken, en ik ben het met je eens dat het buizengeluid dan nadrukkelijker wordt.

Jou uitspraak is in logische zin waar, een buis die niet vervormt klinkt hetzelfde als een transistor die niet vervormt. Helaas bestaan die buizen en transistoren niet.
Ergens verderop in je post heb je het over verwaarloosbare vervorming, maar deze is juist niet verwaarloosbaar. Een buis gaat nu eenmaal anders om met de verschillende frequenties, vooral in het hoog.

Scali
1 maart 2006, 12:06
Dit is mijns inziens iets te simpel. Alle actieve componenten beïnvloeden het geluid, ook transistoren, anders zouden de Hifi-audiofielen die gaan voor het meest neutrale geluid allemaal een simpele transistorversterker hebben (het ontwerpen met zo min mogelijk componenten is overigens wel een doel voor sommige Hifiversterkerontwerpers).

Hebben ze toch ook? Volgens mij zijn Mosfet eindtrappen een beetje de standaard de laatste 15 jaar, oid (alle 'grote' merken als Denon, Sony, Yamaha, Harman Kardon, Pioneer etc gebruiken ze). En die hebben bijzonder weinig vervorming, mede door het enorme vermogen dat ze kunnen leveren, en het bijna grenzeloze dynamische bereik (120 db 'doe' je zomaar).
Buizen zie je nog maar heel zelden, en de mensen die die buizen gebruiken, zijn dus juist NIET op zoek naar een neutraal geluid.


Jou uitspraak is in logische zin waar, een buis die niet vervormt klinkt hetzelfde als een transistor die niet vervormt. Helaas bestaan die buizen en transistoren niet.
Ergens verderop in je post heb je het over verwaarloosbare vervorming, maar deze is juist niet verwaarloosbaar. Een buis gaat nu eenmaal anders om met de verschillende frequenties, vooral in het hoog.

Dat is ook precies mijn punt. Ten eerste heb je dus bij 'slaapkamervolume' op een dikke buizenversterker 'verwaarloosbaar weinig' vervorming. Ik hoor iig geen verschil tussen m'n 6101 en m'n VS230, afgezien van het klankverschil dat ik aan de speakers toeschrijf (waardoor de VS230 grappig genoeg juist meer/helderder hoog heeft). Niets dat je niet met een eq of andere speakers kunt opheffen, geen buizen voor nodig.
Vergeet ook niet dat ValveState eindtrappen niet gewoon 'neutrale' transistortrappen zijn, zoals bekend uit de hifi-wereld, maar dat ze wel degelijk ontworpen zijn om zoveel mogelijk het buizenkarakter na te bootsen (op de rack-eindtrappen kun je zelfs kiezen voor dit specifieke karakter of gewoon lineair).
En ten tweede gaat een buis dus anders om met je geluid, en daarom kan ik dat 'messcherpe' clean-geluid alleen uit een transistor-preamp halen.

Hector_Tsolodimos
1 maart 2006, 16:22
mijn beslissing:
ik ga zo snel mogelijk mijn Valvestate halen!!

Baker
1 maart 2006, 17:35
mijn beslissing:
ik ga zo snel mogelijk mijn Valvestate halen!!

laat je hier even weten als je'm hebt?
fotootje d'r bij, altijd leuk

ACSlater
1 maart 2006, 18:00
Nog ff inhaken op een bewering van Scali;

"2 speakers zijn beter dan éen"

Nou in dit geval dus niet. Een Celestion Vintage wordt samen met de Greenback als (een van de) beste speaker(s) gezien. In ieder geval icm een Marshall. Hier kunnen twee (of tien FTM) Goldbacks of wat er dan ook in zo'n VS hangt, NEVER tegenop IMHO

Baker
1 maart 2006, 18:11
Nog ff inhaken op een bewering van Scali;

"2 speakers zijn beter dan éen"

Nou in dit geval dus niet. Een Celestion Vintage wordt samen met de Greenback als (een van de) beste speaker(s) gezien. In ieder geval icm een Marshall. Hier kunnen twee (of tien FTM) Goldbacks of wat er dan ook in zo'n VS hangt, NEVER tegenop IMHO

mee eens, ik gaf ook al aan dat die goldback speakers niet je van het zijn.

toch denk ik dat de topicstarter vanwege de veelzijdigheid beter af is met de VS265

Geronimo
1 maart 2006, 19:40
mijn beslissing:
ik ga zo snel mogelijk mijn Valvestate halen!!

Neem er dan wel eentje uit de tweede serie, dus een VS100 of een VS265 en niet uit de eerste, bijvoorbeeld zo'n 8080. Die tweede klinken stukken beter en gaan voor dezelfde prijzen of een klein beetje meer tweedehands weg.

Er zullen vast wel weer gasten zijn hier die me vinden zeiken maar ik heb ze naast elkaar gehoord in de oefenruimte en die VS100's ruleden zwaar in tegenstelling tot die 8080's. Heb respect voor die goeie ouwe VS100's, met een G12T75 klonken die combootjes echt supergoed! We speelden altijd 1000 Eyes van Death en dat klonk exact hetzelfde. Geng geng geng geeeeng! Wreed! Over de 8080's die er ook stonden klonk het maar zielig.

Agent_Smith
1 maart 2006, 23:36
mee eens, ik gaf ook al aan dat die goldback speakers niet je van het zijn.

toch denk ik dat de topicstarter vanwege de veelzijdigheid beter af is met de VS265

Ook mee eens. Die goldback speakers zijn behoorlijk waardeloos. Oja, imo.
Er gaat maar heel weinig boven een greenback of v30.

Scali
1 maart 2006, 23:47
Ook mee eens. Die goldback speakers zijn behoorlijk waardeloos. Oja, imo.
Er gaat maar heel weinig boven een greenback of v30.

Voor die 100e die ie uitspaart, kan ie misschien een ander setje speakers kopen :)

Hector_Tsolodimos
2 maart 2006, 07:30
Voor die 100e die ie uitspaart, kan ie misschien een ander setje speakers kopen :)

Ja, is dat geen idee? Of heb ik straks 100 euro uitgegeven aan nieuwe speakers waarbij ik straks geen geluidsverschil hoor

Scali
2 maart 2006, 09:46
Ik vind het zelf niet de moeite waard om de speakers te vervangen.
Maar goed, niet iedereen deelt die mening.

Hector_Tsolodimos
2 maart 2006, 12:07
Ik vind het zelf niet de moeite waard om de speakers te vervangen.
Maar goed, niet iedereen deelt die mening.

dat dacht ik namelijk ook..

Geronimo
2 maart 2006, 12:42
Vergis je niet, het verschil tussen die originele goldback en een G12t75 is aanzienlijk en een zeer duidelijke verbetering. Een V30 hoeft niet eens gelijk. Een g12t75 is nieuw goedkoper en staan tweedehands ook erg veel te koop en is een goed alternatief voor in je VS100.

Baker
2 maart 2006, 18:29
Vergis je niet, het verschil tussen die originele goldback en een G12t75 is aanzienlijk en een zeer duidelijke verbetering. Een V30 hoeft niet eens gelijk. Een g12t75 is nieuw goedkoper en staan tweedehands ook erg veel te koop en is een goed alternatief voor in je VS100.

ik als oud VS265 denk dat dat inderdaad de moeite waard is.
(maar niet noodzakelijk)

renier
2 maart 2006, 19:28
Voor die 100e die ie uitspaart, kan ie misschien een ander setje speakers kopen :)

wacht effe.. zitten we nu serieus te miepen over het type speakers terwijl die jongen gewoon de keuze heeft tussen valvestate of ECHTE buizen?

dat is zoiets als kiezen tussen een skoda en een BMW, en dan de skoda kiezen omdat je dan een tientje over hebt voor een grotere spoiler...

Agent_Smith
2 maart 2006, 19:33
wacht effe.. zitten we nu serieus te miepen over het type speakers terwijl die jongen gewoon de keuze heeft tussen valvestate of ECHTE buizen?

dat is zoiets als kiezen tussen een skoda en een BMW, en dan de skoda kiezen omdat je dan een tientje over hebt voor een grotere spoiler...

Dat zeg ik...

Scali
2 maart 2006, 19:33
Het lijkt me hier eerder dat als je die BMW koopt, dat je erachter komt dat het een tweezitter is, terwijl je een gezin met twee kinderen hebt en drie honden hebt.
Leuke auto, maar je kunt er niks mee.

Die Artist heeft trouwens een solid-state pre-amp dus is hij net zo'n 'echte' of onechte buizenversterker als een ValveState, alleen dan andersom.
Ik weet wel waar ik buizen belangrijker vind.

Hector_Tsolodimos
2 maart 2006, 19:49
Het lijkt me hier eerder dat als je die BMW koopt, dat je erachter komt dat het een tweezitter is, terwijl je een gezin met twee kinderen hebt en drie honden hebt.
Leuke auto, maar je kunt er niks mee.

Die Artist heeft trouwens een solid-state pre-amp dus is hij net zo'n 'echte' of onechte buizenversterker als een ValveState, alleen dan andersom.
Ik weet wel waar ik buizen belangrijker vind.

mooi gezegd

Baker
2 maart 2006, 21:46
wacht effe.. zitten we nu serieus te miepen over het type speakers terwijl die jongen gewoon de keuze heeft tussen valvestate of ECHTE buizen?

dat is zoiets als kiezen tussen een skoda en een BMW, en dan de skoda kiezen omdat je dan een tientje over hebt voor een grotere spoiler...

Renier, je valt middenin het slot van een discussie. Als je alles posts gelezen had, had je gezien dat er een evenwichtige afweging is gemaakt tussen 2 versterkers. Alle voor en nadelen zijn zorgvuldig afgewogen. En dan ga jij over een bmw of een skoda lopen blèren.

Mocht je voor een paar cent een paar leuke speakers op de kop kunnen tikken, dan is er best iets voor te zeggen om ze in de valvestate te proberen. Maar nogmaals, het hoeft niet.

LPplayer
3 maart 2006, 09:36
Ik heb gister op een JCM 600 Valvestate Top met 4x12 Cabinet gespeeld. Funkjamsessie. Klonk op zich wel okay die Valvestate. Voelde toch wel beetje buizen aan. Was niet verkeerd. Alleen clean was niet echt clean

Droffie
3 maart 2006, 09:56
Ik heb gister op een JCM 600 Valvestate Top met 4x12 Cabinet gespeeld. Funkjamsessie. Klonk op zich wel okay die Valvestate. Voelde toch wel beetje buizen aan. Was niet verkeerd. Alleen clean was niet echt clean

Een JCM600 is een buizenamp, geen Valvestate...

Agent_Smith
3 maart 2006, 11:26
Een JCM600 is een buizenamp, geen Valvestate...

Precies! Ga je schamen, LPplayer! ;-)
Ik speel al jaren op een jcm600 stack. Dit is idd een full-tube amp en mag niet vergeleken worden met een VS.
Ik heb aardig wat valvestates gehoord van mede-bandleden/mede-muzikanten etc, maar ik heb er eerlijk gezegd geen goed woord voor over (en dan met name het overdrive geluid). Maar gelukkig deelt niet iedereen mijn mening.

Droffie
3 maart 2006, 11:41
Precies! Ga je schamen, LPplayer! ;-)
Ik speel al jaren op een jcm600 stack. Dit is idd een full-tube amp en mag niet vergeleken worden met een VS.
Ik heb aardig wat valvestates gehoord van mede-bandleden/mede-muzikanten etc, maar ik heb er eerlijk gezegd geen goed woord voor over (en dan met name het overdrive geluid). Maar gelukkig deelt niet iedereen mijn mening.

Imo is de JCM600 een van de meest onderschatte modellen uit de reeks.
Ik wel eens op eens op een JCM602 combootje gespeeld en vond 't een goede amp. Zelfs het clean was redelijk goed.

ACSlater
3 maart 2006, 15:54
Het clean was voor mij de reden om m'n JCM602 te verkopen. Combo was al wat jaartjes oud en had waarschijnlijk nieuwe buizen moeten krijgen omdat de originelen er nog in zaten. De eindbuizen waren helemaal zwart.

Droffie
3 maart 2006, 16:14
Het clean was voor mij de reden om m'n JCM602 te verkopen. Combo was al wat jaartjes oud en had waarschijnlijk nieuwe buizen moeten krijgen omdat de originelen er nog in zaten. De eindbuizen waren helemaal zwart.

Ja dat zal 't wel geweest zijn ja....:seriousf:

drap
3 maart 2006, 17:27
Een JCM600 is een buizenamp, geen Valvestate...

Klopt, want ik heb er ook 1. Ik heb trouwens ook een AVT 275, een valvestate dus. Dat ding klinkt absoluut goed en komt behoorlijk in de buurt van een volledige buizenversterker. Ik heb er ook een nieuwe voorversterkerbuis ingezet, een Groove Tubes 12ax7 gold, wat een hele vette scheur met zich meebrengt. Valvestates zijn verre van slechte versterkers mijns inziens

Hector_Tsolodimos
4 maart 2006, 08:02
Klopt, want ik heb er ook 1. Ik heb trouwens ook een AVT 275, een valvestate dus. Dat ding klinkt absoluut goed en komt behoorlijk in de buurt van een volledige buizenversterker. Ik heb er ook een nieuwe voorversterkerbuis ingezet, een Groove Tubes 12ax7 gold, wat een hele vette scheur met zich meebrengt. Valvestates zijn verre van slechte versterkers mijns inziens

Maar als je er een nieuwe buis in zet, scheelt dat dan zo veel met geluid? en hoeveel kost één goede buis..en een goede set speakers.. ?

drap
4 maart 2006, 10:22
Maar als je er een nieuwe buis in zet, scheelt dat dan zo veel met geluid? en hoeveel kost één goede buis..en een goede set speakers.. ?

Nou zoveel, dat ding had al een behoorlijke scheur van zichzelf, maar met een nieuw buisje d'r in is het net even warmer cq vetter. Ik weet niet meer precies wat dat buisje me gekost heeft, maar reken maar gauw zo'n E10,-
Voor 1 celestion speaker moet je al gauw E100,- tot E150,- neerleggen. Overigens zit er in m'n AVT275 al 2 behoorlijke speakers in met errug veel laag wat ik wel mooi vind

Baker
4 maart 2006, 10:28
Maar als je er een nieuwe buis in zet, scheelt dat dan zo veel met geluid? en hoeveel kost één goede buis..en een goede set speakers.. ?

Je moet nou niet langer twijfelen.
Probeer dat ding uit, en als ie je bevalt moet je 'em kopen, en als ie je niet bevalt moet je 'em niet kopen. ;)

Hector_Tsolodimos
4 maart 2006, 11:27
ja..ik ga over een week denk ik..