PDA

View Full Version : Gaat de goede kant op!



Orpheo
28 februari 2006, 12:51
Hell yeah!! kwartiertje geleden de nieuwe pickups binnengekregen!!!! superb! x2n voor brug, super2 voor in hals!! zo ff nieuwe pots halen. top! :D ik ben blij! ook al nieuwe tuners binnen (sperzel locking tuners) dus mijn les paul wordt EINDELIJK zoals ik m wil!

Aron Maiden
28 februari 2006, 12:53
Beter!

Nouja veel "klus pezier"!!:)
Als het af is post je dan een foto?

Orpheo
28 februari 2006, 12:57
als vanzelf post ik n foto :D ik ga t goud van de tailstop en brug afschuren met de hand.... wordt t helemaal een killer axe.

Aron Maiden
28 februari 2006, 12:59
Ben je trouwens je LP custom aan het verbouwen?

Orpheo
28 februari 2006, 13:01
Ben je trouwens je LP custom aan het verbouwen?

jep. tis de custom die de makeover krijgt :)

overigens, ik zie dit schema staan:


http://www.deaf-eddie.net/drawings/jp-lp.jpg

hoe effectief denken jullie dat dit is??

duckman
28 februari 2006, 13:44
ik heb een LP JP, maar die tussenstandjes gebruik ik bijna nooit.Soms een enkelspools setting, that's it..

Orpheo
28 februari 2006, 20:10
ik heb een LP JP, maar die tussenstandjes gebruik ik bijna nooit.Soms een enkelspools setting, that's it..
tja, maar ik heb 3 pups he...daar is t tussenstandje toch iets anders dan bij n normale gitaar..

duckman
28 februari 2006, 23:10
tja, maar ik heb 3 pups he...daar is t tussenstandje toch iets anders dan bij n normale gitaar..

yep, maar je tekening is van 2 pu's...daar reageerde ik op :cooler:
En hoe klint ie nu??

bert k
28 februari 2006, 23:16
Das waar, jij hebt er 3, dan heb je toch niks aan dat schema? Dan zou je 6 knoppen moeten hebben.

Orpheo
28 februari 2006, 23:38
ik moet nog gaan solderen, om eerlijk te zijn...

@ bert k:

ik ga de middelste pup eruit halen. iig, uit de wiring. ik heb er nl niet echt iets aan. ik heb ook besloten om de gewone lp schakeling erin te zetten, dus geen push pull pots, ondanks dat de pups daar ideaal voor zijn.

vester86
28 februari 2006, 23:47
why not gozer, het maakt he zoveel veelzijdiger!

Orpheo
28 februari 2006, 23:48
why not gozer, het maakt he zoveel veelzijdiger!

maar t ziet er niet uit.... hoewel ik wel moet zeggen, dat ik altijd tegen die andere 2 pots aanbeuk (tone) als ik mn volumes dichtdraai, en nu ik alleen de POTS heb uitsteken ipv de knopjes zelf, t veel chiller speelt. maar t ziet er niet uit.

Tupelo
28 februari 2006, 23:58
ik ga de middelste pup eruit halen.

Waarom geen P94 of Phat Cat daarin...?

Trouwens je had ook nog een LP met P90's in bestelling klopt dat? Is dat een studio?

Orpheo
1 maart 2006, 00:15
Waarom geen P94 of Phat Cat daarin...?

Trouwens je had ook nog een LP met P90's in bestelling klopt dat? Is dat een studio?

jep. was een studio.

waarom geen phat cat:

1: geen geld

2: omdat het middenstandje zoals t nu is, met de middelste pup aan met de brugpup, dat voor mij een heel lekker slagsoundje is. en ik denk niet dat een phat cat oid dat verbeterd.

jorrit
1 maart 2006, 17:05
2: omdat het middenstandje zoals t nu is, met de middelste pup aan met de brugpup, dat voor mij een heel lekker slagsoundje is. en ik denk niet dat een phat cat oid dat verbeterd.

waarom haal je de middelste dan wel uit de wiring?

Agent_Smith
2 maart 2006, 00:23
Ik zou m idd ook uit de wiring halen. Magneet eraf slopen en de rest lekker laten zitten.

Orpheo
2 maart 2006, 00:48
waarom haal je de middelste dan wel uit de wiring?

omdat ie er NU niet meer inpast qua tone.

ik ga ook iets anders doen met t gat van de middelste pup... maar dat komt nog...

Orpheo
2 maart 2006, 23:41
Pff... wat een ramp, dat insolderen van die pups. maar het zit!! het werkt nog ook! :o met dank aan Vester86, kerel, zonder je hulp zat ik vast als de chinese muur...

t probleem zat m o.a. in de switch van de pups, en de faseswitch. ik wist niet wat aarde was van de pupselector, en bij de faseswitch werd er ergens sluiting gemaakt. nadat Vester86 t opgelost had, kwam ik thuis, bleek de aarde t niet goed te doen, niet zijn schuld, dat ding zat eerder ook al te kutten. en de condensator van de tone zat ook los, waarschijnlijk los geraakt toen we de high filter erop aansloten. maar t zit, en een beschrijving van tone en foto's komen later!!

Orpheo
3 maart 2006, 14:23
zo, eventjes getest, de super2 en x2n. zo ongelooflijk bruikbaar alle sounds! single/serie/parallel; tis ff aanpielen met solderen, maar als het zit kan je er ook echt van alles mee! de x2n gesplit klinkt heel lekker!! lekker single coil like, lekker helder, maar niet schel. parallel is ie iets warmer, maar lekker voor blues en jazz, want ja, hij blijft clean op de mesa :D

de super2 is een geval apart. hij staat beschreven als een heldere pup, maar in de les paul klinkt ie nog heel dik en vet. niet dat t verkeerd is, maar tis wel opvallend. ik ga zo foto's posten van de hele set :rockon:

Orpheo
3 maart 2006, 17:04
FOTO'S!!

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/lpblacktotal.jpg

zo was de les paul eerst

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00227.jpg

zo is de les paul nu. en nog niet helemaal af. er moet nog chromen/nickelen brug/tailstop op, maar t geld is even op, en dit werkt net zo goed.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00225.jpg

de hele set nu. marshall, mesa, fender, gibson...

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00228.jpg

andere hoek

have fun

marc_o
3 maart 2006, 17:09
Sorry, maar nu heb je van een prachtige gitaar een lelijk gedrocht gemaakt, naar mijn mening....ziet er echt niet uit al dat zwarte plastic..

Harry
3 maart 2006, 17:10
inderdaad jammer, maar als jij er maar blij mee bent...

Helter Skelter
3 maart 2006, 17:19
wat mij betreft mag je de titel van dit topic veranderen in: "gaat de verkeerde kant op"

Squier4ever
3 maart 2006, 17:20
lees eens goed wattie zegt er komt nog nickel hardware op en de plannen waren toch ook chrome kapjes ofie orpheo?

nielsduursma
3 maart 2006, 17:23
lees eens goed wattie zegt er komt nog nickel hardware op en de plannen waren toch ook chrome kapjes ofie orpheo?

dan alsnog op een zwarte (custom) vind ik gouden hardware het mooist!!

marc_o
3 maart 2006, 17:23
Lezen wat hij schrijft, bedoel je. Verandert niets aan het feit dat ie nu lelijk is. Daar komt nog bij dat ie de originele er toch ooit weer gaat opzetten en een XN-2 vet over the top is op een Les Paul.....ook direct de reden waarom het neck-element vetter klinkt dan hij aanvankelijk dacht. Een Les Paul is supervet van zichzelf.

nopster
3 maart 2006, 17:35
dan alsnog op een zwarte (custom) vind ik gouden hardware het mooist!!

Idem dito !

Orpheo
3 maart 2006, 17:36
Lezen wat hij schrijft, bedoel je. Verandert niets aan het feit dat ie nu lelijk is. Daar komt nog bij dat ie de originele er toch ooit weer gaat opzetten en een XN-2 vet over the top is op een Les Paul.....ook direct de reden waarom het neck-element vetter klinkt dan hij aanvankelijk dacht. Een Les Paul is supervet van zichzelf.

de super2 zou juist heel veel highs hebben, en vergeet niet; mijn les paul heeft een esdoorn hals en ebben toets.

nee, ik vind m zelf nu beter. er komen geen chromen kapjes op, want dat ziet er echt niet uit, helemaal niet met die x2n. hij is nu simpel, clean. dat goud zag er niet uit. ik vind m nu helemaal top ghehe

Orpheo
3 maart 2006, 17:37
Lezen wat hij schrijft, bedoel je. Verandert niets aan het feit dat ie nu lelijk is. Daar komt nog bij dat ie de originele er toch ooit weer gaat opzetten en een XN-2 vet over the top is op een Les Paul.....ook direct de reden waarom het neck-element vetter klinkt dan hij aanvankelijk dacht. Een Les Paul is supervet van zichzelf.

nee, de ouwe pups gaan er zeker niet meer in. :stop: deze sound is voor mij veel te lekker om de ouwe erin te zetten.

marc_o
3 maart 2006, 17:41
Dan is het toch ook prima? Het is jouw gitaar, niet de mijne.








Die ouwe gaan terug hoor, kwestie van tijd, dus bewaar ze goed.
:-)

Orpheo
3 maart 2006, 17:48
Dan is het toch ook prima? Het is jouw gitaar, niet de mijne.








Die ouwe gaan terug hoor, kwestie van tijd, dus bewaar ze goed.
:-)

zeker niet. die ouwen gaan in n andere gitaar ;)

bert k
3 maart 2006, 17:50
Mee eens, hoor, het is een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk. Maar idd, de ouwe pups niet verkopen of wegdoen, je weet maar nooit.
Dit is de gitaar van J.J.Cale, echt een gebruiksvoorwerp...

http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/caleharmonyvoorkant.JPG

grayfink
3 maart 2006, 20:23
Prachtig! Dat ding (gitaar kun je het nauwelijks noemen) van Cale!
En als hij hem op Troubadour/Grasshopper gebruikte, klinkt het ook nog eens lekker.
Wat mij steeds meer opvalt: Jongetjes zoals Orpheo (Die nog maar 1 jaar elektrisch speelt) en Anders Destium (ook nog geen fatoenlijke soundfile van gezien) met zijn 5 PRS'en, zijn de grootste miereneukers die er zijn als het over sound gaat. Terwijl echte gitaristen zoals Vulvasonic zich daar nauwelijks om bekommeren op dit forum. Die spelen gewoon, die treden gewoon op. Kein geloel, spielen! (Vrij naar Ernst Happel)

Ganjaman
3 maart 2006, 20:32
Prachtig! Dat ding (gitaar kun je het nauwelijks noemen) van Cale!
En als hij hem op Troubadour/Grasshopper gebruikte, klinkt het ook nog eens lekker.
Wat mij steeds meer opvalt: Jongetjes zoals Orpheo (Die nog maar 1 jaar elektrisch speelt) en Anders Destium (ook nog geen fatoenlijke soundfile van gezien) met zijn 5 PRS'en, zijn de grootste miereneukers die er zijn als het over sound gaat. Terwijl echte gitaristen zoals Vulvasonic zich daar nauwelijks om bekommeren op dit forum. Die spelen gewoon, die treden gewoon op. Kein geloel, spielen! (Vrij naar Ernst Happel)
je moet toch ergens mee compenseren ;)

Anders Destium
3 maart 2006, 21:03
Aan mijn gear ligt het niet dat ik niet goed kan spelen, maar dat maakt de hobby niet minder leuk:cheerup: Ik hanteer als regel "echte tone zit in de vingers", daarom ben ik nog steeds op zoek :hippie:

Axelll
3 maart 2006, 22:30
Fender Lite Ash Strat?

Lekkere axe is dat :)

Orpheo
4 maart 2006, 03:25
Fender Lite Ash Strat?

Lekkere axe is dat :)

jep! heel fijne axe!

ik ben zo blij met de les paul nu. vooral in t tussenstandje, uit fase, x2n gesplit of parallel. een heerlijk funky slagje. en clean pakt de x2n ook heel goed.

over de super2. ik heb me verkeerd verwoord, sorry. hij is eerder warm en romig in plaats van vet. hij is zeker niet modderig. als ik leads ermee speel gaat t niet dicht slibben zoals met de ouwe nekhum, en solo's zijn heerlijk rond en vol ipv iel en dun zoals met de ouwe. de x2n is a dream come true. t scheurt heerlijk, maar funky slagjes, of cleane jazzlicks lukken ook perfect ermee. t zwart doet me denken aan de LP van Peter Frampton, alleen zijn pups hadden witte raampjes en echte polepieces, en deze hebben dat niet. boeit me niet. ik vond m er eerst als een patserbak uitzien, en ik vind dat echt lelijk.

nog een tip: voor 50 cent kan je je tone enorm omhoog krikken, mits je een soldeerbout hebt, anders is t 11 euro. wat is t? een 300k ohm weerstand en een 560pF condensator in serie solderen aan je volumepot. aan de in en out, dus niet aarde (logisch). je tone blijft helder als je je volume laag doet. je hebt echt GEEN idee wat voor effect t op je tone heeft!!!!!! t is ZO effectief! je zou niet denken dat 50 cent dat kan doen voor je tone.

Orpheo
4 maart 2006, 03:27
Prachtig! Dat ding (gitaar kun je het nauwelijks noemen) van Cale!
En als hij hem op Troubadour/Grasshopper gebruikte, klinkt het ook nog eens lekker.
Wat mij steeds meer opvalt: Jongetjes zoals Orpheo (Die nog maar 1 jaar elektrisch speelt) en Anders Destium (ook nog geen fatoenlijke soundfile van gezien) met zijn 5 PRS'en, zijn de grootste miereneukers die er zijn als het over sound gaat. Terwijl echte gitaristen zoals Vulvasonic zich daar nauwelijks om bekommeren op dit forum. Die spelen gewoon, die treden gewoon op. Kein geloel, spielen! (Vrij naar Ernst Happel)


:roll: en 'maar' 15 jaar muziek maakt, en de 1e fase conservatorium achter de rug heeft....

je moet niet alles relateren aan 'hoe lang iemand speelt'. echt niet. en mijn (WAN)prestatie tijdens de meeting was echt niet representatief voor mijn normale spel...

grayfink
4 maart 2006, 08:14
Ja joh, je bent geweldig.



(zolang niemand je hoort...)

waayer
4 maart 2006, 10:27
Ja joh, je bent geweldig.



(zolang niemand je hoort...)


Wat maakt dat nou uit hoe lang iemand speelt of hoeveel gitaren iemand heeft
of hoe goed je wel of niet bent zolang je er maar lol in hebt.
Is zo'n meeting een soort graadmeter van hoe goed of slecht je bent?(jammer)

gerrekat
4 maart 2006, 10:41
Hell yeah!! kwartiertje geleden de nieuwe pickups binnengekregen!!!! superb! x2n voor brug, super2 voor in hals!! zo ff nieuwe pots halen. top! :D ik ben blij! ook al nieuwe tuners binnen (sperzel locking tuners) dus mijn les paul wordt EINDELIJK zoals ik m wil!

Dimarzio's en zeker die jij besteld heb kicken butt! Vind het ook mooier zonder die metalen kapjes erover. Alleen die middelste PU ziet er een beetje vernaggeld uit...maar ja adt heeft wel weer karakter.

grayfink
4 maart 2006, 10:47
Natuurlijk maakt dat niets uit. Ik vind het alleen ergerlijk dat iemand zichzelf zo goed vind, en over alles een grote bek heeft. Zo goed is hij niet, en zo slim niet. Wel redelijk intelligent, (zijn verschillende dingen), maar daardoor ook arrogant.Dan kun je wel trots verkondigen dat je al 15 jaar muzikale ervaring hebt, maar als je dan weet dat het over iemand van 20 jaar gaat, moet je daar ook niet al te veel waarde aan hechten. Je kunt hier geen tread openen of Orpheo kom je tegen, vaak leest hij niet eens goed waar het over gaat, maar heeft wel direkt een mening.
Maar goed, dit is niet het offtopic Orpheo bash-topic. Zal me verder wel stil houden. Misschien heeft O. over een paar jaar een megaband en een wereldhit.
Een bandnaam heb ik al. KWA (Kleuters With Attitude)


(Shit, ben ik alweer aan het bashen, kappen nou Greevink)

Orpheo
4 maart 2006, 13:03
Natuurlijk maakt dat niets uit. Ik vind het alleen ergerlijk dat iemand zichzelf zo goed vind, en over alles een grote bek heeft. Zo goed is hij niet, en zo slim niet. Wel redelijk intelligent, (zijn verschillende dingen), maar daardoor ook arrogant.Dan kun je wel trots verkondigen dat je al 15 jaar muzikale ervaring hebt, maar als je dan weet dat het over iemand van 20 jaar gaat, moet je daar ook niet al te veel waarde aan hechten. Je kunt hier geen tread openen of Orpheo kom je tegen, vaak leest hij niet eens goed waar het over gaat, maar heeft wel direkt een mening.
Maar goed, dit is niet het offtopic Orpheo bash-topic. Zal me verder wel stil houden. Misschien heeft O. over een paar jaar een megaband en een wereldhit.
Een bandnaam heb ik al. KWA (Kleuters With Attitude)


(Shit, ben ik alweer aan het bashen, kappen nou Greevink)

ten eerste: ik doe absoluut NIET alsof ik goed kan spelen. pretendeer ik niet, heb ik ook nooit gedaan.

en arrogant ben ik ook niet, in ieder geval niet in real life. ik vind dat nl echt verwerpelijk, en als ik zo op t forum overkom, ach, kom op. het is maar een forum. het is maar internet.

Ik vind het ook interessant om te zien dat je me echt meent te kennen, ondanks dat je me nooit hebt gezien. je weet mijn geschiedenis niet, je weet niet wat ik voorheen heb gedaan met muziek. je weet niks van me. behalve hetgeen ik loslaat op dit forum, en dat is barweinig. ik vind jou eigenlijk een kleuter, dat je over mij oordeelt, maar niet eens de ballen hebt om in te zien dat je over een forumlid post, die alleen maar een bepaalde kant van zichzelf laat zien. je oordeelt dus over een ongenuanceerd beeld dat je van iemand hebt. zit imo in dezelfde categorie als de Nazi's; je hebt een grote neus, DUS jood, DUS onbetrouwbaar...

Ik denk dat jij een heel moeilijk leventje hebt kerel, als je constant op mij moet zitten fitten, om je eigen tekorten te maskeren. althans, daar lijkt het op. heel jammer.

maar als ik t fout heb, zal ik t wel toegeven, ipv het op de man spelen...

Orpheo
4 maart 2006, 13:28
Ja joh, je bent geweldig.



(zolang niemand je hoort...)

het lijkt erop dat hoelang iemand speelt een graadmeter is voor hoe goed iemand is, in jou ogen. jammer.

ik heb net nog eens even zitten denken over een aantal dingen die je zei. je doet het overkomen naar mij, alsof iemand die 1 jaar speelt een fuckin retard is, zonder muzikaal gehoor (dat moet hij nog kweken?) en dat ie alleen maar wat powerchords zit te rammen. daar heb je het dus gruwelijk mis. ik weet welke tone ik wil, en ik kom er steeds dichter bij. ik pretendeer geen goeie gitarist te zijn, maar ik heb wel een goed gehoor, en daar gaat het denk ik om. ik word er overigens ook een beetje moe van dat je bijna constant zit te bashen en flamen hier naar mijn persoon, althans, in de topics die ik open over evt. nieuwe gear.

als ik in een ander topic antwoord op een vraag bv, dan antwoord ik, omdat ik het juiste antwoord meen te weten. heb ik dat dan bij nader inzien verkeerd, omdat mijn info fout is, of omdat iemand anders aanvullende info heeft die nog meer aansluit bij de vraag van de t.s. geef ik mijn fout gewoon toe. als iemand net speelt (als hij/zij dat zegt in n topic) en dit persoon wil een gibson les paul custom kopen, ga ik toch ook niet zitten miepen van, je hebt maar x maanden ervaring, t is nutteloos??

daarnaast: heb je me horen spelen?? uberhaupt eens? nee, niet echt volgens mij.

verder, lang leve de ignore functie hier.

grayfink
4 maart 2006, 14:53
ach, kom op. het is maar een forum. het is maar internet.

Zo is het. En sorry. Je komt niet op mijn negeerlijst (die blijft leeg), ik zal proberen me niet meer te ergeren.

grayfink
4 maart 2006, 14:54
Als je die laatste regel uit je sig haalt, scheelt al een heleboel trouwens.

Anders Destium
4 maart 2006, 15:32
Ach grayfink, je moet het een beetje in perspectief zien: problemen met je tone of problemen met je maandlasten, wat heb je liever?Ik weet nog steeds niet wat mij minder een gitarist maakt dan anderen, wat moet je er voor doen om "echte" gitarist te zijn?

grayfink
4 maart 2006, 15:34
Ik heb problemen met allebei :p

grayfink
4 maart 2006, 15:40
wat moet je er voor doen om "echte" gitarist te zijn? Regelmatig optreden/opgenomen muziek verkopen/gehoord en gewaardeerd worden? Dat is mijn definitie, maar mijn waarheid zal niet jouw waarheid zijn. Volgens bovenstaande criteria ben ik ook geen gitarist trouwens. Vorig jaar 3 x opgetreden, en daarvoor 20 jaar of zo helemaal niet.

Sora
4 maart 2006, 15:58
Regelmatig optreden/opgenomen muziek verkopen/gehoord en gewaardeerd worden? Dat is mijn definitie, maar mijn waarheid zal niet jouw waarheid zijn. Volgens bovenstaande criteria ben ik ook geen gitarist trouwens. Vorig jaar 3 x opgetreden, en daarvoor 20 jaar of zo helemaal niet.

Volgens jou moet je gewaardeerd worden om een echte gitarist te zijn? Sinds wanneer word je verondersteld om het van de mening van een ander te laten afhangen of je een gitarist bent of niet?

grayfink
4 maart 2006, 16:15
mijn waarheid zal niet jouw waarheid zijn

Beter lezen

Sora
4 maart 2006, 16:25
Beter lezen

Heb ik gelezen, maar als dit jouw waarheid is, dan wilt dat zeggen dat jij jezelf geen echte gitarist hebt gevonden tot iemand je kwam zeggen dat je behoorlijk speelde?
Als ik het fout heb dan zeg je het maar hoor :)

renier
4 maart 2006, 16:32
Regelmatig optreden/opgenomen muziek verkopen/gehoord en gewaardeerd worden? Dat is mijn definitie, maar mijn waarheid zal niet jouw waarheid zijn. Volgens bovenstaande criteria ben ik ook geen gitarist trouwens. Vorig jaar 3 x opgetreden, en daarvoor 20 jaar of zo helemaal niet.

een echte gitarist is iemand die echt gitaar speelt. zo simpel is dat. of die persoon nu powerchords ragt en daarbij 10 keer in 3 maten de plank misslaat, of dat hij met 2 vingers in z'n neus Vai speelt en ondertussen de was sorteert.

voor zover ik weet is er geen regel dat iemand pas op een gitaarforum mag posten wanneer hij een gevierd muzikant is.

that aside snap ik dat het enigzins krom overkomt wanneer iemand die pas een jaar speelt aan de lopende band topics opent over marginale kwesties als: "welk soort plastic slagplaat voor meer mid-laag in mijn geluid?" een logische gedachte is dan ook bij mij: ga nou eerst eens een jaartje of 5 spelen, en ga je dan drukmaken over dit soort minieme zaken.

we zullen echter moeten accepteren dat er naast de gitaristen die voornamelijk bezig zijn met spelen, er ook een soort gitaristen zijn die meer de nadruk leggen op gear en tone, en minder op techniek en ervaring. wie ben ik om een ander regels op te leggen wat betreft zijn hobbie?

RedBuell
4 maart 2006, 16:45
Regelmatig optreden/opgenomen muziek verkopen/gehoord en gewaardeerd worden? Dat is mijn definitie, maar mijn waarheid zal niet jouw waarheid zijn. Volgens bovenstaande criteria ben ik ook geen gitarist trouwens. Vorig jaar 3 x opgetreden, en daarvoor 20 jaar of zo helemaal niet.


Dus jij bent pas sinds 1 jaar gitarist? Mischien vonden veel mensen jouw optreden wel niet zo goed en ben je dus nog steeds geen gitarist.....

Ik heb een motor waarmee ik zo'n 3000 km per jaar mee rij, ik kan geen wheelies of knee downs ben ik dan wel motorrijder?

Frapant trouwens dat veel "gitaristen/forummers" zo op elkaar afgeven, zal wel de leeftijd zijn denk ik dan alhoewel ik dat niet zo 1,2,3, kan checken natuurlijk.

Bram+
4 maart 2006, 16:49
een echte gitarist is iemand die echt gitaar speelt. zo simpel is dat. of die persoon nu powerchords ragt en daarbij 10 keer in 3 maten de plank misslaat, of dat hij met 2 vingers in z'n neus Vai speelt en ondertussen de was sorteert.

voor zover ik weet is er geen regel dat iemand pas op een gitaarforum mag posten wanneer hij een gevierd muzikant is.

that aside snap ik dat het enigzins krom overkomt wanneer iemand die pas een jaar speelt aan de lopende band topics opent over marginale kwesties als: "welk soort plastic slagplaat voor meer mid-laag in mijn geluid?" een logische gedachte is dan ook bij mij: ga nou eerst eens een jaartje of 5 spelen, en ga je dan drukmaken over dit soort minieme zaken.

we zullen echter moeten accepteren dat er naast de gitaristen die voornamelijk bezig zijn met spelen, er ook een soort gitaristen zijn die meer de nadruk leggen op gear en tone, en minder op techniek en ervaring. wie ben ik om een ander regels op te leggen wat betreft zijn hobbie?

Tja, tone-nerds blijf je altijd houden. De echte tone-nerds zijn er nog trots op ook meestal. Mijn ervaring: mijn gear klinkt in iedere ruimte anders. Ik kan me dus inderdaad wel druk gaan maken over het kabeltje van mijn volume-pot naar de jack, maar het verschil ga ik in live-situaties in ieder geval nooit horen, maar ieder zijn pleziertje natuurlijk.

Andere elementen maken doorgaans wel een groter verschil, maar als je in een jaar al meer gear hebt gehad dan de meeste gitaristen in 20 jaar, moet je toch eens leren kiezen. Gear is ook niet zaligmakend, speltechniek wel.

bat
4 maart 2006, 17:35
Tja, tone-nerds blijf je altijd houden. De echte tone-nerds zijn er nog trots op ook meestal. Mijn ervaring: mijn gear klinkt in iedere ruimte anders. Ik kan me dus inderdaad wel druk gaan maken over het kabeltje van mijn volume-pot naar de jack, maar het verschil ga ik in live-situaties in ieder geval nooit horen, maar ieder zijn pleziertje natuurlijk.

Andere elementen maken doorgaans wel een groter verschil, maar als je in een jaar al meer gear hebt gehad dan de meeste gitaristen in 20 jaar, moet je toch eens leren kiezen. Gear is ook niet zaligmakend, speltechniek wel.
Mee eens. Een echt goede gitarist klinkt met elke gitaar en elke versterker goed.

Ik heb me er ook een tijdje mee beziggehouden (is al weer heel wat jaren geleden), tegenwoordig doe ik het met simpele middelen en de lol is er mij niet minder om. Het is bijvoorbeeld wel zo prettig om met vrijwel elke versterker wel 'mijn' geluid te kunnen maken. Scheelt een hoop gesjouw.

Maargoed, ieder zijn hobby.

grayfink
4 maart 2006, 17:43
dan wilt dat zeggen dat jij jezelf geen echte gitarist hebt gevonden tot iemand je kwam zeggen dat je behoorlijk speelde?
Ik vind mezelf nog steeds niet goed. De leden van mijn bandje vinden van wel, maar dot komt omdat zij nog slechter zijn..


that aside snap ik dat het enigzins krom overkomt wanneer iemand die pas een jaar speelt aan de lopende band topics opent over marginale kwesties als: "welk soort plastic slagplaat voor meer mid-laag in mijn geluid?" een logische gedachte is dan ook bij mij: ga nou eerst eens een jaartje of 5 spelen, en ga je dan drukmaken over dit soort minieme zaken
Precies! Dat vind ik nou ook.


Dus jij bent pas sinds 1 jaar gitarist? Mischien vonden veel mensen jouw optreden wel niet zo goed en ben je dus nog steeds geen gitarist.....

Nee, ik speel sinds mijn 16e, ben nu 41.


Andere elementen maken doorgaans wel een groter verschil, maar als je in een jaar al meer gear hebt gehad dan de meeste gitaristen in 20 jaar, moet je toch eens leren kiezen. Gear is ook niet zaligmakend, speltechniek wel. Yup De topicstarter heeft in 1 jaar meer versterkers gehad dan ik in mijn hele leven.

Orpheo
4 maart 2006, 17:48
Yup De topicstarter heeft in 1 jaar meer versterkers gehad dan ik in mijn hele leven.


so fuckin what??? ik kan t me veroorloven; ik werk, omdat ik me anders helemaal de tandjes verveel. wat moet ik dan met al dat geld??? uitgaan vind ik geen klap aan, een piano heb ik al, dus dan maar t uitgeven aan gear. je doet alsof het kopen van gitaren, amps en andere gear een schande is als je een jaar speelt. wtf??

Anders Destium
4 maart 2006, 18:13
Ik begrijp ook niet waarom grayfink mij een tonesnob vindt. Ik heb in 12 jaar gitaarspelen 5 versterkers gehad (waarvan 1 Animal starterding), een modeler, een effectprocessor en een stuk of 5 pedaaltjes.

In mijn ogen ben je een echte gitarist als je gitaarspeelt en er lol in hebt, als je het niet meer leuk vindt kun je beter stoppen. Ik heb nu niet meer plezier in spelen dan toen ik nog een Squier affinity had, het is het spelen zélf dat de hobby zo leuk maakt. Gitarenverzamelen staat in sommige opzichten naast puur gitaarspelen, met de Ibanezen van me 5 jaar terug had ik nog steeds goed uit de voeten gekund nu. Maar als ik mocht kiezen dan toch liever mijn huidige situatie, ik val er niemand mee lastig toch? Behalve misschien de mensen die elke keer als ze iets over me zeggen er zo nodig bij moeten halen waar ik op speel. Dat vind ik een beetje jammer.

grayfink
4 maart 2006, 19:56
De laatste posts heb ik niets tegen in te brengen. Ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier. Vaak erger ik mij aan O. Dan moet ik hem op de negeerlijst zetten of mijn bek houden. Dat deed ik even niet.

Orpheo
4 maart 2006, 20:38
De laatste posts heb ik niets tegen in te brengen. Ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier. Vaak erger ik mij aan O. Dan moet ik hem op de negeerlijst zetten of mijn bek houden. Dat deed ik even niet.

ach, wellicht doet t je goed te weten, dat ik je ook een irritante kwal vind.

grayfink
4 maart 2006, 20:47
Gelukkig maar:cheerup:

Tupelo
4 maart 2006, 20:48
Ik begrijp ook niet waarom grayfink mij een tonesnob vindt. Ik heb in 12 jaar gitaarspelen 5 versterkers gehad (waarvan 1 Animal starterding), een modeler, een effectprocessor en een stuk of 5 pedaaltjes.

In mijn ogen ben je een echte gitarist als je gitaarspeelt en er lol in hebt, als je het niet meer leuk vindt kun je beter stoppen. Ik heb nu niet meer plezier in spelen dan toen ik nog een Squier affinity had, het is het spelen zélf dat de hobby zo leuk maakt. Gitarenverzamelen staat in sommige opzichten naast puur gitaarspelen, met de Ibanezen van me 5 jaar terug had ik nog steeds goed uit de voeten gekund nu. Maar als ik mocht kiezen dan toch liever mijn huidige situatie, ik val er niemand mee lastig toch? Behalve misschien de mensen die elke keer als ze iets over me zeggen er zo nodig bij moeten halen waar ik op speel. Dat vind ik een beetje jammer.

Hihi, maar ondanks dat alles..... ben je toch een tonesnob! ;)