PDA

View Full Version : Alternatieve stemmingen...frustrerend !



chris c
24 februari 2006, 10:55
Ik heb me al dikwijls laten verleiden tot het gebruik van alternatieve stemmingen, maar steeds weer moet ik vaststellen dat ik de vingerzettingen helemaal van buiten moet leren, zonder te beseffen welke noten of akkoorden ik eigenlijk speel. Het gevolg is dat als ik het stuk een tijdje niet speel, ik het vergeten ben, zeker als de akkoorden niet zo voor de hand liggen. In standaardstemming heb ik dat niet.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken ? Ook van buiten leren, of eerst de akkoordenschema's op papier zetten, of altijd in dezelfde alternatieve stemming spelen... ?

gertdm
24 februari 2006, 11:16
Hallo

Ik speel voornamelijk in open stemmingen. Allerlei C en D varianten. IK zie persoonlijk geen verschil tussen het onthouden van vingerzettingen in de spaanse en alternatieve stemmingen.
Maar ik begrijp je wel. Het is echter n kwestie van veel spelen in die stemmingen en dan worden de vingerzettingen voor akkoorden etc een tweede natuur.

Omdat ik n fingerstyle gitarist ben speel ik ook zelden vanuit akkoorden maar juist vanuit de melodielijn. Dat maakt het gemakkelijker.