PDA

View Full Version : hoe zijn jullie begonnen?



jjason
23 februari 2006, 19:33
hey iedereen.....

Ik heb pas een elektrische gitaar gekocht en ik wil er graag op leren spelen maar ik doe voorlopig nog geen les.ik weet dat somige van jullie gewoon gitaar hebben leren spelen zonder les te nemen, hoe hebben jullie je dat aangeleerd? hoe hebben jullie geoefent enzo. ikd8 mischien steek ik er nog wat van op want ik wil het ook heel graag leren spelen

drap
23 februari 2006, 19:37
hey iedereen.....

Ik heb pas een elektrische gitaar gekocht en ik wil er graag op leren spelen maar ik doe voorlopig nog geen les.ik weet dat somige van jullie gewoon gitaar hebben leren spelen zonder les te nemen, hoe hebben jullie je dat aangeleerd? hoe hebben jullie geoefent enzo. ikd8 mischien steek ik er nog wat van op want ik wil het ook heel graag leren spelen

Tablatures, dat kan werkelijk iedereen lezen. Zo heb ik het geleerd. En dan eerst beginnen met de open akkoorden en na verloop van tijd komen er steeds meer barre-grepen bij. Ook vooral veel luisteren en ook kijken naar gitaristen naar wat ze doen

jjason
23 februari 2006, 19:40
okeey:D.... zij er nog meer mogelijkheden?

jjason
23 februari 2006, 19:44
zijn er nog anderen manieren?:P

chennie
23 februari 2006, 19:52
ik ben begonnen met het bouwen van een accoustische gitaar van triplex. Zag er niet uit, speelde niet, werkte niet en klonk voor geen meter. Dit in combinatie met proberen op elke gitaar die ik in mn handen kon krijgen (bij vrienden, op school etc) gecombineerd met metallica tabs en veel veel veel kijken en vragen bij anderen. Heb na een half jaar of iets wel een cheape western gitaar gekregen =)

drap
23 februari 2006, 19:56
okeey:D.... zij er nog meer mogelijkheden?

Jawel hoor! Les nemen, maar dat wilde je nie...

jjason
23 februari 2006, 20:00
naja,,,, niet dta ik het nie twil maar als je het ook gewoon zo kan leren:D
dus gewoon tabs proberen spelen en dat kom je er wel ....!?

Metfuk
23 februari 2006, 20:10
Ik ben ook met tabs begonnen.
Ik ben trouwens wel meteen op electrisch begonnen...op een Flying V :D

almarvk
23 februari 2006, 20:11
Met een blad met daarop 15 accoorden en met tips van mensen die wel konden spelen

jjason
23 februari 2006, 20:12
ik heb ook een elektrische een ibanez grx nogwat:D

bat
23 februari 2006, 20:12
Ik ben begonnen op de gitaar van mijn zusje. Zij wilde er een, kreeg er een en speelde er vervolgens nooit meer op. Klasgenoot kon gitaar spelen en deed me wat (power)chords voor, dat hielp al iets. Daarna een paar boeken met populaire liedjes uitgeschreven voor gitaar geleend en doorgewerkt en toen kon ik het wel zo'n beetje... dacht ik.

Toen in een bandje gestapt en pas echt leren spelen.

Tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik het niet met behulp van lessen heb gedaan.

jjason
23 februari 2006, 20:14
hebben jullie mischien nog matriaal / sites ofzo waarvan jullie denken dat het niet al te moeilijk is en dat je er echt wat aan hebt

Arjo
23 februari 2006, 20:20
het boek "de gitaar" kun je aardig wat uithalen voor het spelen en over de techniek van de gitaar. voor de beginner vind ik het een aanrader.

Nickname
23 februari 2006, 20:24
Het enige wat je nodig hebt is:

-een gitaar
-2 handen
-discipline
-en tablatuur

succes ermee :)

Ohja.. en vrienden die het al kunenn zijn af en toe wel handig :hippie:

Herman
23 februari 2006, 20:24
Ben begonne op de meest verrotte acoustische ooit...toen zei me ma, koop maar gitaar van je werkgeld...wat ik nooit had verwacht dus ik gitaartje opgehaald...toen HEEEEL veel (verotte) tabs geprobeert te spelen, andere mensen met gitaren vragen en ook dit forum...kheb later toch maar besloten les te nemen, want ik wil wel echt goed worden, en dat is met les makkelijker denk ik, dus net mn eerste les achter de rug :D

Luca P
23 februari 2006, 20:55
Les nemen?
Hahaha....heb ik niet nodig. Ik kan alles goed naspelen en heb een redelijk absoluut gehoor.
En nu 27 jaar later ben ik nog steeds muziek analfabeet en ben tot de conclusie gekomen dat ik véél verder zou zijn als ik wel les had genomen.
Dus als je slim bent neem je les. Dan heb je in ieder geval een goede basis.
Dat zegt mijn voorbeeld Brian Setzer altijd en hij heeft gelijk.
Ik ben in ieder geval niet in staat om hele arrangementen voor een big band te schrijven.
Simpel weg omdat ik dat niet snap.

Gewoon thuis djinge djing naspelen is leuker, maar helaas duurde het bij mij 2 keer zolang om te komen waar ik nu ben.

Kaïn
23 februari 2006, 22:22
Doe jezelf een lol en leer noten. Kost even werk maar je hebt daar de rest van je muziekale leven plezier van. Het helpt je namelijk bij het begrijpen van wat je speelt en als je serieus met muziek bezig wilt zijn is dat een must. Maar als je gewoon lekker wilt pingelen kan je best een tabje erbij pakken. Het miegelt van de site's met tabs erop.
En veel oefenen en er plezier in hebben, maar dat lijkt me duidelijk;)

Nickname
23 februari 2006, 22:26
Doe jezelf een lol en leer noten. Kost even werk maar je hebt daar de rest van je muziekale leven plezier van. Het helpt je namelijk bij het begrijpen van wat je speelt en als je serieus met muziek bezig wilt zijn is dat een must. Maar als je gewoon lekker wilt pingelen kan je best een tabje erbij pakken. Het miegelt van de site's met tabs erop.
En veel oefenen en er plezier in hebben, maar dat lijkt me duidelijk;)

Hmmz.. ligt eraan, ik snap geen drol van een notenbalk maar ik werk wel met de theorie erachter. Zelf heb ik het ook niet nodig omdat ik een notenbalk gewoon "te traag" vind werken, met tabs of gewoon uit mn hoofd ben ik veel sneller dan alles met noten uit te zetten. Ik denk dat het makkelijk kan zonder noten te kunnen lezen :)

AART
23 februari 2006, 22:28
ik heb de basis zelf geleerd, nu op les maar daar leer ik alleen maar solo'd beter spelen en hoe het allemaal in elkaar zit, maar aangezien ik vooral punk en metal speel is de basis riffwerk, en dat heb ik mezelf in een jaartje geleerd, nu ben ik vooral bezig met solo's leren maken die ook nog klinken :cooler:

Sim-Simon
23 februari 2006, 22:28
Geen les, gewoon naar je favoriete platen luisteren en proberen na te spelen. Of je het goed speelt of niet maakt niet uit, het gaat de eerste periode toch alleen maar om je eigen plezier.

vulvasonic
23 februari 2006, 22:29
Uren maken! Dat is sowieso een vereiste.
Een half uurtje per dag is niet genoeg.

Blijf kritisch op jezelf. Ga jezelf niet wijsmaken dat je met een paar accoorden een nummer ook echt goed kan spelen. Blijf je oren gebruiken.

Schrijf je eigen muziek. En ga uit van wat je wilt horen, niet wat je kunt. Wil je een lijntje tussen een paar accoorden spelen, maar je weet niet hoe..... ZOEK HET DAN UIT! Blijf je grenzen verleggen.

Maak plezier! Zonder plezier in je spel wordt het nooit iets.

drap
23 februari 2006, 22:35
Wat ook erg handig is, is om te weten hoe je een bepaald akkoord op meerdere manieren op verschillende posities moet pakken. Dat scheelt een hoop onnodig moeilijk grijpwerk

iwamoto
23 februari 2006, 22:38
en experimenteer vooral, veel dingen heb ik geleerd door te klooien, opeens "hela. dat klinkt hier hetzelfde", zo leer je trapetjes, nu heb ik les, en ben in 3 weken al verder als normaal in 3 maanden, les loont, maar miss. wil je idd eerst nog wat plezier klooien, erg leuk :)

Seven
24 februari 2006, 02:36
Het boek 'Gitaarspelen voor dummies' is ook erg goed, hebben ze in bijna elke bieb wel.

Ja!Die heb ik ook. Wel een goede "All-In" boek voor beginners. Staat zo een beetje van alles in. van "Snaren vervangen" tot "Power akkoorden" enzo.
Verder kan je zoals gezegd, het internet gebruiken.
Ik persoonlijk hebt eerst 4 lessen genomen. Daarso een beetje de basis geleerd. Daarna ben ik zelf een beetje aan het klooien geweest. (ben nu trouwens nog steeds in die fase van "maar wat klooien".)
Maar zoals Iwamoto al zei, je kunt eerst zelf een beetje aan de slag, met behulp van internet en boeken. En dan kan je later nog lessen nemen, als je al wat meer bekend bent met gitaar enso.
Ik zelf ben ook van plan om later weer lessen te nemen.
Maar nu eerst nog ff de basis dingen zelf leren.

Jerre
24 februari 2006, 03:06
Klik Mij (http://www.learntoplaymusic.com/UK/product_info.php?cPath=1_2&products_id=1873&osCsid=bfb3ce52c0583ef807aa063c59a956de)

Je moet deze link maar eens bekijken. Dit is echt een schitterend boek.
Kheb het zelf ook hier liggen. Het legt echt alles uit, hoe je moet stemmen (op verschillende manieren), hoe je een gitaar vastneemt, hoe je vingers horen te komen. Daarna begint het met de basis, legt uit wat elk deel van de gitaar is, hoe de snaren heten, de simpelste akkoorden (E en A), en dan de rest van de open akkoorden, barré-akkoorden, de 5 verschillende patronen waar de meeste akkoorden op gebaserd zijn, doorschuifakkoorden, ... Gewoon grondige basis.
Ondertusse spel je ook al kleine solo'tjes, benden en sliden, hammer-on en pull-off worden goed uitgelegd, daarna de opbouw van de toonladders (scales), eerst major, dan minor, dan over heel de neck, cickle of fifths, modes, ...

Het boek is opgedeeld in verschillende delen zodat je alles makkelijk terugvindt. Komt met 2 CD's die alle oefeningen begeleiden eerst traag, dan snel, zelfs het stemmen zit hier ook in zodat jeje gitaar kan stemmen zonder tuner.

Kost ongeveer 25€ en kan je vinden bij de lokale gitaarwinkel, of direct op die site. Zelf vind ik het een zeer goed boek, alles wordt echt heel duidelijk en rustig uitgelegd. Je blijft nooit achter met een gevoel dat je iets niet goed snapt.

Vooral het deel over de scales vond ik zeer mooi, daar heb ik op het net nooit één deftige uitleg over gelezen, maar het is eigelijk zo supel simpel om te snappen. En het deel over akkoorden heeft mij ook een heel nieuw inzicht gegeven in de akkoorden wereld. Ik heb het boek al een jaartje en ben er echt beter door geworden, nu weet ik ten minste waar ik mee bezig ben.

PS: Oh ja, heel het boek is in TAB-vorm, dus je moet niets kennen om dit te kunnen volgen.

SBloke
24 februari 2006, 12:00
Begonnen met een 15-tal basis-accoordjes.. heb er ruim een jaar over gedaan om die er goed in te krijgen (maarja, speelde dan ook amper)

Nadat ik besloot om toch echt gitaar te gaan spelen heb ik de ovation van m'n "schoonvader" over kunnen nemen en daar speel ik nu dus op.. na bijna 2 jaar les en veel autodidactisch spul...

arjanb01
24 februari 2006, 12:02
hey iedereen.....

Ik heb pas een elektrische gitaar gekocht en ik wil er graag op leren spelen maar ik doe voorlopig nog geen les.ik weet dat somige van jullie gewoon gitaar hebben leren spelen zonder les te nemen, hoe hebben jullie je dat aangeleerd? hoe hebben jullie geoefent enzo. ikd8 mischien steek ik er nog wat van op want ik wil het ook heel graag leren spelen

Ik ben op mn 10e begonnen met lessen klassieke gitaar. Dit heb ik 9 jaar gedaan en ben daarna begonnen met elektrische gitaarles. Heb tot 3 jaar geleden les gehad. En sindsdien ben ik compleet genoeg om in (bijna) elk band mee te draaien !
Dus mn advies: neem ALTIJD les, vooral goed voor je houding en je techniek. Ik ken mensen die een foute techniek hebben aangeleerd en daardoor blessures hebben gekregen dus ik zou op zoek gaan naar een goeie leraar die niet te duur is !

jjason
24 februari 2006, 14:38
okeey maar wat kan ik dan in de tussentijd (totdat ik les krijg mezelf aanleren)??

Shoarm
24 februari 2006, 15:15
Ik begon een paar jaar terug met nirvana, of course, lekker makkelijk. Toen pennywise enzo, powerchords zijn ook niet al te moeilijk. Toen wat acdc en gewoon open akkoorden en nu meer naar barrégrepen, solo's. Speel wat je vet vind klinken en wat je leuk lijkt om te leren.

Elke keer dat je iets speelt wat je leuk vindt klinken zal eenk leine overwinning enz ijn en tevens een zetje in de rug om je grenzen te verleggen.

arjanb01
24 februari 2006, 15:20
okeey maar wat kan ik dan in de tussentijd (totdat ik les krijg mezelf aanleren)??

dingen jezelf aanleren is oke. En dat is ook mogelijk vanuit wat je geleerd hebt. Dat neem je als basis en van daaruit ga je zelf experimenteren, zo heb ik het zelf ook altijd gedaan ! Dus ik zou zeggen zo snel mogelijk les nemen ! :)

Aron Maiden
24 februari 2006, 20:29
Ik had gewoon eerst wat Akkoorden geleerd, als je dat kunt ga je bezig met tabs enz!, na loop van tijd ga je wat bezig met inprovistatie/ toonladders, Dan ga je wat solos oefenen en expirimenteren, En dan ga je gewoon in een band spelen!:) Daar doe je het immers toch voor?

Ook is het mischien wel een tip om gewoon veel soorten muziek te spelen, Blues, Jazz, (hard) Rock,
en je moet niet (te) Snel tereden zijn, oefen net zo lang tot dat je iets kunt en niet als je iets halfgebakken kunt spelen gewoon tevreden mee zijn.

het gaan ook niet meteen om snelheid oid!,
leer gewoon eerst goed en netjes spelen snelheid komt later wel:)

Sora
25 februari 2006, 17:02
Ik speel nu ook iets meer dan twee jaar en ik krijg les van een beroepsmuziekant en ik kan je zeggen dat dat enorm handig is! De opleiding die je dan krijgt is echt veel beter dan dat je het zelf allemaal moet uitzoeken, en het is gewoon veel beter om iemand te hebben die je op je fouten kan wijzen. Laatst zaten we samen te improviseren en er kwam een andere leerling binnen. Toen we stopten zei mijn leraar dantegen die gast dat ik 2 jaar gitaar speelde en die was hoogst verbaasd omdat hij dacht dat ik al wel wat langer bezig was. Dat is niet om op te scheppen ofzo, maar zoek een degelijke leraar en je gitaarspel gaat met sprongen vooruit, als je thuis genoeg oefent tenminste.
De leraar die ik heb begeleidt je met boeken. Toen ik net begon had hij voor 2 boeken gezorgd, één dat van de absolute basis naar het serieuze werk gaat dmv tabs, en één met enkel noten. Dat boek met tabs heb ik nu bijna uit, en ik heb inmiddels een boek voor lead guitar solo's waar ik in bezig ben, maar mijn boek met noten heb ik na 3 weken aan de kant gesmeten omdat het me echt geen ruk intersesseerde. Maar toch blijft hij zeggen dat ik dat boek zeker niet weg mag smijten omdat ik later ga zeggen dat ik noten wil leren lezen en daar is ie 100% van overtuigd.
Ik weet niet of hij gelijk zal krijgen, maar heb je noten echt wel zo hard nodig?

juniorzorro
6 maart 2006, 11:11
Ik ben begonnen met boeken uit de bibliotheek.
Persoonlijk vind ik dit een goede titel: "Gitaar spelen voor dummies"
Voor de rest kun je veel tablatuur van het internet "plukken"

Succes!

Soul Grinder
8 maart 2006, 13:22
Ik ben begonnen met gitaarles bij een leraar thuis, maar daar heb ik alleen wat aan gehad met betrekking tot het noten lezen. etechte leren kwam pas toen ik begon met cd's mee te spelen. Ik begon met Nirvana en en al vrij gauw overgestapt op de cd's van Joe Satriani. Dat ging uiteraard nog niet perfect, maar daardoor kreeg ik wel voloende speelervaing om in een bandje te kunnen gaan spelen. En door het spelen in een band en zelf muziek bedenken ben ik pas echt veel gaan leren, in combinatie met thuis veel oefenen met de metronoom om te werken aan m'n strakheid en verschillende slagjes en zo.