PDA

View Full Version : Redelijke prijs voor Marshall 6101 combo



Satriani
27 februari 2006, 21:47
Dudes

Ga dat ding testen en als tie me bevalt kopen. De features lijken me echt superhandig allemaal. Maar die krengen zijn haast niet te vinden op het net.

Wat vinden jullie een redelijke prijs voor de combo + flightcase. Wil em wel echt hebben als die me bevalt dus ik ga niet mierenneuken om een paar pleurotjes en dat die daalijk aan m'n neus voorbij gaat.

http://img469.imageshack.us/img469/1272/marshall9lx.jpg (http://imageshack.us)

Negative K3 fan
27 februari 2006, 21:51
hey satriani, 1 tip puur uit ervaring, ik heb vroeger ook altijd heel hard lopen gassen op features etc. maar uiteindelijk komt het neer op t000n. Heel veel versterkers waarvan ze me in papieren heel erg aanspraken door de (vele) features vielen ontzettend door de mand toen ik ze zelf uitprobeerde (de 6100 is er één van, maar het is ook goed mogelijk dat het exemplaar wat ik bespeelde kapot was).....

Scali
27 februari 2006, 22:03
Er zijn nogal wat verschillende modellen...
Je hebt de limited edition, te herkennen aan de blauw/paarse tolex en het koperen logo. Die is handgemaakt in een zeer beperkte oplage in 1992, het jubileumjaar.
Da's een verzamelaarsobject, dus daar zul je flink voor moeten betalen. Geen idee over wat voor prijzen je het dan precies hebt.

Dan heb je de blauw/paarse met gewoon wit logo. Die heeft een speciale Celestion Gold speaker van 200w(!), en EL34 buizen. Die is ook alleen in 1992 gemaakt, maar minder bijzonder, dus geen absurd hoge prijzen...
Het ligt natuurlijk aan de staat van de versterker, maar reken zo ergens rond de 800-1000e. Ik heb zelf dit model, met een bijpassende cab, ook blauw met Celestion Gold speaker... ik wil niet veel zeggen, maar ik denk dat je met deze combinatie menig stack wel aankan :)

Verder heb je dan nog de 'gewone' zwarte. Er zijn meerdere varianten... met EL34 of 5881 buizen, en voorzover ik weet, niet met de Celestion speaker, maar met een EV speaker. De latere modellen worden aangeduid met 'LM', dat voor Lead-Mod schijnt te staan. Een aanpassing aan het lead-kanaal, dat oa iets meer gain heeft.
Deze kun je ergens tussen de 600-800e wel vinden.

Ik reken nu excl flightcase, ik weet niet hoeveel een flightcase zou moeten kosten.

Les Paul
27 februari 2006, 22:17
Ik heb voor mijn 6101 LE vorig jaar 1250 euro betaald incl flightcase. Ik wist dat ik de buizen moest laten vervangen, wat 125 euro gekost heeft.
Wat betreft features en tone: deze heeft het beide.

Satriani
27 februari 2006, 22:31
Ff een fototje erbij gedaan. Maar 800 euro incl flightcase is dus wel redelijk
Negk3: ik zat eigenlijk te gassen op een tsl combo de 60 watter maar..deze amp kan je terugschakelen naar 25 of 50 watt pentode,triode whatever en daar gaat het me het meest om. Dus dit gaat waarschijnlijk een stuk beter klinken op slaapkamervolume dan een tsl 60 combo

Negative K3 fan
27 februari 2006, 22:33
en daar mag je dus niet vanuit gaan, de 6100 stelde me destijds nogal teleur en ik zou een dozijn goedkopere amps liever in mn huiskamer hebben staan. en een triode/pentode schakelaar verandert meer aan de tone dan dat het volume naar beneden haalt als je begrijpt wat ik bedoel.

Hell's Engl
27 februari 2006, 22:35
Ik weet 'n Blauw/paars met wit logo te staan voor 600 Euro!!
Dat is namelijk mijn ouwe amp....
Hij ziet er gebruikt uit, maar klinkt zoal 'n Marshall hoort te klinken...

www.muziektotaalwaalwijk.nl

Succes!

Scali
27 februari 2006, 22:48
Ff een fototje erbij gedaan. Maar 800 euro incl flightcase is dus wel redelijk
Negk3: ik zat eigenlijk te gassen op een tsl combo de 60 watter maar..deze amp kan je terugschakelen naar 25 of 50 watt pentode,triode whatever en daar gaat het me het meest om. Dus dit gaat waarschijnlijk een stuk beter klinken op slaapkamervolume dan een tsl 60 combo

Lijkt me wel een goede prijs ja. Helemaal als ook de buizen onlangs zijn vervangen. Er zit nogal wat in, aan buizen... Reken op ongeveer 200e als je het zaakje door iemand als Dr. Tube laat vervangen en afstellen.
Die dingen worden ook nogal heet, dus als er nog geen fan in zit, is het wel aan te raden om er eentje in te laten zetten. Anders kunnen ze zo heet worden dat het soldeer losspringt, en krijg je allerlei kuren.

Hij werkt iig heel goed op slaapkamervolume. Ik gebruik hem zelf thuis op de 25w-stand, met de low volume-compensation (soort loudness) ingedrukt, en dan klinkt ie nog steeds vol en warm als ie heel zacht staat.
Zelfs als je em op 100w schakelt, is ie thuis nog best te gebruiken, maar ik hou nou eenmaal meer van het triode-geluid, lekker warm en mild.
Ik had eerst m'n VS230 nog bewaard voor thuisgebruik, maar die heb ik eigenlijk niet meer aangeraakt sinds ik de 6101 heb.

Satriani
27 februari 2006, 22:51
Jah zitten teringveel pre-amp buisjes in he..hoop dat ze nog een tijdje meegaan. Maar ben benieuwd, als vind ik em niet klinken dan koop ik em niet natuurlijk maar heb er hoge verwachtingen van. Maja ik zie het wel:rockon:

Scali
27 februari 2006, 23:09
Hij bevalt mij iig prima, ik gebruik praktisch alles wat erop zit.
Ik gebruik em als recording pre-amp via de speaker-emulator, die ik zeer acceptabel vind klinken.
Ik heb em via midi op m'n Zoom 8080 aangesloten, zodat de kanalen meeswitchen met de patches die ik selecteer.
En ik heb op alledrie de kanalen bruikbare settings gevonden.
Zelfs het crunch-kanaal, terwijl crunch absoluut mijn ding niet was.
Het lead-kanaal viel me eerst wat tegen... Ik neig toch wat meer naar Mesa voor zo'n vette hi-gain scheur... Maar ik heb nu wel ongeveer m'n settings gevonden. Het lead-kanaal is een beetje een extreme versie van een soort blues-geluid. Erg warm en donker. Als je dan de gain te ver opendraait, wordt het nogal dof en modderig.
Er zaten bij mij eerst JJ-buisjes in, die dat effect nog versterkten. Die heb ik vervangen door EHX, die toch wat strakker en helderder klinken. Door de low compensation te gebruiken bij de input wordt er ook wat bas afgefilterd, zodat het laag ook wat strakker wordt bij veel gain.
Verder boost ik de treble van de input nog iets met m'n Zoom 8080, en dan heb ik een zeer behoorlijke hi-gain scheur. Misschien dat het met aggressieve hi-output elementen ook zonder boost al goed klinkt, dat zou kunnen.
Met de contour ingedrukt kun je ook hele leuke scooped metalgeluidjes maken op deze manier. Je zou bijna denken dat het een Amerikaanse versterker was :)

Ik heb een aantal opnamen gemaakt met de speakersim van de 6101, te vinden op mijn soundclick-pagina (http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=436524).
Rock Thing, Green en Hero IV zijn met de 6101 gemaakt (die brom die je op de achtergrond hoort, blijkt een aardlus-probleem te zijn, de versterker bromt normaal gesproken niet).
Dan heb je een beetje een idee van hoe de mijne klinkt.
Alles met een Ibanez RG570CT gespeeld, trouwens. En effecten dus met een Zoom 8080.

Satriani
28 februari 2006, 00:01
Heb een seymour duncan JB in de brugpos van m'n gitaar en een boss sd-1 is al onderweg. Dus over het high-gain gebeuren maak ik me niet zo druk, ik hoop alleen niet dat de buizen brak zijn..

Anyways al bevalt de clean/crunch met dan koop ik em gewoon. Samples klinken goed hoor dude. Alleen ik hoop er ook een soort van zakk wylde/randy rhoads tone uit te halen mag best behoorlijk ruig worden icm met de sd-1 zal dit wel redelijk lukken denk ik... en ik moet er dan ook nog een reverb bijkopen. Best wel lame, zoveel features en geen reverb:satisfie:

Scali
28 februari 2006, 00:14
Ja, je hoort een stukje scheur aan het eind van Hero IV... dat is nog zonder trebleboost, zonder contour en zonder de low compensation ingeschakeld.
Met contour wordt het geluid nog extra 'scooped', en dan kom je wel in de buurt van het geweld van Zakk Wylde... Eventueel nog wel een treble boostertje gebruiken.
Zonder die contour, en met treble boost, krijg je meer die 'frying pan'-geluiden van Randy Rhoads, die ik zelf dus ook erg fijn vind. Als je de treble van de versterker dan ook nog open gooit, wordt ie helemaal wild.
Die SD-1 kan waarschijnlijk wel als boostertje daarvoor fungeren.
Ik ben dus eigenlijk pas de laatste dagen een beetje erachter hoe ik het lead-kanaal helemaal naar m'n hand kan zetten, dus heb ik daar nog geen opnamen van. Maar die gaan ongetwijfeld wel komen.

Die reverb paste gewoon niet meer in die versterker... zit helemaal vol met buizen en printplaten :)
Ik vind het zelf geen nadeel, want ik hou toch niet zo van verengalm, ik zou sowieso een digitale galm eraan hangen. En als het moet, kun je ook wel een verengalm-tank erop zetten.

Satriani
28 februari 2006, 00:30
Als ik die marshall koop ga ik je vast nog aardig wat pm's sturen scali hehe... ;)

Satriani
28 februari 2006, 12:06
Ff nog een vraagje: Zijn er duidelijke kenmerken waaraan je kan horen dat de buizen verrot zijn. Heb nog nooit op deze amp gespeeld dus geen idee hoe die moet klinken..

Scali
28 februari 2006, 12:12
Tsja, da's dus nogal lastig... Oude buizen klinken wat doffer, minder dynamisch, minder warm... Maar als je niet weet hoe de versterker klinkt met nieuwe buizen, kun je ook niet echt iets zeggen over hoe slecht de buizen zijn.
Je mag wel een keer bij mij langskomen om te luisteren, mijn buizen zijn pas een paar maanden oud.

Satriani
28 februari 2006, 13:50
Waar woon je ergens dude?
Als ik de combo hebt kunnen we ze ff een keertje naast elkaar zetten. Kan ik ook gelijk kijken wat het verschil is met extra cab ;)
Ga em morgenochtend testen

Scali
28 februari 2006, 20:52
Ik woon in Den Haag.

Ik heb net even wat gerommeld aan de instellingen met de treble-boost, en heb oa de ruis bijna compleet weg weten te krijgen nu...
Ik heb het ook maar opgenomen (weer via de ingebouwde speakersim), om te kijken hoe het nou klinkt...
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3567974

Dat is een beetje het geluid wat je zoekt, misschien?
Het kan nog wel wat wilder, want de treble staat nog niet eens op 5, en de gain staat ongeveer op 7.
Maar ik vond dit al redelijk... het heeft iig die strakke percussieve sound op akkoorden... die was nogal lastig te krijgen omdat het lead-kanaal in verhouding te veel bas heeft dus... of te weinig hoog, hoe je het ook bekijkt :)

Succes morgen dan :)

Satriani
28 februari 2006, 21:24
Nou genoeg gain heeft ie iig:rockon: . Zit iets te veel bas in de rythem stukken zoals je al zei maar daar valt zeker wel wat moois uit te toveren en je kan zelfs ook nog een beetje spelen:cooler:

Nu nog hopen dat de clean/crunch goed is dan ben ik een blij man....

Scali
28 februari 2006, 21:53
Crunch vind ik het beste kanaal van de amp.
Clean is ook wel leuk, erg apart met die bright en mid-shift... niet des Marshalls... maar het is zo goed als helemaal clean, en je hebt geen gain-knop... voor de 'randjes' kun je beter het crunch-kanaal gebruiken. In mode A is ie enorm low-gain, kun je ook makkelijk als clean-kanaal gebruiken. Is een hele softe, creamy crunch, JTM45-stijl.
Mode B is mijn favoriet, da's de klassieke Marshall-crunch, bekend van de Plexi's. Die gebruik ik dus oa in het eerste stuk van Hero IV.
Mode C is de hi-gain versie daarvan, meer JCM800/900. Lijkt me heel goed voor zwaardere rock/punk, of zelfs wat metal.
Lead heeft niet echt meer gain dan mode C, maar klinkt veel 'smoother', beetje Amerikaans. Enige verschil met de Amerikaanse metal-amps is dus die bas/treble verhouding, die ik met die treblebooster dus min of meer rechtgetrokken heb. Helaas is de boost van de Zoom 8080 zeer beperkt. Ik kan em alleen aan of uit zetten. Met een goed trebleboost-pedaaltje kun je het geluid vast nog veel beter afstellen dan dit, maar ik weet nu iig dat ik het in die richting moet zoeken.
Ik was ook vergeten om de delay uit te zetten, dus dat zal het ook wel wat rommeliger gemaakt hebben.

AART
28 februari 2006, 23:22
klinkt niet echt strak en erg zompig, zal gedeeltelijk aan de delay liggen maar de wolligheid vind ik toch wat jammer.

Orpheo
28 februari 2006, 23:33
klinkt niet echt strak en erg zompig, zal gedeeltelijk aan de delay liggen maar de wolligheid vind ik toch wat jammer.

zeker. de mesa's die we vanmiddag ge-ab-d hebben :D laten geen spaan heel van de 6100/6101 :chicken:

Scali
28 februari 2006, 23:46
Dan heb je deze nog niet gehoord over een set speakers :)

AART
1 maart 2006, 00:27
ik denk niet dat die 6101 een mark IV bijhoud hoor, daar heeft ie way te weinig gain voor, bovendien is de mark IV veel strakker en punchier, omdat het gewoon een amp is die gemaakt is met een ander doel.

het is zeker geen slechte amp, integendeel, crunch is een stuk beter bij 6100, maar lead is een stuk beter bij de mark IV imo.

Scali
1 maart 2006, 09:01
Laat eens wat horen dan?
Ik heb de contour-mode nog niet gebruikt, die geeft misschien meer een scooped Mesa-achtig geluid. Nu zat er nog relatief veel midden in.

En naar mijn mening heeft de 6101 eerder te veel gain dan te weinig... of in ieder geval, de verhouding dus. Dit geluid was met de gain teruggedraaid en de treble geboost, dan krijg je dus die punch erin. Met de gain voluit heb je gewoon te veel bas... met humbuckers dan. Misschien dat het met single-coils een dijk van een geluid oplevert.

Scali
2 maart 2006, 23:22
Ik heb het geluid nog iets verfijnd... en ook een stukje zonder effecten gespeeld:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3579492

Begint al redelijk te lijken op het geluid dat ik zoek... Zowel krachtige akkoorden als vloeiende leads... gewoon effecten naar smaak toevoegen.

Satriani
4 maart 2006, 14:09
Nou ben donderdag wezen kijken voor dat ding en was zwaar teleurgesteld. Klonk nergens naar......die dude had ook nog een shiva en een mesa boogie en speelde er nooit op. Buizen waren 2 jaar oud volgens hem en ik vroeg of hij er een betere klank uit haalde en toen kwam die met een verhaal van jah dit is ook nooit mijn hoofdversterker geweest meer een backupje. Maar ik geloof niet dat die amp zo kut klinkt. Maar buizen vervangen kost ik weer 200 euro dus no 6101 for me.

zjanke
4 maart 2006, 15:00
Het was ook wel een hele mooie prijs geweest voor zo'n amp in goede staat. Ik calculeer de kosten voor buizen in bij het zoeken naar een tweedehands amp, tenzij alles aantoonbaar vervangen is. Dan is een hogere prijs gerechtvaardigd en kun je er meestal ook wel van uit gaan dat iemand zorgvuldig met zijn spullen omgaat.

Satriani
4 maart 2006, 16:10
Zeker , nahjah ik heb een 1936 cab op de kop getikt en nu nog ff een tsl 60 zien te vinden. En iemand vinden die zo gek is om me dat teringeind te gaan rijden:satisfie:

Scali
4 maart 2006, 21:58
Jammer.
Veel succes bij de zoektocht naar een TSL dan.
Ik zou idd aanraden om dan geen 100w-versie te nemen als het even kan.
Dan spaar je wat geld uit op eindbuizen, en 100w is toch meer vermogen dan je ooit nodig zult hebben, lijkt me. 60w moet meer dan genoeg herrie zijn :)

Satriani
4 maart 2006, 22:14
Jah ik wil eigenlijk de 60 en 100 watt top naast elkaar zetten. Maar tonewise moet er geen verschil zijn tussen de 2 toch?
Moet zacht ook goed klinken dat deed de tsl100 ook wel maar de 60 heb ik nog nooit geprobeerd

BartL
27 mei 2006, 00:45
Sta op het punt een 6101 LM te kopen (zwart).

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=62229

Goede prijs right? Ik vind bij de samples vooral het clean & de lichte OD lekker klinken.

...pieker pieker :D

Scali
27 mei 2006, 00:49
Lijkt me een goede prijs ja.

Trouwens, ik zie wederom de discussie over gain etc...
Met m'n G9.2tt erbij, en de Chinese buisjes is het geluid een stuk strakker dan met m'n 8080: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3897709

Dit is met de gain op standje '4'. Gain genoeg dus, probleem was vooral om het niet wollig te krijgen.
En het geluid is nog duidelijk Brits, met een stevig middengebied, wat ik persoonlijk eigenlijk mooier vind dan die uitgeknepen Amerikaanse sounds.
En dan dat geluid als ik het volume wat terugrol... schitterend 'glazig'.

Helter Skelter
27 mei 2006, 01:03
Sta op het punt een 6101 LM te kopen (zwart).

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=62229

Goede prijs right? Ik vind bij de samples vooral het clean & de lichte OD lekker klinken.

...pieker pieker :D

nette prijs, zeker als de eindbuizen ook nieuw zijn, het kost je al gauw €200 om het hele spulletje te laten vervangen.

BartL
27 mei 2006, 11:18
Eens even een mailtje sturen met nog wat vraagjes (merk van de buizen e.d.).

Wat is technisch gezien het verschil tussen de blauwe en zwarte versie?

En wat houd precies die Lead Mod in?

AART
27 mei 2006, 11:19
Lijkt me een goede prijs ja.

Trouwens, ik zie wederom de discussie over gain etc...
Met m'n G9.2tt erbij, en de Chinese buisjes is het geluid een stuk strakker dan met m'n 8080: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3897709

Dit is met de gain op standje '4'. Gain genoeg dus, probleem was vooral om het niet wollig te krijgen.
En het geluid is nog duidelijk Brits, met een stevig middengebied, wat ik persoonlijk eigenlijk mooier vind dan die uitgeknepen Amerikaanse sounds.
En dan dat geluid als ik het volume wat terugrol... schitterend 'glazig'.


Dat klinkt al een heel stuk beter ja.

Maar ik heb een voorkeur voor de Amerikaanse sound, smaken verschillen :)

BartL
27 mei 2006, 11:22
...oow jah, en hoe klinkt hij in vergelijking met de DSL serie?

Scali
27 mei 2006, 11:22
Wat is technisch gezien het verschil tussen de blauwe en zwarte versie?

Er zit wat overlap tussen, begrijp ik... maar de blauwe heeft EL34 buizen en een Celestion Gold speaker, en de zwarte heeft 5881 buizen en een ElectroVoice speaker (en de Lead Mod dus).


En wat houd precies die Lead Mod in?

Een aanpassing aan het lead-kanaal. Ik meen dat het was om wat meer hoog toe te voegen, zodat het geluid wat minder snel muddy wordt bij veel gain.
In feite komt het neer op een stuk of 3 weerstandjes die een iets andere waarde hebben, of iets in die geest. Het is dus redelijk makkelijk om een LM-model om te bouwen naar een gewone, of andersom.
Ik heb zelf dus de blauwe, en ik gebruik een treble booster om dat geluid te krijgen in het clipje hierboven. Ik vermoed dat de LM ook zonder treble booster al ongeveer zo klinkt.

Scali
27 mei 2006, 11:23
Maar ik heb een voorkeur voor de Amerikaanse sound, smaken verschillen :)

Ja, dat kan met het contour-knopje indrukken... maar daar hou ik dus niet zo van :)
Ik kan er wel eens wat mee opnemen voor de grap.

Scali
27 mei 2006, 11:27
...oow jah, en hoe klinkt hij in vergelijking met de DSL serie?

Als het goed is, is het clean cleaner van de 6101 (en de DSL heeft niet die Fender-achtige opties), en zul je met het crunch-kanaal ongeveer de geluiden van de DSL krijgen (de 3 modes zijn ongeveer JTM45, Plexi/JCM800 en JCM900, en de DSL is ook een soort JCM800-variant).
Het lead-kanaal is een verhaal apart, volgens mij is er geen enkele andere Marshall die die sound heeft. Heeft eigenlijk meer te maken met Soldano's en 5150s, volgens mij.... van die enorme hotrodded JCM800-circuits.

Verder heeft de DSL ook niet de triode-mogelijkheid, als ik het goed heb, of de mogelijkheid om hi/low speakerdamping te kiezen.
Die kunnen je geluid best sterk beinvloeden. Ik gebruik zelf altijd de triode-modus, en low damping, dan blaast ie echt hard. Met high damping is het geluid strakker (waarschijnlijk meer in de richting van de TSL), en pentode geeft wat minder bas, en wat meer presence, zo ongeveer.

De zwarte zal ook wel iets anders klinken door die 5881 buizen (DSL en TSL gebruiken EL34). De 5881 is een 6L6-variant, dus dat zal ook wat Amerikaanser klinken. Maar dat is eventueel ook te modden.

BartL
27 mei 2006, 11:41
WOei; Klinkt als de ideale versterker :)

Scali, hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Scali
27 mei 2006, 12:14
WOei; Klinkt als de ideale versterker :)

Dat vond ik nou ook :)
Het idee achter de 30th Anniversary was dus eigenlijk om de hele geschiedenis van Marshall in 1 versterker te stoppen. Het clean-kanaal grijpt terug op het prille begin, met het kopieren van een Fender-circuit, wat leidde tot de JTM45.
Het tweede kanaal is dus de JTM45 (met meer drive, waarschijnlijk een JTM met patch-kabeltje tussen de kanalen), Plexi, JCM800 en JCM900.
Dus dan heb je eigenlijk de hele historie van Marshall al te pakken.
Het lead-kanaal is dan een extraatje, om de amp ook hedendaagse geluiden mee te geven.
Maar als Marshall je ding is, dan is de 30th Anniversary eigenlijk de ultieme versterker, omdat je daar alle legendarische Marshall-geluiden mee kunt benaderen. En in tegenstelling tot de DSL/TSL is er bij het inbouwen van al die features niet bezuinigd op onderdelen, dus heb je gewoon een 'pure' versterker, afgeladen met buizen, en geen diode-clippers, boosters of dat soort gein.
Er zit trouwens GEEN reverb in, voor de duidelijkheid.
Hij bevalt mij nog steeds erg goed, in ieder geval.


Nu nog ff reasearch doen naar een leuke prijs :D

Nou, die zwarte voor 625e hierboven, met nieuwe buizen, dat is wel een koopje hoor, volgens mij (zeker als ie er zo goed uitziet als op de foto's, leek wel nieuw).

BartL
27 mei 2006, 12:16
Die prijs is idd goed...heb al akkoord gemaild naar de verkoper. Ben benieuwd.

Hij gaat volgende week naar Pinkpop en zou evt langs kunnen rijden.

BartL
27 mei 2006, 23:28
Als het ff meezit heb ik volgende week maandag (5 juni) mijn nieuwe amp :D

Helter Skelter
28 mei 2006, 02:11
Als het ff meezit heb ik volgende week maandag (5 juni) mijn nieuwe amp :D

mooi man, ik heb ook een anniversary-top gehad, puike bakken zijn dat.

Ik heb toendertijd van mijn ampdoctor wel het advies gehad om de (eind)buizen van de amp regelmatig te vervangen want als er 1 uitknalt dan wordt het midiboard ook zwaar beschadigd en dat is het gelijk einde oefening want Marshall maakt die prints ook niet meer (kan je b.v. je kanalen niet meer schakelen met de footswitch)

BartL
28 mei 2006, 11:23
Hmmm...

Het is overigens toch zo dat die buizen minder slijten wanneer je ze op lager vermogen laat draaien right? Dat zou erg mooi zijn, aangezien hij vooral op 25 wat zal gaan draaien :)

zjanke
28 mei 2006, 11:28
Hoezo op 25 watt? Jij weet toch niet wat de volgende eigenaar ermee gaat doen :seriousf:

Scali
28 mei 2006, 11:32
Welke volgende eigenaar? Ik ga met de mijne begraven worden :P

Nadeel van draaien op 25w (of 50w in pentode-modus) is dat je maar 2 eindbuizen gebruikt. Dan slijten die 2 dus wel, en de andere 2 niet. Als je dan na lange tijd alle 4 de buizen wilt gebruiken, werkt dat niet zo lekker.
Aan de andere kant... als je altijd 2 buizen gebruikt, kun je ze gewoon een keer laten omwisselen als die 2 versleten zijn :)

Voor zover ik weet is de mijne pas aan z'n tweede setje eindbuizen bezig trouwens, en alles werkt nog prima. Ook nooit iets kapot geweest, voor zover ik weet.

zjanke
28 mei 2006, 11:39
Daar ben ik bij BartL niet zo zeker van...

Scali
28 mei 2006, 11:42
Hij gaat dan ook niet de blauwe versie kopen :P

Helter Skelter
28 mei 2006, 11:51
Er zit op de Anniversary naast de Pentode/Triode optie ook nog de mogelijkheid om de amp op met alle buizen aan op halve kracht te laten draaien dmv een HIGH/LOW schakelaartje op de achterkant, ik neem aan dat de buisjes dan ook minder snel slijten.

Voor de 'headroom' in het clean had ik de 6100 trouwens altijd op vol vermogen staan :)

Scali
28 mei 2006, 12:00
Er zit op de Anniversary naast de Pentode/Triode optie ook nog de mogelijkheid om de amp op met alle buizen aan op halve kracht te laten draaien dmv een HIGH/LOW schakelaartje op de achterkant, ik neem aan dat de buisjes dan ook minder snel slijten.

Voor zover ik weet, schakel je dan gewoon van 4 naar 2 buizen (maar de heaters van alle 4 de buizen blijven wel gewoon aan, dus zie je ze wel alle 4 nog gloeien).

In de handleiding staat dit:

48. Power Selection Switch
Two position switch to select high power (all 4 valves working) or low power (2 valves working).

Er staat zelfs nog een operational note onder dat die 2 buizen dan harder slijten, en dat je misschien beter triode kunt gebruiken als je langdurig op half vermogen wilt spelen.

taylor
28 mei 2006, 12:23
dat zat toch ook al op de silver jubilee serie,je weet wel die splash gebruikt.

Helter Skelter
28 mei 2006, 12:48
dat zat toch ook al op de silver jubilee serie,je weet wel die splash gebruikt.


klopt.........

Scali
28 mei 2006, 13:01
Er zijn wel meer Marshalls die op 2 buizen kunnen werken. Dan moet je gewoon 2 buizen eruit trekken. In feite is het een soort beveiliging. Als er een buis kapot gaat, schakelt ie dat deel uit, en kun je gewoon verder spelen zonder schade aan de versterker.
Er zijn ook andere merken die dat doen.

BartT5R
28 mei 2006, 13:48
Ik heb destijds 3 anniversary's gehad, eerst had ik de zwarte top met 6L6 zonder LM, nadien de zwarte top met 6L6 en zonder met LM, en daarna de blauwe combo met EL34, maar niet de vergulde, de gewone blauwe.

Het lead kanaal en de clean vond ik het beste klinken op de zwarte top met LM en 6L6, maar de crunch was absoluut het mooiste op de combo met EL34.

Alleen was ik niet zo te spreken over de Celestion Gold speaker in de combo, ik heb hem gewoon altijd aan de 4X12 gehangen.

Eigenlijk wil ik er nu terug wel ééntje.

Scali
28 mei 2006, 13:52
Alleen was ik niet zo te spreken over de Celestion Gold speaker in de combo, ik heb hem gewoon altijd aan de 4X12 gehangen.

Lag dat aan de speaker of aan de open achterkant?
Ik heb het bijpassende 1x12" cab, ook met Celestion Gold, en die klinkt heel anders dan de combo, mede omdat die dicht is van achteren, en van voren een soort basreflex-gaten heeft. Veel zwaarder en dieper geluid, minder midden en hoog.
Persoonlijk vind ik het geluid het mooist als ik combo + cab gebruik, dan is het mooi in balans. En met die 2 speakers krijg je ook een beetje dat echte stack-gevoel...

BartT5R
29 mei 2006, 00:13
Heeft daar natuurlijk ùee te maken, ik hou niet zo van open back's, maar dan nog heb ik al betere speakers gehoord.
De Black shadow in mijn DC5 bijvoorbeeld vond ik veel beter klinken, de celestion vond ik heel dun.