PDA

View Full Version : Wie kent een betrouwbare leverancier van mj15024-mj15025



lucass
25 februari 2006, 15:02
Hallo iedereen! Ik heet Lucas (blijkbaar bestaat er nog een op dit forum, vandaar lucass), uit België, ik ben nieuw, en ik ben kwaad. Niet op jullie - tegen jullie zeg ik vriendelijk hallo.

Ik ben een versterker aan het repareren en zit verlegen om mj15024-mj15025 power transistoren. Deze werden vroeger door Motorola gemaakt en nu door ONSemi. Ik heb al bij verschillende internetbedrijven exemplaren gekocht en telkens weer blijken het vervalsingen te zijn. Niet alleen zou ik mezelf schamen om zoiets in een versterker te stoppen, maar het is nog gevaarlijk ook om zoiets als "herstelling" te laten doorgaan. Lang leve de Chinezen met hun goedkope spullen zullen velen al gedacht hebben, maar dit is toevallig de andere kant van de medaille, en ik denk dat we op lange termijn nog spijt gaan krijgen dat we zaken doen met zulke bedriegers.

Maar ok, effe tot 10 tellen en nu weer kalm... ik was door een moderator van Forum.offstage.be naar hier verwezen om de vraag die ik daar reeds gesteld heb alhier te herhalen : wie kent een leverancier van betrouwbare onsemi mj15024-mj15025 transistoren. Motorola's moet ik niks meer van weten, ik ben stilaan tot de conclusie gekomen dat van dat merk alleen nog maar vervalsingen te koop zijn.

bert k
25 februari 2006, 16:21
Hoi en welkom!

Heb je al in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=67765) gekeken?

Dirk_Hendrik
25 februari 2006, 18:22
Paar vragen/opmerkingen,

- Hoe herken je een vervalsing? Ik ken vervalste elektronica wel meer dat gaat meestal over zeer zeldzame halfgeleiders.

-Wat is er mis met een ander type tor met dezelfde specificaties?

- Eén van de google hits die ik kreeg was op Nedis. Nedis is de grootleverancier van de meeste elektronicaboeren in Nederland. Ik kan volgende week even checken of ze jouw torren hebben.

Is dit wat?:
http://cgi.ebay.at/Transistor-MJ15024-MJ15025-CAS_W0QQitemZ5829966787QQcategoryZ3280QQcmdZViewIt em

Komt uit Duitsland...

Dirk_Hendrik
25 februari 2006, 18:25
Hoi en welkom!

Heb je al in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=67765) gekeken?

Te kort door de bocht Bert. Wat de topicstarter zoekt zit allesbehalve in de categorie DIY onderdelen. Verwijzing naar dat soort leveranciers gaat dus niets opleveren.

bert k
25 februari 2006, 18:29
Aha, wist ik niet.

lucass
25 februari 2006, 19:40
Okee nieuwe forumvrienden, de informatie die ik jullie kan geven behelst TO3 packaged transistoren van het type MJ15xxxx.

Een internet zoektocht met termen als "counterfeit", "fake" samen met "transistors" levert heel wat op voor wie het interesseert, en op diverse plekken heb ik ook fotootjes van opengewerkte transistoren gezien waardoor duidelijk de verschillen tussen echte en valse zichtbaar worden. Ik heb er zelf ondertussen ook een paar het hoedje afgenomen.

Enkele kenmerken van vervalsingen :

- het halfgeleiderwafeltje is veel te klein en de draden die ernaartoe lopen zijn veel te dun
- dit wafeltje is meestal dan nog overspoten met een witte laag, waarschijnlijk siliconenpasta
- in sommige gevallen zitten er zelfs twee wafeltjes in parallel in één behuizing, maar dit is maar een lapmiddel, omdat de ene wafer die de meeste stroom trekt eerst kapot gaat en dan de ander volgt. Kapot gaat hij uiteindelijk toch.

Het gaat hem erom, dat vervalste transistoren het begeven onder de condities (SOA) waaronder ze niet verondersteld zijn dat te doen.

- In mijn geval was ook de bodemplaat veel te dik (meer dan 3 mm) en slordig uitgestampt; de montagegaten waren ook een beetje te klein, lijkt me maar ik heb dit niet nauwkeurig nagemeten (kan ook optisch bedrog te wijten aan de dikte van de plaat).
- De huls, die met een dun randje siliconenpasta vastzat, kwam er met helemaal niet veel moeite af - veel te gemakkelijk, ik denk dat ze zelfs zou kunnen loskomen tijdens montage van de transistor zelf.
- Het opschrift op de huls was in een te dun lettertype, en aan een kant waren de letters ook wat smeurig. Het opschrift in zijn geheel was ook niet mooi perpendiculair (sorry dat dat wat pedant klinkt). Al dat laatste is natuurlijk niet relevant voor werking, maar in mijn ervaring is het er een indicator voor geworden.

Ik heb vernomen dat Motorola al enkele jaren geleden is gestopt met transistoren maken, en dat On Semiconductor het voortzet. De laatste die ik kocht veronderstelde ik afkomstig uit een Motorola restpartij, maar mis...

Da's in een notendop mijn persoonlijke ervaring... ik denk niet dat ik nog oudere Motorola types ga kopen, tenzij er het logo van ON Semi opstaat.

Daarom ook, Dirk Hendrik, ziet die tip van jou er goed uit en ga ik nu even daarheen. Bedankt!

Edit : er is in principe natuurlijk niks mis met substituten, daar heb je gelijk in. Het is gewoonweg omdat de fabrikant van deze versterker de genoemde torren als vervanger suggereert, dat ik deze zocht. En eerlijk gezegd, aan het begin van mijn zoektocht wist ik niet dat het me zo gemakkelijk zou overkomen.

Robbert
25 februari 2006, 21:30
Maar wat is nu je probleem? Zijn de replacement onderdelen out-of-spec??

nicoverduin
25 februari 2006, 22:14
Maar zijn die OnSemiconductor nu wel of niet goed? Want die zijn gewoon te krijgen hoor.

nicoverduin
25 februari 2006, 22:19
Nedis heeft nog ruim 700 stuks van beide. Denk de motorola types. Farnell heeft ze ook (Onsemiconductor). Dus ruimschoots verkrijgbaar lijkt me.

lucass
25 februari 2006, 22:43
De ON semis zijn vrijwel zeker goed, ik heb er een opengemaakt. Daarmee vergeleken zijn de zgn. Motorola's nagenoeg zeker out of spec, als ik de (grootte van de) ingewanden vergelijk. Ik ben overigens niet van plan ze in te solderen om te kijken of ze het lang volhouden onder volle belasting : ik stop liever geen erzatz in andermans versterker om er maar vanaf te zijn... what goes around, comes around. Transistoren waarop gedrukt staat dat ze door Motorola gemaakt zijn, terwijl ze binnenin alle tekenen van oplichterij vertonen, kunnen volgens mij niet in een versterker die de hele dag, en morgen ook, moet presteren.

Ik heb waarschijnlijk wat pech gehad bij het kiezen van leveranciers, en nu was mijn vraag gewoon heu... zie titel, en voeg daar "ONSEMI" tussen

lucass
25 februari 2006, 22:48
Nico

Levert Farnell aan partulieren voor zover je weet? Ik heb geen beroepsstatus.

nicoverduin
25 februari 2006, 22:52
PM me maar.