PDA

View Full Version : winisd freak



qts
26 februari 2006, 01:24
Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende?
Ik wil een basbox bouwen voor basgitaar en ben bekend met winisd.
Als ik voor de kappa 15 een fb van 40hz en een vb van 99 ltr invoer,blijft het
-3db punt tussen de 50 en de 70 hz hangen,terwijl ik vraag om 40hz.
Is dit juist?
De BR poort lengte veranderd wel,dat is dan ook het enige.
Moet de plot misschien een bepaalde form hebben?
Hoe kan ik zien aan de plot als er ergens een powerdip is?

Grt Qts.

schwalbe
26 februari 2006, 16:15
Dat is normaal ja... er zijn dan ook erg weinig cabs die 40 hertz goed weergeven. Dat is ook minder belangrijk dan je denkt want de grondtoon is veel minder belangrijk dan de harmonischen... uit je bas komt dus erg weinig 40 hertz; en veel meer 80 hertz als je de lage E aanslaat. Alleen bassen met een neck-through constructie geven wat meer grondtoon. Veel cabs hebben 40 hertz op -6 tot zelfs -10 db. Daarnaast hebben veel cabs een 'bult' in de freqcurve rond 80 hertz van minstens 3 db. De powerdip kan je alleen zien in de alpha versie van winISD; die is ook gratis maar heeft wat kleine bugs waar omheen te werken valt.

qts
26 februari 2006, 18:24
Dank je schwalbe voor je antwoorden,ja dus eingelijk doe ik de procedure goed.
Ik heb n.l al een kast van 99ltr,zou ik daar de kappa 15 in kunnen doen? afgestemd op 40hz? en daar de aanbevolen poortlengte aanhouden?

Hoe moet de plot er dan uitzien? met het-3db punt gebeurt weinig.
Tijdens het bewegen met mn muis,krijg ik de meest mafste figuren.
Moet de curve tussen de paarse en de rode lijn blijven?wat is ideaal.

Ikhoop dat je me hier nog even mee kan helpen.
Grt Qts.

schwalbe
26 februari 2006, 22:51
Puur technisch gezien is een zo vlak mogelijke curve ideaal, maar in de praktijk zijn er erg veel uitzonderingen. De rode lijn is 0 db en dus in feite het vlakke ideaal waar naar gestreeft wordt; de paarse lijn stelt -3 db voor en dat is een eikpunt wat vaak gebruikt wordt voor de basweergave. De freq-curve van je ontwerp ziet er acceptabel uit (zeer vergelijkbaar met veel bestaande cabs). De powerdip ziet er wat minder goed uit: al bij 20 watt beginnen de vervormingen. Dat is wel erg weinig.... maar kapot gaat er niks: zelfs bij 450 watt wordt de Xmech niet overschreden.

qts
27 februari 2006, 19:38
Ok dan,
Ik ben zeer blij met deze informatie.
Om het niet ingewikkeld te maken,ga ik verhuizen naar het basforum,past beter bij mn doelgroep.

O.k we gaan verder daar.