PDA

View Full Version : 5E3 stand by



matto
24 februari 2006, 22:00
Op mijn 5e3 kloon wil ik graag een stand by schakelaar zetten.
Vanmiddag begonnen met de montage en de schakelaar als volgt aangesloten:
De verbinding tussen pen 8 van de gelijkrichter en het knooppunt van de middenaftakking van de uitgangstrafo en de elco van 16 uF en de weerstand van 5 k kan ik nu onderbreken met de standby switch.
het inschakelen van de standby verloopt probleemloos maar als ik de standby op off zet dan hoor ik eerst een knisperende brom.(het lijkt wel of er dan iets aan het kapot gaan is)
Als ik dc Volts meet op de stand by schakelaar meteen na het uitschakelen dan begint de spanning wel meteen te dalen van 388 Volt naar lager en het brommen is bijna niet meer te horen bij een volt of 40.
Ik denk dat het te maken heeft met het ontladen van de elcos.
Is er misschien een betere plek in het schema om de standby switch te zetten?

jacky
24 februari 2006, 22:37
He dat klinkt als mijn probleem heb recent (verleden week) ook zon amp gemaakt .

Je moet op letten dat je als je de stb schakelt ook de midden aftakking mee schakelt anders krijg je dat geluid.

Dus midden aftakking aan de 5100 ohm weerstand en dan alleen de hoogspanning schakelen tussen de rectifier en het knooppunt van de weerstand en midden aftakking

succes

RF
25 februari 2006, 11:12
ik heb de voeding en switch als volgt: 1 draad van de netspanning op de zijkant van de zekering, van centre zekering door naar de power switch, van power switch door naar de voedingstrafo (bruin primary) de ander primary (zwart, 0 Volt) van de voedingstrafo heb ik gekoppeld aan de 2e draad van de netspanning. De 0 Volt van de secondary (rood met streep) gaat naar de ground switch (nu standby), van ground switch (standby) naar de aarde op chassis. hoogspanning van pin 8 gaat evenals de centre tap van de OT naar knooppunt 16uf cap - 5k weerstand.
Dus ik heb de standbyswitch aan de o volt (secundary) van de voedingstrafo en dan naar aarde.
Werkt prima, met dank aan Dave Funk

Robert

matto
25 februari 2006, 21:41
Bedankt ik zal morgenmiddag de bedrading nog eens nalopen.

matto
26 februari 2006, 18:43
Ik had de middenaftakking van de uitgangstrafo inderdaad nog rechtstreeks aan de gelijkrichter liggen i.p.v aan het knooppunt met de elco en de weerstand.Dus bij het standby schakelen bleef de middenaftakking aan de hoogspanning liggen.
bedankt voor jullie hulp.:)