PDA

View Full Version : electrische gitaar in de kerk gaat zomaar niet



gijsbreghtgitaar
23 februari 2006, 14:52
Ik speel regelmatig met een groep in verschillende kerken.
Daar heb ik een steeds terugkomend probleem.

Wellicht weet iemand een oplossing.
In kerken wordt veelal gewerkt met "ringleiding". Dit is een systeem voor slechthorende mensen. Het zaalgeluid wordt via een ringleiding als electronisch signaal de kerk ingestuurd. Gehoorapparaatjes pakken dit signaal op en versterken het.
Mijn Gibson pakt die signalen ook op via de elementen en de versterker doet de rest. Het resultaat is een oncontroleerbaar en rondzingend geluid.

M'n Gibson heeft open humbucker elementen, d.w.z. geen afdekkapje o.i.d.
Ik begrijp dat dat e.a. al gevoeliger maakt.
Inmiddels ben ik zover dat ik een andere gitaar aan wil schaffen.
Waar moet ik op gaan letten om dit ringleidingsprobleem te voorkomen ?

almarvk
23 februari 2006, 14:58
Misschien weet Nocki hier een oplossing voor omdat hij (geloof ik) ook vaak in kerken speelt.

Heb je het al geprobeerd met kapjes?

Javaca
23 februari 2006, 16:56
Vreemd, ik heb er nooit last van (speel vaak in kerken met een ringleiding zelfs op sc's)

Albert
23 februari 2006, 17:39
Ook nooit problemen mee gehad.......

Daniël_san
23 februari 2006, 18:06
Ik heb in kerken gespeeld, nooit last van gehad. Maar jij hebt het over een ringleiding.
Waar sta jij vanaf die ringleiding? (links/rechts) Want heb je er ook last van als je ergens anders staat? (op het podium e.d.)

SimonS
24 februari 2006, 01:38
ik heb er in kerken ook nog nooit last van gehad. in ongeveer 6 verschillende kerken, 4 verschillende amps, 4 verschillende gitaren. helemaal niets van dat! afschermen is het eerste wat in me opkomt, maar ik ken het principe van ringleiding niet precies dus...

no 1 hops
24 februari 2006, 15:07
zou eens een goed geisoleerde gitaarkabel proberen.
die ligt meestal op de grond en dus in de buurt van die ringleiding.
zit ook te denken aan de evt losse pedalen die op de vloer staan.
kortste klap, even van een collega een andere gitaar uitproberen op jouw set.
geen probleem? dan zit het in je gitaar.
wel probleem, dan word het een kwestie van elke onderdeel uit je set halen totdat je de boosdoener vind.

gijsbreghtgitaar
24 februari 2006, 15:16
Ik weet zeker dat het aan de gitaar ligt. De basgitaar heeft nergens last van. Als ik acoustisch speel over m'n set zijn er ook geen problemen. Zelfs m'n super-goedkope "Custom" gitaar doet het gewoon.
Het is een beetje zuur dat een dure Gibson dan problemen oplevert.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zoek een leuke allround gitaar erbij en dan zie ik wel weer. Waarschijnlijk zullen dichte elementen al wonderen verrichten. Verder test ik nog wel wat kabels uit. Tenslotte kan dat nog wel verschil maken.

matto
24 februari 2006, 22:10
probeer anders eens om de versterker op een andere plek te zetten en eens wat te draaien aan de toonregeling van gitaar en /of versterker waarschijnlijk is je gitaar een redelijk goed afgestemde ontvanger in combinatie met je versterker.
Met een ander versterker kan het misschien ook opgelost zijn.

no 1 hops
25 februari 2006, 12:30
Ik weet zeker dat het aan de gitaar ligt. De basgitaar heeft nergens last van. Als ik acoustisch speel over m'n set zijn er ook geen problemen. Zelfs m'n super-goedkope "Custom" gitaar doet het gewoon.
Het is een beetje zuur dat een dure Gibson dan problemen oplevert.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zoek een leuke allround gitaar erbij en dan zie ik wel weer. Waarschijnlijk zullen dichte elementen al wonderen verrichten. Verder test ik nog wel wat kabels uit. Tenslotte kan dat nog wel verschil maken.dichte elementen hebben echt niet zoveel invloed.
krijg het idee dat het een rondzing effect is en dat ligt aan slecht gewonden elementen.
die kun je waxen, en dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe gitaar.
heb je niet een andere gitarist die op jouw set even kan spelen met zijn eigen gitaar?

Nocki
25 februari 2006, 20:06
Hoi,

Ook ik heb hier nooit last van. Wel speel ik draadloos dus ik denk idd dat je het moet zoeken in je kabels en je elementen die mischien iets oppikken. zijn je pickups geaard???


Nocki

PS ik zoek me altijd rot naar het reverb knopje in oude kerken. nooit gevonden helaas. wet iemand waar de reverb knop zit???

Daniël_san
25 februari 2006, 20:12
jah, er hangt daar ergens zo'n koort. Dat is opgehangen aan iets in de toren. :P

(owjah, over die EQ, behringer DSP8024, niet duur, weinig ruis, en je kan presets opslaan)

Rectifier
26 februari 2006, 02:32
Heb dit probleem ook al regelmatig meegemaakt.
Ligt niet zozeer aan de kabels of PU's.
Beste oplossing is eisen dat ze de ringleiding uitzetten, ben je van een hoop ellende af.
Alhoewel er veel kerken zijn die dat niet zullen accepteren zeg je toch gewoon 'die slechthorenden die zijn of al bekeerd of ze horen de muziek zonder ringleiding ook wel' :D

Nu serieus, ik werk vaak met het volumepedaal. Zodra ik niet speel of tussen de nummers door meteen volume dicht en zolang je maar speelt gaat het doorgaans wel goed. Ik speel met best veel gain en heb constant last van rondzingen. Heb EMG's en Mogami kabels dus ga me niet vertellen dat het aan setup ligt.

Fouter
28 februari 2006, 16:46
In de vorige kerk waar ik heenging, daar hadden we ook zo'n ringleiding. Gitarist speelde over Fender Telecaster + Fender buizenbak. Geen probleem.

dejohan
1 maart 2006, 17:50
wtf? In een kerk? Qua rock'n'roll kan dat wel tellen. :)
Gewoon brute Mesa Boogie stack van 5000 watt volledig open gebruiken. Dan zullen de doven het wel niet erg vinden als dat ringelingding uit staat.

vester86
1 maart 2006, 23:37
5000 watt?? pmpo misschien.....