PDA

View Full Version : uitgangstrafo



Bulgozer
24 februari 2006, 12:46
Ik moet waarschijnlijk een/de uitgangstrafo('s) van mijn buizenbak vervangen. Zijn dat dure dingen om te vervangen?
Zit er 1 zo'n trafo in een amp of meerdere?
Hoe gaat zo'n ding kapot?

Bedankt

arjanb01
24 februari 2006, 12:48
Ik moet waarschijnlijk een/de uitgangstrafo('s) van mijn buizenbak vervangen. Zijn dat dure dingen om te vervangen?
Zit er 1 zo'n trafo in een amp of meerdere?
Hoe gaat zo'n ding kapot?

Bedankt

nee niet echt duur, volgens mij een eurootje of 46. Heb het ook gehad, maar dat was in de garantie periode. Zitten 2 trafo's in een amp, tenminste in die van mij.
Hoe zo'n ding kapot gaat: als je geluid in 1x wegvalt tijdens het spelen. Stroom heb je dan nog, alleen je geluid is in 1x gemute tot minimale proporties.
Hoop dat je hier wat mee kunt ! Succes met repareren !

Bulgozer
24 februari 2006, 12:53
Ja ik had inderdaad weinig volume over, dat klopt.

Is het gewoon pech als zo'n trafo stuk gaat, of kan het komen door bijv. de versterker op maximale volume te gebruiken, andere oorzaken?

arjanb01
24 februari 2006, 12:55
Ja ik had inderdaad weinig volume over, dat klopt.

Is het gewoon pech als zo'n trafo stuk gaat, of kan het komen door bijv. de versterker op maximale volume te gebruiken, andere oorzaken?

nee, mijn koch studiotone was van de eerste serie en daar was bij dolf bekend dat de trafo's van mindere kwaliteit waren. Dus ze hebben er meteen een nieuwe ingezet. Trafo's kunnen vaak van wisselende kwaliteit zijn. En het is zeker niet het duurste deel van de versterker, dus een rib uit je lijf kost het niet. Dus met spelen op te hoge volumes heeft het niet te maken.

Bulgozer
24 februari 2006, 13:00
Hmpf, het is inderdaad de trafo van mijn studiotone. 2ehands gekocht en na 2x spelen had ik dit probleem al :angry:

arjanb01
24 februari 2006, 13:02
Hmpf, het is inderdaad de trafo van mijn studiotone. 2ehands gekocht en na 2x spelen had ik dit probleem al :angry:

naja, moet je verder niet moeilijk over doen. Alleen kost het jou geld, omdat je em tweedehands kocht. Bij mij gebeurde het nog net in de garantieperiode. Verder niks ernstigs, want het is een topbakkie ! Misschien dat ik een 2e studiotone ga kopen om stereo (breed) geluid te krijgen. Wat een tooooone !

mayniac
24 februari 2006, 13:03
En het is zeker niet het duurste deel van de versterker, dus een rib uit je lijf kost het niet.

Trafo's zijn juist wel het duurste deel van een versterker. Zeker als het om een 50-100 watt versterker gaat.

arjanb01
24 februari 2006, 13:04
Trafo's zijn juist wel het duurste deel van een versterker. Zeker als het om een 50-100 watt versterker gaat.

maar dit is geen 50-100 watt versterker, dit is een 20 watter !

mayniac
24 februari 2006, 13:06
maar dit is geen 50-100 watt versterker, dit is een 20 watter !

Dan is een trafo nog steeds het duurste onderdeel.

arjanb01
24 februari 2006, 13:07
Dan is een trafo nog steeds het duurste onderdeel.

weet je wat duur is ? een opgeblazen speaker, of een kapotte eindtrap, dat zijn al 2 dingen die duurder zijn dan een trafootje.

Squier4ever
24 februari 2006, 13:07
trafo's zijn idd meestal de duurste onderdelen van je amp, samen met de speakers.

arjanb01
24 februari 2006, 13:09
trafo's zijn idd meestal de duurste onderdelen van je amp, samen met de speakers.

oke, dus deze gozer die zn trafo kapot heeft, moet dan maar een nieuwe versterker kopen van bijna 1000 euro ???? kom op zeg ! dan zou ik voor een nieuwe trafo gaan.

mayniac
24 februari 2006, 13:10
weet je wat duur is ? een opgeblazen speaker, of een kapotte eindtrap, dat zijn al 2 dingen die duurder zijn dan een trafootje.

Wat betreft de speaker heb je gelijk, maar die hoort technisch gezien niet tot de versterker.

Een eindtrap is geen onderdeel, maar bestaat uit een uitgangstrafo en eindbuizen. De trafo is daarvan het duurste onderdeel.

mayniac
24 februari 2006, 13:11
oke, dus deze gozer die zn trafo kapot heeft, moet dan maar een nieuwe versterker kopen van bijna 1000 euro ???? kom op zeg ! dan zou ik voor een nieuwe trafo gaan.

Dat wordt toch ook helemaal niet beweerd? Ik spreek alleen de stelling tegen dat trafo's niet het duurste onderdeel van een versterker zijn.

arjanb01
24 februari 2006, 13:14
Dat wordt toch ook helemaal niet beweerd? Ik spreek alleen de stelling tegen dat trafo's niet het duurste onderdeel van een versterker zijn.

oke al goed.... komt er in ieder geval op neer dat hij hoe dan ook moet investeren, aangezien hij geen garantie op deze versterker heeft. Bij mij gebeurde het in de garantieperiode. Dus Dolf Koch repareerde hem gratis en voor niks. En sindsdien niks geen last meer.... Betrouwbare amp.

Bulgozer
24 februari 2006, 13:15
Zit er 1 trafo per eindversterker-buis in een versterker?

Als er twee trafo's in zitten, moeten beide dan worden vervangen?

arjanb01
24 februari 2006, 13:18
Zit er 1 trafo per eindversterker-buis in een versterker?

Als er twee trafo's in zitten, moeten beide dan worden vervangen?

nee, alleen eentje. De uitgangstrafo is het waarschijnlijk.

Bulgozer
24 februari 2006, 14:04
Ok bedankt voor de reacties, ben benieuwd wat het gaat kosten.

Negative K3 fan
24 februari 2006, 16:25
leuke is dat je uitgangstrafo's ook kunt upgraden, kijkend naar de prijs van een studiotone zal er wel eentje inzitten van een 'value priced' kwaliteit... ook bij uitgangstrafo's heb je verschillende merken etc. je zou daar eens naar kunnen kijken. Een 2xel84 trafo hoeft trouwens geen arm en been te kosten, als je een dikke 100 watter hebt wordt het een ander verhaal.

arjanb01
24 februari 2006, 20:00
leuke is dat je uitgangstrafo's ook kunt upgraden, kijkend naar de prijs van een studiotone zal er wel eentje inzitten van een 'value priced' kwaliteit... ook bij uitgangstrafo's heb je verschillende merken etc. je zou daar eens naar kunnen kijken. Een 2xel84 trafo hoeft trouwens geen arm en been te kosten, als je een dikke 100 watter hebt wordt het een ander verhaal.

dat wist ik niet.... maar dolf koch heeft er bij mij een hand made ingezet, lekker duur en lekker in de garantietijd !!! 8-) :)

nicoverduin
25 februari 2006, 00:37
Alle trafo's van koch zijn tegenwoordig handmade.......Wat overigens betekent dat ze op een wikkelmachine gewikkelt worden die door een mens wordt bediend....

Yv
25 februari 2006, 00:56
Jemig lekker duur, wat noem je lekker duur ? Dat is voor iedereen anders.. Ik denk zelf (kan het mis hebben hoor !) dat dolf genoeg mensen aan het werk heeft die ff een trafo uitwisselen !

mmrizio
7 januari 2007, 12:12
Vraagje: Gaat een uitgangstrafo altijd helemaal kapot, of kan het ook dat hij half kapot gaat, waardoor het geluid alleen zachter wordt? Kan ik nameten of de trafo nog goed is?

Maurice

Negative K3 fan
7 januari 2007, 12:16
Vraagje: Gaat een uitgangstrafo altijd helemaal kapot, of kan het ook dat hij half kapot gaat, waardoor het geluid alleen zachter wordt? Kan ik nameten of de trafo nog goed is?

Maurice

wat betreft dat eerste; geen idee, heb ik geen ervaring mee, wat betreft het tweede, je zou met je multimeter de gelijkstroomweerstand kunnen meten over de verschillende taps...

Chris Winsemius
7 januari 2007, 14:42
Vraagje: Gaat een uitgangstrafo altijd helemaal kapot, of kan het ook dat hij half kapot gaat, waardoor het geluid alleen zachter wordt? Kan ik nameten of de trafo nog goed is?

Maurice

Verschilt heel erg maar zelfs met 1 kapotte wikkeling (of deal v/h primaire gedeelte) is het al k*t :)

Meestal gaan ze kapot door slechte contacten bij de speakeruitgang of onbelast op "lekker" volume te gebruiken.

Bij pre 80s Marshalls is het jumpertje bij de impedantie-selector meestal de boosdoener.

Nameten:
op vonkoverslag na gewoon de dc-weerstand meten, meestal onder de 1 ohm aan de secundaire kant en afhankelijk v/h vermogen/etc. 2 x 15 tot 2 x 300 ohm aan de primaire kant. Bij praktisch alle uitgangstrafo's zijn die wikkelingen niet exact gelijk qua dc-weerstand.

EDIT:
Prijzen. 'n 20 Watt trafo kan tussen 'n paar tientjes en meer dan 250 euro kosten. Alle waar naar z'n geld :) De impact qua tone is te vergelijken met het vervangen v/e cheapo guitaarelement door 'n goeie "handgewikkelde".

mmrizio
7 januari 2007, 17:15
Verschilt heel erg maar zelfs met 1 kapotte wikkeling (of deal v/h primaire gedeelte) is het al k*t :)

Als in: K*t geluid - duidelijk hoorbaar dat er iets niet klopt?



Meestal gaan ze kapot door slechte contacten bij de speakeruitgang of onbelast op "lekker" volume te gebruiken.

Dus even onbelast hoeft niet meteen dodelijk te zijn voor de trafo, maar als je het echt niet doorhebt en met input het volume flink opendraait, dan slaat-ie door?

Maurice

Chris Winsemius
7 januari 2007, 17:28
Als in: K*t geluid - duidelijk hoorbaar dat er iets niet klopt?

Beduidend minder volume en ontzettend minder hogg en laag.


Dus even onbelast hoeft niet meteen dodelijk te zijn voor de trafo, maar als je het echt niet doorhebt en met input het volume flink opendraait, dan slaat-ie door?

Maurice

Verschilt zeer per amp, merk, etc.
Onbelaste amps zorgen meestal voor kaduke eindbuizen en uitgangstrafo's.
Bij veel fender amps wordt de uitgang kortgesloten als de speaker-kabel is losgetrokken wat zorgt voor minder snelle problemen met de eindtrap maar dit hoeft niet altijd op te gaan.