PDA

View Full Version : `Geheime` tips voor in je rack .....??



Analie-G
24 februari 2006, 22:20
Hi Rackers,
We zien nu al regelmatig mooie foto`s van onze racken voorbij komen en natuurlijk is het belangrijk om ook te achterkant te bezichtigen .......(dit doen we ook bij de leuke dames ......hihihi....ik doe mijn nickname eer aan....

Maar wat ik handiger vind is te weten wat voor handigheidjes je in je rack hebt laten toepassen.....

Bijv : hoe stuurt iemand zijn amp geluid door naar de fx voor een evt w/d/w....zit er een isolation box of iets dergelijks op etc....

Dus als iemand voor welke setup dan ook `geheime` handige tips weet ????

Ik zal mijn rack volgende week ook ff langs laten komen ....ben ff nog bezig met enkele laatste experimenten...

Mijn eigen tip voor de w/d/w liefhebbers :
Voed je rack met een signaal wat afgeleid is van een speakersignaal , alleen dan op lijnniveau......dit klinkt veel smeuiger dan van alleen je pre-amp signaal....

Kom maar op met die little secrets.....

Gr,
A+

Chiel
25 februari 2006, 13:44
Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk uitmaakt hoe je al je netspanningstekkers in het stekkerblok stopt. Erg vreemd want je hebt te maken met een wisselspanning. Echter, als je alle 'nullen' en 'fases' (blauwe en bruine ader in de stekker) consequent op dezelfde wijze in je stekkerblok stopt (bijv. alle 'Nul' voerende aders in het linker gat en de fase voerende aders rechts) dan heb je werkelijk een muisstil rack!

Nocki
25 februari 2006, 20:00
En daar kom je nou mee! net mn rack bedraad!
( nee klopt! ik heb er ook op gelet )

vinni
26 februari 2006, 00:22
Hee....

Da's nou interessant.

Moet ik toch eens proberen!

Bedankt.

Vinni

AART
26 februari 2006, 00:48
Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk uitmaakt hoe je al je netspanningstekkers in het stekkerblok stopt. Erg vreemd want je hebt te maken met een wisselspanning. Echter, als je alle 'nullen' en 'fases' (blauwe en bruine ader in de stekker) consequent op dezelfde wijze in je stekkerblok stopt (bijv. alle 'Nul' voerende aders in het linker gat en de fase voerende aders rechts) dan heb je werkelijk een muisstil rack!


dank u ruisman :cooler:

qwertyuiop
26 februari 2006, 09:45
Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk uitmaakt hoe je al je netspanningstekkers in het stekkerblok stopt. Erg vreemd want je hebt te maken met een wisselspanning. Echter, als je alle 'nullen' en 'fases' (blauwe en bruine ader in de stekker) consequent op dezelfde wijze in je stekkerblok stopt (bijv. alle 'Nul' voerende aders in het linker gat en de fase voerende aders rechts) dan heb je werkelijk een muisstil rack!

klopt! ik heb mijn vader mijn multikabel laten solderen, en daarin heeft hij dat ook gedaan (met de adaptors die erdoorheen lopen) om brom/ruis of zoiets te voorkomen! hij wist dat blijkbaar al, maar ik dus niet....

Rectifier
26 februari 2006, 12:44
Mijn eigen tip voor de w/d/w liefhebbers :
Voed je rack met een signaal wat afgeleid is van een speakersignaal , alleen dan op lijnniveau......dit klinkt veel smeuiger dan van alleen je pre-amp signaal....


Haha je bent iets teveel bezig met W/D/W. Geen slechte zaak maar die luxe kunnen veel mensen zich niet veroorloven.
Ik heb eens eerder gezien dat de line-out van een THD Hotplate werd gebruikt voor het voeden van FX.

Wat ook weleens wordt gedaan is de dry amp mic'en, naar een mengtafel en daar stereo FX toevoegen en dan als 1 geheel via XLR-out naar de FOH.

Doe ik thuis ook vaak.
Ik vind persoonlijk dat je dan het mooiste FX signaal krijgt. Krijgt bij mij nog steeds de voorkeur boven FX toevoegen rechtstreeks op je gitaarsound.

morris
26 februari 2006, 12:54
wat het beste is, ligt helemaal aan de eindtrap die je gebruikt voor de wet cabs. Als je een signaal neemt aan het eind van de keten (incl. poweramp) en je voedt dat naar je wet cabs is een lineaire eindtrap wellicht de beste optie. Wanneer je vanuit de preamp je effects voedt en je gebuikt een (buizen) gitaar poweramp voor het uitversterken van de wets klinkt dit naar mijn mening het beste. Bovendien heb je op deze manier geen last van level problemen als je het dry kanaal harder zet.

Morris

Tristan
26 februari 2006, 13:26
Ik snap die "tip" van meneer Anaal ook niet helemaal, want met W/D/W kan je toch het beste gewoon je preamp/slave signaal uit je main amp via je effecten naar een poweramp sturen en die stuur je dan toch naar twee cubes ofzo?
Dat hoeft ook helemaal geen dure oplossing te zijn, want er zijn tweedehands zat poweramps te koop en twee 1x12 kasten kosten je ook je kop niet (tweedehands Marshall). Bovendien hoef je niet veel extra spullen mee te slepen. Het gaat in principe om een verbreding van je geluid, dus de kwaliteit van de apparatuur is dan van ondergeschikt belang. Ik heb het met een maat van mij ook weleens getest en dan gewoon twee Peavey Bandits gebruikt om de TC2290 op te zetten, terwijl de main amp droog was, dat klonk al fantastisch!

bluegate
26 februari 2006, 13:54
Als je kijkt naar Eric Johnson & Larry Carlton, dan zie je EV EON's op het
podium als wets.
Zij gebruiken een Mic op het Dry cabinet en voeren dit door effecten heen.
Dat wordt dan weergegeven door de EON's.
EON's worden alleen als monitor gebruikt, FOH krijgt Line-outs van de mixer
die ze gebruiken.

Alles wat je aftapt voor de speaker en zonder speaker simulator, heb je een
eindtrap nodig met gitaar speakerkasten.
Na de speaker kun je PA apparatuur gebruiken.

@AG, is je probleem nou al opgelost dat je had met de Dry & Wets?

HCM
26 februari 2006, 14:26
Proefondervindelijk ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk uitmaakt hoe je al je netspanningstekkers in het stekkerblok stopt. Erg vreemd want je hebt te maken met een wisselspanning. Echter, als je alle 'nullen' en 'fases' (blauwe en bruine ader in de stekker) consequent op dezelfde wijze in je stekkerblok stopt (bijv. alle 'Nul' voerende aders in het linker gat en de fase voerende aders rechts) dan heb je werkelijk een muisstil rack!

Werkt deze truuk ook met een power conditioner ipv een stekkerblok?
Bij somigge units in t rack zit de IEC male connector vertikaal en bij de andere horizontaal...is t in dat geval gewoon een kwestie van proberen welke combinatie t minste ruis oplevert of is er een andere manier om er achter te komen of de fase/nul boven/onder of links/rechts zit?

Wormaap
26 februari 2006, 14:48
Dat is te meten door tussen een gat van het stopcontact en de aarde te meten. Als je spanning meet is het de fase, meet je niks, is het de 0 :)
Zijn ook speciale kastjes voor te koop.

HCM
26 februari 2006, 15:16
yep en die heb ik ook maar ik bedoel voor de units zelf.

Wormaap
26 februari 2006, 15:25
Ohzooo, is daar geen standaard voor?

Even gegoogled naar 'IEC pinout'

http://www.electronics2000.co.uk/data/images/iecdiag.gif
Live, Earth, Neutral :)

HCM
26 februari 2006, 19:07
thx wormaap :)

vinni
26 februari 2006, 19:24
Maar hopen dat de heren leveranciers alleen deze standaard naleven!

Vinni

HCM
26 februari 2006, 20:32
en dat de draden in the afgekorte stroomkabels niet gekruisd zitten...

Analie-G
26 februari 2006, 23:53
Ik snap die "tip" van meneer Anaal ook niet helemaal, want met W/D/W kan je toch het beste gewoon je preamp/slave signaal uit je main amp via je effecten naar een poweramp sturen en die stuur je dan toch naar twee cubes ofzo?
Dat hoeft ook helemaal geen dure oplossing te zijn, want er zijn tweedehands zat poweramps te koop en twee 1x12 kasten kosten je ook je kop niet (tweedehands Marshall). Bovendien hoef je niet veel extra spullen mee te slepen. Het gaat in principe om een verbreding van je geluid, dus de kwaliteit van de apparatuur is dan van ondergeschikt belang. Ik heb het met een maat van mij ook weleens getest en dan gewoon twee Peavey Bandits gebruikt om de TC2290 op te zetten, terwijl de main amp droog was, dat klonk al fantastisch!

Euhm, ik ken toch wel enkele gitaristen bij mij in de buurt die hun w/d/w setup zo hadden dat ze hun FX voeden met alleen de pre-amp signaal.....
Je fx klinken dan echt minder , tenzij je 3 dezelfde eindtrappen gebruikt....

Maar goed, klopt, het hoeft helemaal niet duur te zijn en soms nog wel goedkoper dan stereo spelen met 2 4x12`` kasten , jou verhaaltje boven bevestigd dit...

Analie-G
26 februari 2006, 23:57
Als je kijkt naar Eric Johnson & Larry Carlton, dan zie je EV EON's op het
podium als wets.
Zij gebruiken een Mic op het Dry cabinet en voeren dit door effecten heen.
Dat wordt dan weergegeven door de EON's.
EON's worden alleen als monitor gebruikt, FOH krijgt Line-outs van de mixer
die ze gebruiken.

Alles wat je aftapt voor de speaker en zonder speaker simulator, heb je een
eindtrap nodig met gitaar speakerkasten.
Na de speaker kun je PA apparatuur gebruiken.

@AG, is je probleem nou al opgelost dat je had met de Dry & Wets?

Ja, ik kwam erachter dat mijn isolation box (afgetapt signaal van de top gaat er doorheen) te dicht bij de amp stond en dus had ik al een lichte brom .
Daarnaast mijn cleane kanaal iets minder bas gegeven en als derde ietsjes minder detuning /chorus fx !

Al met al kan ik nu knetterhard draaien als het moet en geen fase verschil.
Paul L zei ook dat dit een standaard verachijnsel is. Niks tegen te doen.....

Tristan
27 februari 2006, 00:52
Euhm, ik ken toch wel enkele gitaristen bij mij in de buurt die hun w/d/w setup zo hadden dat ze hun FX voeden met alleen de pre-amp signaal.....
Je fx klinken dan echt minder , tenzij je 3 dezelfde eindtrappen gebruikt....

Maar goed, klopt, het hoeft helemaal niet duur te zijn en soms nog wel goedkoper dan stereo spelen met 2 4x12`` kasten , jou verhaaltje boven bevestigd dit...

Nou snap ik jouw tip nog steeds niet. (ik ben niet heel ver gevorderd met racksystemen e.d.) Ik ging ervan uit dat je gewoon een top als main amp hebt en dat je het pre-amp/slave signaal hiervan doorlust naar je effecten, van daaruit naar je poweramp en dan naar je cubes, maar dat is dus ook wat jij bedoelt met "je FX voeden met alleen het pre-amp signaal" en dat is dus volgens jou niet zo wenselijk?

Analie-G
27 februari 2006, 20:51
Nou snap ik jouw tip nog steeds niet. (ik ben niet heel ver gevorderd met racksystemen e.d.) Ik ging ervan uit dat je gewoon een top als main amp hebt en dat je het pre-amp/slave signaal hiervan doorlust naar je effecten, van daaruit naar je poweramp en dan naar je cubes, maar dat is dus ook wat jij bedoelt met "je FX voeden met alleen het pre-amp signaal" en dat is dus volgens jou niet zo wenselijk?

Klopt, de fx voeden met alleen de pre-amp signaal , klinkt toch anders dan wanneer je je fx voedt met de complete pre + power amp ...??? Zet je amp maar lekker voluit dat de eindtrap ook gaat oversturen ....dan krijgen je fx toch dat lekkere smeuige oversturing mee .....???

Anders krijg je je droge signaal lekker overstuurd en je fx klinken dan minder overstuurd......

srv-man
27 februari 2006, 21:00
Ja, ome Eddie van Halen deed het ook altijd al zo hoor. De speaker output van zīn top in een Palmer PDI03, waarvan de line out naar het fx rack en de HH V800 en 2 x 4x12īs gaat. Het directe speaker signaal gewoon in de middelste 4x12.

Is hetzelfde idee als je wets voeden met het microfoonsignaal van de dry speaker. De palmer lijkt me alleen wat praktischer.

Tristan
27 februari 2006, 23:28
Ja, ome Eddie van Halen deed het ook altijd al zo hoor. De speaker output van zīn top in een Palmer PDI03, waarvan de line out naar het fx rack en de HH V800 en 2 x 4x12īs gaat. Het directe speaker signaal gewoon in de middelste 4x12.

Is hetzelfde idee als je wets voeden met het microfoonsignaal van de dry speaker. De palmer lijkt me alleen wat praktischer.

Ik vind het toch erg vreemd, want als je je fx tussen je pre-amp en je poweramp zet, dan zou dat toch hetzelfde moeten klinken als je fx in de seriele loop van een top? Ik vind parallel ook altijd beter klinken, maar omdat je in dit geval alleen puur wet signaal uit wil sturen zou dat niet zoveel moeten uitmaken, bovendien worden je fx alleen maar ongedefinieerder als je ze met een te heet of zelfs overstuurd signaal voedt.
Die Palmer is een speakersimulator, dus dat zou betekenen dat je je fx via een speaker simulator naar je poweramp lust en vervolgens toch weer naar een speakerkast, dat lijkt mij een beetje onlogisch. Tsja, als het beter klinkt...
Je wil de compressie/kleuring van de poweramp die over zijn nek gaat toch na de effecten lijkt me en als je het signaal al gaat oppompen met een andere poweramp en/of een speaker simulator dan wordt het signaal harder en ongedefinieerder waardoor je de eindpoweramp weer minder hard kunt zetten en die dus onderkoeld staat te werken. Is het niet gewoon een kwestie van een minder krachtige poweramp kopen en die lekker opendraaien, terwijl je gewoon de fx voedt met het pre-amp signaal?
Volgens mij kopen veel mensen gewoon te krachtige poweramps die nog niet voor een kwart opengaan, waardoor ze niet de gewenste kleuring geven.
Het lijkt een beetje op het verhaal van de Guytron GT100, die heeft ook twee poweramps in zich: een vox EL84 15 watt om open te draaien en een Marshall EL34 100 watt voor de power, maar die amp klinkt i.m.h.o. ook niet echt geweldig. Het is wel een cool idee, het proberen wel waard als ik ooit een rack heb en W/D/W ga spelen.

bluegate
27 februari 2006, 23:36
:seriousf: Shit toch een verkeerde keuze gemaakt...

Tristan
27 februari 2006, 23:39
:seriousf: Shit toch een verkeerde keuze gemaakt...

No offence man. Ik vond het lead kanaal een beetje te gruizig. En clean compresst hij heel erg, dat vond ik wel mooi overigens ik weet niet of het bruikbaar is. Heb je die met Focus en Voice switch? Heb je die Hook al gehoord, die vond ik echt waanzinnig!

bluegate
27 februari 2006, 23:44
None taken! ;)

Gelukkig heeft iedereen een eigen smaak.
Ik heb de GT100 F/V en dat is een goede verbetering tov de GT100.
De Hook was toen niet op voorraad, en ik hou juist van eindbuizen oversturing.

srv-man
27 februari 2006, 23:49
Het ligt toch iets genuanceerder. Bij de standaardopstelling, dus effecten in je loop, serieel of parallel, wordt zowel het droge als het effect signaal door dezelfde eindtrap versterkt en gekleurd. Bij een WDW opstelling ga je je effecten met een aparte eindtrap en speakerset uitversterken en laat je het droge signaal ongewijzigd doorgaan.

In het geval van Eddie is het droge signaal de top + 4x12. Het speakersignaal wordt afgetapt door de PDI03, die in dit geval alleen dient om het signaal van speakerniveau naar lijnniveau te brengen en verder niet kleurt, dus geen speakersim erop. Zou dus ook met een HK redbox oid kunnen.
Dit signaal gaat via de effecten naar de V800, die het signaal ook niet kleurt en vandaar uit naar de wet gitaarspeakerkasten. Op het effectsignaal heb je dus alleen nog kleuring van de speakers, dus geen doublures in kleuring.

In het geval van Landau, Carlton, etc. gaat het nog een stapje verder en wordt het droge signaal inclusief eindtrap en speakerkleuring afgetapt middels een microfoon. Dit wordt verder door een kompleet neutrale eindtrap en speaker, de JBL EONS, verder versterkt. Dat is dus eigenlijk het mooiste, theoretisch gezien.

LordRiffenstein
28 februari 2006, 08:11
Je wil de compressie/kleuring van de poweramp die over zijn nek gaat toch na de effecten lijkt me en als je het signaal al gaat oppompen met een andere poweramp en/of een speaker simulator dan wordt het signaal harder en ongedefinieerder waardoor je de eindpoweramp weer minder hard kunt zetten en die dus onderkoeld staat te werken. Is het niet gewoon een kwestie van een minder krachtige poweramp kopen en die lekker opendraaien, terwijl je gewoon de fx voedt met het pre-amp signaal?

Ik ben geen w/d/w gebruiker maar hier ga je volgens mij in de fout want voor je FX wil je absoluut niet dat ze compressed worden (tenzij je een compressor gebruikt natuurlijk :cooler: ) of dat ze overstuurd worden door een eind-trap. De reden dat w/d/w zo lekker klinkt is dat je fx net heel duidelijk te horen zijn en dus liefst so strak mogelijk uit de speakers knallen en dan heb je niks aan een overstuurde eindtrap.


Het lijkt een beetje op het verhaal van de Guytron GT100, die heeft ook twee poweramps in zich: een vox EL84 15 watt om open te draaien en een Marshall EL34 100 watt voor de power, maar die amp klinkt i.m.h.o. ook niet echt geweldig.

OUCH, vind ik nou net een van de vetste versterkers die er zijn, maar je moet wel de nieuwere versie horen.

morris
28 februari 2006, 08:51
Klopt, de fx voeden met alleen de pre-amp signaal , klinkt toch anders dan wanneer je je fx voedt met de complete pre + power amp ...??? Zet je amp maar lekker voluit dat de eindtrap ook gaat oversturen ....dan krijgen je fx toch dat lekkere smeuige oversturing mee .....???

Anders krijg je je droge signaal lekker overstuurd en je fx klinken dan minder overstuurd......

Nogmaals, dat ligt er helemaal aan welke eindtrap je gebruikt!

ateng
28 februari 2006, 10:44
En hoe hebben jullie de kabels (netspanningskabel, signaalkabels, midi-kabels enz.) achterin je rack aangesloten? En dan bedoel ik niet welke output naar welke input gaat maar hoe jullie ze geleid/gescheiden hebben ivm brom.
Ik wil dus ook een rack maken en alle tips is welkom en eventueel foto's.

Thanx

Tristan
28 februari 2006, 11:11
Het ligt toch iets genuanceerder. Bij de standaardopstelling, dus effecten in je loop, serieel of parallel, wordt zowel het droge als het effect signaal door dezelfde eindtrap versterkt en gekleurd. Bij een WDW opstelling ga je je effecten met een aparte eindtrap en speakerset uitversterken en laat je het droge signaal ongewijzigd doorgaan.

In het geval van Eddie is het droge signaal de top + 4x12. Het speakersignaal wordt afgetapt door de PDI03, die in dit geval alleen dient om het signaal van speakerniveau naar lijnniveau te brengen en verder niet kleurt, dus geen speakersim erop. Zou dus ook met een HK redbox oid kunnen.
Dit signaal gaat via de effecten naar de V800, die het signaal ook niet kleurt en vandaar uit naar de wet gitaarspeakerkasten. Op het effectsignaal heb je dus alleen nog kleuring van de speakers, dus geen doublures in kleuring.

In het geval van Landau, Carlton, etc. gaat het nog een stapje verder en wordt het droge signaal inclusief eindtrap en speakerkleuring afgetapt middels een microfoon. Dit wordt verder door een kompleet neutrale eindtrap en speaker, de JBL EONS, verder versterkt. Dat is dus eigenlijk het mooiste, theoretisch gezien.

Dit dacht ik zelf dus ook al, je wil helemaal geen compressie/kleuring op je effecten, maar Analie-G had het er dus over dat dat wel wenselijk zou zijn en daarom gaf hij toch ook die tip om je effecten pas na de poweramp te zetten en er dan weer een poweramp achter te zetten? Daarvan uitgaande leek het mij dan wenselijker om die poweramp compressie na de fx te hebben en niet al voor je fx.
Volgens mij is het simpelste (goed werkende) systeem nog steeds gewoon de preamp/slave out van je top pakken, van daaruit naar je fx, naar je poweramp en naar je cubes. Overdrives/Fuzzboxen/Wahs e.d. schakel je dan gewoon over je droge signaal en als je een goede controller hebt kan je ook alledrie je speakerkasten hetzelfde signaal geven. Als er geen preamp/slave out op je top zit dan kan je natuurlijk ook die speakersim gebruiken (neutraal), dat is wel een goede tip!

Tristan
28 februari 2006, 11:21
None taken! ;)

Gelukkig heeft iedereen een eigen smaak.
Ik heb de GT100 F/V en dat is een goede verbetering tov de GT100.
De Hook was toen niet op voorraad, en ik hou juist van eindbuizen oversturing.

Ik hou ook van eindbuizen oversturing. Ik kom er ook steeds meer achter dat ik eigenlijk alleen low power eenkanaalsamps goed vind klinken, zodat je hem dus lekker open kan draaien en dat er niet teveel onderdelen in zitten die het geluid kleuren, maar die Hook was voor mij de uitzondering op mijn regel, die vond ik echt helemaal te gek, veel beter dan die Custom Audio/Bogners ook, maar smaak blijft een subjectief iets...
Ik kon ook niet zo heel veel met die Focus/Voice switches, want bij een van die switches hoorde ik het verschil niet eens en bij die andere kwam er nog steeds niet uit wat ik wou horen, namelijk minder gruis op het lead kanaal en een wat dikkere midrange. Ik ben benieuwd hoe jij dat voor elkaar krijgt met jouw amp, volgens mij moet het wel kunnen als je ermee experimenteert, maar voor mij was het allemaal een beetje een ingewikkeld gedoe, geen plug play and grin zeg maar...

Nocki
28 februari 2006, 11:31
Preamp -> slave out -> fx -> poweramp.

is mischien wel eens leuk om mee te spelen.ik klaagde vroeger wel eens over een hifi geluid. maar mischien is het wel erg goed te gebruiken in de band.

Analie-G
28 februari 2006, 12:59
Dit dacht ik zelf dus ook al, je wil helemaal geen compressie/kleuring op je effecten, maar Analie-G had het er dus over dat dat wel wenselijk zou zijn en daarom gaf hij toch ook die tip om je effecten pas na de poweramp te zetten en er dan weer een poweramp achter te zetten? Daarvan uitgaande leek het mij dan wenselijker om die poweramp compressie na de fx te hebben en niet al voor je fx.
Volgens mij is het simpelste (goed werkende) systeem nog steeds gewoon de preamp/slave out van je top pakken, van daaruit naar je fx, naar je poweramp en naar je cubes. Overdrives/Fuzzboxen/Wahs e.d. schakel je dan gewoon over je droge signaal en als je een goede controller hebt kan je ook alledrie je speakerkasten hetzelfde signaal geven. Als er geen preamp/slave out op je top zit dan kan je natuurlijk ook die speakersim gebruiken (neutraal), dat is wel een goede tip!

Volgens mij snappen we mekaar niet helemaal :

Als je met een top speelt en w/d/w , dan neem ik aan dat als je live speelt , dat je top dan vaak ook de eindtrap oversturing gebruikt ....want das toch wat veel gitaristen willen ?
Houdt in dat je FX dan ook deze oversturing mee moeten krijgen in hun input.....vandaar compressie van de eindtrap voor de FX ......

Na de FX moet er helemaal GEEN compressie komen van je wet eindtrap wat dat klinkt toch nergens naar ???????????????

Zet maar eens op een delay een beetje distortion......zelfde effect dus....

Vandaar dus dat als je mono / stereo speelt , je ook rekening moet houden met je vermogen van je eindtrap......als die erg snel overstuurt , is dat lekker voor je gitaar signaal maar niet lekker voor al je fx.........

Maar goed, in de w/d/w kan je ook je fx voeden met alleen je pre-amp signaal , maar ik vind persoonlijk mijn FX voeden met de complete pre+poweramp veel en veel smeuiger......ieder zijn ding..

Gr,
A+

Michael AE
28 februari 2006, 16:39
De meeste slave outputs zijn afgetapt van de speakerouts. Nou ja, bij mijn XTC en Mesa's in ieder geval wel.

Tristan
2 maart 2006, 00:46
Volgens mij snappen we mekaar niet helemaal :

Als je met een top speelt en w/d/w , dan neem ik aan dat als je live speelt , dat je top dan vaak ook de eindtrap oversturing gebruikt ....want das toch wat veel gitaristen willen ?
Houdt in dat je FX dan ook deze oversturing mee moeten krijgen in hun input.....vandaar compressie van de eindtrap voor de FX ......

Na de FX moet er helemaal GEEN compressie komen van je wet eindtrap wat dat klinkt toch nergens naar ???????????????

Zet maar eens op een delay een beetje distortion......zelfde effect dus....

Vandaar dus dat als je mono / stereo speelt , je ook rekening moet houden met je vermogen van je eindtrap......als die erg snel overstuurt , is dat lekker voor je gitaar signaal maar niet lekker voor al je fx.........

Maar goed, in de w/d/w kan je ook je fx voeden met alleen je pre-amp signaal , maar ik vind persoonlijk mijn FX voeden met de complete pre+poweramp veel en veel smeuiger......ieder zijn ding..

Gr,
A+

Oh, nu snap ik wat je bedoelt. Jij wil dat het geluid waarmee je je effecten aanstuurt zo gelijk mogelijk is aan je directe signaal. Ik dacht dat je gewoon die eindbuisoversturing wou horen en dan lijkt me logischer dat je dat na je effecten hebt, omdat je anders de effecten al bij de input overstuurd (ik ging uit van de traditionele opbouw van een amp: preamp-fxloop-poweramp).
Wat dat betreft zijn er inderdaad twee kampen: degene die hun effectgeluid zo hifi mogelijk willen hebben (drymicsignaal naar PA monitoren) en degene die hun effectsignaal zo gelijk mogelijk aan hun directe signaal willen hebben, maar in de meeste gevallen volstaat het denk ik wel om gewoon de slave out te nemen, zoals Michael al zei.