PDA

View Full Version : Schroefjes humbucker vervangen mogelijk?



Braindead
23 februari 2006, 19:09
Ik heb een 2de hands gitaar waarvan de schroefjes, waarmee je de poolpieces kunt verstellen (hoog laag), wat verroest zijn. Kan ik deze er gewoon uitdraaien en vervangen voor andere?

Ik weet namelijk niet zeker hoe dat van binnen zit.....


Niemand?

chennie
23 februari 2006, 21:26
eitje.

echter twee problemen. één: het vinden van een juiste vervangende schroef, de gitaarwinkel kan je wel hierbij helpen.
twee: de hele humbucker met rand moet je eruit halen. Dit lijkt erger dan het is. Maar de humbucker zit vast aan het plastic frametje. Schroef dit frame los, dan kan je zo nieuwe schroeven indoen. HIj moet er uit omdat je anders gewoon erg lastig de schroef in kan doen ivm dat veertje.

DarknessAwaits
23 februari 2006, 21:31
Hij heeft het over de polepieces, niet over de schroeven waarmee de humbucker op zijn plaats zit.

Volgens mij kun je die niet vervangen, maar daar kan ik me ook in vergissen.

Braindead
23 februari 2006, 21:53
Bedankt voor de reacties. Ik had het inderdaad over de schroefjes van de polepieces. Dus de schroefjes bovenop de humbucker.
Het kan dus niet?
Anders probeer ik ze er gewoon uit te draaien, maar ik weet dus niet of het van binnen aan iets vastzit ofzo..... :(

Nickname
23 februari 2006, 21:54
Je kan gewoon ook een middeltje kopen dat roest weghaalt.. ik heb hier zon pen liggen en dat werkt fantastisch :hippie:

wietse
23 februari 2006, 22:16
wisselt erg per element of het wel of niet kan, meestal kan het wel maar dan wel 1 voor 1 zodat de boel niet compleet uit elkaar valt.
jde uiste schroefjes vinden is een probleem je hebt nog de meeste kans in een electronica zaak en dan nog zal je niet snel verchroomde schroefjes vinden, mischien roestvrijstaal.
en anders gewoon even met de dremel met een staalborsteltje er op over die schroefkopjes gaan zodat de ergste roest er af is.

wat voor gitaar is het trouwens?

Braindead
24 februari 2006, 14:24
Het is een Musicman Axis, dus het zijn custom wound pickups.... ik kan dus niet zo ff een ieuwe pickup erin gooien......
Ik heb al even van een oude humbucker geprobeerd, en daar kun je gewoon het schroefje eruit halen....Ik denk dat ik ze maar gewoon ff een voor een vervang

no 1 hops
24 februari 2006, 14:28
kan je niet gewoon de schroefjes iets naar bovenhalen rest even goed afplakken en dan met de dremel aan de gang.
andere pooltje kunnen de sound veranderen

Braindead
24 februari 2006, 14:31
hmm heeft roest eigenlijk uberhaubt effect op de klank van de pickup (gitaar)?
anders laat ik het gewoon zitten. Het stoort me eigenlijk nauwelijk.....

no 1 hops
24 februari 2006, 14:46
roest zal niet veel in geluid uitmaken, maar het materiaal waarvan die pool pieces gemaakt zijn wel.
dus zomaar even anderen halen is kans op iets ander geluid.
roest is wel een ander probleem.
heb er een pickups van een tweedekans door verloren.
zat tot ongeveer 1 cm diep en heeft waarschijnlijk de isolatielaag van het koperdraad aangevreten.
totale kortsluiting.
zou voorzichtig zo'n pooltje omhoog draaien zodat het kopje er net boven uitsteekt om te zien inhoevere er nog roest zit.
ben zelf van plan over een tijdje eens die andere pickup die het nog doet te potten met was.
hopenlijk gaat dat tussen de draden zitten zodat ik ook die niet verlies

Braindead
24 februari 2006, 16:00
Goeies'morgens dat dat zelfs je koperdraad aan kan tasten en korstluiting kan veroorzaken...... Ik heb nog een andere oude humbucker liggen dus ik denk dat ik die schroefjes er dan maar in draai.....
Om problemen te voorkomen.....

damn

no 1 hops
25 februari 2006, 07:55
zou toch maar gewoon die pooltjes wat omhoog draaien en de roest eraf halen.
als die pickups goed zijn zou ik ze niet vernielen met andere pooltjes.
of zitten er ook van die gladde pooltjes op en zijn die ook roestig?

Braindead
25 februari 2006, 17:40
nou, ik heb de schroefjes er eventjes een stukje uitgedraaid maar het is alleen maar de kop die wat oppervlakkige oxidatie vertoond.
Niks som me zorgen oer te maken dus.......