PDA

View Full Version : hoe werkt een midi controller



reitse
27 februari 2006, 17:19
ik heb laatst een plaatje gezien van de midi controller van morris en ik vraag me af hoe werkt zo een ding zitten er al effecten op of moet je die errop zetten?
hoe zet je die effecten er dan op?

Rwin
27 februari 2006, 17:22
Een midi controller is een soort van universele afstandsbediening (voor in dit geval 19"FX rack units, maar alle midi aanstuurbare apparatuur werkt erop).

Dus.... kan jij met je AB een tv-serie bekijken? nee, maar wel een tv bedienen, en DIE kan wel een tv serie weergeven.

reitse
27 februari 2006, 17:26
heej rwin dus met een midi controller als je dat hebt moet je ook 19'' effecten hebben?

maar als je bijvoorbeeld een skrydstrup sc1 wil kopen heb je eerst 19'' effecten nodig

Rwin
27 februari 2006, 17:29
nou ja, voor als je die effecten (in het 19"rack) wilt bedienen wel. Maar als je een MIDI floorcontroller wilt, dan moet je dat zelf weten natuurlijk, maar er zitten geen geluiden of effecten in.

Hij kan ze alleen aansturen. Net zoals een afstandsbediening. Alleen dan niet via Infrarood, maar via een MIDI kabel (dat is een 5 aderige kabel). Check ook de MIDI-FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=32581) op dit forum maar eens.

paulusdeBKB
27 februari 2006, 17:29
Precies!

(Is overigens wel het een en ander op af te dingen: sommige pedalenbakjes hebben ook MIDI, maar die hebben al eigen footswitches dus dan is een losse MIDI-controller echt overkill)

Rwin
27 februari 2006, 17:31
ja, en midi-switchers etc. voor mijn part de MOTIF-8 van je toetsenist, maar laten we het nou niet nodeloos ingewikkeld gaan maken ;)

reitse
27 februari 2006, 17:42
maar als ik bijvoorbeeld van het merk line 6, digitech, koch en engl mijn rack heb maar ik heb de skydstrup sc1 kan ik dan nog steeds mijn rack besturen?

paulusdeBKB
27 februari 2006, 17:46
maar als ik bijvoorbeeld van het merk line 6, digitech, koch en engl mijn rack heb maar ik heb de skydstrup sc1 kan ik dan nog steeds mijn rack besturen?

Inderdaad. Skydstrup, Ground Control, Navigator, All Access etc etc etc zijn bedoeld voor het bedienen van de wat uitgebreidere racks. Zelfs met de goedkopere footcontrollers (zoals die van Behringer, de Rocktron MidiMate of de Roland FS-200) kom je al een heel eind!

Rwin
27 februari 2006, 17:47
maar als ik bijvoorbeeld van het merk line 6, digitech, koch en engl mijn rack heb maar ik heb de skydstrup sc1 kan ik dan nog steeds mijn rack besturen?


Line6 - ja via midi bestuurbaar
Digitech - Het meeste spul wel
Koch - nee, waarschijnlijk niet. (ik geloof de nieuwste versies via een extra midi-box wel)
Engl - de e580 preamp iig wel, de rest via een extra midi-box.

Maar ik stel toch voor dat je even zoekt (en de midi faq doorleest), want ik merk aan je vraagstellingen dat je niet precies weet wat je vraagt...

reitse
27 februari 2006, 18:07
ok ik begrijp het bedankt! :)

reitse
2 maart 2006, 20:48
ik begrijp nu er vééél meer van :rockon:

reitse
4 maart 2006, 13:59
iedereen bedankt