PDA

View Full Version : testen elektronica (elementen)



tiopsa
23 februari 2006, 11:56
Hallo,

Gister heb ik een oude gitaar gekocht. Ding komt uit de 70-er jaren, en zo ziet ie er ook uit. De gitaar heeft 2 elementen, 2 elementschakelaartjes, een volume-, en een tone-potmeter.Ik had gehoopt dat hij het nog zou doen, maar als ik hem inplug hoor ik alleen een ruis. De elektronica ziet er nog netjes uit, dus ik zou eigenlijk niet weten waar ik moet beginnen. Ik denk dat het het makkelijkste is als ik de elementen eerst test, dus mijn vraag:

- Is er een manier om te testen of de elementen het nog doen? Kan ik ze bijvoorbeeld rechtstreeks met een jackplug op de versterker aansluiten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes, Tim

sickpunk
23 februari 2006, 12:00
je kan ze meteen op de jack-input van jegitaar aansluiten ja, dat is geen probleem. mar de kans dat het echt je elementen zijn die kapot zijn is niet zo groot, aarschijnlijk gewoon slechte bedrading, rotte potmeters, rotte schakelaar enz

iwamoto
23 februari 2006, 12:06
iets wat ik mijn tech, wel eens heb zien doen, mits je een stemvork hebt, aanslaan en boven de elementen houden, kan je precies horen welke geschakeld zijn en of ze het nog doen

no 1 hops
23 februari 2006, 12:12
als je ze eruit haald en de twee draden kunt aansluiten dan even met een metalen ding op de bovenkant van de pickup tikken (op de pooltjes).
hoor je dat dan lijken ze te werken.
heb je een multimeter dan is het nog simpeler
zet hem op ohm, bijv 1 kohm stand of 10kohm en zie wat de weerstand is.
een multimeter is altijd handig ook voor het doormeten van de potmeters.

wietse
23 februari 2006, 18:29
spuit eerst alle schakelaars en potmeters maar eens goed in met contactspray, dat doet vaak wonderen, elementen zijn eigenlijk nooit stuk.
2 elementschakelaars ?
zijn dat van die schuifschakelaartjes, zo ja grote kans dat daar het probleem zit, vaak kan je die dingen wel uit elkaar halen en schoonmaken als je voorzichtig bent.

foto's zijn ook altijd welkom.

tiopsa
24 februari 2006, 23:41
het zijn inderdaad 2 schuifschakelaartjes. Ik ben nu op zoek naar een bedradingsschema, maar ik snap niet goed hoe ik met deze 2 schuifschakelaartjes moet schakelen?

Iemand een idee welk bedradingsschema ik kan gebruiken?

- 2 elementen
- 2 schuifschakelaartjes
- volumepot
- tonepot
- jack

Trouwens, zijn de weerstandjes tussen je pots noodzakelijk?
Iemand die me kan helpen?


Groetjes, Tim

wietse
25 februari 2006, 00:00
heel simpel gewoon 1 schakelaar per element om dat element aan of uit te zetten, dus als je ze beide op de uitstand hebt staan hoor je ook niks.
dat weerstandje is noodzakelijk, zonder dat doet je toonregeling niks.
voor een schema kan je het best googlen op fender mustang schema's die hebben dezelfde configuratie.

Fumi SG
25 februari 2006, 00:19
Even tussendoor... bij je toonregeling zit geen weerstand, maar een condensator.;)

tiopsa
27 februari 2006, 00:34
Ik snap er niets meer van. Alles netjes gesoldeerd volgens het Fender Mustang schema, zonder resultaat. Als ik de gitaar inplug krijg ik een bromgeluid, niets wat op een toon lijkt.
Daarna een element aan de jack-ingang gesoldeerd en op de gitaar met 1 snaar geplaatst (dit zou toch een toon op moeten leveren?) Als ik hem inplug krijg ik een brom, maar niets wat op een toon lijkt.

Iemand nog tips?

no 1 hops
27 februari 2006, 07:34
is er in je omgeving niet een electronica winkel waar iemand hem even doormeet met een multimeter?

tiopsa
27 februari 2006, 11:31
is er in je omgeving niet een electronica winkel waar iemand hem even doormeet met een multimeter?

ik heb ze doorgemeten. Met de multimeter op 20Kohm meet ik bij het halselement 2,43 en bij het brugelement 2,46
Aangezien ik nogal een noob ben op dit gebied, zeggen mij deze waarden niets...alleen dat ik weerstand heb, dus dat de elementen goed zouden zijn?

wietse
27 februari 2006, 11:34
Ik snap er niets meer van. Alles netjes gesoldeerd volgens het Fender Mustang schema, zonder resultaat. Als ik de gitaar inplug krijg ik een bromgeluid, niets wat op een toon lijkt.
Daarna een element aan de jack-ingang gesoldeerd en op de gitaar met 1 snaar geplaatst (dit zou toch een toon op moeten leveren?) Als ik hem inplug krijg ik een brom, maar niets wat op een toon lijkt.

Iemand nog tips?
massa omgewisseld?

en meet die schuifschakelaars ook even door of die nog wel werken, de elementen lijken me wel ok.

no 1 hops
27 februari 2006, 14:45
wietze, ik twijfel niet aan je ervaring maar volgens mij zitten die waarden van de pickups helemaal niet goed.
als ik mijn multimetr gebruik, stand 1Kohm dan geeft een standaart fender single ongeveer 7 Kohm

een redelijk felle hummie zit op algauw 10 a 15 Kohm.

als ik de multimeter op stand 10Kohm zou zetten gaan de waarden terug naar onder de 1 of 1,5
tiopsa meet bij 20Kohm nog dikke 2. dus zover ik dat ooit begrepen heb zijn die dingen wel erg hot voor een 70 er jaren gitaar.
maar ik zal wel ergens de plank missen

tiopsa
27 februari 2006, 16:39
hehe...eindelijk gelukt!
Het zat 'm in de schakelaartjes, had ze al schoongemaakt (contactspray en doekje), maar toch nog maar eens nagelopen, pooltjes licht opgeschuurd, en ja hoor!
Enige wat ik nu nog moet doen is een condensator tussen de tone-pot. Wat voor een zou ik hier het beste tussen kunnen doen? Ik heb 250 pots.

Ik zal eens een fotootje maken, kunnen jullie zien waar ik het over heb!

Groetjes en allemaal bedankt! Tim