PDA

View Full Version : Kist als Pedaalbord maken



britsie
25 februari 2006, 08:29
Hallo,

Ik heb mij vorig jaar eens goed laten gaan op e-bay en nu zit ik met een zooi pedalen die ik op een pedaalbord wil zetten. Tot mijn verbazing is er hier niks te vinden over het maken van een houten kist als pedaalbord. (OK het is misschien te simpel om woorden aan vuil te maken, maar ja ik heb dan ook 2 linkerhanden)
Dus, mijn vraag, wie heeft er al een pedaalkist gemaakt en wat zijn je ervaringen/tips.
Ikzelf ben aan een kist van 88 op 48 aan het denken. Hoogte ben ik nog niet uit, waarschijnlijk zonder verdieping, dus iets van 12 a 15cm. Hout zou Meranti multi-plex of Meranti panelen worden. Dikte 15 of 18mm.
Bovenzijde en voorzijde zouden er af klikken zodat ik een bord krijg met opstaande randen, om mijn pedalen wat te beschermen op het podium.

Alle tips en commentaren zijn welkom.

nicoverduin
25 februari 2006, 08:40
Ik zou zowieso het lichtste multiplex gebruiken wat ik kan krijgen. Je tilt je toch al een breuk aan de apparatuur. En meranti is dacht ik vrij zwaar. En 9mm is volgens mij dik zat.

Nico

dano
25 februari 2006, 12:30
er zijn veel mensen op dit forum bezig met pedalenkisten enzo, speelt zich vooral af in het effectentopic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69498

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511

ik heb de mijne ook zelf gebouwd, meeste foto's kan je heir vinden:

ik heb niet echt het ideale hout gebruikt, maar ach het werkt. Je moet zeker voor jezelf uimaken of je prof. flightcase spullen gaat gebruiken(=duur) of dat je net als ik voor de gamma-variant gaat. nou ja kijk maar:

http://dano.nl.nu/sshots/pedalboard/album/

laat maar horen als je nog vragen hebt:)

britsie
25 februari 2006, 14:53
Ja ik weet die pedaalbord-topics ook wel staan maar ik ben niet op zoek naar 200 fotos van pedaalbordenmaar nuttige tips om er 1 te bouwen.

@ Dano Ik zag dat je je planken gelijmd hebt, is dit veel steviger dan met schroeven werken?

dano
25 februari 2006, 19:12
Ja ik weet die pedaalbord-topics ook wel staan maar ik ben niet op zoek naar 200 fotos van pedaalbordenmaar nuttige tips om er 1 te bouwen.

@ Dano Ik zag dat je je planken gelijmd hebt, is dit veel steviger dan met schroeven werken?

eh ja ik heb gelijmd, kon neit schroeven omdat dan het hout splijt, erg stevig en icm de aluminium hoekprofielen die ik wel geschroefd heb is het erg stevig geworden

Rhythm Machine
25 februari 2006, 20:24
kon niet schroeven omdat dan het hout splijt

altijd voorboren als je met schroeven wil werken, dan splijt het hout niet. Schroeven ook niet te dik nemen.

RM

robert-gitarist
25 februari 2006, 21:52
Ja ik weet die pedaalbord-topics ook wel staan maar ik ben niet op zoek naar 200 fotos van pedaalbordenmaar nuttige tips om er 1 te bouwen.

@ Dano Ik zag dat je je planken gelijmd hebt, is dit veel steviger dan met schroeven werken?

Als je beetje slim bent kijk je ook niet na die foto's maar lees je de replays..
Daar staat zat info tussen...Ik heb daar ook een hele zooi weg geplukt aan info die ik nu goed kan gebruiken want ook ik ben een zelf aan het bouwen...dus ff goed die topics door lezen