PDA

View Full Version : pedalen newbie



tuonra
25 februari 2006, 03:15
goed.. na enige tijd rondgestalked te hebben op zowel gitaarnet als ook diystompboxes.com is nu de tijd gekomen om de vruchten hiervan hierzo te posten..

zoals velen voor mij was m'n belangstelling -na een korte kennismaking met het fenomeen effecten-zelfbouw- al snel gegrepen en waagde ik een eerste poging met een fuzz pedaal:

http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/P3190003.jpg

zoals je kunt zien is dit slechts een tijdelijke/snel-bijelkaar-geraapte behuizing puur om e.e.a. mee te kunnen nemen naar de oefenruimte maar toch vind ik het idee van een rond kastje voor een fuzz wel aardig..
heb sowiso nog aardig wat aan het printplaatje lopen solderen en doen (en ziet er dus nu niet meer uit..) vanwege de oorsprokelijk gekozen "positieve aarde".. dit werkte dus niet in de praktijk i.c.m. dezelfde voeding voor de overige pedalen..
toen het schema omgedraaid (+ wordt aarde & aarde wordt +) maar alhoewel dit wel werkte gaf het erg veel ruis/brom/enz.. uiteindelijk gekozen voor andere transistoren (NPN i.p.v. PNP) om een structurelere oplossing te vinden..
het ding werkt nu redelijk (nog wel iets ruis maar dat hoort erbij toch?) en ga me nu richten op de afwerking van het doosje..
het witte gedeelte bovenop is slechts een stukje uitgeprint papier met een voorlopig idee van de belettering.. ik wil het ding op zich gewoon blank aluminium houden en na het aanbrengen van de letters alleen e.e.a. afwerken met wat lagen blanke lak..

goed.. alhoewel ik al aardig wat jaartjes een gitaar heb vastgehouden inmiddels ben ik redelijk nieuw op het gebied van effectpedalen en heb tot voor kort uitsluitend via kleine/goedkope multieffectpedalen gespeeld..
omdat op een gegeven moment me m'n eigen geluid hiermee erg tegen begon te staan (geen hoog en geen klankkleur meer) heb ik besloten op zoek te gaan naar betere gaarspullen..
m'n eerste "echte" pedaal was een gemodde tubescreamer (hoe kan het ook anders!) en het hiermee verrijkte gitaargeluid kon ook de medebandleden aardig bekoren en betekende hiermee een definitief doorzetten op dit nieuw gekozen effectenpedaal-pad..

momenteel ben ik bezig een gekregen (vintage?) Pearl analog delay pedaal op te knappen:

-fok.. "teveel plaatjes"! wat is dit voor een forum jongens?!-
-okeedanmaar effe een losse link: http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/P3190005.JPG -

het ding stonk erg toen ik het had opengeschroefd en het leek me dat dit wellicht kon liggen aan oude (lekke) elco's en heb er meteen een paar van vervangen..
't ding werkt op zich perfekt nu al is het wel effe werk om er wat bruikbare geluiden uit te krijgen.. 't wordt nl. al snel te "kunstmatig" en in de praktijk zijn het de meest bescheiden instellingen die het beste klinken..

het duurde sowiso wel effe voordat ik door had dat 't ding (net zoals menige fuzz) een positieve aarde had en dus niet wilde werken met de andere pedalen lineup.. aparte voeding dus..

goed.. om toch wat te solderen te hebben (je bent besmet of niet :p ) ben ik begonnen met een tremolo effect (colorsound schema) te bouwen op een "breadboard"..
bij gebrek aan direct toepasbare componenten zijn er veel weerstanden en caps gecombineerd om op de juiste waarde te komen..
het resultaat klinkt echter verbluffend goed en werkte al meteen na het in-elkaar-steken! ..niks geen "choppy" curve ofwatdanook.. heerlijk smooth geluidje.. instant CCR-born on the bayou ! 8-)

het geeft je te denken hoeveel die oudewetse componenten kunnen bijdragen aan het geluid.. gewoon van die dikke caps uit een oude computervoeding gebruikt en een mix van metaalfilm en oude (bruine?) weerstanden..
"mojo" noemen ze dat geloof ik..! ;)

okee.. morgen -alshetgoedis- een pakketje van het postkantoor afhalen met een nieuwe inductor (gele fasel) voor m'n verbouwde wah-pedaal.. benieuwd of dat nog een beetje wil helpen..

zal anders t.z.t. wel weer wat posten als er wat te melden valt over de pedalen..

Mitch
25 februari 2006, 10:36
Welkom ! Het 'teveel plaatjes' heeft zowel beterekking op het aantal plaatjes als het aantal smiley's trouwens. Twee plaatjes is het maximum en dan mag je er nog een paar smileys bijdoen geloof ik....

Dirk_Hendrik
25 februari 2006, 10:55
Beng!
Da's weer eens een binnenkomer voor een (bijna) eerste post! Beschouw jezelf meer dan welkom. ;)

Voor je Fuzz zou ik wel echt een Ledhouder met opstaande rand gebruiken. Zoals het nu zit is het wachten tot je em naar binnen trapt.

tuonra
26 februari 2006, 01:52
Welkom ! Het 'teveel plaatjes' heeft zowel beterekking op het aantal plaatjes als het aantal smiley's trouwens. Twee plaatjes is het maximum en dan mag je er nog een paar smileys bijdoen geloof ik....

ah.. right! ..had er wrs al teveel smiley's in staan om er nog een tweede plaatje bij te kunnen plakken.. :confused:


Beng!
Da's weer eens een binnenkomer voor een (bijna) eerste post! Beschouw jezelf meer dan welkom. ;)

Voor je Fuzz zou ik wel echt een Ledhouder met opstaande rand gebruiken. Zoals het nu zit is het wachten tot je em naar binnen trapt.

thanks en ja idd die led is wellicht wat kwetsbaar op deze manier.. maarja, ik moet 'm sowiso nog wat verstevigen anders trap ik 't hele ding nog plat.. (het alu is nl. vrij dun..)
zit ook nog te dubben of ik er nog een gain pot bij zal zetten wat de aanschaf van een nieuw "kastje" zou inhouden..

Speeddemon
27 februari 2006, 13:38
Hoi, welkom!

Vraagjes:
-werkt de blend pot van een Axis Fuzz als een bias-knop? (die de smerigheid/intensiteit van de fuzz regelt?)
-je was geswitched van PNP naar NPN, maar een Axis Fuzz heeft toch 1 van beide nodig? een NPN EN een PNP tranny?

tuonra
28 februari 2006, 04:46
Hoi, welkom!

thanks!


Vraagje:
-werkt de blend pot van een Axis Fuzz als een bias-knop? (die de smerigheid/intensiteit van de fuzz regelt?)


euh.. nou.. als je met de "blend" pot de "smooth" pot uit het schemaatje op de site van fuzzcentral bedoeld dan wel ja geloof ik..
http://fuzzcentral.tripod.com/axisfacesi/axisfacesi3schematic.gif

alleen heb ik in mijn pedaaltje die hele pot weggelaten (mijn eerdere referentie aan een missende "gain" pot heeft dus op deze knop betrekking..)
de door mij gebruikte "blend" pot is een zg. "variable input cap control" gecopieerd uit een aangepast Easy Face (Joe Gagan) schema..
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ezface_blend_cap.jpg

dit was danook het schema waarmee ik als eerste aan de slag was gegaan..
vantevoren had ik echter al een aantal andere meer orginele fuzz face schema's bekeken waarbij er dus (nog) geen bias/smooth pot aanwezig was.. het leek me danook als je de bias m.b.v. trimpots goed insteld (meten & luisteren) het nut van zo'n bias-knop wegvalt..
ook is door het gebruik van silicium transistors (i.p.v. germanium) er geen noodzaak meer tot het "bijregelen" vanwege temperatuursinvloeden..

de vrijgekomen pot-plaats in dat Axis-schema is nu dus ingenomen door die variabele cap wat in de praktijk als een soort tone-knop werkt zegmaar..
hiermee kun je dus de grootte van je cap regelen en heb je meerdere fuzz-geluiden onder handbereik.. 8-)
werkt erg prima mag ik wel zeggen.. zat eraan te denken een dergelijk schakeling ook op m'n wah te zetten.. lijkt me een elegantere oplossing dan die multiple caps selector die nogal eens wordt aangeprezen..




Vraagje:
-je was geswitched van PNP naar NPN, maar een Axis Fuzz heeft toch 1 van beide nodig? een NPN EN een PNP tranny?

huh? oh ja idd de orginele Roger Mayer Axis Fuzz heeft idd een NPN en een PNP.. ik ben echter na allerlei aanpassingen along the way aangeland bij het Axis Face Silicon mk.III schema op fuzzcentral..

..had eerst nog het al inmekaargesoldeerde printplaatje vlgs het Easy Face schema omgedraaid om van de positieve aarde af te komen.. werkte helaas dat alleen in theorie goed.. bij het terugdraaien van het vol op de gitaar ging de fuzz vreselijk piepen.. (werkt msschn wel goed met een batterij ipv aparte voeding maar heb dit niet getest..)
toen dus maar het schema weer teruggedraaid en er NPN's ingezet ipv PNP's..
er zitten nu 2N3904's in maar heb nu ook 2N2222A's inpandig die ik ook nog wil gaan proberen..

..wil ook nog kijken of de "fuzz" knop nog beter kan.. een gedeelte van het draaibereik is niet bruikbaar (teveel vervormd of helemaal geen geluidjes) dus da's niet optimaal..

ben momenteel weer even met de wah bezig.. flink zitten k*tten met het maken van een buffer.. na uren ploeteren toch maar 'ns effe de pinout van de bewuste FET opgezocht.. :eek: :roll:

oja.. wellicht nog even ten overvloedde toevoegen dat m'n electro-kennis tot voor kort (voorzover aanwezig..) nogal ingezakt was en ik nu meer onder het mom van "steek het spul maar inmekaar en kijken of er geluid uitkomt" dan dat ik echt benul heb van wat er precies met het signaal gebeurt als het zich door het circuit voorplant.. zegmaar.. ;)
heb weliswaar een Proco Rat kunnen reparen (eigenlijke aanzet tot het hele effectpedalengebeuren!) maar dat was meer te danken aan errrg veel geduld en systematisch dingen afchecken enz..
naja.. "al doende" enz..

Speeddemon
28 februari 2006, 12:08
Aha,
Het Roger Mayer Axis Fuzz vs. Fuzzcentral Axis Face creeërde nogal wat verwarring bij mij.

Maar je hebt dus als basis de FC Axis Face gebruikt, en de Smooth knop gelaten voor wat ie is, en die Easy Face mod erin gegooid?

Verder, ik neem aan dat je een 1k B (lineair) pot voor je fuzz control hebt gebruikt? Probeer eens een 2k B of een 1k C (reverse log.). Dan wordt de fuzz-range wat beter verspreid over de draai van de pot.

tuonra
1 maart 2006, 04:44
Aha,
Het Roger Mayer Axis Fuzz vs. Fuzzcentral Axis Face creeërde nogal wat verwarring bij mij.

ah.. sorry.. ik heb nogal wat lopen rommelen en veranderen dus wist 't zo 1-2-3 ook niet meer zo precies waar alle ingredienten vandaan kwamen..


Aha,
Maar je hebt dus als basis de FC Axis Face gebruikt, en de Smooth knop gelaten voor wat ie is, en die Easy Face mod erin gegooid?

yep je vat het aardig samen.. ;) voornl. de Fuzzcentral Axis dus met wat mods.. dat was 1 van de meer eenvoudiger schema's met silicon transistors en gewoon negatieve aarde..



Verder, ik neem aan dat je een 1k B (lineair) pot voor je fuzz control hebt gebruikt? Probeer eens een 2k B of een 1k C (reverse log.). Dan wordt de fuzz-range wat beter verspreid over de draai van de pot.
die 2k lin pot zit er al in!
..had daar al ergens over gelezen en daarom bij het bestellen van de onderdelen deze mod gelijk meegenomen..

Speeddemon
1 maart 2006, 12:39
Cool! Je moet ook zeker die 1K Reverse Log eens proberen. Zijn wel 2x zo duur, maar erg effectief! Die zitten nu standaard in m'n Miami Fuzz.

Voor de Maui Fuzz (die is Germanium) moet ik nog wat experimenteren met 1k C en 2kB. Die krijgt waarschijnlijk ook een 100k A volume pot, om 't tophoog in stand te houden (wat je meestal sneller kwijt bent met Ge transistoren).

Bij m'n Miami Fuzz (Si) gaf dat teveel hoog/feedback icm BC109C's.

Ik heb nu ook BC108C's en BC108A's besteld, dus ik ben benieuwd hoe die gaan klinken. BC108A's zouden gemiddeld 2-3x lagere hFE waardes moeten hebben dan de C types.

tuonra
2 maart 2006, 01:59
Cool! Je moet ook zeker die 1K Reverse Log eens proberen. Zijn wel 2x zo duur, maar erg effectief! Die zitten nu standaard in m'n Miami Fuzz.
reverse log hmm? ..tja, msschn wel het proberen waard..
heb trws gemerkt dat ik het bereik van de "fuzz" pot kan verplaatsen als ik de bias trimpot van Q2 anders afstel.. daarmee zou ik dus het onbruikbare stuk weg kunnen werken..
w.b. de kosten zijn dergelijke spullen via internet zoveelkeermeer goedkoper dan in de winkel (als ze het al hebben :-/ ) dat dat niet echt een punt is..


Die krijgt waarschijnlijk ook een 100k A volume pot, om 't tophoog in stand te houden (wat je meestal sneller kwijt bent met Ge transistoren).

100k A vol pot.. check! 8-)


Ik heb nu ook BC108C's en BC108A's besteld, dus ik ben benieuwd hoe die gaan klinken. BC108A's zouden gemiddeld 2-3x lagere hFE waardes moeten hebben dan de C types.
ik heb begrepen dat de aanduiding A, B of C betrekking heeft op de hoeveelheid gain.. die BC108A's lijken idd (vlgs de datasheet) erg low gain te zijn..
ben trws totnutoe alleen de BC109B tegengekomen in schema's.. worden die BC108A's standaard in bepaalde pedalen toegepast?

ben zelf nu ook wat aan het experimenteren geslagen met andere transistors na het vinden van deze webpagina: http://www.runoffgroove.com/multiface.html (verwijzing naar geluidsfragmenten!!)
had voorheen veel verwacht van de veelal aangeprezen 2N2222A's maar die vond ik minder klinken dan de 2N3904's en 2N5088 die ik geprobeerd heb..
de (PNP) 2N3906 waarmee ik begonnen was in het positieve-aarde-schema klonken nog het best vond ik.. maarja, dat kan ook aan m'n eigen smaak/voorkeur liggen.. ;)

oja, had eerder ook al een (germanium) AC122 voor de Q2 geprobeerd maar dat klonkt nergens naar.. later heb ik begrepen dat er in een hele doos germanium transistors maar enkele goed klinkende exemplaren kunnen zitten..?
da's mij net effe teveel gedoe en ook de temperatuurgevoeligheid van zo'n ding klinkt niet erg aanlokkelijk.. denk dat ik het maar bij siliconen transistors hou.. (of "siliSonen" vlgs de lokale schoenenlappert.. :D )

oja(2), wb die hfe-waardes.. heb geprobeerd a.d.h.v. het verhaal op geofex.com zelf een meetopstelling te maken voor die transistors maar het bleef me allemaal toch effe te vaag en begreep niet echt wat ik aan het doen was..
als een dergelijk project ook nog eens geen geluid produceert is er wat mij betreft ook weinig aansporing om zoiets tot op de draad uit te gaan zoeken.. :(

Speeddemon
2 maart 2006, 02:37
oja, had eerder ook al een (germanium) AC122 voor de Q2 geprobeerd maar dat klonkt nergens naar.. later heb ik begrepen dat er in een hele doos germanium transistors maar enkele goed klinkende exemplaren kunnen zitten..?
da's mij net effe teveel gedoe en ook de temperatuurgevoeligheid van zo'n ding klinkt niet erg aanlokkelijk.. (
Daar schijnt een reverse-biased GERMANIUM diode (1N270, of 1N34A) van Base naar Emitter van Q1 voor te helpen.
Link met uitleg staat ook op Fuzzcentral bij de Axis Face.
Ik was dus gewoon m'n eigen Fuzz-Face aan 't up-pimpen voor de Maui Fuzz (100uF power filtering, 1N4001 polariteitsbeveiliging, Roger Mayer's 2k pot, en 1k ipv 330Ohm (ik maak er 1k5 van), en nu is ie alsnog een soort Axis Face Ge geworden, minus de Bias pot (en het prijskaartje van $169. :sssh: )

Ik heb m'n Maui Fuzz (Ge) printjes dusdanig aangepast, dat indien mogelijk die diode erbij kan. Ben benieuwd in hoeverre 't uitmaakt, aangezien Germanium diodes nou ook niet echt goedkoop zijn. 't zijn geen euro's, maar toch 30x zo duur als een metaalfilm weerstandje van 1,5ct.

tuonra
4 maart 2006, 22:53
Daar schijnt een reverse-biased GERMANIUM diode (1N270, of 1N34A) van Base naar Emitter van Q1 voor te helpen.
..
Ik heb m'n Maui Fuzz (Ge) printjes dusdanig aangepast, dat indien mogelijk die diode erbij kan. Ben benieuwd in hoeverre 't uitmaakt..

tja, als 't goed is zou je er niks van moeten horen.. ;)



..en nu is ie alsnog een soort Axis Face Ge geworden, minus de Bias pot (en het prijskaartje van $169. )..

..aangezien Germanium diodes nou ook niet echt goedkoop zijn. 't zijn geen euro's, maar toch 30x zo duur als een metaalfilm weerstandje van 1,5ct.

aii.. ik voel een prijsverhoging aankomen.. :p

anyway.. gisteren weer eens de kans gehad m'n fuzz uit te proberen en moet zeggen dat 'ie 't 't lekkerste doet icm m'n wah.. (thank you buffer!)
heb nu echt dat "vomiting" geluidje.. blaaAAAaat..blaaAAAaat..
..geweldig! :D

heb ook nog eens over de kwetsbaarheid van de led nagedacht maar ik vind die houders niet echt mooi..
..zit nu te denken aan om de led met een soort veertje ofzo op z'n plaats te houden.. als je er op gaat staan zou 'ie dus naar binnen kunnen veren zonder beschadigd te raken.. :cooler:

Speeddemon
4 maart 2006, 23:19
aii.. ik voel een prijsverhoging aankomen.. :p
[/QUOTE]
Valt wel mee hoor. Misschien dat ie wat meer naar de 100 euro zal kruipen, maar d'r overheen gebeurt niet zo snel.
Meestal gaan mijn prijsverhogingen ook gepaard met daadwerkelijke veranderingen/verbeteringen, ipv Lovepedal-achtige toestanden.
"Oh, m'n Eternity wordt heel goed ontvangen, laat ik 'm maar eens $50 duurder maken, maar niet mooier". :stop:

tuonra
18 maart 2006, 18:40
goed..
eindelijk m'n gebreadboarde colorsound tremolo 'ns inelkaar gesoldeerd en in een kastje gedouwd..

http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/tremolator.jpg

yeah.. clean and simple..
en klinkt m.i. ook nog eens goed.. iig een stuk beter dan de ingebouwde tremolo van de fender ss versterker in het oefenhok.. :)

oja.. dat linkeronderhoekje is idd al beschadigd.. heb 'm laten stuiteren toen de verf nog niet helemaal uitgehard was.. (geen geduld :roll: )

DREAMMACHINE
18 maart 2006, 18:43
netjes!.....

nielsduursma
18 maart 2006, 19:49
goed..
eindelijk m'n gebreadboarde colorsound tremolo 'ns inelkaar gesoldeerd en in een kastje gedouwd..

plaatje

yeah.. clean and simple..
en klinkt m.i. ook nog eens goed.. iig een stuk beter dan de ingebouwde tremolo van de fender ss versterker in het oefenhok.. :)

oja.. dat linkeronderhoekje is idd al beschadigd.. heb 'm laten stuiteren toen de verf nog niet helemaal uitgehard was.. (geen geduld :roll: )

ik stuiter eigelijk ook nooit met spullen als ze al af zijn....

maar ziet er netjes uit, mooie belettering ook!

(en die beschadiging valt nieteens op)

tuonra
19 maart 2006, 19:35
netjes!.....
thanks!


ik stuiter eigelijk ook nooit met spullen als ze al af zijn....
maar ziet er netjes uit, mooie belettering ook!
(en die beschadiging valt nieteens op)


de kleine lettertjes zijn trws schrapletters van Mecanorma (geen idee of die nog tekrijgen zijn..?) en die grotere tekst is gemaakt in photoshop en dan uitgeprint (laserjet) op een stuk wit plakplastic (op A4-formaat geknipt zodat'ie in de papiertoevoer past)
tekstje is verder uitgeknipt tot op het zwarte gedeelte zodat je niet zoveel van de overgang ziet en gewoon vastgeplakt op het kastje..
..d'r moet eigenlijk nog een blanke laklaag overheen om de "sticker" wat beter te kunnen beschermen.. maarja, dan moet 't spul weer uitmekaar enzo.. hmm.. :-/

tuonra
10 juni 2006, 19:30
..weer een nieuw pedaaltje gemaakt:

http://www.arnoutrubingh.nl/gitaarstuff/phasonator.jpg

yep.. een phaser..
niet al te moeilijk te maken en toch een overtuigend geluid.. perfect voor b.v. Live - Lightning crashes (niet dat ik daar nou echt een fan van ben ofzo maar hierbij is een phaser nogal onmisbaar..)

'tis een MXR phase45 schema waarin de belangrijkste mod het toevoegen van een schakelaar is waarmee een andere set caps in werking komt waardoor het geluid meer tremolo-achtig ("vibe") wordt..

w.b. belettering enz heb ik 't me dit keer een stuk eenvoudiger gemaakt..
geen spuitwerk/schrapletters/waterslide of wat danook maar slechts 1 stickert.. :)
d.w.z. eigenlijk 2 want over de eerste zit een transparante plakfolie om de belettering te beschermen..
de eerste laag is een witte plakfolie (praxis/gamma) die prima valt te beprinten met een laserjet..
zichtbaar blijven natuurlijk wel de kale alu zijkanten van de (budget) alu doosje maar ik vindt dat eigenlijk best wel wat hebben..

en ja, het ledje zit er gewoon "koud" in zonder houdert ofwatdanook.. trap je heus niet kapot.. (ik niet iig)

robert-gitarist
10 juni 2006, 19:52
Ziet er goed uit kerel!
Misschien keer paar sound samples?