PDA

View Full Version : Britpop/Rock sound



Ricis
27 februari 2006, 19:33
ik noem het maar Britpop/Rock sound. ik heb nu een Roland DS-2 pedaal en ik wil naar het geluid toe van Arctic Monkeys, The Strokes, Kaiser Chiefs, beetje Coldplay. dat soort geluid vind ik wel lekker en ben ik naar op zoek. maar wat voor pedaal of welke pedalen zou ik dan nog extra naast de Distortion kunnen zetten om dat geluid te krijgen, want 1 distortion pedaal is lang niet genoeg om echt een vette sound neer te zetten voor wat ik wil.

ik zat zelf te denken aan een Overdrive ernaast, is dat een goed idee om zo'n geluid te krijgen? en welke pedalen zijn dan goed, welke minder? of een Visual Sound Jekyll & Hyde Ultimate Overdrive (gebruiken The Strokes ook..) had ik in gedachten, das dan Overdrive en Distortion in 1 pedaal. maar omdat ik al een distortion heb zou het niet nodig zijn om er 1 kopen als je met alleen een Overdrive erbij hetzelfde geluid eruit haalt. maar ik weet niet hoe dat precies zit met de verschillen tussen een losse Distortion en een losse Overdrive of Distortion/Overdrive in 1.

hoop dat iemand mij advies kan geven :)

Bl44t44p
27 februari 2006, 19:35
Je hebt het alleen over pedalen? Want volgens mij zou je met een Fender (!!), Vox of Orange versterker al een heel stuk dichter bij hun geluid kunnen komen... en uiteraard een Strat of Tele :)

d'oh
27 februari 2006, 19:52
het geluid van the strokes & arctic monkeys spreekt mij ook behoorlijk aan

ik probeer dat een beetje te verkrijgen door mijn fuzz en distortionpedaal samen aan te zetten

maar zoals blaataap al zegt is de versterker natuurlijk de grootste maker van het geluid en ik weet niet wat voor versterker je hebt. maar vast geen hiwatt buizencombo of orange rockeverb

je moet gewoon een beetje testen met wat verschillende pedalen, en de groepen die je nomet liggen wel aardig ver uit elkaar als het om geluid gaat

coldplay: fender amps, reverb/chorus/delays/distortionpedalen
strokes: fender hotrod amp, mxr micro-amp, visual sound yekyll en hyde, en vast nog wel wat andere shit
kaiser chiefs: hiwatt lead 100, distortion/overdrivepedalen (vast ook nog wel meer)
arctic monkeys: hiwatt buizencombo, orange rockeverb, distortion/overdrivepedaal

dusja, nogal wat verschil he

en gitaren zit ook nogal verschil in

coldplay: rickenbacker, tele, tele thinline, jaguar
strokes: strat 70's, epi riviera met p94's, lp's
kaiser chiefs: es335
arctic monkeys: strat en tele

BlackSun
27 februari 2006, 21:24
Met een fender strat zou je iig al een heel eind komen.
Ik zou dan kijken naar een licht boost of overdrivepedaal. De kunst is bij zo'n sound niet om er veel van een bepaalde overdrive op te zetten, maar om juist de versterker net over zn nek te laten gaan, en met een strakke en harde slag. Dat is iig mijn ervaring toen ik veel dat soort muziek speelde...

Toneffectory
27 februari 2006, 21:25
Een Proco Rat is een veel gebruikt pedaal voor Britpop/rock. Kunt er zowel een overdrive, distortion als een trashy fuzz uithalen.

Een andere aanrader is de Catalinbread Super Charged Overdrive.

robert-gitarist
27 februari 2006, 21:34
Of iets van een Marshall pedaal..Guv'nor is zeer veelzijdig pedaal.
Maare een goeie versterker is het halve werk ;)
Meeste bandjes gebruiken de overdrive/distortion van de versterker..op basis daarvan kun je veder kijken en bijv. een tube screamer toevoegen om de versterker ff lekker over z'n flikker te geven...of een ander boost pedaaltje.

Ricis
27 februari 2006, 22:39
ik heb een strat, dan wel geen Fender, maar geluid er in is best goed. verder heb ik een ESP LTD Viper 400. das natuurlijk een keihard ding, maar ook voor normale rock kan je daar echt een supervet geluid uithalen. erg vet geluid heeft die. mijn amp is een Samick LA40RCS. verder qua inhoud weet ik er niet veel van, ik heb hem gekregen, ik weet alleen dat die wel een gaaf geluid heeft en zeer hard gaat.

kijk, het geluid hoeft natuurlijk ook niet exact hetzelfde te zijn, als het maar gewoon in die richting gaat zeg maar. maar alleen een Overdrive ernaast zou dus ook prima kunnen? is Boss daarin een goede keuze, of kan bijvoorbeeld Behringer ook dat geluid eruit halen? zal ook eens informeren naar die andere pedalen die jullie aangaven ;) (ben geen professional natuurlijk verder of zo. dus hoef geen briljant geluid)
maar ik ga binnenkort even verschillende dingen en merken uitproberen. maar dan kan ik daar een beetje georienteerd naartoe ;)

Ricis
28 februari 2006, 18:06
wat voor effecten gebruiken de Editors trouwens 8-)

fullorder
28 februari 2006, 23:18
wat voor effecten gebruiken de Editors trouwens 8-)

In ieder geval een goede delay!!
Verder niet zo heel veel denk ik, waarschijnlijk wel 1 OD/boost/distortion/whatever..
Verder klinkt het als een semi-hollow over een twin-reverb in mijn oren.

Goede band trouwens, soms een klein beetje Interpol rip-off, maar wel fijns!

Ricis
1 maart 2006, 18:25
ja zeker een gave band. het geluid van ze vind ik heel erg vet! een delay pedal erbij lijkt me ook wel leuk, want op zich kan je die nog redelijk vaak gebruiken bij veel muziek.