PDA

View Full Version : Sweeps, hoe leer je ze



combo
26 februari 2006, 04:42
Hey

Waarschijnlijk is de vraag hier al veel gevallen, maar

ik probeer sweeps te leren en ik pick alles in 1 richting, maar eigenlijk zou ik moeten glijden ipv picken...

Iemand enige tips van hoe je een degelijke sweep leert, eventueel met een tabje ofzo

Terence
26 februari 2006, 12:09
Volgende is wel handig voor je denk ik:

http://ultimate-guitar.com/columns/features/steal_this_video_sweep_picking.html

Negative K3 fan
26 februari 2006, 15:19
heel langzaam beginnen en dan de snelheid opschroeven, klinkt misschien als een open deur, maar het is de enige manier :)

Trocar
26 februari 2006, 16:45
Hey

Waarschijnlijk is de vraag hier al veel gevallen, maar

ik probeer sweeps te leren en ik pick alles in 1 richting, maar eigenlijk zou ik moeten glijden ipv picken...

Iemand enige tips van hoe je een degelijke sweep leert, eventueel met een tabje ofzo

Idd langzaam beginnen, en vanaf het begin af aan niet 'snel' je plectrum naar beneden bewegen, om daar even te stoppen en de snaar aan te slaan en dan door naar de volgende (picken), maar je hand langzaam laten 'vallen' in constant hetzelfde tempo (met uitzondering daargelaten) en weer omhoog.
Met een metronoom erbij leren/aanvoelen hoe snel (of eigenlijk langzaam) je je hand moet laten 'vallen' om synchroon te blijven met je linkerhand.

peppie
26 februari 2006, 16:56
zorg er ook voor dat je de snare niet gaat picken maar echt gaat sweepen zo als je ook een acoord langzaam aanslaat

anders zit je namelijk niet te sweepen he

meestal gaat het in het begin fout bij of de aanslag (picken ipv sweepen) of

de coordinatie tussen beide handen als je met je aanslag had je sweep start de juiste fret in te drukken met je acoorden hand let hier op

en idd langzaam beginnen beter langzaam en strak dan snel en sloppie:P

groeten pepijn

een 4 vingerige sweep is wel een goede oefening om je bekent te laten worden met alle vingers een maj7 vorm bijvoorbeeld op de hoge 4 snaren

e: ---- ^4 v4
b: --- ^5 -- v5
g: -- ^6 ---- v6
d: - ^7 ----- - v7 etc
a:
e:

zorg er voor dat elke noot apart klinkt en niet samen klinkt
^ down stroke
v up stroke

groeten pepijn

Scali
26 februari 2006, 16:57
Probeer eerst de aanslag te doen... Demp de snaren met je andere hand, en probeer in het juiste ritme aan te slaan, en dan dus zowel naar boven als naar beneden oefenen (en dus ook oefenen op verschillende snelheden, ook niet te snel willen).
Als je een beetje het gevoel erin hebt, kun je beginnen met de 'rollende' arpeggios, waarbij je dus je vingers niet hoeft te verplaatsen, maar alleen op het juiste moment de snaar indrukken en weer loslaten.
Bijvoorbeeld dit mineur-arpeggio:



E :--------12
B :-----13---
G :--14------
D :----------
A :----------
E :----------


Als dat lukt, kun je het gaan uitbreiden met arpeggio's waar je je vingers moet verplaatsen, of waar je ook hammerons en pullofs gebruikt, of tapping.
En dan heb je het wel onder de knie :)

De afstelling van je gitaar en amp zijn ook wel belangrijk... Sweepen wordt wel erg lastig als je gitaar een hoge actie heeft. Je moet dan je vingers te veel bewegen waardoor je te gauw bijgeluiden krijgt.
En als je te weinig gain gebruikt, moet je weer te hard aanslaan om iedere noot goed te horen, dat gaat dus ook niet echt. Met te veel gain hoor je weer te makkelijk bijgeluiden.
Wat ook wel een goede tip is, is het halselement gebruiken. Dan heb je sowieso minder last van die bijgeluiden. Let maar eens op de echte shredders, die schakelen vaak naar het halselement als ze gaan sweepen.

Thom TK
26 februari 2006, 19:30
Wat ook wel een goede tip is, is het halselement gebruiken. Dan heb je sowieso minder last van die bijgeluiden. Let maar eens op de echte shredders, die schakelen vaak naar het halselement als ze gaan sweepen.

Mja dat vind ik juist weer wat minder...je leert het beter door gewoon het brugelement te gebruiken, anders vind ik het toch al snel een vorm van maskering...
Ik zorg ook altijd dat ik een truucje goed kan op het brugelement, voordat ik hem op het halselement speel...gewoon omdat ik het dan beter leer en er een beter gevoel bij heb.