PDA

View Full Version : Pedalen, preamps, top en combo, alles via MIDI schakelbaar, maar hoe?



paulusdeBKB
27 februari 2006, 20:29
Hallo allemaal,

Ik post het maar in rack-gear omdat de lezers van dit forum de meeste ervaring hebben met digitale apparatuur en MIDI. Het is een heel verhaal, dus als je toch zin had in een kop koffie / biertje / whatever: haal het nu!

Afgelopen weekend heb ik een leuk Rocktron 19"-setje op de kop kunnen tikken. Tot nu toe speelde ik altijd over een combo (Fender HotRod) maar ik heb altijd al met 19" willen kloten dus ik dacht: dit is mijn kans!

Nu heb ik dus een zooitje versterkers en effecten en ik wil het allemaal met elkaar verbinden. We hebben het hier over 19", combo, top en pedalen, alles door elkaar:

- Marshall 50W buizentop (Model 2253, voor de kenners: dat is de mid-stack versie van de 25 jarige jubileumserie). Helaas is de bijpassende 1966 2x12 buikkast enkele jaren geleden gejat.
- Fender HotRod Deville met 4x10 speakers
- MESA/BOOGIE V-Twin pedaal
- Koch Pedaltone (de oude versie. Hij is volgens mij niet helemaal in orde, die moet ik even laten nakijken).
- Yamaha DG-Stomp modeling preamp (de pedaalversie)
- Rocktron Voodu Valve
- Rocktron Intellifex
- Rocktron Velocity 120 eindtrap (solid state)
- 2x Rocktron Velocity 112 gitaarspeakers
- Boss Autowah
- Ibanez tubescreamer TS-10
- Vox Wahwah
- Roland FC-200

Je voelt hem al hangen: met deze shit kan ik wellicht een fijne W/D/W opstelling maken. De Fender wordt dan geflankeerd door de Velocity speakers. Effecten komen uit de Intellifex (en eventueel als de Voodu Valve of DG-Stomp aanstaat uit dat apparaat). Nou hebben alle apparaten hun eigen sterke en zwakke punten: de Marshall is helemaal Slash / Black Crowes, in de DG-Stomp zit een heel behoorlijke Vox-simulatie, HotRod heeft dat echte levendige Fender-clean en de Voodu Valve is leuk voor het zware werk.

Het signaalpad komt er (in mijn hoofd) als volgt uit te zien:

Gitaar -> octaver -> wah -> looper -> Fender eindtrap en speakers
In de looper hangen de:
Marshall
Fender
DG-Stomp
Pedaltone
V-Twin
Voodu Valve

Achter de looper wordt het signaal afgetakt voor de Intellifex -> Velocity eindtrap en speakers.

Op de vloer voor me liggen de Vox Wah, de FC-200 en de pedaltone (en evt. nog 1 of twee losse pedaaltjes) De DG-Stomp en de V-Twin verdwijnen dan in een 19" rack. De DG-Stomp is MIDI schakelbaar en de V-Twin kan je met een remote switch schakelen.

Nu mijn vragen:
- Een Marshall-top over een open 4x10" kast: gaat dat klinken? Is de Hotrod uberhaubt aan te raden als 'platform' voor een zeer flexibel systeem?
- Het is de bedoeling dat er een looper komt die mijn gitaarsignaal ontvangt, de output gaat naar de FX-return op de Fender HotRod. Ik heb als ik het goed tel 6 mono loops nodig en één stereo loop om alle apparaten aan te kunnen sluiten:
1. fender voorversterker (van input tot fx send)
2. Marshall
3. V-Twin
4. DG-Stomp
5. Voodu Valve
6 Pedaltone
7 Intellifex (stereo)

Dit gaat voor alle apparaten goed, behalve voor de Marshall: die heeft een load nodig (luidsprekers, load box of Axess Head Switch). Wat is wijsheid? Meer luidsprekers is niet aan de orde, het past nu al nauwelijks in mijn Ford Fiesta. Als ik een load box gebruik dan kan ik de Marshall gewoon in een loop hangen, maar hoe zou ik het moeten aansluiten met die headswitch?
- Impedanties. Kan ik straffeloos een aantal preamps die een gitaarsignaal verwachten en een lijnsignaal afgeven in een looper hangen? Ik snap het hele impedantieverhaal niet zo goed.
- Is het werkbaar? Het is natuurlijk lache om 6(!) pre-amps te hebben, maar heeft er iemand praktijkervaring met zoveel verschillende tonale mogelijkheden? Als ik het hele rijtje zo bekijk is er toch wel sprake van knopjes-masturbatie, zeg maar. Kom ik zo nog wel aan spelen toe, of blijf ik prutsen?
- Behalve een looper heb ik ook een MIDI-Switcher nodig om de V-Twin, de Fender en de Marshall te kunnen schakelen. Welke apparaten behalve de Switchblade kunnen beide in één?
- alle preamps hebben volumeknoppen, en allemaal reageren ze interactief met de eindtrap van de Fender. Moet er idealiter ook nog een mixertje tussen om onderlinge volumes in te regelen of zijn de 'master' knoppen van de pre-amps voldoende? Bedenk dat ik ook nog het signaal moet aftappen na de looper!

Jullie inzichten zijn meer dan welkom! Nog twee opmerkingen:
- Het gaat hier om een experiment. Ik treed momenteel weinig op dus grote uitgaven zijn niet gerechtvaardigd.
- Er zit veel overlap in de pre-amps en er zit geen enkel apparaat van pure topklasse tussen a la Rover, CAE, etc. Berichten in de trant van "ruil je hele zooi in en koop 1 goede preamp" graag met suggesties. Ik wil over de volgende 'geluidskarakters' kunnen beschikken: Fender Clean, Vox Clean/Crunch, Marshall Crunch/Scheur, Boogie clean/crunch/scheur, Moderne scheur.

Pff… een hele lap. Opmerkingen zijn welkom! Ben benieuwd wat jullie voor slimme oplossingen aandragen!

paulusdeBKB
27 februari 2006, 20:34
Ah, het eerste antwoord is net gegeven in een ander topic: de Voodolabs GCX Audio Switcher heeft 8 loops. Klinkt die net zo transparant als de Axess waar iedereen hier zo blij mee is?

srv-man
27 februari 2006, 20:50
- Is het werkbaar? Het is natuurlijk lache om 6(!) pre-amps te hebben, maar heeft er iemand praktijkervaring met zoveel verschillende tonale mogelijkheden? Als ik het hele rijtje zo bekijk is er toch wel sprake van knopjes-masturbatie, zeg maar. Kom ik zo nog wel aan spelen toe, of blijf ik prutsen?

.............

Jullie inzichten zijn meer dan welkom! Nog twee opmerkingen:
- Het gaat hier om een experiment. Ik treed momenteel weinig op dus grote uitgaven zijn niet gerechtvaardigd.
- Er zit veel overlap in de pre-amps en er zit geen enkel apparaat van pure topklasse tussen a la Rover, CAE, etc. Berichten in de trant van "ruil je hele zooi in en koop 1 goede preamp" graag met suggesties. Ik wil over de volgende 'geluidskarakters' kunnen beschikken: Fender Clean, Vox Clean/Crunch, Marshall Crunch/Scheur, Boogie clean/crunch/scheur, Moderne scheur.

Wow Paulus, da's een lang verhaal en een heleboel vragen. In ieder geval heb je al goed nagedacht over wat je zou willen.
Ik heb er maar een paar dingetjes uitgepikt die volgens mij de kern van het probleem zijn.

-Alle spullen die je noemt zijn wat mij betreft van middelmatige tot goede kwaliteit.
- Het hele zaakje zou schakelbaar kunnen zijn met spulletjes van Skrydstrup, Brunetti (Matrix), Axess enz.
- Dat gaat je dan een godsvermogen kosten aan schakelspullen waarvan de (top)kwaliteit niet in verhouding staat tot de rest, bovendien is het geheel niet te hanteren.

Als ik een suggestie mag doen, kijk dan eens naar de MTS preamp van Randall of nog beter, de Egnater M4. Dat platform biedt wel alle verschillende geluidsopties tegen topkwaliteit en kost net zoveel als al je losse preamps bij elkaar.
Gebruik hierbij om te beginnen de eindtrap van je Marshall voor het drygedeelte en de Intellifex en Velocity met de 2 Rocktron kastjes voor de wets. Met een klein switchertje kun je de preamp van de Marshall ook gebruiken.
Wil je verder uitbreiden dan kun je meer mulit fx units gebruiken met een mixertje, maar ik vraag me altijd af of dat nou echt nodig is.......

paulusdeBKB
27 februari 2006, 21:52
Thanks voor de suggestie. Ik heb een paar soundsamples van die Egnater preamp kunnen beluisteren: erg indrukwekkend! 2000 E voor een pre-amp, holy Mec! Aan de andere kant komt een looper/ switcher systeem qua prijs ook al snel in de buurt, en dan zit ik nog met al die aparte kastjes, kabels, adapters <grr> etc.

Ik ga voorlopig eerst nog ff prutsen (is namelijk ook leuk) en tzt zal ik toch wel uitkomen bij die high-end spullen, lijkt me...

srv-man
27 februari 2006, 22:05
Als je je huidige spullen op een goede manier wilt schakelen ga je zeker al snel richting dat bedrag, denk niet alleen aan de apparatuur maar ook aan pluggen en bekabeling etc. En dat komt op de kosten van al je huidige preamps.
Het uiteindelijke resultaat zal niet top zijn omdat de basis niet top is. Gevolg is dat het je veel geld heeft gekost en je doel niet is bereikt.

Verpatsen die hele handel dus, en wat echt goeds kopen. Ik heb je gewaarschuwd. ;)

O ja, en beluister dit ook maar eens http://www.indoorstorm.com/newsdesk_info.php?ndPath=7&newsdesk_id=187

paulusdeBKB
28 februari 2006, 12:22
Bedankt voor de link, die was ik gisteren nog niet tegengekomen. Klinkt inderdaad helemaal het einde!

Twin en Bassman modules vind ik het mooist. Vox ook wel maar ietsie minder. Marshall module is ook goed, al is het niet echt bijzonder om een goeie Marshall-sound te hebben (tenminste niet voor mij, ik heb al 16 jaar een goeie, lol).

Gisteren zat ik nog helemaal te gassen (weet je dat ik niet eens weet waar G.A.S. voor staat?) op die pre-amp, maar zo'n 50 Watt head is ook niet gek! Jammer dat er maar twee modules inpassen. In de 100 Watt kunnen er drie maarja, 100 Watt vind ik echt VEEL te veel! Mijn Hotrod gaat nu al te hard.

Maarre... is er al iemand in NL die deze modulaire spullen gebruikt? Of is er een winkel die ze op voorraad heeft? Hoe schakel jij je preamps eigenlijk SRV-Man?

srv-man
28 februari 2006, 17:23
In Nederland zie je wel regelmatig de Randall modulaire amps. Heb zelf de preamp van Randall gehad. Vooral de Plexi module vond ik erg lekker, de rest kwam niet echt los qua geluid (tja, hoe omschrijf je dat). Het is niet het Egnater niveau, maar wel vele malen beter geschikt voor live gebruik dan de Pod e.c.

Zelf heb ik maar 1 preamp tegelijk in mijn rack, heb voldoende aan een paar echt goede basissounds en die heb ik.

BTW G.A.S. = Gear Acquisition Syndrome

paulusdeBKB
28 februari 2006, 18:03
Bedankt voor de info! Ben ik eindelijk ook onderdeel van de incrowd, haha!

BTW, ik heb net een lijvige post achtergelaten in speeltechnieken en theorie, met studietips.