PDA

View Full Version : 40 watt buizenbak, is dat genoeg? 1 of 2 speakers?



robgebbink
26 februari 2006, 14:27
Is 40 watt buizen genoeg voor kleine optredens in een kroeg? En maakt het veel uit of je 1 of 2 spekers hebt? Fender blues deville, 1 speaker, 40 watt, lijkt me een prima ding, klopt dat? Of de Hot Rod deville met 2 speakers

zjanke
26 februari 2006, 14:30
40 watt is meer dan voldoende.

2 speakers spreidt beter dan 1. Als je een PA gebruikt is 1 goed, als je het moet doen met alleen je amp is 2 wel prettig.

Mitch
26 februari 2006, 15:01
Voor kleine optredens in kroegen is eignelijk alles vanaf 20W buizen al zat. Eén speaker spreidt wat minder (hoewel, zie mijn topic over de Beam Blocker 8-) ) maar is wel lekker 'draagbaar', 2 speakers klinkt wat breder, maar is ook weer wat zwaarder en groter. Als je in echt kleine kroegen speelt of redelijke kroegen met kleine podia zou ik eerder voor een 1x12 combo gaan.

Helter Skelter
26 februari 2006, 15:21
40 Watts is meer dan voldoende, als het klein is neem ik altijd een Fender Hotrodje mee met een paar trapdozen ervoor en voila! 8-) scheelt nog een hoop gesjouw ook...

Tristan
26 februari 2006, 19:27
Ik zou ook voor 1x12 combo gaan, of voor een head met 2x12 cab. 2x12 combo's zijn per definitie vaak niet te tillen. Alles vanaf 15 watt is hard genoeg voor een optreden in een (kleinere) kroeg of een theater etc. Meestal kan je hiermee ook uit de voeten bij grotere optredens, want dan wordt je bijna altijd uitversterkt. 40 watt zou voor elk optreden genoeg moeten zijn.
Als je twijfelt tussen de Hot Rod Deluxe of de Hot Rod Deville dan zou ik altijd voor de Deluxe gaan, misschien dan die Tweed Deluxe en niet de Hot Rod, want het derde kanaal daarvan is toch niet echt vet en in het tweed ziet hij er ook een stukje mooier uit en ze zeggen dat ze beter klinken.

Neals
27 februari 2006, 00:02
Een 40w buizen is genoeg om bloedende oren te veroorzaken!

Rude Perception
27 februari 2006, 23:30
zeker wel genoeg. In mijn kamer gaat 40 watt al zo ongelofelijk snel te hard... Ik speel meestal met m'n kanaalvolume op 2 en m'n master op 3-4, en als m'n zus de kamer binnnenkomt vind ze het al pijn doen aan haar oren.
(nee, dat komt niet door mijn gitaarspel, want op dat gebied krijg ik van haar alleen maar complimenten:satisfie: )

Roel
28 februari 2006, 15:52
Ik zou ook voor 1x12 combo gaan, of voor een head met 2x12 cab. 2x12 combo's zijn per definitie vaak niet te tillen. Alles vanaf 15 watt is hard genoeg voor een optreden in een (kleinere) kroeg of een theater etc. Meestal kan je hiermee ook uit de voeten bij grotere optredens, want dan wordt je bijna altijd uitversterkt. 40 watt zou voor elk optreden genoeg moeten zijn.
Als je twijfelt tussen de Hot Rod Deluxe of de Hot Rod Deville dan zou ik altijd voor de Deluxe gaan, misschien dan die Tweed Deluxe en niet de Hot Rod, want het derde kanaal daarvan is toch niet echt vet en in het tweed ziet hij er ook een stukje mooier uit en ze zeggen dat ze beter klinken.

+1
Die Blues de Luxe klinkt écht beter dan de Hot Rod.

Punt
28 februari 2006, 20:41
Dit weekend voor het eerst met m'n 20 watt Koch in de kroeg gespeeld.
Volume bleef onder de helft.
Hard zat.

arjanb01
28 februari 2006, 20:45
Dit weekend voor het eerst met m'n 20 watt Koch in de kroeg gespeeld.
Volume bleef onder de helft.
Hard zat.

goed he ? hahaha... ik heb em afgelopen zaterdag in een grote zaal gebruikt, doorversterkt via de recording output, met 4x12 instelling. Briljant nietwaar ! :rockon:

Rude Perception
28 februari 2006, 21:45
idd. Ik vraag me echt af waarom er echt nog stacks nodig zijn. Kleine zaaltjes redt je wel met een 1x12 buizencombo, en als de zaal daar te groot voor is, is er wel p.a. aanwezig...
Zie ik nu iets over het hoofd? Behalve de spreiding van een 4x12 dan, maar die kan je ook op een combo (de meeste iig wel) aansluiten.

drap
28 februari 2006, 21:51
idd. Ik vraag me echt af waarom er echt nog stacks nodig zijn. Kleine zaaltjes redt je wel met een 1x12 buizencombo, en als de zaal daar te groot voor is, is er wel p.a. aanwezig...
Zie ik nu iets over het hoofd? Behalve de spreiding van een 4x12 dan, maar die kan je ook op een combo (de meeste iig wel) aansluiten.

Jep, maar om nou en een buizencombo en 2 cabs te gaan sjouwen. Dan is een head toch makkelijker toch? :)

Rude Perception
28 februari 2006, 21:55
Jep, maar om nou en een buizencombo en 2 cabs te gaan sjouwen. Dan is een head toch makkelijker toch? :)

daar heb je wel weer gelijk in....

Negative K3 fan
28 februari 2006, 22:54
de spreiding van een 4x12?? het moet nu niet veel gekker worden :)

Eko
28 februari 2006, 22:56
Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een andere opstelling dan 1x12 inch. Je kunt denken aan 2x 10 inch. Een 10 inch reageert anders op aanslag dan een 12 inch. Ook een 3 speaker opstelling ( vibroking ) of een 4 x 10 zoals een Deville geeft weer een andere geluid en/of reactie.
Het licht ,met je vermogen, er ook aan of je volledig clean moet blijven of dat je een licht oversturing wilt vanuit de amp. Een 15-20 watt amp laat zich mooi oversturen in een kleine kroeg. ook klinkt de versterker op z`n mooist als hij bijna opengezet wordt. Een 40-60 watt gaat in een kroeg( opgezet) zo hard dat het niet mooi meer is. Zelf heb ik gekozen voor een enkele 15 inch in een 30 watt amp. Ik heb een 4x10 inch in bestelling om te A/B`n.

Fumi SG
28 februari 2006, 23:05
Het licht ,met je vermogen, er ook aan...

Pardon, licht??:o

paulusdeBKB
1 maart 2006, 12:10
OK, en nu allemaal nazeggen:

4x12" kast is niet bedoeld om te spreiden! een 4x12" kast is een kanon: heel hard recht naar voren, maar sta je een klein stukje buiten het geluidspad dan hoor je hem opeens veel zachter.

Waarom kopen mensen dan een 4x12"?
- looks
- de bekende 'wapperende broekspijpen'
- anders steekt hun versterkertop uit