PDA

View Full Version : Moeilijke Gibson SG keuze



Jay75
24 februari 2006, 10:52
Na alle vorige topics kom ik momenteel uit op de 2 onderstaande gitaartjes


http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=57156

of

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/22943156.html


De SG uit 79 is 850 euro en die rode 650 euro.

Wat zou de beste keuze zijn, ik ga denk ik voor de bruine 79 sg, is niet meer origineel, ( maakt me niet uit, wel een tremelo wat ik graag wil hebben, wel p-94 humbuckers erin, denk de prijs ook okay omdat er een koffer bijzit, bij de rode zit een gigbag.

Laat maar horen :)

waayer
24 februari 2006, 11:02
Persoonlijk zou ik voor de rode gaan mmm nee eigenlijk vind ik een sg met tremelo zowieso niks maar dat is smaak.
Maar als ik moest kiezen zou ik voor de rode gaan.

Squier4ever
24 februari 2006, 11:12
p94 zijn geen hummies he
zijn single coils in humbuckerformaat

Orpheo
24 februari 2006, 11:40
Na alle vorige topics kom ik momenteel uit op de 2 onderstaande gitaartjes


http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=57156

of

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/22943156.html


De SG uit 79 is 850 euro en die rode 650 euro.

Wat zou de beste keuze zijn, ik ga denk ik voor de bruine 79 sg, is niet meer origineel, ( maakt me niet uit, wel een tremelo wat ik graag wil hebben, wel p-94 humbuckers erin, denk de prijs ook okay omdat er een koffer bijzit, bij de rode zit een gigbag.

Laat maar horen :)

ik zie toch echt andere prijzen... maar goed. ik zou voor de The SG gaan. das namelijk een echt supergave gitaar. wellicht mijn favo na de les paul.

Jay75
24 februari 2006, 11:47
In " The SG " die bruine zit 1 P-94 en 1 dirty fingers element, die andere is gewoon origineel..

duckman
24 februari 2006, 11:55
In " The SG " die bruine zit 1 P-94 en 1 dirty fingers element, die andere is gewoon origineel..

Dan mag die zijn advertentie wel eens aanpassne, er staat toch echt 2 x P94.
Wel te gekke elementen. In mijn SG heb ik 2 x P90, klinkt super..

De Dirty finger was NIET standaard in de The SG of The SG deluxe.

mazzel,
Arjan

ps. Hier nog een link met veel SG info, als je die niet kende:
http://www.everythingsg.com/

Jay75
24 februari 2006, 11:58
Hey Orpheo,

Waarom is "The SG" een van je favo gitaren dan?
Is deze kwalitatief te vergelijken met een standard?

Ik wil waarschijnlijk inderdaad deze kopen, maar stel dat 'ie na een paar maanden niet bevalt, en 'm wil verkopen wil ik er niet bij inschieten.

850 is mijn bod en daarvoor mag ik 'm kopen, denk een redelijke prijs al zie ik dat er ook veel minder voor betaald wordt.

Maar ik koop 'm zowieso natuurlijk niet om 'm door te verkopen, maar als 'ie dus niet bevalt moet ik er natuurlijk wel ongeveer hetzelfde voor terug kunnen krijgen...

Jay75
24 februari 2006, 12:08
Ow, ik had niet goed gelezen, er zitten wel 2 keer die P94's in, krijg een dirty fingers erbij als extra PU

Jay75
24 februari 2006, 12:53
OF TOCH EEN NIEUWE SPECIAL KOPEN?

http://www.thomann.de/thoiw7_gibson_sgspecialfaded_wb_egitarre_prodinfo. html

Orpheo
24 februari 2006, 12:56
Hey Orpheo,

Waarom is "The SG" een van je favo gitaren dan?
Is deze kwalitatief te vergelijken met een standard?

Ik wil waarschijnlijk inderdaad deze kopen, maar stel dat 'ie na een paar maanden niet bevalt, en 'm wil verkopen wil ik er niet bij inschieten.

850 is mijn bod en daarvoor mag ik 'm kopen, denk een redelijke prijs al zie ik dat er ook veel minder voor betaald wordt.

Maar ik koop 'm zowieso natuurlijk niet om 'm door te verkopen, maar als 'ie dus niet bevalt moet ik er natuurlijk wel ongeveer hetzelfde voor terug kunnen krijgen...


de The SG klinkt enorm lekkker. speelt heel lekker. t voelt aan als een GITAAR. niet als speelgoed, wat ik vaak heb bij gitaren.

die p94 klinken echt LEKKER overigens. vooral in die walnut body. tis geen mahonie he!

mocht je m over een paar maanden willen verkopen (wat ik NIET denk maar ok) pm me maar ff :D

Orpheo
24 februari 2006, 12:58
nog een ding:

Pin je niet vast op de standard!!!!!! beter een goeie ouwe SG dan een klote nagelnieuwe standard!!!!!! is al ZOO vaak gezegd!!!

overigens


ik zou wat van die prijs aflullen als ik jou was. 850 euro voor een the sg, die niet eens meer origineel is? beetje duur...

duckman
24 februari 2006, 13:10
het is een tijd geleden, maar ik was niet zo onder de indruk van die "THE" serie, zowel de SG als de lespaul. Ware ntoen toch ook wel budget gitaren...
Die specials zijn wel ok, maar de standard of nog beter de '61 RI ...of nog beter de CS modellen, daar zit wel veel verschil in.

duckman
24 februari 2006, 13:12
nog een ding:

Pin je niet vast op de standard!!!!!! beter een goeie ouwe SG dan een klote nagelnieuwe standard!!!!!! is al ZOO vaak gezegd!!!

overigens


ik zou wat van die prijs aflullen als ik jou was. 850 euro voor een the sg, die niet eens meer origineel is? beetje duur...


en beter een goeie nieuwe , dan een klote ouwe.. toch?? :cooler:

850 is wel veel, zo rond de 650 is meer in de richting,als ie in goede staat is met case.
500 zonder case en met gebruikers sporen...

Orpheo
24 februari 2006, 13:15
het is een tijd geleden, maar ik was niet zo onder de indruk van die "THE" serie, zowel de SG als de lespaul. Ware ntoen toch ook wel budget gitaren...
Die specials zijn wel ok, maar de standard of nog beter de '61 RI ...of nog beter de CS modellen, daar zit wel veel verschil in.

das logisch. maar de 'the'serie is flink wat bang for the buck. ik vind t zeker geen verkeerde gitaren. maar 850 is way too much. t duurde ff voor t kwartje viel :P

vulvasonic
24 februari 2006, 13:18
De The SG is één van mijn topfavorieten. Persoonlijk zou ik meteen die Bigsby eraf slopen (die er origineel ook niet op heeft gezeten lijkt me), maar ik geloof dat jij daar juist warm van wordt.

Alles in me zegt "KOOP DIE THE SG", al is het maar omdat die andere zo lelijk is.

Wizz
24 februari 2006, 13:28
het is een tijd geleden, maar ik was niet zo onder de indruk van die "THE" serie, zowel de SG als de lespaul.

Het zijn "in my humble opinion" geen echte Gibsons, omdat ze van Walnut en niet van Mahonie gebouwd zijn. Zo houd ik ook niet van seventies LP Customs, die van esdoorn gebouwd werden. Het gebruik van Mahonie is toch denk ik wel een belangrijke factor in "That Gibson Sound" .
Ik bedoel, het zijn best leuke gitaren hoor, maar een "The SG" klinkt niet als een SG.
Doe jezelf een lol en koop een nagelnieuwe SG Special. Probeer er een stuk of wat uit, ze zijn overal in den lande nog te koop onder de negenhonderd Euro. De halsjes kunnen wat dik zijn (geldt ook voor Standards), ze kunnen wat topzwaar zijn (SG kwaaltje...) maar ze hebben altijd een body en een hals van Mahonie en, niet te vergeten, een setje van die verrukkelijke 490 elementjes, volgens mij de beste Gibson-humbuckers.

:cooler: Wizz :cooler:

duckman
24 februari 2006, 13:35
Het zijn "in my humble opinion" geen echte Gibsons, omdat ze van Walnut en niet van Mahonie gebouwd zijn. Zo houd ik ook niet van seventies LP Customs, die van esdoorn gebouwd werden. Het gebruik van Mahonie is toch denk ik wel een belangrijke factor in "That Gibson Sound" .
Ik bedoel, het zijn best leuke gitaren hoor, maar een "The SG" klinkt niet als een SG.
Doe jezelf een lol en koop een nagelnieuwe SG Special. Probeer er een stuk of wat uit, ze zijn overal in den lande nog te koop onder de negenhonderd Euro. De halsjes kunnen wat dik zijn (geldt ook voor Standards), ze kunnen wat topzwaar zijn (SG kwaaltje...) maar ze hebben altijd een body en een hals van Mahonie en, niet te vergeten, een setje van die verrukkelijke 490 elementjes, volgens mij de beste Gibson-humbuckers.

:cooler: Wizz :cooler:

yep agree...
Alleen die LPC met maple fingerboard had wel iets..
de 490 in de brug vind ik minder, maar da's smaak.

Wizz
24 februari 2006, 13:43
[QUOTE=duckman]de 490 in de brug vind ik minder, maar da's smaak./QUOTE]

Da's inderdaad smaak ! Ik ontdekte juist jàren geleden al dat ik de Special in zijn brugstandje meestal beter vond klinken dan de Standard. Ik verzon de meest woeste theoriën, zoals dat het aan de halsinleg zou liggen (voor een dotje wordt minder toets-hout verwijderd dan voor een blokje) maar het bleek het elementje te zijn.
Ik geloof dat ik gemiddeld genomen -want geen twee elementen klinken echt hetzelfde bij Gibson !- niet zoveel verschil hoor tussen de Classic '57 spoeltjes uit een '61 Reissue en de 490's van de Special; ik geloof dus dat dat de twee "best buys" zijn onder de SG's.
Maar wel effe een goed exemplaar zien te vinden, de onderlinge verschillen zijn groter dan de meeste mensen denken !

:cooler: Wizz :cooler:

duckman
24 februari 2006, 13:52
[QUOTE=duckman]de 490 in de brug vind ik minder, maar da's smaak./QUOTE]

Da's inderdaad smaak ! Ik ontdekte juist jàren geleden al dat ik de Special in zijn brugstandje meestal beter vond klinken dan de Standard. Ik verzon de meest woeste theoriën, zoals dat het aan de halsinleg zou liggen (voor een dotje wordt minder toets-hout verwijderd dan voor een blokje) maar het bleek het elementje te zijn.
Ik geloof dat ik gemiddeld genomen -want geen twee elementen klinken echt hetzelfde bij Gibson !- niet zoveel verschil hoor tussen de Classic '57 spoeltjes uit een '61 Reissue en de 490's van de Special; ik geloof dus dat dat de twee "best buys" zijn onder de SG's.
Maar wel effe een goed exemplaar zien te vinden, de onderlinge verschillen zijn groter dan de meeste mensen denken !

:cooler: Wizz :cooler:


ik vind momenteel de 500T en de P90 de beste twee van gibson.Maar dat ligt ook aan de stijl/sound enz.

Wizz
24 februari 2006, 13:58
ik vind momenteel de 500T en de P90 de beste twee van gibson.Maar dat ligt ook aan de stijl/sound enz.

Wist je dat de oorspronkelijke opdracht van Seth Lover was om voor Gibson een element te ontwikkelen dat precies zo klonk als de P 90, maar dan een stuk stiller ?
Ome Seth is daar behoorlijk goed in geslaagd vind ik...
De 500 T was Gibson's antwoord op de DiMarzio Super Distortion, die in de eighties menig Gibson-puppy verving. :rockon: Een krachtig antwoord !
:) We zijn het helemaal eens geloof ik, Duck !

:cooler: Wizz :cooler:

Agent_Smith
24 februari 2006, 14:10
Het zijn "in my humble opinion" geen echte Gibsons, omdat ze van Walnut en niet van Mahonie gebouwd zijn. Zo houd ik ook niet van seventies LP Customs, die van esdoorn gebouwd werden. Het gebruik van Mahonie is toch denk ik wel een belangrijke factor in "That Gibson Sound" .
Ik bedoel, het zijn best leuke gitaren hoor, maar een "The SG" klinkt niet als een SG.
Doe jezelf een lol en koop een nagelnieuwe SG Special. Probeer er een stuk of wat uit, ze zijn overal in den lande nog te koop onder de negenhonderd Euro. De halsjes kunnen wat dik zijn (geldt ook voor Standards), ze kunnen wat topzwaar zijn (SG kwaaltje...) maar ze hebben altijd een body en een hals van Mahonie en, niet te vergeten, een setje van die verrukkelijke 490 elementjes, volgens mij de beste Gibson-humbuckers.

:cooler: Wizz :cooler:

('70s) LP Customs zijn nog nooit van esdoorn geweest. Ik heb bij toeval 3 'early 70s LPs' (70-74) en het enige esdoorn dat eraan zit is het bovenblad.
Misschien dat je de esdoorn halzen van na '75 bedoelt of idd die afschuwelijke esdoorn toets op (gelukkig) heel weinig post '75 customs.
Maar ik ben het met je eens: ik heb ook liever mahonie.

Ontopic: ik zou toch voor de eerste (bruine) gaan!

Anders Destium
24 februari 2006, 14:11
Ik hoor vaak negatieve verhalen over de 500t (te schel) maar ik was er zelf erg over te spreken in mijn Gibby Explorer :)

Orpheo
24 februari 2006, 14:20
@ wizz

het enige aan de 70iescustoms dat esdoorn is, is het bovenblad en de hals. en een minuskuul dunne plak in t body. ik vind een esdoorn hals juist positief. t klinkt JUIST meer les paul achtig...meer punch, meer strakheid. ideaal.

Jay75
24 februari 2006, 14:51
Ik denk echter wel dat deze SG qua sound, dus met die P-94's en tremelo ( PRE voor mij )aan mijn verwachtingen gaat voldoen. Ook de kleur is tegek, helemaal mijn ding. Inclusief koffer...

Dus dat zit wel goed, maar dan die prijs, is die echt zo veel te hoog ja?
Ik wil namelijk niet het gevoel hebben dat ik met 850 euro echt veel te veel betaald heb snap je. Dus dat is mijn enige twijfel, stel dat ie 700 of 750 is, zou het dan een beter bod zijn??

Let me know, cause i wannit!

:)

vulvasonic
24 februari 2006, 15:50
Ik denk echter wel dat deze SG qua sound, dus met die P-94's en tremelo ( PRE voor mij )aan mijn verwachtingen gaat voldoen. Ook de kleur is tegek, helemaal mijn ding. Inclusief koffer...

Dus dat zit wel goed, maar dan die prijs, is die echt zo veel te hoog ja?
Ik wil namelijk niet het gevoel hebben dat ik met 850 euro echt veel te veel betaald heb snap je. Dus dat is mijn enige twijfel, stel dat ie 700 of 750 is, zou het dan een beter bod zijn??

Let me know, cause i wannit!

:)

Als je 'm echt graag wilt, koop 'm dan en vraag die figuur desnoods er 50 euri af te halen. Volgens de richtlijnen is het ding misschien te duur, maar hoe vaak kom je 'm tegen op de markt?
Plus het feit dat ie is voorzien van een Bigsby (voor jou een pre)....., koop eens een nieuwe Bigsby en laat 'm monteren, dat kost je bijna de helft van wat je voor die gitaar nu moet neerleggen.

Koop dat ding.

Agent_Smith
24 februari 2006, 16:21
Als je 'm echt graag wilt, koop 'm dan en vraag die figuur desnoods er 50 euri af te halen. Volgens de richtlijnen is het ding misschien te duur, maar hoe vaak kom je 'm tegen op de markt?
Plus het feit dat ie is voorzien van een Bigsby (voor jou een pre)....., koop eens een nieuwe Bigsby en laat 'm monteren, dat kost je bijna de helft van wat je voor die gitaar nu moet neerleggen.

Koop dat ding.

+1.
Helemaal mee eens

Orpheo
24 februari 2006, 16:39
+1.
Helemaal mee eens

+1 same here

Droffie
24 februari 2006, 17:23
Als ik 't goed gelezen heb krijg je er dirty fingers bij...

Zijn toch dure pups en heel leuk om uit te proberen. Zij veel output en kunnen behoorlijk raggen.

Doen, zou ik zeggen...

Jay75
24 februari 2006, 18:23
Ja inderdaad, fuck it he ;)

Is wel echt mn ding en gelijk, heb er goed over nagedacht dus ga 'm waarschijnlijk bijna zeker misschien wel kopen, na de carnaval dan!

Die dirty fingers die zitten ook in mijn " The V " dus dan heb ik wel een leuke serie bij elkaar haha :)


Bedankt voor de reacties, ik weet genoeg!

hadv
25 februari 2006, 01:53
heb recentelijk, tot grote frustratie van Orpheo, een The SG met originele pickups en brug bij Max Guitar gekocht voor 795 (inclusief vreselijk zware zelfbouwkoffer) was in prima staat (vooral toets en fretten, leek allemaal wel spixplinternieuw)

prijs is voor deze gitaar niet slecht als je kickt op die P94's en een bigsby

Orpheo
25 februari 2006, 02:28
heb recentelijk, tot grote frustratie van Orpheo, een The SG met originele pickups en brug bij Max Guitar gekocht voor 795 (inclusief vreselijk zware zelfbouwkoffer) was in prima staat (vooral toets en fretten, leek allemaal wel spixplinternieuw)

prijs is voor deze gitaar niet slecht als je kickt op die P94's en een bigsby

grote frustratie is zacht uitgedrukt :( neemt niet weg dat ik heel blij voor je ben dat je die axe hebt!!!

Jay75
25 februari 2006, 21:46
Als ik besluit m echt te gaan kopen en hij bevalt niet ben jij de eerste die het hoort haha!

Twijfel nog steeds!

vulvasonic
26 februari 2006, 01:34
Als ik besluit m echt te gaan kopen en hij bevalt niet ben jij de eerste die het hoort haha!

Twijfel nog steeds!

Hoho...., volgens mij hadden we een deal dat IK de eerste was aan wie je 'm zou verkopen! Maak me niet woest hè? :sneaky:

Wizz
26 februari 2006, 22:31
('70s) LP Customs zijn nog nooit van esdoorn geweest.

Kijk hier dan maar eens goed naar !
Hou een tijltje klaar...
http://cgi.ebay.com/1979-Gibson-Les-Paul-Standard-PROJECT-super-Luthier_W0QQitemZ7393340821QQcategoryZ38086QQrdZ1Q QcmdZViewItem

:rockon: Wizz

Agent_Smith
26 februari 2006, 23:12
Kijk hier dan maar eens goed naar !
Hou een tijltje klaar...
http://cgi.ebay.com/1979-Gibson-Les-Paul-Standard-PROJECT-super-Luthier_W0QQitemZ7393340821QQcategoryZ38086QQrdZ1Q QcmdZViewItem

:rockon: Wizz

Triest gezicht idd, maar dit is geen Custom. Het is een '79 Standard en ook die is dus van mahonie. Bovenblad uitaard wel esdoorn. Zoals gezegd waren bijna alle halzen tussen eind 75 en 82 (?) van esdoorn. Zo ook deze.
Anyway, LP body zijn nooit van esdoorn.

Tupelo
27 februari 2006, 00:09
Dat er sukkels zijn die hierop bieden... :confused:

Wizz
27 februari 2006, 15:24
Triest gezicht idd, maar dit is geen Custom. Het is een '79 Standard en ook die is dus van mahonie. Bovenblad uitaard wel esdoorn. Zoals gezegd waren bijna alle halzen tussen eind 75 en 82 (?) van esdoorn. Zo ook deze.
Anyway, LP body zijn nooit van esdoorn.

Volgens mij zie ik een esdoorn nek... kwil nie eigenwijs doen, hoor !
Laatst kon ik een geheel naturelle Custom kopen, en dan zie je het natuurlijk goed. De gitaar was uit '79 en woog bijna het dubbele van mijn Black Beauty, die zelfs geen esdoorn topje heeft.

:chicken: Wizz :chicken:

Orpheo
27 februari 2006, 15:32
Volgens mij zie ik een esdoorn nek... kwil nie eigenwijs doen, hoor !
Laatst kon ik een geheel naturelle Custom kopen, en dan zie je het natuurlijk goed. De gitaar was uit '79 en woog bijna het dubbele van mijn Black Beauty, die zelfs geen esdoorn topje heeft.

:chicken: Wizz :chicken:


maar kerel, denk ff logisch na. mahonie heeft een veel lagere dichtheid dan maple!! die maple hals maakt t gewicht. en je beweert overigens ook dat die customs volledig van esdoorn zijn. is niet zo. ze hebben een esdoorn hals, en ik heb al gezegd dat dat juist beter is voor tone. stabieler hout...