PDA

View Full Version : Klemt BS 40 + bassman 100 - ohmage prblm



Von Trippenhof
26 februari 2006, 16:21
Hallo eenieder,

Ik heb een bassman 100 speakerkast die 4 ohm heeft. Mijn versterker heeft 8 of 16 ohm. Is er een manier om de speakerkast naar 8 ohm te krijgen?? Wellicht de speakers anders aansluiten?

Ook vroeg ik me af of het kwaad kan dat ik de kast in de ext. speaker van een super reverb hang? Ik dacht dat de super 2, nog wat ohms heeft en ik meende de speakers wel meer ohms kunnen zijn dan de versterker, maar niet andersom. Kan ik de kast evt. ook als enige aan de super hangen?

Ik heb er maar weinig verstand van, vandaar dat ik hier om info bedel...

allzebezt!

Edwin

Joey Handsome
26 februari 2006, 16:43
volgens mij is het niet verstandig om een mismatch te doen, hiervan kan je uitgangstrafo langzaam doodgaan

matto
26 februari 2006, 18:45
100% mismatch is meestal geen probleem.

Slowhand41
26 februari 2006, 20:27
Ik ken de bassman kast niet maar als het hier gaat om een 4 x 12 waarvan de speakers afzonderlijk 16 ohm zijn, kun je de kast wel anders bedraden zodat je aan 16 ohm.
Sluit 2 speakers van 16 ohm in serie aan (krijg je 32 ohm) , dan het ene paar speakers parallel met het andere aansluiten. 32 + 32 ohm parallel geeft 16 ohm.
Kijk eventueel nog even hier: http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

Is het ohmage of aantal speakers anders dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Greetz, Hans

PeeVee
26 februari 2006, 23:34
Klopt...

Als het twee speakers zijn, zullen ze 8 Ohm per stuk zijn in parallel. Zet je die in serie dan kom je netjes op 16 Ohm.

Als het vier speakers zijn, zullen ze 16 Ohm per stuk zijn in parallel (of 4 Ohm serie-parallel maar dat heb ik in de praktijk nog niet gezien). Zet dan twee setjes in serie (32 Ohm) en zet die twee setjes weer parallel dan krijg je ook 16 Ohm.