PDA

View Full Version : Hoger stemmen



Merc Wiersma
26 februari 2006, 09:17
Beste collegagitaristen.

Het komt regelmatig voor dat ik de capo bij de eerste fret zet om een halve toonafstand hoger te spelen. Nu heb ik op zich een hekel aan het spelen met capo omdat je dan in de hogere posities de tel kwijt kunt raken. Ik ben van plan een stemapparaat aan te schaffen waarmee je per halve toon hoger of lager kunt stemmen. Uitgaande van een nylonsnarige gitaar neem ik aan dat een halve toon hoger stemmen geen probleem is voor de hals van de gitaar. Een hele toon misschien ook niet, maar hoever kun je gaan?

Luca P
26 februari 2006, 10:25
Beste collegagitaristen.

...maar hoever kun je gaan?

Nou, tot je bovenblad "krak" zegt!
De hals kan wel wat hebben, maar de brug/zadel.....

Accuboormachine
27 februari 2006, 15:58
Wanneer je een setje snaren koopt (ik reffereer hier naar de D'addario Pro Arte) staat er op hoeveel spanning er op iedere snaar komt te staan, als ze in de spaanse concert stemming (EADGBe) gestemd staan. op, naar mijn weet, de D snaar komt verreweg de meeste spanning te staan. dus kun je je gitaar niet hoger stemmen dan zijn maximum. ik denk dat ongeveer anderhalve noot, a 2 noten geen probleem moet zijn, maar dat hangt uiteraard af van de kwaliteit van je snaren. ook het verschil tussen nylon en staal is erg groot. staal knapt sneller
(ik denk dat bovendien de snaar eerder zal knappen dan je bovenblad :P)

Nickname
28 februari 2006, 16:41
Hahaha.. het zal je maar overkomen.. dat je bovenblad het opeens begeeft :chicken: