PDA

View Full Version : groot verschil?



bob's your uncle
27 februari 2006, 21:49
ik vroeg me af... is er een groot verschil tussen een fender jazz bass uit '75 en een fender jazz bass uit '77? (behalve het jaartal natuurlijk)

en nog iets, kan iemand mij wat uit leggen over een precision bass? ik kan het verschil tussen een jazz bass en een precision wel horen en zien natuurlijk maar ik vroeg me tog af waarom een precision meer wordt gebruikt bij wat hardere muziek (hij wordt sowieso minder gebruikt, of heb ik het nu mis?) en kan je er net zo goed op slappen als een jazz bass?
nou gaat mijn voorkeur tog uit naar een jazz bass denk ik, aangezien ik ook jazz speel (lijkt me logisch)

olaf reijnders
28 februari 2006, 02:31
De Jazz Bass is, integenstelling wat de naam doet vermoeden, zeer veelzijdig en wordt daarom waarschijnlijk ook meer gebruikt. Deze bassen klinken ook een stuk warmer en muzikaler dan de Precision Bass. De laatste heeft een rauwer en agressiever geluid. Een echte rock beest. Persoonlijk ga ik liever voor de Jazz Bass.

pbas
16 maart 2006, 21:21
Een Precision bas heeft een bredere hals dan een Jazz bas,dus wat "langere vingers" kunnen handig zijn,
Ik ben het niet eens met Olaf dat een Precision rauwer klinkt.
Dat hangt ook af van je snaren. Met bijv. glad gepolijste snaren krijg je een dieper en warmer geluid.

dejohan
22 maart 2006, 14:44
Een P-bass klinkt punchiër, minder rond, wat wel goed past bij rock.

blindmouse
28 maart 2006, 08:13
Ik heb zowel een 1972 Jazzbass als een 1974 P-bass. Ik heb twintig jaar in het bruiloften en partijencircuit gezeten. Mijn Jazzbass was daarbij mijn onafscheidelijke maat. Sinds 2003 speel ik in een bluesy/jazzy formatie. Nu gebruik ik mijn P-bass. Hoe dit komt?? Weet ik niet. Ik gebruik gewoon m'n oren. Het kan aan de muzieksoort liggen, aan de speelstijlen van mijn medemuzikanten, aan hun instrumenten, aan hun versterking. Ik gebruik de bas die ik qua geluid het best vindt blenden in de gespeelde muziek. Als ik in mijn huidige formatie mijn J-bass gebruik mis ik gewoon iets. De P-bass klink veel lekkerder.


Jan