PDA

View Full Version : Piepende snaren bij opnames



449
23 februari 2006, 19:46
Als ik opnames maak met een nylon string gitaar zijn er van die piepende geluiden te horen, veroorzaakt door het schuiven van je vingers over de snaren.
Als je er in een mix later nog wat galm aan toevoegd wordt het nog erger en vind ik dit nogal storend klinken.
Is er een mogelijkheid om dit gepiep na de opname met b.v. een wave editor er weer uit te halen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Luc-O
23 februari 2006, 21:52
Ik kan je niet helpen met je probleem, maar ik moet zeggen dat ik die 'piepjes' juist altijd wel mooi vind. Maakt het 'menselijk' zeg maar.

Baffo
23 februari 2006, 23:26
Je kunt proberen met een equalizer die frequentie(s) te dempen.
Eenvoudigste manier als je een sweep (range) instelling hebt, je zet het volume van (in dit geval) de mid/hoge tonen vol open en 'sweept' naar de frequentie van die tonen (die klinken dan dus vreselijk hard) en gooit dan t volume ervan omlaag.
Kunt ook leren je hand beter op te tillen, of een andere microfoon of element te nemen (dus bv meer in de richting van danwel in de klankkast op te nemen) want dat geluid hoor je t meeste bij een wat grotere afstand (omgevingsgeluid) Of met je rechterhandpalm de snaren te dempen tijdens overpakken, etc

Han S
24 februari 2006, 00:32
Het bespelen van de akoestische gitaar is een andere techniek dan die van de electrische, je moet idd leren overpakken en dat schuiven zoveel mogelijk vermijden.

Als je dat analoog opneemt kun je niet meer doen dan die frequentie opzoeken en wat cutten. Neem je het digitaal op dan kun je in de editor al die squeeks zachter maken, is wat werk maar het kan.

Bij het nummer 'Michel' van Anouk hoor je ze helemaal niet en dat klinkt zelfs onnatuurlijk. Ik zou ze zachter maken maar niet wegpoetsen.

johantipker
24 februari 2006, 10:41
Het bespelen van de akoestische gitaar is een andere techniek dan die van de electrische, je moet idd leren overpakken en dat schuiven zoveel mogelijk vermijden.

Als je dat analoog opneemt kun je niet meer doen dan die frequentie opzoeken en wat cutten. Neem je het digitaal op dan kun je in de editor al die squeeks zachter maken, is wat werk maar het kan.

Bij het nummer 'Michel' van Anouk hoor je ze helemaal niet en dat klinkt zelfs onnatuurlijk. Ik zou ze zachter maken maar niet wegpoetsen.

Bij Michel, kun je je linkerhand ook heel de tijd in dezelfde positie laten staan, in een Dsus2/G akkoord, hoef je alleen maar rechts te tokkelen.
Heeft de heer Bolderdijk toch best slim uitgevogeld.......

bert k
24 februari 2006, 11:38
Ga nou niet met een equaliser die piepjes eruit filteren. Er blijft echt niks meer van het gitaargeluid over, dat wordt veel te dof!
Idd leren spelen met stil overpakken, of wat ook kan, gepolijste snaren kopen, die piepen veel minder.

449
24 februari 2006, 21:52
Goede tip om te de frequentie op te zoeken door eerst volume hoog te zetten.
Was eerst andersom bezig.
Reactie dat je niet alles moet weghalen ben ik het wel mee eens, er mag wel iets gepiep overblijven.
Reden dat ik toch wel de ergste pieps wil verwijderen is dat het gaat om een opname met alleen gitaar en zang.

Er schijnen inderdaad ook wel gepolijste snaren te bestaan. Savarez Soliste Poli of DAddario recording.
Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee. Wat ik gehoord heb gaan ze niet lang mee. Worden erg snel dof van klank.

Wat het overpakken betreft. Dat zal niet meevallen om dit snel onder de knie te krijgen. Stuk waar ik mee bezig ben is No More blues, ook wel bekend als Chega de saudade.
Ik wil hierin zowel een goede baslijn hebben en rekening houden met de melodie noten. Maar goed we blijven alsmaar oefenen, leren en verbeteren.

bert k
24 februari 2006, 22:51
Nog een idee: ga eens aan de slag met de plaats van de microfoon. Misschien kan een kleine verplaatsing al een groot verschil maken. Iets meer richting klankkast, en verder weg van de hals.

harrie-beton
25 februari 2006, 11:05
de beste tip is wel akkoorden overpakken in plaats van schuiven.

Ic3gl0vE
26 februari 2006, 16:03
je hebt het erover dat je het lelijker vindt worden als je galm toevoegt. Met een redelijk uitgebreide galm (bijvoorbeeld Waves Rverb) kun je instellen welk frequentiegebied de galm beslaat. Zo kun je dus bijvoorbeeld instellen dat je in het middengebied van je geluid de volle 100% ingestelde galm hebt en in het hoog bijna niks. misschien kun je daar wat mee, ookal leg ik het misschien niet helemaal duidelijk uit

rugzak
26 februari 2006, 23:58
................................

Ic3gl0vE
27 februari 2006, 19:51
maar misschien filteren ze dat gepiep wel (enigzins) uit de reverb. Veel reverb in het hoog gaat je bekkens in de weg zitten (als je die gebruikt) en kan het geheel soms wat onprettig laten klinken.

Jimi Hendrix
27 februari 2006, 22:32
probeer anders een de-esser om te filteren.

449
28 februari 2006, 21:49
je hebt het erover dat je het lelijker vindt worden als je galm toevoegt. Met een redelijk uitgebreide galm (bijvoorbeeld Waves Rverb) kun je instellen welk frequentiegebied de galm beslaat. Zo kun je dus bijvoorbeeld instellen dat je in het middengebied van je geluid de volle 100% ingestelde galm hebt en in het hoog bijna niks. misschien kun je daar wat mee, ookal leg ik het misschien niet helemaal duidelijk uit
Helaas beschik ik niet over de beste reverb. Op dit moment gebruik ik de bij Cubase VST bijgelverde plug-ins.
Ik zou wel een kopie van de gitaar track kunnen maken voor de galm. Hiervan zou ik de frequenties anders kunnen filteren.
Het proberen waard lijkt me.

Een eerder gemaakte opmerking over verplaatsen van de microfoon gaat in dit geval niet op. Voor de opname heb ik een Yamaha met ingebouwde piezo en microfoon gebruikt.
Ik ben wel eerst bezig geweest met een andere gitaar en microfoon (Rode NT1-A). Dit leverde ook niet het gewenst resultaat. Te veel bas, kortom niet een mooi geluid. Mogelijk dat dit aan de acoustiek van de ruimte kan liggen. Het is een goede gitaar en microfoon lijkt me ook wel o.k. Of heb ik het mis?

bert k
28 februari 2006, 22:22
Ja, met die Rode zijn goede opnames mogelijk. De klank is idd een kwestie van verplaatsen tot het lekker klinkt, maar de ruimte is ook van invloed.
Als je in je Yamaha een ingebouwde piezo en een microfoon hebt, kan je daar de onderlinge balans nog van regelen? Iets minder piezo kan wel schelen.