PDA

View Full Version : onderhoud aan toets...



joke
26 februari 2006, 18:14
welk middeltje of olie o.i.d. gebruiken jullie om de toets mooi te houden en uitdrogen te voorkomen ?
speciaal bij de wat oudere planken volgens mij geen overbodige luxe...

Orpheo
26 februari 2006, 18:20
parafine olie. schoonmaken doe ik niet echt. ik zet de toets dik in de olie, laat t erin trekken, en doe t net zo vaak over tot de toets bijna vol zit zeg maar. eens gedaan, en met veel spelen, nu nog, is ie nog top.

Eko
26 februari 2006, 18:23
Joke,
Voor de toets gebruik je ( na goed schoonmaken ) olie die niet zuur is. Er is in de handel speciale toetsolie.( lemonolie) Heel spaarzaam gebruiken. Als de toets nog nooit gedaan is zal hij de eerste keer wellicht iets meer nodig hebben om weer in oude glorie te herstellen. Normaal doe je zoiets maar 1 a 2 keer per jaar. ( tenzij je verschrtikkelijk veel speelt en de toets zwaar vervuilt).

Anders Destium
26 februari 2006, 19:46
Ik heb Dunlop fretboard conditioner, werkt goed! Je mag het alleen niet gebruiken op een maple toets.

Herman
26 februari 2006, 19:57
Hmmmz, is dat alleen met die zo?? of met meerderen...want ik heb een maple toets...en die mag ook wel eens een keertje schoon...

vinni
26 februari 2006, 20:13
Smeer er altijd lemonoil op.
Maar zoek eigenlijk nog steeds een goed middel om de toest mee schoon te maken.

Advies ? merk?

Vinni

Mattia
26 februari 2006, 20:21
Naphta/Coleman fuel (zippo lighter fluid, dus) voor het schoonmaken, thinner kan ook. Gewoon totdat het schoon is. Oilen, daar doe ik niet aan. Onnodig. Ebben en rosewood + 'vingeroile' is bijna altijd ruim voldoende. Als je een toets hebt die duidelijk superdroog is (zelf nog nooit tegengekomen), zou ik een van de commerciele fingerboard olis/conditioner gebruiken.

Maar nodig acht ik het niet.

Maple toets maak je met wat water schoon. Of Naphta. Werkt ook.

Fvddungen
26 februari 2006, 20:48
Als je je toets wilt schoonmaken, moeten dan niet alles snaren er af, omdat je er anders zo lastig bijkomt? En zo ja, is alle snaren er af dan niet slecht voor je hals?

Kevin-D
26 februari 2006, 20:56
Nee, alle snaren eraf is niet slecht voor je hals zolang je het maar met beleid doet. In 1x alle snaren eraf knippen zeg maar, nee, dat is niet bepaald goed voor je hals nee :P Maar op zich kan het geen kwaad als je ze 1 voor 1 loshaalt.

jerome
26 februari 2006, 22:32
Hmmmz, is dat alleen met die zo?? of met meerderen...want ik heb een maple toets...en die mag ook wel eens een keertje schoon...

Ik heb ook een maple toets. Ik polijst de fretjes altijd met Valma vloeibare chroompoets en de toets maak ik schoon met met autowas.
Nooit met thinner aan je gitaar zitten zoals iemand schreef want dat kan je lak oplossen !!!!)

jerome
26 februari 2006, 22:35
Naphta/Coleman fuel (zippo lighter fluid, dus) voor het schoonmaken, thinner kan ook. Gewoon totdat het schoon is. Oilen, daar doe ik niet aan. Onnodig. Ebben en rosewood + 'vingeroile' is bijna altijd ruim voldoende. Als je een toets hebt die duidelijk superdroog is (zelf nog nooit tegengekomen), zou ik een van de commerciele fingerboard olis/conditioner gebruiken.

Maar nodig acht ik het niet.

Maple toets maak je met wat water schoon. Of Naphta. Werkt ook.

Het lijkt me niet handig om met thinner aan je gitaar te zitten. Thinner kan je lak oplossen dus als je morst ben je de ...!!!

Mattia
26 februari 2006, 22:42
Je kan ze ook gewoon in een keer losknippen, alleen flikkert er meestal een in je oog ofzo, dus even de spanning eraf voor je ze doorknipt... Als je hals daar niet tegenkan, is er iets goed mis.

En inderdaad, schoonmaakbeurt doe je zonder snaren. Like, duh ;)

joke
27 februari 2006, 08:53
oke bedankt allemaal voor jullie reacties!!!

Fvddungen
27 februari 2006, 09:43
Gelukkig hoef ik niks los te knippen. Ik heb een RG.

Droffie
27 februari 2006, 18:08
@topic starter:

Gebruik gewoon geen olie tenzij je toets echt uitgedroogd is. Ik maak de toets schoon met wasbenzine en mocht 't nodig zijn een beetje fretboard conditioner van luthier.

Blijf uit de buurt van die olie rotzooi, die troep komt ook weer uit je hout omhoog waardoor de gitaar klotiger gaat spelen.