PDA

View Full Version : Verschil dikte van snaren



nielsnielsniels
27 februari 2006, 17:33
Hey , ik heb hier een beetje rondgezocht maar heb geen topic kunnen vinden hier. Dus bij deze

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de dikten van de snaren?
Wat speelt beter , makkelijker , ruwer , heeft voordeel in , maar ook nadelen etc.
En welke maten?

Alvast bedankt

Shoarm
27 februari 2006, 17:38
Logisch: Hoe dunner hoe lichter het speelt (en hoe eerder ze breken)

Dus main difference tussen dunne en dikke snaren = klank en spel. Hoe dikker de snaren hoe voller de klank en hoe dunner hoe platter, maar hoe makkelijker het speelt, oftewel de bends en pull offs gaan beter.

Heel dun = .008 van daaruit gaat het hoger en hoger.

nielsduursma
27 februari 2006, 17:41
en dikker = meer sustain.

en als je een grote sprong qua dikte maakt zal je gitaar opnieuw afgesteld moeten worden.

Mauser
27 februari 2006, 17:47
Het is vooral een kwestie van smaak. Je kunt het beste van alles uitproberen, maar in E kun je maximaal tot .011 zover ik weet.. Maar dan zitten ze wel heeel strak. Persoonlijk vind ik .010 het lekkerst spelen/klinken in E, maar standaard zit er .009 op gitaren.

nielsnielsniels
27 februari 2006, 18:05
Ok bedankt , dit is precies wat ik wilde weten :)

Aron Maiden
27 februari 2006, 18:05
[QUOTE=Shoarm]Logisch: Hoe dunner hoe lichter het speelt (en hoe eerder ze breken)
QUOTE]

Dat is onzin, Teminste dat dacht ik eerst ook, maar mij is vertelt dat het aan de spanning van de snaren licht.



Is mij ook maar vertelt hoor!!

FruscianteFan
27 februari 2006, 18:13
Het is vooral een kwestie van smaak. Je kunt het beste van alles uitproberen, maar in E kun je maximaal tot .011 zover ik weet.. Maar dan zitten ze wel heeel strak. Persoonlijk vind ik .010 het lekkerst spelen/klinken in E, maar standaard zit er .009 op gitaren.Disagree. .013 kun je ook wel in E stemmen, alleen speelt het dan wat zwaar ;). Persoonlijk vind ik .011 niet echt strak zitten.

nielsnielsniels
27 februari 2006, 19:01
Ik heb net even de G snaar vervangen , uit een .9 setje en ze voeler lekker glad :) vind .9 ook het lekkerst spelen, licht , makkelijk .

Orpheo
27 februari 2006, 19:01
Disagree. .013 kun je ook wel in E stemmen, alleen speelt het dan wat zwaar ;). Persoonlijk vind ik .011 niet echt strak zitten.


precies. ik speel ook met een pakje 013-060 in E. gaat voortreffelijk.

Tupelo
27 februari 2006, 19:04
Heeft er zich nog niemand gemeld die onrust wil veroorzaken over spanning op de hals die toeneemt etc. kromtrekken en opnieuw afstellen enzo? :o

Valt mee zeg. :D






Start worrying!!! :nervous:

paulusdeBKB
27 februari 2006, 19:10
Nu je er toch over begint:

Hoe zit het nou echt met toenemende spanning en dikkere setjes? Ik ben nu wel toe aan een definitief antwoord!

Tupelo
27 februari 2006, 19:17
Ik vind het nogal meevallen. Ik maak ook nooit grote sprongen. Speel eigenlijk altijd 010 of 011. Toen de hals van mijn Blade wat boller leek te worden begin winter heb ik er 011's opgelegd i.p.v. mijn hals opnieuw af te stellen. Hals is nu weer perfect volgens de definities die daarover zijn. Dat bevalt me erg goed, dus mocht ik er tegen de zomer problemen mee krijgen dan zal ik de hals wat moeten bijstellen. Maar voor het grootste gedeelte ervaar ik het zelf als paniekzaaierij. Het is vast allemaal te verklaren en te onderbouwen maar ik heb jaren lang op gitaren gespeeld zonder ooit een hals af te stellen en daardoor problemen te hebben.

harrie-beton
27 februari 2006, 19:22
op de meest pakjes snaren staat de trekkracht vermeld.
meestal 6 kilo per snaar?

wateenbende
27 februari 2006, 19:40
Ik speel op een ibanes SZ30MH, in de winkel zaten er 009 op, nu heb ik 010, moet ik em dan opnieuw af(laten)stellen als ik er 011 op zet?
Ik vind strakke dikke snaren wel fijn namelijk.

Tupelo
27 februari 2006, 19:51
Zou kunnen, maar het kan ook goed meevallen. Ik zou ze er gewoon opleggen en je gitaar een paar dagen goed in de gaten houden. Op het moment dat je gitaar teveel begint te hollen kun je wat lager stemmen en alsnog de hals afstellen of laten afstellen. Ben zelf ook niet zo een techneut maar ik vind in ieder geval dat veel mensen op dit forum er een te groot probleem van maken. Op mijn strat heb ik 09's tot 011's gehad, 6 jaar lang iets anders, nooit iets aan afgesteld en na 9 jaar was mijn hals nog perfect in orde. Heeft je Ibanez een tremelo trouwens, want dan zal je brug mogelijk wat omhoog komen?

paulusdeBKB
27 februari 2006, 20:04
Zou kunnen, maar het kan ook goed meevallen. Ik zou ze er gewoon opleggen en je gitaar een paar dagen goed in de gaten houden. Op het moment dat je gitaar teveel begint te hollen kun je wat lager stemmen en alsnog de hals afstellen of laten afstellen. Ben zelf ook niet zo een techneut maar ik vind in ieder geval dat veel mensen op dit forum er een te groot probleem van maken. Op mijn strat heb ik 09's tot 011's gehad, 6 jaar lang iets anders, nooit iets aan afgesteld en na 9 jaar was mijn hals nog perfect in orde. Heeft je Ibanez een tremelo trouwens, want dan zal je brug mogelijk wat omhoog komen?

Als je van 09 naar 011 gaat dan komt je brug ZEKER een stuk omhoog! Je kunt dit tegengaan door een extra veer te (laten) plaatsen aan de achterkant van je body. Voor kleinere verschillen (van 09 naar 010 bijvoorbeeld) kun je volstaan met het wat strakker draaien van de schroeven waaraan de veren zijn verbonden. Daar moet je wel sterk voor zijn!

wateenbende
27 februari 2006, 23:39
Neen op mijn gitaar zit geen tremolo.
Dat probleem had ik een tijd terug al ondervonden toen ik op de jackson van een vriend een setje 010 snaren wou zetten omdat hij meende dat die er ook op zaten.
Ik mij maar afvragen waarom ik dat nieuwe setje snaren maar niet goed gestemd kreeg totdat ik zag dat de tremolo 1 cm gelift was.
Ik ga gewoon proberen een setje o11 op mijn gitara te zetten, Ik hous wel even een latje tegen de hals nu, dan kijk ik of het verschil op levert na verloop van tijd.

RS-Rik
27 februari 2006, 23:44
.011 in Es... dat gaat heel goed

wateenbende
27 februari 2006, 23:47
.011 in Es... dat gaat heel goed

Ik speel altijd in E met mijn band, ik drop ook niet ofzo..
Aangezien ik ook vaak muziek in opwelling schrijf als ik bij iemand anders op zen gitaar piel, of vanuit een acoustisch stuk of als ik op een bass speel.
Dus ik houd het gewoon normale stemming.
Om een of andere reden vind ik het ook helemaal niet lekker aanvoelen als een gitaar anders gestemd is, zal wel tussen mijn oren zitten maarjah...

Hector_Tsolodimos
28 februari 2006, 16:13
Het is vooral een kwestie van smaak. Je kunt het beste van alles uitproberen, maar in E kun je maximaal tot .011 zover ik weet.. Maar dan zitten ze wel heeel strak. Persoonlijk vind ik .010 het lekkerst spelen/klinken in E, maar standaard zit er .009 op gitaren.

daar ben ik het mee eens, 0.10 is een perfecte dikte, zeld speel ik daar altijd op, van het merk d'addario. 0.9 lijkt maar een kleine stap, maar speelt weldegelijk heel anders, en de bends gaat niet fijn vind ik. 0.11 klinkt voller, maar is wel moeilijk om mee te soleren.

vulvasonic
28 februari 2006, 16:18
0.11 klinkt voller, maar is wel moeilijk om mee te soleren.

Nee hoor. Kwestie van wennen. Je hebt iets meer kracht nodig, maar je moet je spel eenvoudigweg een weinig aanpassen. Uiteindelijk levert het behoorlijk veel op (hoewel dit voor een belangrijk deel ook wel afhankelijk is van je spel).

Ik vind 011 ideaal. Maar eigenlijk moet je dat voor jezelf maar uitmaken.
Waarom reageer ik eigenlijk????? :nervous:

Nickname
28 februari 2006, 16:22
daar ben ik het mee eens, 0.10 is een perfecte dikte, zeld speel ik daar altijd op, van het merk d'addario. 0.9 lijkt maar een kleine stap, maar speelt weldegelijk heel anders, en de bends gaat niet fijn vind ik. 0.11 klinkt voller, maar is wel moeilijk om mee te soleren.

Ik heb 2 gitaren.. een RG met .09 en een GSA met .12... heeft allbei zn voor en nadelen. Ik heb op de gsa de dikkere gelegd omdat ik die vaak gebruik als ik ga downtunen.. maar in e is het ook makkelijk uit te houden vind ik.. alleen gaat het soleren dan wel errug zwaar 8-)