PDA

View Full Version : Waar te beginnen ?



DOc
27 februari 2006, 21:17
Eej beste mensen,

Met wat surfen kwam ik op deze site terecht, en het is net waar ik naar op zoek was.
Ben Bjorn 16 jaar oud.

Ik kijk nu ongeveer al zoon maandje rond op het internet voor informatie over gitaren en hoe het in zijn werk gaat.

Ben namelijk van plan om gitaar te gaan spelen,
Heb er namelijk nu extra veel tijd voor vrij en wou altijd al wat speciaals spelen.

Heb wat problemen met het beginnen.
Ik heb geen idee met wat voorn soort gitaar ik mee moet beginnen ?
Is het verstandig eerst je gitaar te leren kennen of om direct les te nemen ?

Met vriendelijke Groet,

Bjorn

Reigor
27 februari 2006, 21:25
Ik heb eerst gewoon een gitaar van een vriend geleend, om te kijken of het beviel. Dat beviel natuurlijk, daarna heb ik een gitaar gekocht en les genomen.

DOc
27 februari 2006, 22:28
hmm opzich wel een goed idee.
Maar ken zo niemand die een gitaar bespeeld

wateenbende
27 februari 2006, 23:23
Ik heb een ouwe spaanse ergens vandaan geleend, wat accoorden opt indernet gezocht gaan oefenen, zoek simpele liedjes op internet, leer meer accoorden ga experimenteren koop een mooie western..
Leer meer en meer.
Bedenk welke stijl je op wilt koop een juiste gitaar daarvoor.

Gewoon les nemen en toonladders gaan leren werkt ook, tzal er erg aan liggen wta je ambities zijn en wat je wilt.

Basseytje
28 februari 2006, 17:07
ik werd aangetrokken door m'n oom had een epiphone sharon II en een leuke 100 watt versterker en vond het er wel vet uitzien

ben met een amat vna me meegeweest naar gitaarles wow die leraar kon rocken 2 weken later een stagg beginnersgitaargekocht met een roland cube 15 versterkertje en ben zo ebgonnne das nu 2 jaar geleden en ik vind het nog steeds leuk kheb ondertussen wel al nieuw spul ;)

Primitive
28 februari 2006, 18:29
Eej beste mensen,

wou altijd al wat speciaals spelen.


Bjorn

speciaals?

doe dan een heeeel vreemd ander instrument;)

maar neen gewoon iets lenen van iemand ja, of ergens een heeeeeel goedkoop ding zoeken dat stel je het niet leuk vind het geen fortuin kost

Rude Perception
28 februari 2006, 18:35
speciaals?

doe dan een heeeel vreemd ander instrument;)

maar neen gewoon iets lenen van iemand ja, of ergens een heeeeeel goedkoop ding zoeken dat stel je het niet leuk vind het geen fortuin kost

of een iets duurder instrument, waardoor de kans groter is dat je het leuk blijft vinden, en dan tweedehands kopen, zodat als je het niets vindt je toch niet veel verlies loopt. (ik kan me trouwens niet voorstellen dat je gitaar niet leuk vind:satisfie: )

DOc
28 februari 2006, 19:38
bedankt voor de leuke reacties.

Mijn twijfel zit tussen elektrisch en bas.
een 2dehands had ik ook zoon beetje in gedachten.
:)

Groeten

Rude Perception
28 februari 2006, 21:24
dat is een flink verschil. Gitaar is eigenlijk een heel ander instrument dan bas. Ik denk dat je vooral op het geluid moet letten. Ik vind gitaar leuker omdat je dan in je eentje toch meer geluid kan maken. Daarmee bedoel ik dat het toch beter te spelen is als solo instrument. Ik vind het toch het leukst om in een bandje te spelen natuurlijk, maar voor mij mis je toch meer als je in je eentje bas speelt dan wanneer je in je eentje gitaar speelt.
Maar je moet het helemaal zelf weten. Probeer toch eens mensen te leren kennen die gitaar en bas spelen. Ga naar een beetje goede muziekwinkel en ga gewoon een keertje lekker praten met de verkoper. Probeer eens een bas en een gitaar en kijk wat het lekkerste voelt...

DOc
28 februari 2006, 21:39
Hmm. dan lijkt me het een goed idee om a.s zaterdag eens langs een gitaarshop te gaan en daar eens met een verkoper te gaan praten zoals je zegt,

wil namelijk geen verkeerde beslissingen nemen, of straks een miskoop doen.

Anavrin
1 maart 2006, 12:16
. Probeer eens een bas en een gitaar en kijk wat het lekkerste voelt...

lijkt me duidelijk voor iemand die nog nooit een gitaar in z'n handen heeft gehad...
Gitaar is lichter, snaren zijn makkelijker in te duwen, en de frets zitten dichter bij elkaar.

Als je uiteindelijk een bandje wil kun je echter beter bas gaan spelen, want bassisten zijn er minder dan gitaristen.

DOc
1 maart 2006, 14:11
Hmm, ik heb wat live movies gedownload van me favoriete bands.
om eens te kijken hoe zei een beetje spelen.


Het valt me op dat de bas steeds aanzet en verder vrij eentonig speelt ?
of heb ik dat verkeerd ?

En over een band denk ik nu nog niet echt na want ik wil eerst leren spelen,en alle basis dingen onder de knie hebben.

:)

DOc
5 maart 2006, 17:10
maandag ga ik langs de gitaarshop,
Ik heb dit hele weekend hard zitten nadenken over wat ik leuk vind,
natuurlijk weet ik het pas zeker als ik gesproken heb met iemand van de gitaarwinkel en wat modellen heb uitgeprobeerd.

Tevens ben ik op internet nog wat aan het rondneuzen geweest,
en viel me deze basgitaar op.

een Ibanez GSR200 het zou een redelijke beginners gitaar moeten wezen ?
heeft iemand ervaring met deze gitaar of ?

Sim-Simon
5 maart 2006, 17:28
Bjorn, pak die gitaar eens, speel een beetje wat rond, kijk of het wat voor je is, kijk of je les nodig vind. Als je denkt, dit kan ik zelf wel af, gewoon proberen.

Reigor
5 maart 2006, 17:30
maandag ga ik langs de gitaarshop,
Ik heb dit hele weekend hard zitten nadenken over wat ik leuk vind,
natuurlijk weet ik het pas zeker als ik gesproken heb met iemand van de gitaarwinkel en wat modellen heb uitgeprobeerd.

Tevens ben ik op internet nog wat aan het rondneuzen geweest,
en viel me deze basgitaar op.

een Ibanez GSR200 het zou een redelijke beginners gitaar moeten wezen ?
heeft iemand ervaring met deze gitaar of ?
Nog een kleine tip, gitaarwinkels (tenminste, hier in de buurt) zijn meestal op maandag dicht. Ik weet niet hoe dat in andere plaatsen zit.. Kijk ff op internet of die van jou wel open is :satisfie:

DOc
5 maart 2006, 18:01
Ik ben gewoon stom verbaasd van de goede hulp hier op dit forum.
Direct antwoord en ook nog goed advies,
Zeer bedankt ! (met een grote Z) :)

Verdere informatie volgt !!!

paulusdeBKB
5 maart 2006, 18:54
Hee DOc,

Wat leuk dat je wilt beginnen met gitaar/bas. My 2 cents:
Ik zou beginnen met gitaar. Zeker als je besluit om les te nemen. Op gitaar kan je namelijk akkoorden spelen, de bas is daar met zijn zware snaren veel minder geschikt voor. Door gitaar te spelen krijg je sneller door hoe muziek in elkaar steekt, en als je wilt overschakelen op bas dan heb je daar nog steeds wat aan. Zelf ben ik ook begonnen met klassiek gitaar, maar in mijn eerste bandje speelde ik bas.

Verder zou ik je adviseren om allereerst een klassieke gitaar (een spaanse gitaar dus) te kopen. Daar kan je als beginner prima mee uit de voeten en je kunt voor 300 euro (geen idee hoeveel je te besteden hebt) een prima instrument kopen. Met elektrisch gitaar en met basgitaar ben je al snel meer geld kwijt omdat je dan ook een versterker nodig hebt. Voordeel van de klassieke gitaar is dat als je les neemt, je ook 'vallend' leert spelen. Die speeltechniek gebruik je ook op bas. Elektrisch gitaar wordt toch vooral met een plectrum bespeeld. Bas spelen doe je met je vingers of met een plectrum, maar de term 'plectrumbassist' is niet voor niets bijna een scheldwoord. Met je vingers klinkt een bas veel mooier, tenzij je graag punk of metal speelt.

Vallend spelen op elektrische gitaar bijna onmogelijk omdat de snaren veel dunner zijn en dichter op elkaar zitten. De zgn steelstring gitaar (wordt ook wel akoestische gitaar genoemd) zit daar een beetje tussenin, maar ik vind vallend spelen op een steelstring wel lastig (en ik speel al meer dan 20 jaar). Maar beginnen met elekrisch gitaar of bas, daar is ook niets mis mee natuurlijk!

Misschien ook handig om even uit te leggen wat vallend spelen eigenlijk is:
je slaat een snaar aan met je vinger (of eigenlijk het randje van je nagel) en je laat je vinger dan tegen de volgende snaar aanvallen. Als je dit afwisselend met je wijs- en middelvinger doet, of met je wijs-, middel- en ringvinger dan kan je behoorlijk snel spelen en het klinkt voor veel muziek mooier dan het zogenaamde 'tokkelen'. Daarbij haak je je vinger een beetje onder de snaar en vervolgens trek je hem naar boven weg.

Bovendien hebben heel veel elektrische gitaristen een klassieke gitaar 'voor erbij'

anyway, kijk maar of je er chocola van kunt maken!

DOc
5 maart 2006, 19:41
Hmm, maar ik las dat bas een "ander" instrument is dan gitaar.
Mijn richtlijn is om muziek te kunnen maken zoals rammstein, of limp bizkit etc...

ik zit dus een beetje met de handen in de haren door al het advies :satisfie:

dus het is nu verstandiger om met een gewone normale gitaar te leren spelen ?
en daarna naar goed wat lessen en oefenen, te kijken naar een bas ?

waayer
5 maart 2006, 20:09
Een basgitaar is natuurlijk een geheel ander instrument dan een gitaar
je moet gewoon voor jezelf uitmaken wat je het leukst vindt of het lekkerst vind klinken.
Iemand die gitaar speelt kan niet vanzelfsprekend basgitaar spelen en andersom geldt hetzelfde.

DOc
5 maart 2006, 20:23
Ok dat is duidelijk nu, maar ik vind gewoon de bas onwijs lekker klinken enzo, en wil me daar ook echt in gaan verdiepen,
maar waarom zegt nu de een van dat je beter kan beginnen met een gewone gitaar?

het lijkt me als je bas wilt gaan spelen,
niet dan met een gewone gitaar moet beginnen omdat die 2 toch zo verschillen van elkaar zijn of heb ik dat nu verkeerd ?

kijk dinsdag (maandag is hij dicht 8-) ) wil ik naar een gitaarzaak heen om tevens ook nog eens advies te vragen maar ook om een gitaar te willen kopen.

waayer
5 maart 2006, 20:28
Ik vind dat als je gevoel zegt bas te gaan spelen dat je dan zeker geen gitaar moet gaan kopen omdat het dan geldverspilling is.
Ga lekker bassen is goed voor in bandjes te spelen omdat er altijd te weinig bassisten zijn en koop gewoon na een tijdje een goedkoop acoustisch gitaartje voor erbij.

paulusdeBKB
5 maart 2006, 21:23
Hoi DOc,

Sorry dat ik je in verwarring bracht. Daarom mijn advies nog een keer en dan wat beknopter/duidelijker:
- als je zeker weet dat je gitaar wilt spelen dan moet je sowieso een gitaar kopen natuurlijk!
- als je niet zeker weet of je gitaar of bas wilt spelen, begin dan met een klassieke gitaar en leer een beetje klassiek spelen en een beetje akkoorden. (Neem les!) Blijkt dat je basgitaar leuker vindt, dan kan de 'vallend spelen'-techniek en vingerzetting ook op bas gebruiken. Bovendien weet je dan al hoe akkoorden in elkaar zitten, en dat is verrekte handig als je in een bandje gaat spelen.
- als je zeker weet dat je bas wilt gaan spelen, koop dan vooral een bas!

Spaanse, steelstring, electrische gitaar en bas zijn allemaal erg verschillend maar ze werken allemaal volgens hetzelfde principe. De tijd die je besteed op het ene instrument voordat je overstapt op een ander instrument is dus nooit voor niks, het is dan ook in geen geval weggegooid geld!

Als je voorkeur echt uitgaat naar heavy muziek dan valt de klassieke gitaar wel een beetje af. Het is misschien wel de 'beste' optie om te beginnen, maar het is waarschijnlijk niet motiverend om klassiek te leren spelen terwijl je a la Rammstein aan de slag wilt. Met een klassieke gitaar krijg je gewoon de goede sound niet.

Veel succes bij het uitproberen dinsdag! Zeg tegen de verkoper dat je nog twijfelt over welk instrument je wilt gaan spelen. Als hij wat tijd heeft dan kan hij de instrumenten even voor je demonstreren, aangezien je zelf nog niet kunt spelen.

Primitive
5 maart 2006, 22:43
voordat ik een bas had gekocht lette ik al heel erg op de bas, en dat heeft mij dus erg gemotiveerd op het kopen van 1, ik heb ook een gitaar hier staan en speel er wel is omdat mij dat ook leuk lijkt om te spelen, en met een bas kun je ook zoveel dingen meer als alleen maar een ritme mee spelen whieeeej

succes met kiezen

DOc
6 maart 2006, 17:24
Zo, bedankt allemaal weer,

Mijn keuze staat bijna vast om een bas te bespelen, (90%)
ik zal zeker zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben, maar dat ik wel hoofdzakelijk neig naar de bas.

Het probleem is dat ik dinsdag vrij laat terug ben van me werk, en dat de gitaar dag moet worden verschoven naar zaterdag :mad:

ik bedankt jullie alsnog voor de goede adviezen en ben er nu zeer zeker wijzer van geworden :)

vanavond ga ik even rondbellen, waar ik het beste les kan nemen.
ik houd jullie op de hoogte 8-)

waayer
6 maart 2006, 17:31
Dat is een goede beslissing.

dejohan
7 maart 2006, 12:52
Wat misschien nog niet gezegd is: Bas is vind ik een makkelijker instrument om mee te beginnen dan gitaar. Als je aan een snaar kunt plukken en ritme kunt houden kan je al heel wat nummers spelen. Bij gitaar moet je die akkoorden eerst onder de knie krijgen, en daar doe je toch wel wat langer over.

DOc
11 maart 2006, 19:24
Nou :D het is zover vandaag heb ik een gitaar gekocht,
en ik was ter plaatse perplex van het aantal keuze wat er was en wat glinsteren die gitaren wow gewoon.

Heb met veel uitleg een basgitaar gekocht, een yamaha "black peal" (BB 614L) en hij speelt onwijs top :rockon:
het valt me alleen vies tegen hoe moeilijk het nog is :)

ik wil jullie bij deze ook bedanken voor de onwijs goede hulp 8-)

waayer
11 maart 2006, 19:51
Gefeliciteerd :rockon:

joeri9
11 maart 2006, 22:53
en nu stopppen met posten en gaan oefenen 8-)

Wouter!
12 maart 2006, 12:03
wel foto's posten he! (dat kan er toch nog wel ff tussendoor:P)

DOc
12 maart 2006, 12:20
zou even een van me kamaraden vragen of die vanmiddag even langs kan komen met een fotocamera :rockon:

:cooler:

Wouter!
12 maart 2006, 12:25
dankje:D en nu weer spelen:P

DOc
19 maart 2006, 12:19
Btw. ik ben opzoek naar een leraar gegaan, en heb er 1 gevonden :cooler:
Ik kan over 2 weken me eerste les proberen,

En nu op het verhaal terug te komen, hij vertelde me wel dat het wel verstandig was om een akoestische gitaar erbij te nemen 8-) zoals paulusdeBKB zei.

paulusdeBKB
20 maart 2006, 16:11
Altijd leuk om gelijk te krijgen :dance:

Succes met oefenen. Over 3 jaar wil ik je op MTV zien!

waayer
20 maart 2006, 16:25
Ik vind dat als je gevoel zegt bas te gaan spelen dat je dan zeker geen gitaar moet gaan kopen omdat het dan geldverspilling is.
Ga lekker bassen is goed voor in bandjes te spelen omdat er altijd te weinig bassisten zijn en koop gewoon na een tijdje een goedkoop acoustisch gitaartje voor erbij.


Helaas voor jou paulus maar ik was eerst :sssh:

paulusdeBKB
20 maart 2006, 16:34
Sorry Waayer.