PDA

View Full Version : Is dit een gaaf idee voor een Ge-Fuzz?



Speeddemon
24 februari 2006, 16:15
Ik ben momenteel een custom fuzz pedaal aan 't ontwerpen voor Stratokai,
met als thema 'Maui'.

Nou vroeg ik me af of 't niet cool zou zijn om met de look van dit pedaal verder te gaan als een soort limited edition Germanium fuzz variant van de Miami Fuzz (die silicium based is).

De Maui Fuzz heeft een warmer, meer 'vintage' aandoend uiterlijk; perfect voor de verwijzing naar Germanium.
De Miami Fuzz is juist wat killer/helderder (typisch 80's) qua looks en zou dus beter bij Silicium passen.

Hier wat prototype tekeningen van de Maui Fuzz (en ter vergelijking de Miami Fuzz erbij)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/robfuzz2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/miamifuzz.jpg

idno
24 februari 2006, 16:36
voor t vintage karakter zou ik voor die creme knoppen gaan, ziet er weer eens zeer goed uit!

nielsduursma
24 februari 2006, 16:38
die creme knoppen, en naast die palmboom nog een surfboard uiteraard!

Speeddemon
24 februari 2006, 16:41
voor t vintage karakter zou ik voor die creme knoppen gaan, !
denk ik ook ja. Ook omdat het dan een soort Miami Fuzz uiterlijk blijft houden, in een iets ander jasje. Uiteraard zal de LED dan weer wel tussen de 2 knop-teksten komen, zoals bij de Miami Fuzz.

Stratokai zal nog mogen kiezen qua transistors (Si of Ge), maar daarna wil ik de Maui Fuzz toch uitsluitend willen gebruiken icm Germanium (OC140's of AC1**).

Dus, waar Fulltone z'n '69 en '70 heeft, heb ik straks de Maui Fuzz en Miami Fuzz. 8-)

Welke kleur LED zouden jullie 't mooist vinden?
(liefst een kleur die in 't kleuren-palet van de Maui Fuzz past... rood, oranje, amber/geel, evt. Ocean Green (ietwat gelig groen)....)

idno
24 februari 2006, 16:47
iets van rood/gelig ofzo, iig dat t terugkomt in t zonnetje :)

robert-gitarist
24 februari 2006, 17:44
Versie met die Creme knoppen zijn het mooiste :)
Die zwarte steken te veel af vind ik.Hmm hoe zou Creme kleurige Chickenheads staan?lijkt me ook wel vet..

Speeddemon
24 februari 2006, 17:56
Versie met die Creme knoppen zijn het mooiste :)
Die zwarte steken te veel af vind ik.Hmm hoe zou Creme kleurige Chickenheads staan?lijkt me ook wel vet..
Ja, 't zullen idd de creme knoppen worden.
Chickenheads zou mooi zijn, maar die passen niet lekker naast elkaar. Zijn te groot.

Zie voor een voorbeeld deze link:
http://homebrewelectronics.tripod.com/HomeBrew/DD30.html

Linkerfoto is met 2 Chickenheads (ook toevallig creme kleurig), op een even grote behuizing (1590B)

nielsduursma
24 februari 2006, 17:59
je hebt toch ook mini-chickenheads?

Speeddemon
24 februari 2006, 18:05
Niet in creme volgens mij, of weet je ergens waar ze die verkopen?

Ken ze zelf alleen in 't zwart. En om de link met de Miami Fuzz te bewaren, lijkt me het ook beter om die Fulltone knoppen te gebruiken, aangezien die op de Miami Fuzz in 't wit zitten.

Ik heb na overleg met m'n vriendin (studeert voor grafisch ontwerper) de 3 beste looks (qua lettertypes) geselecteerd.

Welke vinden jullie de mooiste? Ik vind ze momenteel eigenlijk alle 3 even goed.
Ook de vraag bij 't plaatje (palmboom);
effen oranje (is mooi strak, kleurt goed) of zwarte palmboom + degradé op de zon? Iets meer kitsch, maar legt de link met de Miami Fuzz beter, aangezien die ook een kleurverloop op de palmboom had.

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/mauifuzzoptions.jpg

nielsduursma
24 februari 2006, 18:20
sorry, maar ik mis echt een surfplank naast de palmboom, of een grote golf.

EDIT: dat 2e lettertype is het mooist.

GuitarMaster
24 februari 2006, 19:06
Ik zou voor het 1e lettertype gaan, die andere 2 vind ik eigenlijk maar lelijk.

robert-gitarist
24 februari 2006, 19:15
Nummer 2 vind ik juist wel mooi..maar dan het ledje naast de switch ;)
Enne jammer van die Chickenheads..was anders wel mooi geweest denk ik.Maar inderdaad zag het op de foto al dat dat niet echt lekker gaat :D :(

idno
24 februari 2006, 19:29
nr 2 vind ik t mooist, maar wel met een zwarte palmboom. de plaats van t ledje maakt me niet uit.

Jeanken
24 februari 2006, 19:38
2de lettertype maar zéker zwarte palmboom met fading zon.
LEd idd niet zo belangrijk..

Speeddemon
24 februari 2006, 19:46
Bruine palmboom met fading zon is ook nog een optie.

Lijkt me zelf beter, omdat er voor de rest nergens zwart in terugkomt, behalve de 9V jack zelf, en die zit niet op de bovenkant.

Stratokai zelf was ook pro-Lettertype #2. :)

Mike McCready
24 februari 2006, 20:02
Maare... hoe klinkt ie?

Speeddemon
24 februari 2006, 20:08
als een milde, ronde fuzz, die goed 'op-cleant'.
Germanium fuzz dus.

Random_hero
24 februari 2006, 20:16
Kleurverloop op de zon is een must, als je het dan doet, doe het dan goed dacht ik zo :P.
Verder zou ik ook de kleur van het kastje iets meer aanpassen aan de rest v/d sfeer.

Maar IMO gaat er niks boven de Miami fuzz qua design!

Speeddemon
24 februari 2006, 20:23
:) O.k. we komen er wel.

Laatste vragenronde:

OUT en IN verticaal of horizontaal?
Palmboom + tekst zwart of bruin? (evt. donkerder bruin?)
Zon kleurverloop met oranje boven of rood boven?
"Germanium" onder de naam of niet?

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/mauifuzz2.jpg

BS
24 februari 2006, 21:05
Vind de linker optie het mooist voor de in / out tekst. Design doet me overigens denken aan het logo van een fles Malibu :)

De rest ook zo als op het linker pedaal.

Jeanken
24 februari 2006, 21:59
Het bruine is erg lekker, komt mooi tot zijn recht op de creme achtergrond en past mooi bij de zon, het zwarte is er wat hard tegen.
Ik vind de verticale tekst ook het beste maar of er nu germanium onderstaat of niet maakt weinig uit denk ik.

Speeddemon
25 februari 2006, 11:22
EN icm een bruine palmboom, moet de zon dan een kleurverloop hebben of effen oranje?

Verder, IN/OUT of GTR/AMP ? (GTR/AMP is natuurlijk een duidelijker verwijzing naar 't verwantschap met de Miami Fuzz)

Debaser
25 februari 2006, 12:15
inderdaad een cool design,
en inderdaad het doet me denken aan een 'malibu fuzz'

http://shopping.search.ch/images/products/large/d10/riegger-529560-malibu.jpg

en is het niet leuk om de LED in de zon te plaatsen ?
dat ie gaat gloeien.
bijvoorbeeld onder de decal, als je de led niet omhoog haalt.

Speeddemon
25 februari 2006, 12:35
en is het niet leuk om de LED in de zon te plaatsen ?
dat ie gaat gloeien.
bijvoorbeeld onder de decal, als je de led niet omhoog haalt.
Heb ik ook aan gedacht, maar dan zou ik de LED op de print zelf moeten monteren, en daar is EN geen plaats voor EN m'n prints zijn niet aan andere behuizings-onderdelen 'vastgezet' zoals aan de pots, switch of jacks.

Stratokai is er uit hoe hij de zijne wil i.i.g., en omdat de 1e wordt, zal ie een paar kleine verschillen hebben. 'Fuzz' en 'Level' worden met hoofd-letter + kleine letters gedaan en er komt geen 'germanium' onder Maui. Verder een diffuse gele LED, ipv een oranje clearlense.

De laatste vergelijkingsronde:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/mauifuzzxy.jpg

Die van Stratokai wordt helemaal zoals 'X'. Het 'productie-model' zal meer op Y gaan lijken.

Blijft er nog open staan:
-effen oranje zon (Y) of kleurverloop (X)? (Y is meer old-school en makkelijker te zeefdrukken)
-3mm LED + houder (Y) of 5mm LED (X)? (5mm is wel een betere link naar de Miami Fuzz)
-Zonder 'Germanium' onder 'Maui' (X) of mèt (Y)? (Y heeft m'n voorkeur)
-GTR/AMP labels (X) of IN/OUT (Y)? (X heeft m'n voorkeur)

Jeanken
25 februari 2006, 16:01
Op 'Fuzz' en 'Level' na is X het beste, Germanium mag er nog onder, maakt weinig uit.

Gaby
25 februari 2006, 16:04
Goed bezig Speeddemon.
Mijn voorkeur gaat uit naar type X met germanium onder Maui, voor de duidelijkheid.
BTW In welk programma maak jij je ontwerpen?

Speeddemon
25 februari 2006, 16:29
in CorelXara, een soort bejaarde Illustrator met een zeer hoge WYSIWYG factor. En ondertussen heb ik ook een template gemaakt voor alle onderdelen (switch, jacks, knoppen, etc).

Bram+
25 februari 2006, 17:34
Ik vind die effen zon beter staan. Dat gele tegen een crème achtergrond staat m.i. niet echt. Ik vind 'm er zo sjieker uitzien. Ik zou volledig voor Y gaan, ook vanwege de hoofdletters bij de knoppen (gtr/amp of in/out maakt me dan niet zoveel uit, misschien een klein plusje voor gtr/amp omdat het allebei drie letters zijn).

d'oh
25 februari 2006, 17:59
lekker bezig speeddemon

ik zou voor de niet effen zon gaan en onder het maui fuzz wel germanium zetten

en gtr/amp ipv in/out

succes ermee

idno
25 februari 2006, 18:48
ik zou m volledig zoals X doen, alleen wel met een kleine led. design ziet er echt toppie uit zo met die bruine palmboom en verkleurende zon.

robert-gitarist
25 februari 2006, 21:46
ik zou m volledig zoals X doen, alleen wel met een kleine led. design ziet er echt toppie uit zo met die bruine palmboom en verkleurende zon.

Yepz ben ik mee eens..
Die gekleurde zon geeft een mooie warme tint aan vind ik.
En ja wel of geen Germanium eronder,stoort me niet zo...Vind hem toppie zo!

Ff Offtopic: Remco,bouw je ook tremelo pedaaltjes?ik ben namelijk opzoek na een vette tremelo voor nummers als Green Day en RATM.Ben nu aan het sparen voor wat meer die sjieke pedalen+betere pedalen(denkt aan HWA,Fulltone etc.).Niet dat Boss slecht is ofzo maar wil ook eens wat anders he ;)

fullorder
26 februari 2006, 20:02
ik zou m volledig zoals X doen, alleen wel met een kleine led. design ziet er echt toppie uit zo met die bruine palmboom en verkleurende zon.

Eensch!
Alhoewel, ik vind de grotere led juist wel mooi. Maar verder eensch! ;)

jero
26 februari 2006, 22:38
mijn bescheiden mening (los van design, vind zowel de miami als de maui erg mooi):

de namen van de fuzzes lijken teveel op elkaar, miami vs maui gaat verwarring opleveren.

Speeddemon
27 februari 2006, 13:28
mijn bescheiden mening (los van design, vind zowel de miami als de maui erg mooi):

de namen van de fuzzes lijken teveel op elkaar, miami vs maui gaat verwarring opleveren.
er moet ook een link zijn, lijkt me.
Of weet je iets beters? (wat dus wel een beetje 50's/60's surf/summer/vintage aandoet).

jero
27 februari 2006, 13:39
california?

Speeddemon
27 februari 2006, 13:44
california?
te lang. En Miami is een PLAATSnaam, terwijl California een STAAT is.
(nou moet ik toegeven dat ik niet 100% zeker ben of Maui puur alleen een eiland is, of ook een plaats... :chicken: )

idno
27 februari 2006, 14:20
inderdaad een cool design,
en inderdaad het doet me denken aan een 'malibu fuzz'


misschien dan een malibu fuzz?
maar maui vind ik toch een coolere naam

strat58
27 februari 2006, 16:15
te lang. En Miami is een PLAATSnaam, terwijl California een STAAT is.
(nou moet ik toegeven dat ik niet 100% zeker ben of Maui puur alleen een eiland is, of ook een plaats... :chicken: )

Nou wat denk je van Dallas Fuzz of Austin Fuzz.
Roep maar wat in de ruimte.
Peace Strat58

Rock&Roll
27 februari 2006, 16:51
Wat heb je opeens veel opties voor fuzz pedalen, speedy. Ben je niet bang dat het een beetje te ingewikkeld zal worden? 2 versies van een Ge-fuzz, 2 van een Si-fuzz, dan nog eens een deluxe model... Wel cool als je veel fuzz pedaaltjes wilt. btw, ik geraak niet aan bc109's voor te proberen in die miami fuzz :(

Speeddemon
27 februari 2006, 17:18
Wat heb je opeens veel opties voor fuzz pedalen, speedy. Ben je niet bang dat het een beetje te ingewikkeld zal worden? 2 versies van een Ge-fuzz, 2 van een Si-fuzz, dan nog eens een deluxe model... Wel cool als je veel fuzz pedaaltjes wilt. btw, ik geraak niet aan bc109's voor te proberen in die miami fuzz :(
www.banzaieffects.com verkoopt ze.

Overigens worden het vooralsnog 3 verschillende fuzzes:
-Miami Fuzz (high gain silicium)
-Maui Fuzz (low gain germanium)
-Fuzzwork Orange (medium gain silicium, 3 knoppen)

En andere fuzz-pedalen bouw ik dan op custom-order, zoals een '69 clone, of een Miami Fuzz Deluxe.

Smoky
27 februari 2006, 17:43
....................................

Speeddemon
27 februari 2006, 17:51
Waarom geen vintage pinup? Iets zoals dit bijvoorbeeld:

http://www.theroadagents.com/fogged%20pinup%202.jpg
Zoals ik al eerder zei,
deze fuzz moet een duidelijke link hebben met de Miami Fuzz.
Het circuit is nagenoeg 't zelfde (andere potmeter waardes, en een polariteitsbeveiliging toegevoegd, aangezien Ge torren nogal gevoelig daarvoor zijn), en qua knop-plaatsing e.d. is ie 't zelfde.

Het moet een beetje 't idee zijn zoals MI Audio's NEO vs. GI fuzzes, Fulltone '69 en '70.

Dus namen als Austin en Dallas zouden ook de plank misslaan, aangezien ze geen surf/palm/tropische uitstraling hebben. vooral broeierig/texaans/zanderig. :stop:

Rock&Roll
27 februari 2006, 18:22
www.banzaieffects.com verkoopt ze.

Overigens worden het vooralsnog 3 verschillende fuzzes:
-Miami Fuzz (high gain silicium)
-Maui Fuzz (low gain germanium)
-Fuzzwork Orange (medium gain silicium, 3 knoppen)

En andere fuzz-pedalen bouw ik dan op custom-order, zoals een '69 clone, of een Miami Fuzz Deluxe.
Ik dacht dat de fuzzwork orange ook een ge-versie zou hebben, my mistake dus. Ik zie het wel niet echt zitten om te bestellen bij banzai voor slechts 2 transistoren. De verzendingskost zou 500% van het product zijn zo. Ik zal er op een andere wijze wel aan moeten geraken. :hippie:

Speeddemon
27 februari 2006, 18:26
De mijne zijn op, dus ik kan er je ook niet aan helpen.
:chicken:

stratokai
27 februari 2006, 18:46
In principe had ik gereageerd op de Miami Fuzz en gevraagd of Speeddemon daar nog Maui Fuzz van kon maken. Daar wilde hij (terecht) niet aan, maar een paar dagen later had hij een cool idee voor een custom Fuzz.
Waarschijnlijk is Speeddemon zo enthousiast geworden dat hij er tegelijkertijd een "produktiemodel" van wil maken.

Ik wacht met spanning af:)
(Maui is inderdaad een eiland (van Hawaii).)

Speeddemon
28 februari 2006, 00:41
Waarschijnlijk is Speeddemon zo enthousiast geworden dat hij er tegelijkertijd een "produktiemodel" van wil maken.

zeker! De ivoor/creme kleurige behuizing is nagenoeg dezelfde kleur als die creme-kleurige Fulltone knoppen en dat soort dingen doen 't goed bij mezelf.

Daarbij kan ik nu de 'arbeidskosten' van het ontwerpen spreiden over meerdere pedalen. Anders zou elk uniek pedaal ook een 'unieke' prijs hebben.
Sommige pedalen vergen weinig design, maar ik ben best lang bezig geweest met het uitzoeken van de juiste lettertypes, layout, spatiëring, tekenen van die palmboom+zon, zodat ie vrij te bewerken viel, etc.