PDA

View Full Version : Wie speelt er stereo?



Nocki
25 februari 2006, 17:26
Hoi,

Wie speelt er stereo hier op het forum? en dan bedoel ik natuurlijk live.
Wat zijn jullie bevindingen?
Hoe staan jullie opgesteld?
Hoe wordt je uitversterkt?
En wat zijn de reacties?
Waar staan je speakers

ben erg benieuwd. want stereo spelen betekent vaak een extra mic en geluidsmensen zijn nu eenmaal niet zo behulpzaam op dat gebied... :-)
dat is eigenlijk de reden dat ik het zelf nooit doe. altijd 2x mono.

ik ben benieuwd...

El Bastardo
25 februari 2006, 18:02
+1 puur mono.
snel, safe en simpel.

Thuis is het w/d/w geworden.

AART
25 februari 2006, 18:09
mono, simpel, het is simpel. :)

vester86
25 februari 2006, 18:37
ik speel in de oefenruimte (ongemiced) stereo, hoe het live gaat weet ik nog niet,heb met deze set nog niet live gespeeld.

Analie-G
25 februari 2006, 19:24
Ikke speel met een hobby feestband (Soul / Latin / Reggae etc) en dus is geluid niet zo van belang...
Hier speel ik dus stereo met een Line6 Pod XT pro .....heb 1 monitor voor op het podium en in de zaal dus stereo....klinkt super en niemand hoort of ik mono / stereo / of 3weg speel.....(behalve ikzelf natuurlijk...)

Bevindingen : erg makkelijk op zo`n manier....roadies zetten alles klaar , monitor staat hoog achter mij.

Dus zo`n Line6 ding is superhandig als je weinig eisen stelt aan je geluid en snel wilt opzetten en afbreken....

Anders wordt het toch echt weer w/d/w.....met 3 4x12`` boxen...hihihi

Maar goed, stereo of mono of 3weg , belangrijkste is wat je met je spullen doet...voor de rest afhankelijk aan je eigen eisen qua kwalitiet...

Gr,
A+

P.S : vaak zijn het toch je vingers op je gitaar die het meeste moeten doen en daarbij je direkte basisgeluid .....als dat goed zit , zijn de fx puur een mooie aanvulling zowel mono / stereo / 3weg..

Rectifier
25 februari 2006, 19:36
Thuis stereo en live doorgaans mono.
Mocht er wat ruimte zijn dan stereo.

Maar ik speel met in-ear dus dan is de keuze voor mono makkelijker.

Als ik in een cafe speel heeft stereo ook niet zoveel zin.
Je hoort het zelf misschien maar het publiek niet.

qwertyuiop
25 februari 2006, 20:34
ik speel stereo door 1 speakerkast met 4x10inch speakers. wordt dus inderdaad door 2 mics gedaan, en ik moet zeggen dat de meeste geluidstechnici daar geen probleem van maken...sterker nog; laatst was er een die zelf vroeg of-ie me ook stereo mocht micen.
voor mezelf heb ik 2 speciale gitaar-monitors, dus ook stereo. dat doe ik eigenlijk alleen voor mezelf, ben bang dat het gros van het publiek het toch niet hoort.
Overigens zijn gitaristen redelijk perfectionistisch als het over hun geluid gaat, maar inderdaad...het meeste publiek hoort het toch niet...

ik sta zelf voor mijn 4x10 kast en voor mij op de grond de 2 monitors. Klinkt echt super.

ik geloof trouwens zowiezo niet dat het live allemaal erg veel uitmaakt in de zaal. De meeste details (zoals stereo-delay) gaan volgens mij verloren in het live-geweld. Ik heb althans nog nooit bij een band staan luisteren dat ik dacht; zo, dat klinkt mooi stereo! en wat een gedetailleerd geluid.....nee, dat ben ik zelf nog nooit tegengekomen. Live gaat het volgens mij veel meer om het "geheel" zal ik maar zeggen. dus om; speelt iedereen in dezelfde timing, zijn de verschillende instrumenten qua frequentie goed op elkaar uitgemixt, klinkt het als geheel of als loshangend zand...etc.

vinni
26 februari 2006, 00:20
Speel live stereo.

Mijn setup staat in het topic `show je rack`...of zoiets.

Bevindingen:
Speel met name stereo omdat onze bezetting drums, bas, gitaar zang is en ik een wat breder geluid wilde.

Ach....clean met een brede chorus is zeker mooi. De leadkanalen heb ik met een beetje reverb en maakt het nix uit dat je stereo speelt.

Ik heb per box (ENGL 2X12 V30 horizontaal die ik vertikaal zet) een Shure SM57. Zie mijn topic hierover.

Conclusie...
Leuk...maar beslist niet nodig.

Vinni

Rectifier
26 februari 2006, 01:25
ik sta zelf voor mijn 4x10 kast en voor mij op de grond de 2 monitors. Klinkt echt super.


Waarom heb je dit zo?
Ik heb zelf slechte ervaring met m'n eigen gitaargeluid op floormonitoren die voor me liggen en zeker als ze recht op m'n speakers gericht zijn die achter me staan (in zo'n geval).
Dan krijg je 2 speakers die tegen elkaar in wapperen. Vind dat nergens naar klinken maar misschien ben ik de enige.

Michael AE
26 februari 2006, 04:55
Ik speel altijd mono en bovendien mix ik als geluidstechnicus ook meestal mono. Al dat stereo gebeuren is leuk in de huiskamer, maar live heb je er geen klap aan. Mensen die aan de rechter kant van de zaal staan, vinden het meestal niet erg om ook de instrumenten die links staan te horen, en andersom.

Gedurfde stelling: Stereo is bij live-muziek nutteloos.

Nocki
26 februari 2006, 08:25
Tis leuk. ik ben het er namelijk mee eens dat stereo live niet echt nodig of handig is. toch wordt ik heel vaak gevraagd door mede gitaristen waarom ik niet stereo speel.
was eigenlijk eens benieuwd naar jullie reacties en naar praktijkvoorbeelden.

:-)

qwertyuiop
26 februari 2006, 09:42
Waarom heb je dit zo?
Ik heb zelf slechte ervaring met m'n eigen gitaargeluid op floormonitoren die voor me liggen en zeker als ze recht op m'n speakers gericht zijn die achter me staan (in zo'n geval).
Dan krijg je 2 speakers die tegen elkaar in wapperen. Vind dat nergens naar klinken maar misschien ben ik de enige.

hmm...zo heb ik het nog niet ervaren. Wellicht is dat omdat ik de monitors alleen gebruik als ik wat verder van mijn rack en speakerkast af sta. Bovendien staat mijn speakerkast dan bijna op de grond en dat geluid blaast dus onder me door, hoor ik niks meer van behalve het laag. Vandaag speel ik weer met deze setup, ik zal er eens op letten.

zo gewaagd is de stelling volgens mij niet; Live is stereo volledig overbodig, we (de gitaristen) doen het alleen voor onszelf. Zoals gitaristen alles aan hun geluid voornamelijk voor henzelf doen volgens mij....

@Michael AE; hoe is jouw ervaring als technicus in het verschil tussen buizen en moddeling op het podium? (of hijack ik nu het topic?)

Michael AE
26 februari 2006, 12:10
Het verschil in sound is verwaarloosbaar. Als je er geen buizenversterker naast zet, hoor je niet dat het een modeler is. Ik denk dat het enige verschil zit in de bespeelbaarheid van de amp. Een modeler "voelt" heel anders aan in vergelijking met een buizenbak. Dat verschil hoor je dus vaak wel aan het spel van de gitarist, wat wel weer grappig is, maar een buizenbak met (te)veel compressie heeft hetzelfde gevolg.

Rectifier
26 februari 2006, 12:32
hmm...zo heb ik het nog niet ervaren. Wellicht is dat omdat ik de monitors alleen gebruik als ik wat verder van mijn rack en speakerkast af sta. Bovendien staat mijn speakerkast dan bijna op de grond en dat geluid blaast dus onder me door, hoor ik niks meer van behalve het laag.

Dat dacht ik al en dat was ook de reden waarom ik het je vroeg.
Dit is nog steeds een punt waar te weinig aandacht aan wordt besteed vind ik. Ook door technici en PA mensen.

Waarom zet 80% van de gitaristen hun cab op de grond en gaan er vlak voorstaan zodat alles onder hen doorgaat. De definitie hoor je dan niet en waardoor je er relatief veel hoog in draait en de mensen op de 1e rij die worden doof van het schelle geluid. Een mic. ervoor pakt ook dat geluid op.

Ik durf te stellen dat het geluid van deze gitaristen in de zaal altijd scheller is dan wat ze zelf horen. Maar je wilt toch juist dat de mensen je geluid horen zoals jij het ook hoort of niet. ;)

Wormaap
26 februari 2006, 14:20
Zelf ben ik dan wel (nog) geen rack-gebruiker, maar hier wil ik toch even op ingaan.
Mijn sound regel ik in de repetitieruimte (lees: Woonkamer met een klein PA-setje) door gewoon altijd een mic voor m'n speakerkist te gooien. Dan zet ik de amp zelf wat zachter, en trek ik het bij op de PA. Zo hoor ik dus tijdens het repeteren al hoe ik gemict klink, en bijkomend voordeel is dat de synchrone leads van de toetsenist en ik veel meer samenvallen dan wanneer ik gewoon over m'n 4x12 speel :)

Analie-G
27 februari 2006, 00:04
Dat dacht ik al en dat was ook de reden waarom ik het je vroeg.
Dit is nog steeds een punt waar te weinig aandacht aan wordt besteed vind ik. Ook door technici en PA mensen.

Waarom zet 80% van de gitaristen hun cab op de grond en gaan er vlak voorstaan zodat alles onder hen doorgaat. De definitie hoor je dan niet en waardoor je er relatief veel hoog in draait en de mensen op de 1e rij die worden doof van het schelle geluid. Een mic. ervoor pakt ook dat geluid op.

Ik durf te stellen dat het geluid van deze gitaristen in de zaal altijd scheller is dan wat ze zelf horen. Maar je wilt toch juist dat de mensen je geluid horen zoals jij het ook hoort of niet. ;)

Inderdaad , maar niet alleen gitaristen , ook BASSISTEN......hihihih

Maar klopt, ik heb mijn speakers of minstens 3 meters achter me en anders gaat het op een verhoging van bijv kratten......geluid is ook zekers scherper en niet erg prettig voor de technici....

A+

Analie-G
27 februari 2006, 00:08
Zelf ben ik dan wel (nog) geen rack-gebruiker, maar hier wil ik toch even op ingaan.
Mijn sound regel ik in de repetitieruimte (lees: Woonkamer met een klein PA-setje) door gewoon altijd een mic voor m'n speakerkist te gooien. Dan zet ik de amp zelf wat zachter, en trek ik het bij op de PA. Zo hoor ik dus tijdens het repeteren al hoe ik gemict klink, en bijkomend voordeel is dat de synchrone leads van de toetsenist en ik veel meer samenvallen dan wanneer ik gewoon over m'n 4x12 speel :)

Ik denk dat dit er heel veel mee te maken heeft !
Als je thuis je geluiden programmeert zonder de band , weet je toch niet welke frequenties er nog `vrij` zijn die je als gitarist kunt gebruiken om je geluid er beter hoorbaar te maken ?

Zekers in bands waarin de toetsenman een prominente rol speelt , moet je als gitarist je geluid heel anders afstellen......als je je eigen geluid dan hoort , denk je van ai ai wat lelijk MAAR in de band klinkt het donders goed......idem dito wat betreft je volumes van de fx......alleen spelende is het al vaak ok maar met een band , valt het al snel weg...

AART
27 februari 2006, 00:48
Inderdaad , maar niet alleen gitaristen , ook BASSISTEN......hihihih

Maar klopt, ik heb mijn speakers of minstens 3 meters achter me en anders gaat het op een verhoging van bijv kratten......geluid is ook zekers scherper en niet erg prettig voor de technici....

A+

kratten bier 8-)

qwertyuiop
27 februari 2006, 08:29
ik heb mijn speakerkast NOOIT op kratten bier staan......zonde......hehehe

maarrehh, ik heb gisteren de speakerkast weer OP de flightcase gezet waarie inzit en dan staat-ie op schouderhoogte zodat ik 'm weer goed kan horen. En dus heb ik ook niet de floormonitors gebruikt.
dat werkt toch eigenlijk wel het beste. Enige nadeel is dat je geluid weer vol de zaal in staat te blazen waardoor de PA-technicus lastiger het zaalgeluid kan mixen.

ander probleem wat ik wel weer had was dat de volumes van de verschillende presets teveel verschilden van elkaar....grom. ('kheb een triaxis)

maar back on topic; op hetogenblik dat ik alleen speel (tijdens soundcheck en tijdens bepaalde intro's etc) was het stereo-beeld van de effecten heel mooi hoorbaar. Op het ogenblik dat de rest van de band invalt, is het stereobeeld volledig weg....
kortom, leuk voor de solo-stukken dat stereo, en verder helaas pindakaas...

wepp
27 februari 2006, 12:07
Inderdaad , maar niet alleen gitaristen , ook BASSISTEN......hihihih

Maar klopt, ik heb mijn speakers of minstens 3 meters achter me en anders gaat het op een verhoging van bijv kratten......geluid is ook zekers scherper en niet erg prettig voor de technici....

A+

Ff misschien een domme vraag.....Als ik het goed begrijp spelen er een aantal met de kasten achter zich, dus vliegt het geluid rechtstreeks de zaal in. Waarom niet naast je? Ik ben maar een eenvoudige bassist, mijn gluid laat zich dus niet zo heel makkelijk sturen, maar zelfs ik speel met de cab óp mijn rack, altijd vanuit de zijkant zodat de mixer minder last heeft van rechtstreeks geluid. (en ik heb nog wel zo'n heeeeel lekker geluid, vind ik zelf, hahaha) En nee, ik speel geen stereo, das zelfs voor mij nog wat overdreven. Misschien dat ik het allemaal een beetje verkeerd begrepen heb; in dat geval: vergeef me mijn onwetendheid.

Grtz,
Wepp

wepp
27 februari 2006, 12:08
oja.....het podiumgeluid een paar treetjes zachter wil ook wel eens helpen om er uiteindelijk wel een mooie zaal mix van te maken

vinni
27 februari 2006, 18:25
mmm...

Zachter.....

Waar is de lekkere ronkende rock gebleven....
Bij mij hoeft het niet lief....
Wil mijn geluid voelen.....gelul allemaal.

Afgelopen vrijdag ook weer....
Met recht een kutoptreden. Bij voorbaat kwamen ze al naar me toe
van "Niet te hard...Niet te hard".....Flikker op!

Toen we met zn alle speelde was het "Nou....valt toch wel mee"....
Zet lekker een cd op als het niet te hard moet.....

Vinni

Analie-G
27 februari 2006, 20:46
Ff misschien een domme vraag.....Als ik het goed begrijp spelen er een aantal met de kasten achter zich, dus vliegt het geluid rechtstreeks de zaal in. Waarom niet naast je? Ik ben maar een eenvoudige bassist, mijn gluid laat zich dus niet zo heel makkelijk sturen, maar zelfs ik speel met de cab óp mijn rack, altijd vanuit de zijkant zodat de mixer minder last heeft van rechtstreeks geluid. (en ik heb nog wel zo'n heeeeel lekker geluid, vind ik zelf, hahaha) En nee, ik speel geen stereo, das zelfs voor mij nog wat overdreven. Misschien dat ik het allemaal een beetje verkeerd begrepen heb; in dat geval: vergeef me mijn onwetendheid.

Grtz,
Wepp

Inderdaad , ik heb mijn speakers ook altijd aan de zijkant .........(zolang er ruimte is) zodoende heb je nooit geklaag van zowel de technicus als publiek.....iedereen hoort mekaar en niemand die dan harder gaat ....ook de andere leden hebben hun speakers aan de zijkant.....

Rectifier
27 februari 2006, 20:54
Als ik slechte ervaring heb met bepaalde geluidsmensen (nadat al 100x is geklaagd dat de gitaar wel wat harder zou mogen) dan wil ik mijn box nog wel eens rechtsstreeks richting de zaal zetten.
Maar dat is echt noodzaak ;)

Normaal staan m'n boxen naast me in de richting van de andere kant van't podium of richting de drummer. (we hebben alle in-ear en de drummer een -25 dB dempende koptelefoon) dus niemand die er last van heeft :D

qwertyuiop
27 februari 2006, 20:58
mmm...

Zachter.....

Waar is de lekkere ronkende rock gebleven....
Bij mij hoeft het niet lief....
Wil mijn geluid voelen.....gelul allemaal.

Afgelopen vrijdag ook weer....
Met recht een kutoptreden. Bij voorbaat kwamen ze al naar me toe
van "Niet te hard...Niet te hard".....Flikker op!

Toen we met zn alle speelde was het "Nou....valt toch wel mee"....
Zet lekker een cd op als het niet te hard moet.....

Vinni

niet om het een of ander hoor, maar ik denk niet dat je veel opdrachtgevers overhoudt met zo'n houding?
maar goed, het is maar net wat je wilt; veel spelen en je aanpassen aan de wensen van de opdrachtgever, of weinig spelen en je eigen gang kunnen gaan. (er tussenin is trouwens ook nog een optie)
of spelen jullie soms gratis? (dan moeten ze ook niet zeiken natuurlijk ;-))
er zijn overigens genoeg kroegen in dit land waar ronkende rock op een aardig geluidsvolume nog steeds mogelijk is, maar de meeste zitten toch wel vast aan allerlei lastige geluidsoverlast-beperkende wetten en regels. En als zij zich daar niet aan houden, kan sluiting van de kroeg de eerstvolgende stap zijn. En dat betekent dan weer dat er minder kroegen overblijven om te spelen. dusseh..

zo, de wijsneus heeft weer gesproken ;-)

ik bedoelde het niet lullig, maar ik vindt het dus niet zo slim om je van dat soort "eisen" van de opdrachtgever weinig aan te trekken, want uiteindelijk trek je zelf aan het kortste eind... (en ik ook dus...)

toch? of bedoelde je het meer als geintje?

srv-man
27 februari 2006, 21:22
hehe, je leeft veel te veel mee met je opdrachtgevers.....rockers moeten rebels zijn.....

Kom op zeg, ik doe mee met Vinni, de beuk erin en wapperende broekspijpen. Ze mogen blij zijn dat we de boel nog niet kort en klein slaan en in de fik steken ook!
Long live THE WHO......

qwertyuiop
27 februari 2006, 21:38
hehe, je leeft veel te veel mee met je opdrachtgevers.....rockers moeten rebels zijn.....

Kom op zeg, ik doe mee met Vinni, de beuk erin en wapperende broekspijpen. Ze mogen blij zijn dat we de boel nog niet kort en klein slaan en in de fik steken ook!
Long live THE WHO......

het zal m'n leeftijd wel wezen.....;-)

Rectifier
27 februari 2006, 22:06
hehe, je leeft veel te veel mee met je opdrachtgevers.....rockers moeten rebels zijn.....

Kom op zeg, ik doe mee met Vinni, de beuk erin en wapperende broekspijpen. Ze mogen blij zijn dat we de boel nog niet kort en klein slaan en in de fik steken ook!
Long live THE WHO......

Wie???

:D

Okee, volgende gig kom ik kijken hoe je je Tyler aan gort slaat. Hehehe

srv-man
27 februari 2006, 22:09
LOL. Daarvoor heb ik wat stratjes waarvan ik de lak met wat thinner en goudkleurige verf heb bewerkt......geen hond ziet het verschil....zeker niet als de vlammenwerper erover is geweest....

vinni
27 februari 2006, 22:18
Héhé.....een beetje leven in de tent :seriousf:

Ik vind het natuurlijk fijn als ze de band boeken.
Maar ik speel in de band omdat IK er plezier aan wil beleven.
Niet om het de opdrachtgevers naar hun zin te maken.
Heb ook altijd zo iets.....
Als mijn plezier oprecht is (dus niet gefaked waar ik ook Cum Laude
voor geslaagd ben overigens) dan komt het publiek vanzelf mee.


Vroeger was ik echt de hoer van het publiek....`U wilt Hazes...komt-ie!"
Goh wat had ik een lol.....:nervous:......Verdiende wel goed.

Maar daarvoor zit ik niet in de muziek.

Overigens....respekt als je dr anders over denkt.

Rectifier
27 februari 2006, 22:31
Maar ik speel in de band omdat IK er plezier aan wil beleven.
Niet om het de opdrachtgevers naar hun zin te maken.

Vroeger was ik echt de hoer van het publiek....`U wilt Hazes...komt-ie!"
Goh wat had ik een lol.....:nervous:......Verdiende wel goed.



Hazes? Heb je nog een paar vuurpijlen over dan? :p

Maar eh, ik wil en er plezier aan beleven maar ook wel optredens overhouden.
Ik heb onwijs veel lol met m'n volume op 10 maar met vol op 5 is de lol er niet minder om. ;)

vinni
27 februari 2006, 22:41
Hazes? Heb je nog een paar vuurpijlen over dan? :p


Hahahahaha.....hmmm.....zo had ik het nog niet bekeken.

Nou.....
Waar het mij wellicht nog meer om gaat is die houding.
Je komt binnen met je appratuur......"Daar mot je staan...." wijzend op
een plek van twee bij twee. "Vorige week heeft daar nog de Maastrichter Staar gestaan dus dat gaat makkelijk!".

Ook zo'n lekkere binnenkomer " Heb je dat echt allemaal nodig?"
Of...." Kan het wat zachter!!!!"....en je hebt nog geen noot gespeeld.

Er zijn uitzonderingen....maar dr zijn me daar ook een paar narcistische narren die zich helemaal keizer wanen in hun horecawereldje....

Vinni

qwertyuiop
27 februari 2006, 22:54
Waar het mij wellicht nog meer om gaat is die houding.
Je komt binnen met je appratuur......"Daar mot je staan...." wijzend op
een plek van twee bij twee. "Vorige week heeft daar nog de Maastrichter Staar gestaan dus dat gaat makkelijk!".

Ook zo'n lekkere binnenkomer " Heb je dat echt allemaal nodig?"
Of...." Kan het wat zachter!!!!"....en je hebt nog geen noot gespeeld.

Er zijn uitzonderingen....maar dr zijn me daar ook een paar narcistische narren die zich helemaal keizer wanen in hun horecawereldje....

Vinni

ja oke, eens! (die narren moeten ook lekker geen band boeken toch? samenwerken is geven en nemen.. respect van beide kanten graag)
maarrehh....ik sta uiteraard op het podium omdat IK dat leuk vindt, maar als je het alleen voor jezelf doet, kun je net zo goed thuis in je slaapkamer gaan staan spelen toch?
Als je op een pdium gaat staan, ga je ermee accoord dat je een deel van jezelf inlevert ten behoeve van het publiek en/of de opdrachtgever, in wat voor vorm dat inleveren dan ook is...toch?

overigens, ook hiervandaan respect voor alle meningen hoor. Maar een geinige discussie op zijn tijd geeft mij altijd weer andere inzichten.

qwertyuiop
27 februari 2006, 23:01
ik speelde laatst in een tent waar het tappen van een biertje voor een bandlid nog teveel moeite was, en inderdaad maar snauwen en grommen naar alles wat los en vast zat.
daar ben ik dan ook wel gauw klaar mee hoor. Ga dan lekker een ander vak uitoefenen als je niet van de horeca houdt...

heb die avond mijn versterker op 12 gezet......

heb er geen enkel probleem mee als ik daar niet meer terug mag komen volgend jaar

maar als de "uitbater" een prima vent is die redelijk doet en respect heeft voor de muzikanten en het bandje, zet ik mijn versterker met alle liefde op 5 en heb ik ook een prima avond.

wepp
27 februari 2006, 23:34
er bestaat ook nog zoiets als ZACHTER.....dat wil niet zeggen zacht....
Als jij het fijn vind dat er niks meer van je geluid gemaakt kan worden vind ik het prima. Heb nog nooit problemen gehad met geluidsmensen, evenmin met eigenaren van kroegen/ discotheken. Kwestie van geven en nemen. Als je altijd die houding aanneemt, valt er uiteindelijk weinig meer te spelen. Dit is overigens heel wat anders dan dat je altijd maar de "hoer van het publiek of wie dan ook" speelt.

Trouwens, bij Idols zijn ook veel mensen die denken: "als ik het maar leuk vind" gnagnagna :-)

Maar goed, het zal ook mijn leeftijd wel zijn

Grtz
Wepp

srv-man
27 februari 2006, 23:53
Ach, ik zat maar wat te dollen hoor. Natuurlijk is het beter om het volume op het podium wat bescheidener te houden, zodat de geluidsman nog enige controle kan uitoefenen. Da´s uiteindelijk voor iedereen het prettigst.

En eigenlijk zou het toch moeten zijn, hoe ouder, hoe wijzer....;)

Chiel
28 februari 2006, 05:06
Ik speel toch wel regelmatig met verschillende muzikanten, maar mijn ervaring is dat het podiumgeluid eigenlijk nooit harder gaat als dat de drummer akkoestisch klinkt (al wil een DW met sub ervoor ook wel eens echt door merg en been gaan :rockon: ). Mijn vht staat eigenlijk nooit harder als 25% en dan gebruik ik ook nog maar eens één kanaal. Bij een bruiloftje oid staat mijn stack vaak naast het podium. Heerlijk beheerst podiumgeluid en een supermix in de zaal op bijna een hifi kwaliteit! Echt kicken om zo´n livesound te hebben!

Openbare gigs gaan uiteraard vaak harder maar ik speel gelukkig bijna altijd Inear, simpelweg omdat ik graag nog een hele tijd van mijn oortjes wil genieten. Het maakt mij dus geen ene drol uit hoe hard mijn backline gaat, dus dan maar op een beheerst volume. In die gevallen dat ik niet met Inear speel, heb ik meestal een Studiotone of Blues deville bij me. Die kantel ik dan een 45graden (a la Pascal van Blof) en dan heb ik een prima monitorgeluid zonder dat er iemand hinder van heeft. De tijd dat ik met piepende oortjes thuis kwam ligt gelukkig ver achter me. En overigens, wanneer het echt persé zo hard moet op het podium, dan gaat dat in 9 van de 10 gevallen ten koste van de kwaliteit van het zaalgeluid.

wepp
28 februari 2006, 13:28
laat me raden.....jij bent ook al wat ouder!
In ieder geval verstandig!http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_wink.gif

Grtz Wepp

Chiel
28 februari 2006, 13:32
Valt reuze mee. Ben relatief gezien nog ver verwijderd van het gevreesde getal 30 :cheerup:.

wepp
28 februari 2006, 13:42
ik bedoelde ouder, niet bejaard......http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_razz.gif

Michael AE
28 februari 2006, 16:42
Ik hou wel van een beetje volume; niet alleen vanwege eindtrapoversturing, maar ook "push" van de speakers. Ik speel gewoon op een volume waarop ik mijn amp het lekkerste vind klinken, en dat is soms misschien wat hard. 8)

srv-man
28 februari 2006, 17:26
ik bedoelde ouder, niet bejaard......:p

Ik zeg helemaal niets meer......

wepp
28 februari 2006, 18:34
ik mag het zeggen, ik ben al veeeeeel ouder dan 30...

srv-man
28 februari 2006, 22:03
Goddank, ik voelde me al echt oud worden....

qwertyuiop
28 februari 2006, 22:13
yo! count me in! where's the "almost 40" party?

wepp
28 februari 2006, 22:16
yo! count me in! where's the "almost 40" party?

zo erg is het ook nog niet gesteld met mij.....
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

morris
28 februari 2006, 22:29
shit we worden oud...
ik zit ook al aan de verkeerde kant van de 30...

vinni
28 februari 2006, 23:38
zo erg is het ook nog niet gesteld met mij.....
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif


Hoezo erg?......

Ga jij de Stones maar vertellen dat ze te oud zijn....hahaha.

Opa Vinni

wepp
28 februari 2006, 23:44
Hoezo erg?......

Ga jij de Stones maar vertellen dat ze te oud zijn....hahaha.

Opa Vinni

weten ze dat zelf niet dan?
hahahaha

Firebird
1 maart 2006, 11:08
Ik speel bijna altijd stereo. 2 15" Fender combo's met een Boss Dimension C chorus ertussen. Soms worden beide versterkers uitversterkt, maar meestal gewoon maar eentje.

Ik ben de enigste gitarist in de band, en hou sowieso wel van een vet, breed geluid. Ook al staan de versterkers naast elkaar... je hoort echt een verschil. Veel vetter en voller. Heb je uit 2 combootjes toch je 'wall of sound' :D

Trouwens... zelf als je die Dimension C mono gebruikt... klinkt meteen zoveel breder... Meer mensen ervaring met deze pedaaltjes?

paulusdeBKB
1 maart 2006, 11:27
Ben ook al boven de 30 (een beetje). Snif... :nervous:

ruurdtje
1 maart 2006, 12:56
Maar hoe speel je nou stereo een extra box of heb je daar een amp voor nodig snap het niet helemaal

Rectifier
1 maart 2006, 13:21
Trouwens... zelf als je die Dimension C mono gebruikt... klinkt meteen zoveel breder... Meer mensen ervaring met deze pedaaltjes?

Ik heb er ook 1! Super pedaal. Je komt ze niet vaak tegen dus wees er zuinig op. Standje 2 is erg mooi.... :)

Oh ja, ik zit gelukkig aan de goede kant van de leeftijdsgrens van 30 :D

harrie-beton
1 maart 2006, 13:50
ik speel stereo met een podxt (heb geen rack) maar meestal over een PA mono.
Met de meeste geluiden kan dat wel. Ik heb 2 losse combo's meestal naast elkaar.
Klinkt lekker vol en "breed". Soms een 30 msec delay tussen beide speakers..

In april heb ik een gig waar ik stereo over de PA wil proberen.

www.besidesthat.nl/gitaar (http://www.besidesthat.nl/gitaar)
gear site

Harm
1 maart 2006, 14:36
Héhé.....een beetje leven in de tent :seriousf:

Ik vind het natuurlijk fijn als ze de band boeken.
Maar ik speel in de band omdat IK er plezier aan wil beleven.
Niet om het de opdrachtgevers naar hun zin te maken.
Heb ook altijd zo iets.....
Als mijn plezier oprecht is (dus niet gefaked waar ik ook Cum Laude
voor geslaagd ben overigens) dan komt het publiek vanzelf mee.


Vroeger was ik echt de hoer van het publiek....`U wilt Hazes...komt-ie!"
Goh wat had ik een lol.....:nervous:......Verdiende wel goed.

Maar daarvoor zit ik niet in de muziek.

Overigens....respekt als je dr anders over denkt.

Kijk Vinni!!!

Ik ben het er mee eens.... Ik moet er niet aan denken om nog alleen te spelen wat de mensen willen... bruiloften al helemaal niet.. Maar zelfs dat wil ik nog wel doen, mits ik er plezier in heb!!! Plezier is nummer 1!!!

en idd, respect! :)

vinni
1 maart 2006, 17:35
Verrekte mooie gitaren heb je Harm!

Godomme.....

Vooral die Huber lijkt me geweldig!

Binnenkort bij mij ook gezinsuitbreiding.
Hoog tijd...eerst had ik vijf planken....nu nog maar één.
Dacht... "Ik speel dr toch maar op één...zonde van die andere vier"

Nou.....daar kom ik dus een beetje van terug.

Vinni

Harm
1 maart 2006, 21:52
Hoi Vinni!

Dank je, ik ben heel trots op de dames (hahaha!!!)... Lang werk en zoeken geweestm, hier wat winnen en daar wat verliezen... Maar de Huber en de prs zijn nu mijn eerste keuze... Naast de MM Petrucci omdat die erg lekker speelt!

Ik zal ter zijner tijd eens een fotootje plaatsen of zo... ik heb geen digitale camera...

Welke komen er bij jou bij??? Lang leve GAS! :)

Harm

Chiel
1 maart 2006, 22:09
Nu we het toch ff over gitaren hebben, ik ben iig nog steeds hard aan het twijfelen tussen een Suhr en een Anderson. Ach, gelukkig is het maar een luxe probleem :).

Analie-G
1 maart 2006, 22:23
Hoi Vinni!

Dank je, ik ben heel trots op de dames (hahaha!!!)... Lang werk en zoeken geweestm, hier wat winnen en daar wat verliezen... Maar de Huber en de prs zijn nu mijn eerste keuze... Naast de MM Petrucci omdat die erg lekker speelt!

Ik zal ter zijner tijd eens een fotootje plaatsen of zo... ik heb geen digitale camera...

Welke komen er bij jou bij??? Lang leve GAS! :)

Harm

Zo, nieuwe PRS .....wanneer kom je zaterdag ff langs ermee ??? :rockon:

Chiel
1 maart 2006, 22:28
Haha! Een hagelnieuwe prs bij Analie-G in zijn handen?? Kerel ik heb jou ooit eens een keer zien vlammen op het podium en dat kan toch nooit goed zijn voor zo'n spartaanse prs plank :seriousf:.

vinni
1 maart 2006, 23:29
Nou.....
Nog effe geduld.
Ben dr mee bezig maar nog niet helemaal zeker.
Ook zo lullig las je moet verkondigen dat iets op het allerlaatste
moment toch niet door gaat.

Vinni

Analie-G
2 maart 2006, 00:07
Haha! Een hagelnieuwe prs bij Analie-G in zijn handen?? Kerel ik heb jou ooit eens een keer zien vlammen op het podium en dat kan toch nooit goed zijn voor zo'n spartaanse prs plank :seriousf:.

Hihihih , ik speel tegenwoordig alleen maar op mijn Nik Huber Orca .....!!
Das pas een bruut strak geluid en een hele vette toon zeg .....Gelukkig dat ik een deal met hem heb en dat gitaartje gratis kreeg ..... :rockon:

Anders was het 4000 euries.....oehhhhhhhhhhhhhh......

Maar Harmpie heeft zekers enkele gitaren wat ik echt zou willen vlammmen op het podium ..... :)

Harm
2 maart 2006, 08:49
Hihihih , ik speel tegenwoordig alleen maar op mijn Nik Huber Orca .....!!
Das pas een bruut strak geluid en een hele vette toon zeg .....Gelukkig dat ik een deal met hem heb en dat gitaartje gratis kreeg ..... :rockon:

Anders was het 4000 euries.....oehhhhhhhhhhhhhh......

Maar Harmpie heeft zekers enkele gitaren wat ik echt zou willen vlammmen op het podium ..... :)

Hahahaha, vlammen!!! Super!!! Nee, ik ben zaterdag heel druk met andere zaken.... en trouwens de rest van de tijd met de prs en huber (vergelijken en juist waarderen om het verschil!) Die Huber van Anand (en van mij ook...) klinkt super!! Super toon, lekker strak en rete mooi geluid als er gesoleerd moet worden!! Alleen de jodel-pook zit er voor Anand niet op, whahahaha!!!

Die prs wil wel, naast dat de gitaar nuance heeft zit er genoeg toon in! Daar maag Anand later nog wel eens ff op spelen!! Hahaha!!


Trouwens on topic.... Ik speelde stereo (triaxis + ada mp2 ->looper-> mixer en effecten (spx90 / 2290 / pcm70) super mooi maar als ik bij Anand kom hoor ik elke keer die w/d/w en dat wil ik ook!!! Live speel ik mono met de p2 en g-force, super geluid (buizentop vind ik veel voller in geluid dan een voorversterker met eindtrap)! Ik speel dus liever mono dan stereo eigenlijk...
Het liefst wil ik naar w/d/w maar daar moet ik nog even mee wachten!

Ik voel GAS opkomen!!! :D

Harm

ruurdtje
2 maart 2006, 20:00
wat is w/d/w en hoe zit stereo inelkaar heb je dan twee buizentops ik snap dat niet echt

vester86
2 maart 2006, 23:55
als je even gaat zoeken en veel lezen word het al wat meer duidelijk. bij WDW werk je met 3 versterkers en 3 losse (paren/kwartetten) speakers.2 van de 3 zit effect op, en de laatste laat gewoon het geluid zonder effect horen.

AART
3 maart 2006, 01:16
als je even gaat zoeken en veel lezen word het al wat meer duidelijk. bij WDW werk je met 3 versterkers en 3 losse (paren/kwartetten) speakers.2 van de 3 zit effect op, en de laatste laat gewoon het geluid zonder effect horen.


2 versterkers.

meestal 1 top waarvan de speaker out naar de middelste cab van de drie gaat.

het signaal van de slave out van de top gaat via een effect apparaat naar een (rack) poweramp(stereo) waarvan beide kanalen een van de buitenste cabs aansturen.

vester86
3 maart 2006, 07:47
en je poweramp is een stereoversterker, dus 3 versterkers ;-)
/miereneukmode uit/*

jeroenb
3 maart 2006, 09:04
ik heb nu de digitech mono staan (stond stereo)
gaan twee kabels van de digitech (outputs links en rechts) naar de inputs van de marshall 9005 , en vanuit daar twee naar mijn speakerkast die stereo is geschakeld
kan dit kwaad?
het scheelt nogal in volume namelijk, in mono issie veel harder

ruurdtje
3 maart 2006, 12:40
Maar effe een vraag als je stereo gaat spelen, heb je een poweramp bvb Mesa Boogie Stereo 2:Fifty nodig. Maar dan heb ook toch nog een buizentop nodig maakt het dan niet uit welke je hebt bvb refector solo head of road king of als je er een marshall op aansluit. Of moet je dan echt de TRIAXIS van Mesa gebruiken.

AART
3 maart 2006, 12:48
maar effe een vraag als je stereo gaat heb je een poweramp bvb Mesa Boogie Stereo 2:Fifty. Maar dan heb nog toch ook nog een buizentop nodig maakt het dan ook uit welke je hebt bvb refector solo head of road king of als je er een marshall op aansluit bvb mode four. of moet je dan echt de TRIAXIS van mesa gebruiken.


insert leestekens asteblieft, hier kan ik niks van bakken, zelfs geen aangebakken broodje balkenbrei.

ruurdtje
3 maart 2006, 12:52
zo beter.
zie vorige bladzijde

Chroxy
3 maart 2006, 13:28
Ik wist eerlijk gezegd ook niet echt hoe ik me dat wet/dry/wet moest voorstellen.. ja dat 1 versterker geen effecten had..

Kan het ook zo (in mijn geval)

Ik heb een MArshall DSL combotje.. dat dus de versterker en dry speaker.. dabn via mn speaker emulated di out? *of kan dit niet?* naar effecten en een goedkope poweramp bv een marshall 8008 en dan stereo naar mn 2x12 kast (kan stereo geschakeld worden..).. das dus hetzeflde ? En kan dit? lijkt me wel eens leuk om uit te proberen..

jeroenb
3 maart 2006, 14:36
ik heb nu de digitech mono staan (stond stereo)
gaan twee kabels van de digitech (outputs links en rechts) naar de inputs van de marshall 9005 , en vanuit daar twee naar mijn speakerkast die stereo is geschakeld
kan dit kwaad?
het scheelt nogal in volume namelijk, in mono issie veel harder
sorry ik quote mijn eigen bericht omdat ik dit wel graag weten wil :P
dus iemand die me dat uitleggen kan??

Analie-G
3 maart 2006, 23:55
Ik wist eerlijk gezegd ook niet echt hoe ik me dat wet/dry/wet moest voorstellen.. ja dat 1 versterker geen effecten had..

Kan het ook zo (in mijn geval)

Ik heb een MArshall DSL combotje.. dat dus de versterker en dry speaker.. dabn via mn speaker emulated di out? *of kan dit niet?* naar effecten en een goedkope poweramp bv een marshall 8008 en dan stereo naar mn 2x12 kast (kan stereo geschakeld worden..).. das dus hetzeflde ? En kan dit? lijkt me wel eens leuk om uit te proberen..

Inderdaad :rockon:

Analie-G
3 maart 2006, 23:57
Ik wist eerlijk gezegd ook niet echt hoe ik me dat wet/dry/wet moest voorstellen.. ja dat 1 versterker geen effecten had..

Kan het ook zo (in mijn geval)

Ik heb een MArshall DSL combotje.. dat dus de versterker en dry speaker.. dabn via mn speaker emulated di out? *of kan dit niet?* naar effecten en een goedkope poweramp bv een marshall 8008 en dan stereo naar mn 2x12 kast (kan stereo geschakeld worden..).. das dus hetzeflde ? En kan dit? lijkt me wel eens leuk om uit te proberen..

Oh, vergeet natuurlijk niet je directe signaal in je FX helemaal op `0` te zetten......en natuurlijk kan je fx die voor de pre-amp moeten, niet gebruiken:
tremelo , compressor etc.....phasers en flangers klinken ook niet erg mooi op zo`n manier ...die moet je gewoon met een pedaal tussen je Gitaar - preamp hangen....

Succesos,
A+

Analie-G
4 maart 2006, 00:00
sorry ik quote mijn eigen bericht omdat ik dit wel graag weten wil :P
dus iemand die me dat uitleggen kan??

Euhm, op zo`n manier blijf je gewoon MONO spelen al komen beide signalen uit 2 boxen omdat je digitech op mono staat ..en ja, dan gaat het iets harder klinken ....als je dit effect wilt bereiken doe dan gewoon je digitech op stereo (programmeer je fx natuurlijk ook stereo , dus bijv delays links en rechts) en je poweramp zet je gewoon wat harder...... :)

jeroenb
4 maart 2006, 09:13
ok

maar het kan dus zo geen kwaad?

jeroenb
5 maart 2006, 08:25
iemand ?? die het weet?

Analie-G
5 maart 2006, 21:40
iemand ?? die het weet?

het kan geen kwaad....... :sssh:

jeroenb
6 maart 2006, 08:28
thanx ;) dat wou ik efkes weten

jeroenb
6 maart 2006, 11:26
want feitelijks gros van de zalen waar je speelt , komt er toch maar 1 mic voor te staan, en bovendat ik gebruik geen stereo effecten . dus kanik net zo goed mono spelen
lijkt mij