PDA

View Full Version : Reverse pickup engineering... een weerstandraadsel.



RopStop
25 februari 2006, 21:19
Hoi iedereen,

Ik ben bezig aan mijn zelfbouwproject: een jazzbass.

Ook de pickups ga ik zelf maken. De magneetjes heb ik al, evenals het wikkeldraad.

Nu ben ik bij mijn eigen jazzbassen de elementen aan het doormeten, maar ik begrijp het een en ander niet.

Hier is het probleem:
Volgens de specs zouden jazzbasselementen tot ongeveer 8 kOhm weerstand worden gewonden.

Als ik mijn elementen doormeet door mijn multimeter direct op de elementdraadjes aan te sluiten meet ik ongeveer 4 kOhm per element.

Als ik mijn multimeter met een snoertje aansluit op de jackuitgang en ik draai allebei de elementen vol open dan meet ik ongeveer 4 kOhm, en als ik een van beide elementen dichtdraai meet ik per element opeens 8 kOhm.

Ik heb de volgende vragen:

- Waarom meet ik twee verschillende weerstanden van een hetzelfde element?

- Waarom meet ik geen 8 kOhm direct op het element?

- Wat is hier aan de hand?

H.Manback
25 februari 2006, 21:34
Heeft een bas eigenlijk een pickup switch? :nervous: (heb zelf nooit gebast)

Het zou kunnen dat je nu de twee elementen in parallel aan het meten bent, en dat levert bij gelijke weerstanden de helft op van één element.

Als er geen pickup switch op zit dan kan je er wel vanuit gaan dat ze inderdaad ongeveer 8 k zijn, als er een pickup switch op zit moet je het proberen te meten met slechts 1 pickup geselecteerd, en alle volume en tone pots open. Hij kan dan ietsjes onder 8 k komen vanwege de volume pot, maar dat verschil is verwaarloosbaar.

Jeroenvanhulsteijn
26 februari 2006, 11:33
Ik weet niet precies hoe het zit. Maar volgens mij wil je eigenlijk de impedantie weten. En dat is niet precies hetzelfde als weerstand. Als je het element direct zo op een multimeter aansluit krijg je een waarde die niet de zelfinductie aangeeft. Geen idee wat je wel krijgt. Mss gewoon de weerstand van de draad zelf.

Verder is impedantie frequentie afhankelijk en weerstand is niet frequentie afhankelijk.
En ik ben geen electronica kenner. Dus mss dat ik hier en daar onzin spreek.

Hier een heel verhaal over doormeten van spoelen:
Doormeten van spoelen (http://home.hetnet.nl/~f-alf/metenpassief/inductief/spoelen.html#blok)

RopStop
26 februari 2006, 11:52
Nee hoor, ik wil de weerstand weten. Dat is een maat voor het aantal windingen. Pickups worden daarop gewonden.

Maar ik ben er al uit. Ik was blijkbaar toch nog wat van de rest van het circuit aan het meten. Ik heb de elementen losgesoldeerd. Resultaat: neckpickup 7.5 kOhm, bridgepickup 8 kOhm.