PDA

View Full Version : extreem kletterende snaren



B_FORCE
28 oktober 2002, 22:15
ik heb hier een akoestische (western) gitaar waar de snaren extreem veel kletteren, ik dacht zelf dat de hals wat te krom staat.

moet ik nou juist meer aandraaien of meer loshalen (stang waarmee je de hals kan regelen)

Ik heb er ooit een andere kam in laten zetten, maar hierdoor kwamen de snaren zo hoog te liggen dat hij zo goed als onbespeelbaar is geworden, (je moest keihard op de snaren drukken) haal ik die kam er vandaag af, denk ik,, goh, speelt al veel beter, maar nu kletteren de snaren super veel.

Kjiratsiekoedel
28 oktober 2002, 23:39
als alles klettert en het zijn net nieuwe snaren ==> je gitaar een octaaf hoger stemmen, je hebt waarschijnlijk verkeerd gestemd

DOLBY
29 oktober 2002, 12:02
Voordat je je hals of je snaren in puin draait: kijk eerst eens even op http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Setup/BuzzDiagnosis/buzzintro.html

Het lijkt mij dat als je sneren kletteren je hals eerder te recht dan te krom staat. Wat ook wel wil helpen is om er een iets dikkere snaren set op te zetten.

B_FORCE
29 oktober 2002, 18:50
hoger stemmen, ik ben geen debiel hoor (en ook geen n00b), antwoord slaat nergens op (behalve als je hier 1 dag bent, etc etc etc..)

er zitten al redelijk dikke snaren op.

maar ik heb es nog een keer goed gekeken, en ze kletteren op de 1e fret, moet ik dus mjin hald wat strakker spannen(lees kormmer trekken)..... denk ik. Of kan et nog iets anders zijn (ben nooit zo bezig geweest met et afstellen van gitaren, ben lui)

Ic3gl0vE
29 oktober 2002, 20:29
kijk eens of je frets wel allemaal even hoog zijn

jeroenw
30 oktober 2002, 08:50
Misschien doordat je dikkere snaren hebt heb je een andere kam (of hoe heet dat ding bovenaan waar je snaren doorheen lopen)
Zodat je snaren weer wat hoger staan.

Toen ik .010 snaren nam ipv van .012 moest ik ze een beetje uitvijlen om ze wat lager te krijgen. Dus bij jou een nieuwe erop zetten denk ik om ze omhoog te krijgen

suc6

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jeroenw op 2002-10-30 08:52 ]</font>

DOLBY
30 oktober 2002, 14:48
of je kam goed is kun je controleren door de snaren achter de tweede fret (aan de verkeerde kant van de fret) in te drukken. Er moet dan een minimale speling zijn tussen de snaar en de eerste fret(er moet net een stukje papier tussen kunnen. Zit er geen speling dan zou dat de verklaring voor het kletteren kunnen zijn. Dan moet je er een nieuwe kam op laten zetten. (of je moet zelf gaan freubelen met de gleufjes opvullen met een mengsel van fijn (bot-)zaagsel en vloeibare secondenlijm, dat kun je daarna dan weer op de juiste diepte uitvijlen; probleem is dat je een speciale vijlenset nodig hebt a 30 euro)

B_FORCE
30 oktober 2002, 21:30
mm, tis idd denk ik de kam, maar vindt ik wel vaag dat die dan opeens zoveel 'kleiner' is geworden., thanx anyway

Sjaak
31 oktober 2002, 19:36
Mijn ervaring is dat als je een nieuwe topkam koopt dat je dan altijd moet vijlen of dergelijke. Komt misschien ook wel omdat ik op een iets dikkere set snaren speel dan normaal. Als alleen de eerste fret je snaren klepperen dan zal ik in ieder geval van de hals afblijven. Wil je daar toch aan beginnen: aandraaien=rechtsom=rechter
los=linksom=krommer

suc6

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjaak op 2002-10-31 19:37 ]</font>

DOLBY
1 november 2002, 10:53
Dit is bij de meerste gitaren inderdaad zo Sjaak, maar er schijnen gitaren te zijn waarbij het andersom werkt. In ieder geval moet je heel voorzichtig te werk gaan, bijv 1/8 ste slag en dan resultaat bekijken. Het kan zijn dat een en ander vast zit.

Sjaak
1 november 2002, 19:16
Andersom?? Grappig, daar had ik nog nooit van gehoort, maar hoe kan hij dan weten welke kant welke is??

DOLBY
4 november 2002, 14:50
zoals ik al zei: een minimale hoeveelheid draaien aan de truss-rod nut en kijken wat het resultaat is

willem-bever
4 november 2002, 16:27
wees voorzichtig met gebruik van trekstang!Je kunt de boel beschadigen (trekstang is slechts bedoeld voor kleine correcties)
Een boek waar alles duidelijk in staat(bv. DE GITAAR van Ralph Denyer) is aan te bevelen