PDA

View Full Version : een vraagje



dusted
24 februari 2006, 00:14
kan je de snaren van een rechtshandige akoestische gitaar andersom vastzetten zodat het een linkshandige gitaar wordt (die goed klinkt natuurlijk) of kan ik beter een linkshandige gitaar kopen

iwamoto
24 februari 2006, 00:33
hmmm, kweenie, hendrix en cobain flikte dat kunstje op elektrische, wie weet, wss weet iemand anders het specifieker

Jerre
24 februari 2006, 01:20
Tuurlijk kan dit, maar je moet er wel even op letten dat je snaren in de topkam passen, het zou kunnen dat je die ook moet omdraaien.

chris c
24 februari 2006, 10:31
Zal wel vals klinken denk ik, omdat het schuin geplaatste brugzadel omgekeerd wordt en de hoge E-snaar dan langer wordt dan de lage E ipv andersom.

dusted
26 februari 2006, 03:14
bedankt voor de reacties
heeft iemand anders hier ervaring mee?

Herman
26 februari 2006, 13:59
Ik niet zo zeer, maar een oom van mij kreeg dus ook een elektrische gitar (Gretsch van mn tante gekregen) alleen was mn oom ook links...DUS...de snaren gingen er andersom op...en het klinkt toch echt prima...maar ik weet dus niet zeker of dit ook geld voor zo'n acoustische

grayfink
26 februari 2006, 14:12
Nee, de brug moet andersom, want de intonatie is anders vals. En de topkam moet ook andersom. De lage E zal echt niet in het gleufje van de hoge E passen. Een luthier kan dit wel voor je oplossen als je dat perse wilt, maar beter kun je gewoon zorgen dat je een linkshandige krijgt. Zit de slagplaat ook goed tenminste.

Shoarm
26 februari 2006, 14:13
Denk dat dat bij een akoestische idd moeilijk is omdat je een vaste brug hebt en dus je intonatie niet meer klopt als je de snaren omdraait.

Luca P
26 februari 2006, 15:13
En het belangrijkste:
Het balken patroon onder het bovenblad is links anders dan rechts.
Atlthans bij een goede gitaar dan.
Je gooit de spanning van de snaren om en als de gitaar daarvoor niet is gebouwd kan het zaakje krom trekken.
Ik weet echter niet wat voor gitaar je hebt.
Maar bij een dure Martin, Taylor of zo zou ik het laten.

Mattia
26 februari 2006, 19:18
En het belangrijkste:
Het balken patroon onder het bovenblad is links anders dan rechts.
Atlthans bij een goede gitaar dan.
Je gooit de spanning van de snaren om en als de gitaar daarvoor niet is gebouwd kan het zaakje krom trekken.
Ik weet echter niet wat voor gitaar je hebt.
Maar bij een dure Martin, Taylor of zo zou ik het laten.

Euh, IMO is dit dus onzinnig. Een bijna verwaarloosbaar iets, aangezien het spanningsverschil nou niet bepaald superbelangrijk is, en de top 'links' en 'rechts' prima sterk genoeg is; de tone bars (het asymmetrische deel bij de meeste tops) zijn niet bepaald het deel dat tegenwerking geeft voor de brug (vooral de X doet dat, en alles voor de brug), en er zijn in het verleden genoeg linkshandig gitaren gebouwd met rechtshandige tops, en andersom ook. De top gaat echt niet ontploffen, het is niet gebouwd in 'helften', de spanning is egaal genoeg van hoog naar laag om niet teveel uit te maken, de bas zijde is echt niet alleen voor bassen (alles vibreert ALTIJD, en die snaren zitten gvd maar een paar mm uit elkaar). De deformerende krachten zullen redelijk minmaal verschillen. Maar je moet wel een nieuwe topkam hebben, de saddle slot in de brug vullen, een nieuwe frezen, nieuwe zadel erin.

449
26 februari 2006, 22:03
Euh, IMO is dit dus onzinnig. Een bijna verwaarloosbaar iets, aangezien het spanningsverschil nou niet bepaald superbelangrijk is, en de top 'links' en 'rechts' prima sterk genoeg is; de tone bars (het asymmetrische deel bij de meeste tops) zijn niet bepaald het deel dat tegenwerking geeft voor de brug (vooral de X doet dat, en alles voor de brug), en er zijn in het verleden genoeg linkshandig gitaren gebouwd met rechtshandige tops, en andersom ook. De top gaat echt niet ontploffen, het is niet gebouwd in 'helften', de spanning is egaal genoeg van hoog naar laag om niet teveel uit te maken, de bas zijde is echt niet alleen voor bassen (alles vibreert ALTIJD, en die snaren zitten gvd maar een paar mm uit elkaar). De deformerende krachten zullen redelijk minmaal verschillen. Maar je moet wel een nieuwe topkam hebben, de saddle slot in de brug vullen, een nieuwe frezen, nieuwe zadel erin.
Er bestaan echter wel degelijk gitaren waarbij de zangbalkjes niet symetrisch geplaatst zijn. Het verschilt echter per gitaar. Dit is gedaan voor de klank, maar of dit werkelijk veel uitmaakt weet ik niet.

Mattia
27 februari 2006, 08:38
Er bestaan echter wel degelijk gitaren waarbij de zangbalkjes niet symetrisch geplaatst zijn. Het verschilt echter per gitaar. Dit is gedaan voor de klank, maar of dit werkelijk veel uitmaakt weet ik niet.

Ik zeg toch ook niet dat ze niet asymmetrisch zijn? Ik bouw die dingen (in hobby capaciteit, dan), dus dat weet ik best wel. Waar ik niet in geloof is dat de asymmetrie een structureel verschil geeft dat het onmogelijk maakt om de snaren 'andersom' te monteren. Het heeft wel degelijk invloed op de klank, hoe je de balken/topdikte behandeld, maar ik betwijfel of de 'volgorde' waarop de snaren gemonteerd zijn nou van zo'n massaal belang is.