PDA

View Full Version : noten



alcyoon
28 oktober 2002, 18:55
is het belangrijk dat je noten kunt lezen voor gitaar te spelen??? (ik heb dus nog nooit gitaar gespeeld)

sebass
28 oktober 2002, 18:59
Nee geen vereiste. Leer maar tabs lezen. Is lekker makkelijk en veel beter te vinden op internet.

pimmetje
30 oktober 2002, 13:04
Het is idd geen vereiste. Als je echter de kans hebt om ze nu te leren, zou ik 'm grijpen.

Tabs zijn voor gitaar heel handig omdat er bepaalde gemakkelijke en duidelijke tekens zijn voor de gebruikte technieken. Het grote nadeel is dat er geen tijds-aanduiding in tabs zit; in notenschrift wel.

Bij tabulatuur heb je dus eigenlijk altijd meer kennis van het nummer nodig... of notenschrift voor de duur van de toontjes.

Lacrymosa
30 oktober 2002, 18:26
Hoe laat je een gitarist stoppen met het klooien op zn gitaar............................................ .................................................. ...........




Geef em bladmuziek

CheerS!!

guitarmusicman
30 oktober 2002, 19:28
Wat heel vaak voorkomt is dat beginnende gitaristen gewoon met tabs beginnen (niets mis mee). Daarna als ze erg goed worden zal je toch zien dat ze meestal bijlessen willen gaan nemen om toch noten te kunnen lezen. Dus als je het geld niet hebt of er voor over hebt om bij een leraar gelijk de noten goed te leren is het best om 'gewoon'tabs te beginnen..

Cheers..

Guinness
14 november 2002, 17:38
Het is niet echt nodig, en zeker niet voor pop/rock/metal. Het nadeel van noten is dat er alleen maar staat hoe iets dient te klinken maar niet waar iets gespeeld moet worden. Bij tabs staat precies waar iets gespeeld dient te worden maar er staat niet hoe iets moet klinken (tijd-maten e.d.)

Het voordeel van noten is dat je veel leert over muziektheorie (akkoorden Toonladders maten e.d.)

Bij tabs heb je altijd het orginele stuk nodig om mee te spelen, maar dat is iets dat je toch al wilt, niet. Bij noten hoeft dat niet.

Noten zijn ook niet echt nodig omdat de gitaar een chromatische toets heeft in tegenstelling tot veel andere instrumenten. Je traint dan goed je visuele geheugen.

Kun je geen noten lezen dan verkeer je overigens in goed gezelschap. Veel goede gitaristen kunnen het ook niet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Guinness op 2002-11-14 16:40 ]</font>

Phoenix Rising
14 november 2002, 21:28
Sterker nog, ik kan noten lezen maar voor gitaar gebruik ik het eigenlijk bijna niet. Voor piano wel, maar die is ook veel makkelijker te "lezen" als het ware. Bij gitaar kan dat ook, maar kost alleen wat meer tijd, tenzij je het hele fretboard uit je hoofd leert.

Voor gitaar boeit het dus niet echt. Tabs zijn gewoon makkelijker en sneller.

vulvasonic
19 november 2002, 18:06
Guinness heeft gelijk.

Je hebt lezen en lezen. Het is niet nodig om direct van papier af een stuk weg te kunnen spelen, maar aan de hand van het notenschrift is het veel gemakkelijker om de theorie achter de muziek te kunnen zien. En juist dat geeft je veel vrijheid.

Negative K3 fan
19 november 2002, 19:25
Op 2002-11-14 16:38, schreef Guinness:
....


nuff said