PDA

View Full Version : tweed deluxe hulp



RF
23 februari 2006, 21:21
hi, ik bouw een cabinet voor mijn tweed deluxe replica. Ik heb ervaring met het bouwen van cabinets, maar nog niet eerder een narrow panel cabinetje gebouwd. Ik heb eigenlijk 3 vragen
1 hoe hoog zijn de twee randen boven en onder waar het speakerboard aan vast zit bij een origineel narrow pannel deluxe cabinet?
2 bij een BF heb je latjes waar je het speakerdoek overheen spant om klapperen tegen het board tegen te gaan. Bij een tweed cabinet doe je dit blijkbaar niet, heb je geen last van klapperen dan?
3 iemand een goede tip voor merk lak om het tweed authentiek te lakken?
bij voorbaat dank, gr Robert

matto
24 februari 2006, 22:03
bij mijn tweed kabinet van tad zijn die randen 45 mm hoog.

jacky
24 februari 2006, 22:42
Die deluxe en ook een bassman hebben zover ik weet geen last van klapperen.

Die maten van matteo kloppen ongeveer met mijn tad cab dikte houten kast 19,5mm en met rand om speaker aan vast te maken 47,2 mm.

Ergo dikte kast 19,5 extra rand 27,7

Voor die lak heb ik gewoon blanke lak met een klein tintje uit de verf winkel.

Mr.Jay
24 februari 2006, 23:01
2 bij een BF heb je latjes waar je het speakerdoek overheen spant om klapperen tegen het board tegen te gaan. Bij een tweed cabinet doe je dit blijkbaar niet, heb je geen last van klapperen dan?gr Robert

Bij een TWEED CAB zit ook dat lattenwerk rondom, net als bij Bf's.

JaY

jacky
24 februari 2006, 23:09
Mr Jay rules

RF
25 februari 2006, 10:38
bedankt!,
van die latjes had ik niet verwacht... komt die speaker behoorlijk diep in het cabinet te liggen. Te gek, kan ik aan de slag!

Robert

Mr.Jay
25 februari 2006, 14:18
bedankt!,
van die latjes had ik niet verwacht... komt die speaker behoorlijk diep in het cabinet te liggen. Te gek, kan ik aan de slag!
Robert

Let erop > het latje is dunner dan de baffle zélf.
Heb em niet hier , dus kan niet meten voor jou > heb wel een TweedTwin baffle staan : 9 mm. dik en de lat is 7mm.
( berkenmultiplex beiden ! )
Zonder latje zou de baffle ook erg zwak zijn en eerder kromtrekken.

JaY

RF
25 februari 2006, 14:23
ik gebruik altijd 12 mm berken mp voor de baffle. Heb je betere ervaringen met 9?

jacky
25 februari 2006, 16:26
lijkt me wat te dik voor een deluxe

kastje en baffle moeten namelijk wel wat mee kunnen bewegen

Zou die maten van Jay maar even aanhouden wordt het geheel wat levendiger

chocorookie
26 februari 2006, 10:07
Komtie groeten Choc

http://home.att.net/~scole90/photos/5e3_cabinet-SHEET_1.pdf

http://home.att.net/~scole90/photos/5e3_cabinet-SHEET_2.pdf

http://home.att.net/~scole90/photos/5e3_cabinet_SHEET_3.pdf

nicoverduin
26 februari 2006, 10:49
Ah bekende tekeningen. Jammer dat die gozer nooit de rest (andere tweed kasten) ook gelijk getekend had.

Mr.Jay
26 februari 2006, 17:59
ik gebruik altijd 12 mm berken mp voor de baffle. Heb je betere ervaringen met 9?

9 mm is stock 50's cabs. DAARdoor klinken ze zoals een tweedamp nu eenmaal klinkt > levendig, bassig en vol. Vanaf de 60's-line fenders zijn ze dikker gegaan.
Ook een TWEEDTWIN en BASSMAN b.v. hadden slechts 9 mm. dikke baffles.
it makes all that difference !

JaY

RF
27 februari 2006, 18:27
bedankt voor alle tips!
Nu nog iemand vinden die zwaluwstaart verbindingen kan maken.. schijnt een bijna uitgestorven techniek te zijn. normaal gebruik ik deuvels, maar wil deze keer op de wat authentiekere toer. Ben nu ook wel eens benieuwd of verschil in verbinding ook hoorbaar is, lijkt me wel.
Tips over zwaluwstaartverbindingen zijn welkom :) vingerverbindingen ook...

nicoverduin
27 februari 2006, 18:38
Kan wel. Mal kopen (140 euro ex.BTW). Komt nog wat additioneels bij euro of 80. Als je geen bovenfrees hebt, komt die er ook nog bij. En dan veel oefenen met frezen en mal (kan er over meepraten). Mag er wel een heel groot verschil zijn. Of gewoon een kant en klare kast kopen (waarschijnlijk goedkoper) als je er een maakt.

Nico

RF
27 februari 2006, 18:50
hmmm.. klinkt als 'good old deuvelen' maar weer.. had stille hoop op ander antwoord, Thanks!

nicoverduin
27 februari 2006, 19:11
Het kan wel hoor met de hand (en veel precisie en geduld). Goed aftekenen en goed inzagen en dan met een steekbeitel afsteken. Zo hebben ze het geloof ik vroeger op de LTS geleerd. Er zijn ook mallen voor een circelzaag, maar dan moet je op het internet zoeken.

Mallen zat. Een alternatief is een Mal kopen in de US bij Sears (US$ 59.95). Die heb ik zelf (een keer daar gekocht). Met een juist freesbit (moet je er gelijk bijnemen) gaat het prima. De mal is gemaakt van dik pertinax. Dus als je freesbit er tegenaan komt dan heb je gelijk een hap eruit. Deze maakt zgn half blinde zwalustaart verbindingen. Werkt op zich prima. Meer wel erg veel stelwerk voordat je hem goed hebt.

Nico

RF
27 februari 2006, 19:54
Ga maar eens wat testen en zien hoe het gaat, beslis op basis daarvan wat ik doe.
Ik bestudeer ook nog wat alternatieve bevestigingswijzen, soort halve messing en groef (weet de juiste benaming niet, ziet er uit als een traptree over de lengte) zo krijg je ook een groter raakvlak. En dan nog versterken met deuvels.
Of vinger verbindingen, maar dan met hele dikke vingers ;) Dus bv maar 4 of 5 over de hele lengte (breedte eigenlijk, maar je weet wat ik bedoel) die zijn misschien nog te overzien als ik alles met de hand doe.. wordt dan een soort kruising tussen vinger- en deuvel verbinding..
Al met al zal ik het cabinetje eerst goed op klank testen voor het dure tweed erop gaat. Ik vind mijn met deuvels verbonden cabinetjes ook best goed klinken trouwens, zeker nu ze wat ouder worden.

bedankt voor het meedenken, als iemand me leert hoe ik foto's kan invoegen kan ik tzt wel eens wat laten zien, ben best trots op mijn eerste 100% zelfbouw ampje... (post ik ze wel op de werkbank)

Robert

nicoverduin
27 februari 2006, 20:17
Als ie goed is gelijmd dan is er niets aan de hand. Maar met die handmatige vingerverbindingen heb je wel een leuk klusje. En dan maar hopen dat het al die uren werk waard was. Ik verwacht zelf geen verschil in de klank. Tenminste als hij goed is gelijmd. Maar heb je eigenlijk een referentie kast dan (dus een vergelijkbare kast?)

Nico

RF
27 februari 2006, 20:32
referentiekast zou een BF-achtig 1x12 cabinetje zijn.. zit wel tolex omheen dus alweer moeilijk te vergelijken. Maar klinkt goed, amp zonder reverb lijken wel beetje reverb te hebben bij die.
Misschien wat apart, maar ik merk wel dat je al best veel muzikaliteit kunt horen door op het kale cabinet te slaan / trommelen. Sommige klinken dan al doods en strak en kil en sommige juist heel vol en muzikaal. Kan toeval zijn, maar cabinets die zo goed klonken zijn achteraf ook mijn fijnste exemplaren. Het blijft een klankkast, als ie deze trillingen goed weergeeft doet ie dat wellicht ook met die van een speaker..

nicoverduin
27 februari 2006, 20:43
Dat hout 'zingt'ben ik helemaal met je eens. Maar dan zou ik eerder mijn heil zoeken in mooie houtsoorten. Bezoekje brengen bij AFH in Arnhem of Amsterdam.

Nico

RF
27 februari 2006, 21:17
Hout dat zingt, goede manier om het uit te drukken. Ik heb ooit eens een pro reverb gerestaureerd, toen ik met het cabinet klaar was heb ik nog overwogen om er een trommel van te maken, haha. :p (klonk goed..)

AFH, is dat de amsterdamse fijnhout handel? Ben ik nog wel eens voor een vloertje geweest.
Ik heb wel eens de prijs voor yellow pine opgevraagd (niet bij AFH), na me een hoedje te zijn geschrokken maar weer overgestapt op fins grenen, getuned met de hand.. klank heeft zijn prijs realiseer ik me..

Met wat voor hout heb jij geexpirimenteerd? En nog belangrijker; wat zijn je bevindingen?

Mr.Jay
27 februari 2006, 21:45
hmmm.. klinkt als 'good old deuvelen' maar weer.. had stille hoop op ander antwoord, Thanks!

TWEEDCABS in de 50's waren ook deels "gedeuveld".

JaY

nicoverduin
27 februari 2006, 21:57
Hout dat zingt, goede manier om het uit te drukken. Ik heb ooit eens een pro reverb gerestaureerd, toen ik met het cabinet klaar was heb ik nog overwogen om er een trommel van te maken, haha. :p (klonk goed..)

AFH, is dat de amsterdamse fijnhout handel? Ben ik nog wel eens voor een vloertje geweest.
Ik heb wel eens de prijs voor yellow pine opgevraagd (niet bij AFH), na me een hoedje te zijn geschrokken maar weer overgestapt op fins grenen, getuned met de hand.. klank heeft zijn prijs realiseer ik me..

Met wat voor hout heb jij geexpirimenteerd? En nog belangrijker; wat zijn je bevindingen?Ik heb dus wel eens met yellow pine gewerkt. Een nadeel...het is nog te nieuw... Moet nog 25 jaar wachten om lekker uit te drogen. En het was inderdaad erg duur hout. Wel lekker om mee te werken.

Maar of ik het hoor....Ja als een ander erop speelt...Ik heb inmiddels vrij veel muzikanten over de vloer gehad die op mijn champie geluiden weten te produceren. Heerlijk gewoon. En waar betaat die uit:
- Oude PT uit een radio
- Grote (onbekende SE OT)
- Schema van de 5C1 (eerste model tweed champ)
- Schema van de 5F1 (laatste model tweed champ)
- Oude RCA 6L6 (effe meer headroom)
- Oude 10"speaker varieert nog wel eens (CTS alnico, Ceramische oude Fender, 10"Jensen uit 66)
- Paar plankies goedkope vurenhout (of was het grenen?)
- Rooster van een stukje profiel messing...lekker opgepoetst en een grote hoeveelheid blanke lak er over heen.
- diverse soorten onderdelen (net wat ik had liggen)
- oude elco's

Kast is sterk genoeg...Staat in de schuur en wordt tevens als opstapje gebruikt (moet ie maar tegen kunnen)

En krijg ik er mooi geluid uit? Soms...maar ik moet nog heeeeeeeeeeel veeeeeeeeel oefenen....Dan ga ik pas weer meer energie steken in de klank.....Mijn spel rechtvaardigt de investering niet.

Maar zolang ze hem allemaal willen kopen (hij is niet te koop) zal die wel goed klinken....Dus gewoon vuren hout (of was het grenen...zal wel niet...was ik veel te krenterig voor).

Nico

RF
27 februari 2006, 22:43
Maar of ik het hoor....Ja als een ander erop speelt...Ik heb inmiddels vrij veel muzikanten over de vloer gehad die op mijn champie geluiden weten te produceren. Heerlijk gewoon. En waar betaat die uit:
- Oude PT uit een radio
- Grote (onbekende SE OT)
- Schema van de 5C1 (eerste model tweed champ)
- Schema van de 5F1 (laatste model tweed champ)
- Oude RCA 6L6 (effe meer headroom)
- Oude 10"speaker varieert nog wel eens (CTS alnico, Ceramische oude Fender, 10"Jensen uit 66)
- Paar plankies goedkope vurenhout (of was het grenen?)
- Rooster van een stukje profiel messing...lekker opgepoetst en een grote hoeveelheid blanke lak er over heen.
- diverse soorten onderdelen (net wat ik had liggen)
- oude elco's


En krijg ik er mooi geluid uit? Soms...maar ik moet nog heeeeeeeeeeel veeeeeeeeel oefenen....Dan ga ik pas weer meer energie steken in de klank.....Mijn spel rechtvaardigt de investering niet.


Nico

Dat ken ik.. ben beslist geen virtuoos op de gitaar. En toch kan ik kicken op die paar keer dat je het wel hoort... is voor mij al vaak de hele speurtocht naar toon waard.. Ook merk ik dat een goed klinkende amp mij inspireerd om beter te spelen, met meer gevoel en beter luisterend. Ik kick op toon.

Verder zegt de waarde idd niet alles.. zo heb ik een SR uit 66, geweldig klinkend cabinet, originele parts, goed geserviced, goede buizen, goede speakers.. op papier een prima amp, alles samen vind ik het niets voor mij. Een maat van me loopt er mee weg, bij mij kli(n)kt het gewoon niet. Ga hem eerdaags verkopen.

Daarom vind ik zelfbouw te gek, ik heb mijn 5E3 cloon getest op een cabinetje, dat nodigde uit tot spelen.. nu nog een goed huisje ervoor bouwen.

Robert

RF
27 februari 2006, 22:44
TWEEDCABS in de 50's waren ook deels "gedeuveld".

JaY


bedoel je sommige wel en sommige niet?

robert

Mr.Jay
28 februari 2006, 12:31
bedoel je sommige wel en sommige niet?
robert

Ik bedoel dat er enkele deuvels ter extra versteviging inzaten, altijd dus....
Verder fingerjoint gelijmd met lijm die de tand des tijds NIET doorstond helaas.

JaY