PDA

View Full Version : F-akkoord



waikiki
27 februari 2006, 15:57
Hallo mensen, hier spreekt een beginnende gitarist. Ik moet voor morgen van me gitaar leraar het F akoord leren. Maar deze valt echt niet te doen (bij mij) Ik denk dat het komt door het gebrek van kracht in vingers(vooral bij de wijsvinger)
Heeft hier iemand tips?

polysix
27 februari 2006, 15:58
Oefenen. Steeds maar oefenen.

Accuboormachine
27 februari 2006, 16:15
het ligt eraan hoe je hem moet spelen. de open versie is verreweg de makkelijkste, deze speel je als volgt:
e|X
B|1
G|2
D|3
A|X
E|X

dit zal waarschijnlijk niet de F zijn die jouw leraar bedoeld, voor barré akkoorden is niet echt een snelle manier om het te leren. ikzelf ben begonnen met tweeklanken (powerchords) en heb met de tijd vingers erbij geplaatst.

Boom-chick-Franky
27 februari 2006, 16:30
Inderdaad, gewoon oefenen tot je erbij neervalt !
Maar.............., misschien kun je ook iets doen aan de bespeelbaarheid van je gitaar. Als de snaren erg hoog op de hals liggen blijft ieder akkoord moeilijk.
Dus , de snaarhoogte (laten ) nakijken en eventueel verlagen doet vaak ook wonderen !
Maar het blijft oefenen,oefenen en als je denkt dat je het onder de knie hebt, nog meer oefenen !

Succes, Frank :rockon:

chris c
27 februari 2006, 19:56
Of als je geen tijd of geen zin hebt om de gitaar te laten nakijken, een capo plaatsen op de 2de fret of zo. Zou al iets gemakkelijker moeten gaan om een F barre te spelen. Daarna weer zonder proberen.

Droffie
28 februari 2006, 13:03
Hallo mensen, hier spreekt een beginnende gitarist. Ik moet voor morgen van me gitaar leraar het F akoord leren. Maar deze valt echt niet te doen (bij mij) Ik denk dat het komt door het gebrek van kracht in vingers(vooral bij de wijsvinger)
Heeft hier iemand tips?

Bijt je niet stuk op die F barré, dat is gewoon een van de moeilijkere akkoorden om goed te laten klinken in 't begin. Gewoon spelen en dat ie een beetje rattelt in 't begin op de koop toenemen. Hij gaat vanzelf beter na verloop van tijd omdat je meer kracht krijgt.
Tip: pak 'm op de niet barré manier en fret je E snaar met je duim. Als ooit gaat fingerpicken is het een noodzakelijke manier en gaat makkelijker...Bespreek met je leraar of zo mag.

Shoarm
28 februari 2006, 15:41
Probeer hem eerst zonder de volledige barré te spelen.

Dus zo:
e-1
B-1
G-2
D-3
A-3
E-x

dus je wijsvinger alleen een klein barrétje op je e en B laten leggen.

Basseytje
28 februari 2006, 16:56
je meot niet hard drukken want dan krijg ej kramp en hou je het niet lang vol ej moet gewoon rustig je vinger op de snaren houden totdat de snaar net de fret raakt en het bare hoeft niet net als wat droffie al zei. gewoon de e afdempen of neit spelen.

Droffie
28 februari 2006, 17:19
gewoon de e afdempen of neit spelen. Of met je duim fretten...;)

RIES
28 februari 2006, 19:50
het ligt eraan hoe je hem moet spelen. de open versie is verreweg de makkelijkste, deze speel je als volgt:
e|X
B|1
G|2
D|3
A|X
E|X

dit zal waarschijnlijk niet de F zijn die jouw leraar bedoeld, voor barré akkoorden is niet echt een snelle manier om het te leren. ikzelf ben begonnen met tweeklanken (powerchords) en heb met de tijd vingers erbij geplaatst.

Beste Accuboormachine,

Volgens mij pak je dan een Fmaj7!

wateenbende
28 februari 2006, 21:11
Of je begint eerst met een G#m ofzo (4e fret als een Em) hoef je minder hard te drukken.

EDIT: je wijsvinger dus over de gehele 4e fret en pink en ringvinger op de 6e fret A en D snaar

Accuboormachine
6 maart 2006, 12:16
volgens mij niet! het is namelijk zo dat je in dit geval de noten F, A en C vast hebt, en dat zijn naar mijn weet (niet 100% uiteraard, ik kan het op het moment niet controleren.. geen gitaar, noch toonladders bij de hand) de grondtoon, terts en kwint van de F. gezien je 3 snaren afdempt is het dus een F, en niet een Fmaj7

ieme
6 maart 2006, 12:33
Of met je duim fretten...;)

ja, dat dacht ik ook, maar moeten we iemand dat aanleren? volgens mij is het aanleren van een barré met de wijsvinger volledig te gebruiken beter om het aan te leren....

Droffie
6 maart 2006, 12:36
ja, dat dacht ik ook, maar moeten we iemand dat aanleren? volgens mij is het aanleren van een barré met de wijsvinger volledig te gebruiken beter om het aan te leren....

Da's waar. Ik doe 't ook eigenlijk alleen bij de F en met fingerpicken.

Barré is natuurlijk 't beste.

Joppnl
6 maart 2006, 12:46
het is idd GEEN maj7 accoord: dan zou er nl een majeur7 in moeten zitten (logisch toch :-) ) en dat zit er niet in.

Heel eenvoudig: de majeur 7 ve accoord is de toon van het accoord en dan 1 vakje minder dus: Faccoord--> F (1e vakje op bv hoge e-snaar), 1 vakje minder is de e dus de majeur7 van een F is de e en aangezien je die niet speelt in het accoord van een paar posts geleden is dat gewoon een F.

Een D majeur7 heeft dus een Cis als majeur 7, een G maj7 een F# etc etc.

Mooie en makkelijke manier om maj7 te spelen:

Gmaj7
e----2
b----3
g----4
d----5

en schuiven maar:

Amaj7
e----4
b----5
g----6
d----7

En zo kan je door blijven schuiven, de "laagste" majeur7 die je zo kan halen is een Fmaj7:

Fmaj7
e----0
b----1
g----2
d----3

let er dus op dat je de A en lage Esnr niet gebruikt, de hoge e-snaar heeft de majeur 7.

e----majeur 7
b----kwint (5)
g----terts (3e)
d----grondtoon, tonica

Nou, als laatste nog een paar majeur7 mogelijkheden:

Emaj7:

Dit is eigenlijk gewoon een standaard D die je 2 frets opschuift en dus een E wordt. De (hoge) e (op de 2e, de b snaar, 5e fret) wordt 1 "hokje" verlaagd en komt oin het 4e hokje (fret) terecht en wordt zo dus het "majeur7"gedeelte van het accoord.

e----4 terts (3e)
b----4 majeur 7
g----4 kwint (5)
d----2 grondtoon, tonica


Dmaj7
e--- x
b----7 (terst (3e))
g----6 (majeur 7)
d----4 (terts (3e))
a----5 (grondtoon, tonica)
e--- x


Amaj7
e--- x
b---- 5 kwint (5e)
g---- 6 (terst (3e))
d---- 6 (majeur 7)
a---- x
e---- 5 (grondtoon, tonica)


Over het spelen van een barree (eigenlijk was dit in de originele post de vraag....): mijn tip is om je wijsvinger iets te kantelen zodat de wat hardere zijkant van je vinger de barree maakt en niet de zachtere onderkant van je vinger.

Eerlijk gezegd vind ik dat het WEL handig is om m te leren spelen i.p.v. alternatieve accoorden te spelen zonder barree, het beperkt je in je mogelijkheden als je het niet kan....

Maar goed, t blijft een kwestie van oefenen,

succes.

dejohan
6 maart 2006, 17:19
Probeer hem eerst zonder de volledige barré te spelen.

Dus zo:
e-1
B-1
G-2
D-3
A-3
E-x

dus je wijsvinger alleen een klein barrétje op je e en B laten leggen.

Dit zou ik niet aanraden. Ik ken gitaristen die al 5 jaar bezig zijn en nog problemen hebben met dat klein barréthe.

Voor beginnelingen is deze toch veel makkelijker
e-1 - middelvinger
B-1 - wijsvinger
G-2 - pink
D-3 - ringvinger
A-x
E-x

chris c
6 maart 2006, 17:28
Komaan zeg, elke gitarist moet toch halve en hele barrés kunnen spelen. Het is normaal dat dat niet meteen lukt.
Gewoon blijven oefenen :rockon:

JER00N
6 maart 2006, 18:13
Na tien maanden begin ik barré's ook onder de knie te krijgen. In het begin vroeg ik me af hoe je in godsnaam dat akkoord fatsoenlijk kon spelen en dacht ik dat het me nooit zou lukken, maar het is gewoon veel oefenen. Het is ook niet alleen de kracht maar ook hoe je je vingers (snel) neerzet in de goeie posities. Maar het is dus vooral veel oefenen en dan zal je leraar ook wel (moeten) begrijpen.

RIES
6 maart 2006, 21:30
volgens mij niet! het is namelijk zo dat je in dit geval de noten F, A en C vast hebt, en dat zijn naar mijn weet (niet 100% uiteraard, ik kan het op het moment niet controleren.. geen gitaar, noch toonladders bij de hand) de grondtoon, terts en kwint van de F. gezien je 3 snaren afdempt is het dus een F, en niet een Fmaj7

Je heb gelijk ik zit er kompleet naast komt omdat je de snaren dempt.