PDA

View Full Version : Pickup covers



Orpheo
25 februari 2006, 20:41
Ik heb vandaag eens een test gedaan met pickupcovers. erop, of eraf? wat is het verschil in tone? IS er verschil in tone?

ik kan volmondig zeggen; ja er IS verschil. ik heb niets veranderd aan actie of settings van amp of snaren. alleen maar even de cover eraf gehaald. het probleem dat ik had met de mesa was dat ie te zompig werd. covers eraf gehaald, hoppa, veel meer helderheid en 'snap' in de tone. precies wat ik zocht. op de brug is t duidelijk merkbaar dan op de hals.

ik heb ook nog de polepieces wat lager geschroefd, en dat, icm cover eraf. levert veel meer hoog op.

wie heeft nog meer zulke experimentjes gedaan?

grayfink
26 februari 2006, 09:55
Het zal iets verschil maken, ja. Maar je versterker heeft toch ook eq? Met kapjes lijkt veel mooier vind ik.

Punt
26 februari 2006, 10:14
Weet je zeker dat je pickups weer op exact dezelfde hoogte hebt teruggezet?

De hoogte van de pups en de polepieces hebben behoorlijk wat invloed.

Ik stel met de polepieces per snaar af waarbij ik de radius volg en op gehoor finetune.

Aron Maiden
26 februari 2006, 13:58
hoe haal je die element kapjes er eigelijk af?

grayfink
26 februari 2006, 13:59
Met een thermische lans.

marter544
26 februari 2006, 14:07
Ookwel soldeerbout

grayfink
26 februari 2006, 14:07
Of haakse slijper

Orpheo
26 februari 2006, 16:43
Weet je zeker dat je pickups weer op exact dezelfde hoogte hebt teruggezet?

De hoogte van de pups en de polepieces hebben behoorlijk wat invloed.

Ik stel met de polepieces per snaar af waarbij ik de radius volg en op gehoor finetune.

jep. ik heb dat per kant met een schuifmaatje bekeken, voor ik de pups eruit haalde.

@grayfink: ja, hij heeft idd een soort van dubbele eq, maar die bleef ook op de stand als voorheen.

RocknRollboy
9 mei 2008, 20:57
Ookwel soldeerbout

Hoe krijg jij dat voor elkaar dan? Ik heb een 100 watt soldeerbout en hij smelt alleen maar de wax uit de pickups van me Epiphonetje maar het soldeer blijft op zn plaast. frustrerend...
Grz

ben vanhoof
9 mei 2008, 21:26
Maakt idd wel degelijk verschil!! Ik heb bij mn jackson er ook eens zwarte kapjes op gedaan om het geheel wat egaler en strakker te laten ogen, maar ze zuigde echt strakheid, hoge tonen en overall volume weg! Het kapje was van een soort plastic gemaakt. Spijtig dat het tone suckt, meestal staat zo'n plaatje wel vet.

Btw, die strakheid etc valt echt wel niet te compenseren door wat aan de knopjes te draaien...

Squier4ever
10 mei 2008, 11:21
Hoe krijg jij dat voor elkaar dan? Ik heb een 100 watt soldeerbout en hij smelt alleen maar de wax uit de pickups van me Epiphonetje maar het soldeer blijft op zn plaast. frustrerend...
Grz

weet je zeker dat de kapjes gesoldeerd zijn? zoja dan maar eens een soldeerbout met minder vermogen, 100 watt is echt teveel voor dit soort delicate klusjes....

bass blom
10 mei 2008, 11:37
Hoe krijg jij dat voor elkaar dan? Ik heb een 100 watt soldeerbout en hij smelt alleen maar de wax uit de pickups van me Epiphonetje maar het soldeer blijft op zn plaast. frustrerend...
Grz

eerst wat soldeer op je bout laten smelten.
het tin als vloeimiddel voor de warmte gebruiken :satisfie:

RocknRollboy
10 mei 2008, 13:47
Tnx, ga ik zeker proberen
Grz

RoelTM
10 mei 2008, 14:57
de chromen (bijv) kapjes voor humbuckers hebben we het toch over???

kun je die er ook 'gewoon' opschroeven of moet dat echt gesoldeerd, gewaxt, gelijmd en vastgetaped worden???

Orpheo
10 mei 2008, 16:04
de chromen (bijv) kapjes voor humbuckers hebben we het toch over???

kun je die er ook 'gewoon' opschroeven of moet dat echt gesoldeerd, gewaxt, gelijmd en vastgetaped worden???

je kan ze erover klikken, maar ik raad waxpotten en solderen aan, ivm piep (waxpotten) en brom/ruis (aardproblemen, dus solderen). het is beiden een klusje van niks, gewoon voorzichtig zijn, verder niks bijzonders.

SGbanez
10 mei 2008, 16:32
Ik dacht erover om covers op m'n axe te zetten, maar als ik dit zo lees is dat geen aanrader? Ik heb een Gibson SG special met (als het goed is) de standaard pu's, dus 490R/T...

macwilliams
4 juli 2008, 10:21
Er staan op de site van tonefactory pickup covers waarbij beweert word
dat deze geen invloed hebben op je tone. Is er iemand hier die deze heeft
geprobeerd zo ja wat zijn je bevindingen???

Welke maat zou er in een Gibson passen? Of misschien, welke maat heb ik
nodig voor een dimarzio?

deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_65&products_id=1439)

Tubescreamer
4 juli 2008, 10:30
De maten zijn voor polepiece-tot-polepiece. Je moet effe met een lineaaltje kijken wat de precieze afstand is van het midden van het meest linkse schroefje tot het midden van het meest rechtse schroefje van je humbucker.
Heb je rails? Dan weet ik het zo niet.
Ik heb ze ook besteld (die antique dingetjes) maar eigenlijk alleen omdat ik ze er leuk vond uitzien, heb nog niet met geluid eraf/erop geëxperimenteerd.
Volgens mij had ik voor mn SD Alnico II Pro's de 49,2 mm, maar dat weet ik niet meer uit mn hoofd helaas. Effe opmeten dus.

macwilliams
4 juli 2008, 10:39
De maten zijn voor polepiece-tot-polepiece. Je moet effe met een lineaaltje kijken wat de precieze afstand is van het midden van het meest linkse schroefje tot het midden van het meest rechtse schroefje van je humbucker.
Heb je rails? Dan weet ik het zo niet.
Ik heb ze ook besteld (die antique dingetjes) maar eigenlijk alleen omdat ik ze er leuk vond uitzien, heb nog niet met geluid eraf/erop geëxperimenteerd.
Volgens mij had ik voor mn SD Alnico II Pro's de 49,2 mm, maar dat weet ik niet meer uit mn hoofd helaas. Effe opmeten dus.

Als je op het linkje klikt zie je dat deze gesloten zijn. Dus daar heb ik geen last van dacht ik dan. Of niet? Ik weet het niet.
Het gaat ook nog om de invloed op het geluid.

Tubescreamer
4 juli 2008, 10:53
Als je op het linkje klikt zie je dat deze gesloten zijn. Dus daar heb ik geen last van dacht ik dan. Of niet? Ik weet het niet.
Het gaat ook nog om de invloed op het geluid.
Ja dat had ik wel gezien, maar dacht zeg het er effe bij ivm met waar die afstanden op slaan.
Volgens mij maakt het dan niet zoveel uit, bij die gesloten covers zie je ook geen maten staan volgens mij, dat slaat alleen op de covers met polepiece-gaatjes.

JER00N
4 juli 2008, 12:14
Maakt idd wel degelijk verschil!! Ik heb bij mn jackson er ook eens zwarte kapjes op gedaan om het geheel wat egaler en strakker te laten ogen, maar ze zuigde echt strakheid, hoge tonen en overall volume weg! Het kapje was van een soort plastic gemaakt. Spijtig dat het tone suckt, meestal staat zo'n plaatje wel vet.

Btw, die strakheid etc valt echt wel niet te compenseren door wat aan de knopjes te draaien...

Weet je zeker dat het plastic was? Natuurkundig gezien zou dat echt 0,0 verschil moeten geven, magnetische velden gaan daar gewoon doorheen.

macwilliams
4 juli 2008, 12:56
Ja dat had ik wel gezien, maar dacht zeg het er effe bij ivm met waar die afstanden op slaan.
Volgens mij maakt het dan niet zoveel uit, bij die gesloten covers zie je ook geen maten staan volgens mij, dat slaat alleen op de covers met polepiece-gaatjes.

Je hebt gelijk, en dat van die afstand tussen de pp's wist ik niet.
Nu nog hopen op dat het geluid niet beinvloed word.

JipStoop
7 juli 2008, 20:05
Is er eigenlijk nog een groot verschil qua geluid met open en gesloten elementkapjes?

Open (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_65&products_id=1436)

Gesloten (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_65&products_id=1427)

Orpheo
7 juli 2008, 20:07
Is er eigenlijk nog een groot verschil qua geluid met open en gesloten elementkapjes?

Open (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_65&products_id=1436)

Gesloten (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_65&products_id=1427)

ik vind van wel. Je kan met gesloten covers de polepieces niet aanpassen, en ik vind dat behoorlijk nodig soms. voor mij dus ook liever geen gesloten kapje.