PDA

View Full Version : Beginner



girlgamertje
25 februari 2006, 10:18
Hallo,
Ik heb bij de kringloper een akoestische gitaar gekocht. Ik heb hem voor 10 euro gekocht. Ik ben toen naar een muziek winkel gegaan om er nieuwe snaren op te laten zetten. En een nieuwe topkam. Er zitten nou 3 van die zilverkleurige snaren op en 3 doorzichtige. Zijn dat beginners snaren?

Ook heb ik een boekje gekocht (17 euro!!! Zo duur! maar met cd:D) Daar staan ook foto's in hoe je gitaar kunt spelen. Ik weet dus echt niks van gitaren. Maar ik ben nou bezig met de eerste snaar en daar kan ik dan al 4 noten op. Je moet ergens beginnen he, Maar nou nog een vraag: Maar moet je nou je hand houden bij de snaren? Die zwarte vakjes onder de snaren zijn toetsen neem ik aan. Maar hoe weet je nou bij welke toets je op de snaar moet duwen?

Owja, de meneer in de muziek winkel schatte de gitaar op 25-50 euro. Dus ik heb wel een goede koop gedaan. Hij zal nooit perfect klinken maar dat hoeft ook niet voor een beginner. Hij is trouwens van de jaren 70/80

Eko
25 februari 2006, 11:34
Mooi dat je begonnen bent. De eerste en waarschijnlijk beste tip die iemand je kan geven is.....
Ga op les. Zoek een muziekschool of leraar die je kan begeleiden. Het is beter de eerste beginselen goed te leren, dat voorkomt dat je straks maanden bezig bent om dingen weer af te leren. Ook verteld iemand je dan de juiste houding van hand en pols. Zo voorkom je blessures.
Tegenwoordig is dit soort lessen niet meer als uit mijn tijd, met ellenlang saaie oefeningen. Als het moeilijk is om les te nemen, zoek dan iemand die al langer speelt en je de eerste zaken kan bijbrengen.
Succes , enne......blijven spelen!

girlgamertje
25 februari 2006, 12:36
hmz... Les is helaas geen optie. Finacieel gezien gaat dat echt niet lukken bij mij.

Luca P
25 februari 2006, 14:48
Er zitten nou 3 van die zilverkleurige snaren op en 3 doorzichtige. Zijn dat beginners snaren?


Haha die heb ik nog niet gehoord.
Nee hoor dat zijn nylon snaren.
Dus je hebt een klassieke gitaar?
Mensen vragen geregeld of ze bij mij geen les kunnen nemen, maar ik kan zelf geen noot lezen.
Les geven is zo wie zo een vak apart. Geen geld voor les?
Tja, dat wordt dan zelf een beetje aan klooien.
En als je toevallig een naturtalent bent, kom je er wel.
Alleen met een gedegen muziek opleiding kom je er veel sneller.

girlgamertje
25 februari 2006, 17:46
Als jij geen noten kan lezen hoe speel je dan gitaar!?

Ik kan van het lesboekje wat ik heb gekocht de eerste 2 stukjes al spelen :)

marter544
25 februari 2006, 18:17
Heb je geen vrienden of familie die gitaar speelt?? Die kunnen je vast ook wel een beetje de goede richting in helpen, en helpen met dingen die niet lukken.

Luca P
26 februari 2006, 02:30
Als jij geen noten kan lezen hoe speel je dan gitaar!?

Ik kan van het lesboekje wat ik heb gekocht de eerste 2 stukjes al spelen :)

Gewoon, mensen die niet kunnen lezen en schrijven kunnen toch ook praten?
Een kwestie van na doen zeg ik altijd maar.
En al doende gooi je je eigen dingen erin.

girlgamertje
26 februari 2006, 09:44
Op zo'n manier ja. Dus het zou dan ook niet echt uit maken als ik bv. de gitaar verkeerd vast pak ofzo? Want dat is dan ook weer 'mijn eigen' ding zeg maar. Of zeg ik dat nou verkeerd.

Luca P
26 februari 2006, 10:33
Er zijn nu eenmaal zaken die beter gaan als je alles via het boekje doet.
Net als met auto rijden.
Als je daar in geen opleiding in hebt, leer je ook dingen verkeerd aan.
Zelf was ik een luie leerling en doe nu dingen op mijn eigen manier.
En nog steeds, ook na 27 jaar spelen, vraag ik me af hoe ik een bepaald stuk moet spelen.
Als je een goede start hebt gehad, heb je gewoon een voorsprong. Dat is met alles zo.
Schaatsen, je huis (fundering), je eigen opvoeding noe maar op.
Ze zeggen niet voor niets, een goed begin is het halve werk.

Als je geen les kan nemen, koop dan in ieder geval boekjes over de gitaar of wat dan ook. Iets waarvan je ook kan leren.

girlgamertje
26 februari 2006, 15:16
Lessen is gewoon geen optie. Helaas, ik zou het graag doen. Tot nu toe gaat nog het nog steeds goed. Een groot voordeel is dat ik een boekje heb met cd. En je kan ook al veel informatie van het internet halen.

girlgamertje
28 februari 2006, 17:02
Als je gitaar speelt moet je dan de snaren op de fret duwen? Ik dacht op de toets? :S

Rude Perception
28 februari 2006, 19:08
Met tabs heb je genoeg hoor. Je hoeft geen noten te kunnen lezen. Voor gitaar heb je iets veel beters. Het is wel handig om de duur van noten te kunnen lezen. Dat doe ik wel met het 'klassieke' notenschrift. De toonhoogte lees ik af met tabs. Moet je maar even op zoeken als je niet weet wat dat is.

Je kan ook Guitar Pro "kopen" (moet je maar effe goed op internet zoeken, het kan heeeeel goedkoop:satisfie: ). En dan kan je op www.mysongbook.com (http://www.mysongbook.com) nummertjes downloaden. Met het programmaatje kan je dan heel goed oefenen. JE kan het nummer afspelen (met midi, heb je wel een instrumentale versie). Maar ook langzaam zetten. Waardoor je langzaam kan oefenen. Dat is het belangrijkste van gitaar leren spelen! Leer iets zo langzaam mogelijk. Ga het pas sneller spelen als je het helemaal goed kan. Koop een metronoom om goed de snelheid te oefenen.

girlgamertje
1 maart 2006, 08:26
uhm... Wat zijn tabs?

rubenr
1 maart 2006, 18:13
http://www.joice.dds.nl/indned1.htm
Kijk hier maar is

En begin vooral met kleine simpele stukjes te spelen van muziek die je leuk vind
ik begon met deze stukjes
http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=12537
http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=11158

en dan gwn de introtjes spelen
als je dat een beetje lukt zal k daarna aan akkoorden gaan beginnen maar dat s wat ik heb gedaan op het begin

girlgamertje
1 maart 2006, 18:31
Bedankt voor de links! Hier ben ik heel bij mee!:D

rubenr
2 maart 2006, 19:02
veel suc6 nog :cooler:

girlgamertje
3 maart 2006, 12:00
Bedankt!

Ik heb de laatste paar dagen niet kunnen spelen omdat ik het druk had helaas. Maar nog een vraagje: Nou las ik op het internet dat je de E snaar (de hoogste) moet aanslaan met je pink. Nou ben ik dus vorig weekend aan het oefenen gegaan maar ik sloeg de snaar aan met me duim. Volgens mij ben ik echt verkerd bezig.

almarvk
3 maart 2006, 12:03
Nee les! Dan kan je alles vragen en leren!

rubenr
3 maart 2006, 17:19
ik heb ook geen les

maar ik gebruik me pink ook niet
maar je andere vingers moet je wel gebruiken
maar gwn veel oefenen en vragen aan vrienden ofzo die gitaar spelen
en als je t wat beter kan en je vindt t egt leuk dan zou ik pas op les gaan

ma das allenmaal mijn mening hor

Luca P
3 maart 2006, 17:58
Volgens mij ben ik echt verkerd bezig.

Meid, als je al je vingers gebruikt is dat alleen maar goed!
Je bent pas echt verkeerd bezig als je de gitaar als een harp, op 1 been en met een kippenkluif in je andere hand bespeelt.
Heb je toch een extra vinger om mee te werken.
8-)

girlgamertje
3 maart 2006, 19:54
ja dat is zo, het is gewoon heel veel oefenen en uitproberen.

jamkaret
5 maart 2006, 14:45
hallo interessant forum, heb best wat aan de links gehad hier ik begin zelf ook net, heb al wat lessen gahad ( gitaardocent woont tegenover me :D ) maar ben even gestopt omdat ik toch eerst even zelf wat wil oefenen thuis dus iemand nog tips ideetjes, sites of whatever, heb gehoord dat powertab een goed programma is maar daar heb je niet veel aan als je net begint toch? ik kan de grepen al goed vinden maar vind het lastig om door te blijven spelen als ik links dan bijvoorbeeld een Dmajor moet pakken dan stop ik even , hadden jullie daar ook last van in het begin ?

en hoe is je vooruitgang girlgamertje?

groeten :)

girlgamertje
6 maart 2006, 10:53
Het gaat goed hoor, alleen klinkt het nog niet echt want me gitaar is niet goed gestemd. Mijn zus zei dat ik dan zo'n stemkastje kan kopen, dat gaat bijna automatisch dan zei ze. Weet iemand iets van merken, prijzen etc?

Ehick
8 maart 2006, 20:54
uit het boekie is het goed op te maken, had ik ook hoor, gewoon niet te veel nadenken

Ehick
8 maart 2006, 20:55
electrische apparaat, aanrader is rond de 20 pleuro

girlgamertje
10 maart 2006, 08:50
Mischien is het toch wel makkelijk om zo'n dingetje te kopen. Of is met de hand stemmen ook te doen?

elie
10 maart 2006, 10:05
ik raad aan dat je een aparaatje koopt want op het gehoor stemmen is in het begin nogal moeilijk vind ik

als je een micro hebt aangesloten op je pc kun je een stemprogramma downloaden en installeren mlaar dan kan je wel alleen maar stemmen als je pc aanstaat dit is de link: http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html

Luca P
10 maart 2006, 10:22
Gewoon lekker op het gehoor stemmen. Train je die ook meteen. Maar dat komt wel als je eenmaal weet hoe hoe moet gestemd worden.

Of:
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/

girlgamertje
10 maart 2006, 17:40
Owkeej, Bedankt!

MonkeyFace
10 maart 2006, 20:32
het is in het begin inderdaad verstandig om met een stemapparaat te stemmen, maar wen jezelf aan om niet voor elk ontstemd snaartje een stemapparaat te pakken maar stem ook af en toe op gehoor bij; ga je later veel plezier van hebben.