PDA

View Full Version : Les Paul Mat Zwart



Damage Inc.
28 februari 2006, 02:05
Heuj... post #200 : ) .

Ik heb een paar verschillende vragen:

Weet iemand waar ik deze gitaar http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=36&CollectionID=5 kan kopen, maar dan ook precies zoals ie daar op de site staat?
Want overal waar ik kijk en vraag is ie vrij plat enzo en soms zonder die bolling zoals een LP bedoeld is en soms met andere stemmechanieken en ook niet met zwart (of ebony) fretboard-hout en zonder die witte inlay.

Als hier niet aan te komen is weet iemand dan aan een wat meer standaard LP te komen, dus gewoon een dikke plak van een LP met bolling bovenop en mat zwart en met ebony fretboard en de rest wat op die gitaar op die website zit zoals die inlay en dat kruisje op de kop enz. dat hoeft dan niet.

Dan nog wat vragen over materialen:

Hoe speelt zo'n ebony-fretboard eigenlijk?
Ik heb tot nu toe nog alleen maar rosewoord gehad waar ik niet echt naar heb gekeken wat voor hout er voor de fretboard was gebruikt.
Maarja, dat zwart vind ik persoonlijk wel mooier enzo bij sommige gitaren.

Kun je dat trouwens zo om laten bouwen, dus een fretboard van ander hout erop laten zetten en wat zou dat kosten?

En kun je een body van zo'n glanzende finish makkelijk naar zo'n droge mat zwarte finish laten bewerken en ook voor dit, hoeveel zou dat ongeveer kosten?

En tot slot (ja sorry voor de hoop vragen)... is het slim om een lege body te kopen, laten we in dit geval dus zeggen een LP met een bepaalde finish MAAR ZONDER electronica en stemmechanieken enzo.
Dat je elk onderdeeltje zelf kies, dus ik zou persoonlijk Gotoh tuners nemen met zo'n Ibanez Quik Change III (ofzoiets) stop-tail en EMG-pickups bijv.
Of ben de dan echt duur uit (ookal monteer je het zelf) ?
Of is er zowiezo niet aan "lege" bodies te komen?

GreetingZ
- Damage Inc.

Ps:
Het gaat trouwens om een Epiphone denk ik, want anders krijg ik van die antwoorden van "ja ligt eraan, of je een Gibson of een Epiphone koopt" enz... : P .
Gibson is denk ik toch te duur voor mij voorlopig.

X-Rated
28 februari 2006, 08:50
Heuj... post #200 : ) .

Ik heb een paar verschillende vragen:

Weet iemand waar ik deze gitaar http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=36&CollectionID=5 kan kopen, maar dan ook precies zoals ie daar op de site staat?
Want overal waar ik kijk en vraag is ie vrij plat enzo en soms zonder die bolling zoals een LP bedoeld is en soms met andere stemmechanieken en ook niet met zwart (of ebony) fretboard-hout en zonder die witte inlay.

Als hier niet aan te komen is weet iemand dan aan een wat meer standaard LP te komen, dus gewoon een dikke plak van een LP met bolling bovenop en mat zwart en met ebony fretboard en de rest wat op die gitaar op die website zit zoals die inlay en dat kruisje op de kop enz. dat hoeft dan niet.

Dan nog wat vragen over materialen:

Hoe speelt zo'n ebony-fretboard eigenlijk?
Ik heb tot nu toe nog alleen maar rosewoord gehad waar ik niet echt naar heb gekeken wat voor hout er voor de fretboard was gebruikt.
Maarja, dat zwart vind ik persoonlijk wel mooier enzo bij sommige gitaren.

Kun je dat trouwens zo om laten bouwen, dus een fretboard van ander hout erop laten zetten en wat zou dat kosten?

En kun je een body van zo'n glanzende finish makkelijk naar zo'n droge mat zwarte finish laten bewerken en ook voor dit, hoeveel zou dat ongeveer kosten?

En tot slot (ja sorry voor de hoop vragen)... is het slim om een lege body te kopen, laten we in dit geval dus zeggen een LP met een bepaalde finish MAAR ZONDER electronica en stemmechanieken enzo.
Dat je elk onderdeeltje zelf kies, dus ik zou persoonlijk Gotoh tuners nemen met zo'n Ibanez Quik Change III (ofzoiets) stop-tail en EMG-pickups bijv.
Of ben de dan echt duur uit (ookal monteer je het zelf) ?
Of is er zowiezo niet aan "lege" bodies te komen?

GreetingZ
- Damage Inc.

Ps:
Het gaat trouwens om een Epiphone denk ik, want anders krijg ik van die antwoorden van "ja ligt eraan, of je een Gibson of een Epiphone koopt" enz... : P .
Gibson is denk ik toch te duur voor mij voorlopig.

Sinds wanneer heeft een LP geen gewelfde top?! Zijn het foto's waar je dan naar kijkt? Want dan komt dat prolly door de lichtval. Ik ken namelijk geen gitaren van LP zonder zo'n gewelfde top.

almarvk
28 februari 2006, 08:52
Ik ken namelijk geen gitaren van LP zonder zo'n gewelfde top.

De goedkoopste standaard versies hebben gewoon een platte top. De junior's ook trouwens.

vulvasonic
28 februari 2006, 09:29
Mocht je overwegen zelf de gitaar te pimpen of te laten pimpen....., niet doen.
Een gitaar als deze is lastig te spuiten en is duur. Een ebbenhouten toets laten plaatsen is duurder dan de gitaar zelf.

Je kunt aan bodies komen, maar ook die zijn duur. Zeker als je voor kwaliteit gaat. De meeste van die bodies zijn voorgefreesd om te gebruiken met een losse hals (schroefconstructie) en dat wil je sowieso niet. Al met al raad ik je aan verder te zoeken, want je bent altijd duurder uit dan 'gewoon kopen'.

Persoonlijk, maar dat terzijde, vind ik het een spuuglelijk ding. Maar dat zal wel wederzijds zijn. :D

Damage Inc.
28 februari 2006, 21:37
De meeste van die bodies zijn voorgefreesd om te gebruiken met een losse hals (schroefconstructie) en dat wil je sowieso niet.

Bolt-on bedoel je?
Wat is daar mis mee?
Ik heb een Iceman en een SG met bolt-on nekken, geen probleem mee.



Persoonlijk, maar dat terzijde, vind ik het een spuuglelijk ding. Maar dat zal wel wederzijds zijn. :D


Wat is daar nou lelijk aan...

Maar ik wil 'm trouwens niet echt "pimpen", ik hoef niet op te vallen of een overdreven gecustomizede gitaar te hebben.
Gewoon mijn eigen voorkeuren aan materialen erop, puur uit voorkeur in gevoel of look of geluid.
Ik hoef nou niet persee een hele body met een eigen graphic erover, hoewel ik dat nog wel van plan ben van die soort dingen maarja, dat is niet hoofdzakelijk voorlopig.

- Damage Inc.

vulvasonic
28 februari 2006, 22:41
Bolt on is niet verkeerd. Het hoort alleen niet bij een Les Paul. Maar als jij daar vrede mee hebt.....
Natuurlijk kun je losse onderdelen kopen. Het voordeel is dat je er een stuk trots voor terug krijgt waar een hond met zeven lullen jaloers op zou worden. Ik heb zelf ooit een Esquire gebouwd (geëssembleerd eigenlijk) en ik ben nog steeds van mening dat dat een van de best klinkende gitaren is die ik ooit heb gehoord. En het is ook leuk om te doen. Maar doe het niet om geld uit te sparen, want het is een dure hobby.

En die afwerking, tsja da's een kwestie van smaak. Ik vind dat matzwart trouwens keimooi, maar de overall look van die gitaar schreeuwt "IK BEN METAL!!!!!!!" en dat is niet iets waar ik voor sta. Maar hee, ik probeer je echt niet te vertellen wat mooi is of niet. Dat bepaal je zelf toch? :)

Damage Inc.
2 maart 2006, 03:15
Bolt on is niet verkeerd. Het hoort alleen niet bij een Les Paul. Maar als jij daar vrede mee hebt.....
Natuurlijk kun je losse onderdelen kopen. Het voordeel is dat je er een stuk trots voor terug krijgt waar een hond met zeven lullen jaloers op zou worden. Ik heb zelf ooit een Esquire gebouwd (geëssembleerd eigenlijk) en ik ben nog steeds van mening dat dat een van de best klinkende gitaren is die ik ooit heb gehoord. En het is ook leuk om te doen. Maar doe het niet om geld uit te sparen, want het is een dure hobby.

En die afwerking, tsja da's een kwestie van smaak. Ik vind dat matzwart trouwens keimooi, maar de overall look van die gitaar schreeuwt "IK BEN METAL!!!!!!!" en dat is niet iets waar ik voor sta. Maar hee, ik probeer je echt niet te vertellen wat mooi is of niet. Dat bepaal je zelf toch? :)

Oh geen bolt-on op een LP, ja ok.
Maar ik denk dat het dus geen losse onderdelen wordt want ik moet al veel andere dingen kopen van het geld wat ik heb.

Zou het geld-verspilling zijn om die Standaard LP Studio Goth te kopen en dan wat eigen "standaard" veranderingen te maken zoals andere pickups, andere brug-zadels of de hele stop-tail vervangen en een andere custom slagplaat ofzo.

Maar dan ook die inlay zoals op die foto laten doen omdat de verkochte versie alleen XII in het wit inlay heeft en niet zo'n wit vlak met het hout in XII vorm.
Of misschien een eigen inlaytje... weet iemand hoeveel een klein inlaytje kost (zoals op de foto) ?
Zou ik eigenlijk bij de werkbank ofzo moeten vragen maarja...

Weet iemand ook met welk merk tuners er op die Epiphones komen?
Ze lijken op die foto wel op Grovers, lijken op die ik op een andere gitaar heb dus mja...

Zijn losse standaard onderdelen trouwens makkelijk door te verkopen aan mensen of in te ruilen bij de winkel ofzo?
Zoals bijv. standaard pickups die vervangen zijn door EMG's ofzo en euhm, bruggen enz.

- Damage Inc.