PDA

View Full Version : ervaring met grenen en vuren hout



no 1 hops
23 februari 2006, 10:54
vraag mij nu af of er forumisten zijn die eerst zijn begonnen met vuren of grenen voor een body en wat de ervaringen daarmee waren.
evt ook andere materialen.

Anavrin
23 februari 2006, 12:26
heb er zelf geen ervaringen mee, maar wel een gerelateerde vraag. Ik heb nl een dikke (12 cm) eiken tafel staan van een jaar of 30 oud. Is van dat hout nog een goed klinkende body te fabriceren?

blimb
23 februari 2006, 12:35
ik denk dat er best eenbody van te zagen is, maar ik denk dat je met het spelen een gratis hernia erbij krijgt.. eiken is echt zo zwaar...

charlotte
23 februari 2006, 13:17
Hey Luitjes; :)

Van grenen zou je idd een proefmodel kunnen maken, het heeft echter een grove struktuur, dus de finisch hiervan is minder mooi, wat men ook wel eens doet om te oefenen, is Mdf, dit is minder grof, en vrij goedkoop.
Eiken is idd zwaar, en niet echt geschikt als gitaarhout in het algemeen,het zou slechte tooneigenschappen hebben, maar laatst kwam ik een site tegen over de red special van Brian May, en hier vertelde men dat hij het middengedeelte van de body( verlengde van de neck dus ) en de toets van eiken heeft gemaakt , dus proberen kan altijd, maar het is niet gebruikelijk.
enkele links :
http://gitaarbouw.web-log.nl/ (collega bouwer)

http://www.boardsprep.com/mp3/guitar.htm ( Brian May gitaar)

succes groetjes Charlotte :lp:

marter544
23 februari 2006, 13:45
heb er zelf geen ervaringen mee, maar wel een gerelateerde vraag. Ik heb nl een dikke (12 cm) eiken tafel staan van een jaar of 30 oud. Is van dat hout nog een goed klinkende body te fabriceren?

Ik denk dat je van die eiken tafel prima een gitaar kan maken, en denk(let wel: denk) ook dat het niet eens zulke slechte klankeigenschappen heeft, zoiets als mahonie, alleen dan wat koeler en scheller. Het heeft denk ik wel een goede sustain.
Alleen houdt er wel rekening mee dat eiken heel hard is, en daarom ook moeilijk te bewerken, moeilijk te zagen, en het gaat ook snel splinteren. Ik heb zelf namelijk wel eens met eiken gewerkt, alleen het was geen gitaar.

no 1 hops
23 februari 2006, 14:44
je zou natuurlijk ook een eiken body kunnen maken uit twee delen, of de onderkant eiken en een andere top.
in het eiken dan wat soundholes maken, word hij lichter van en is volgens mij wel meer gedaan om de klank wat acousticer te maken.
zo zat ik dus te denken aan een grenen onderkant met bv eiken top.
en toch gebruikt men voor acoustice gitaren toch of een vuren of grenen soort, toch? spruce ?

B_2_the_a
23 februari 2006, 15:43
vuren(fijn dan) wordt gebruikt voor bovenbladen van sommige akoustische gitaren

verder


voor grenen moet je bij javaca zijn, schijnt dat hij een elektrische ukelele ervan aan het maken is :P uit een restje werkbank(Die al zeeer groot is uche uche)

nickbongers
23 februari 2006, 16:09
grenen is volgens mij gewoon goed klankhout, en vergelijkbaar met dat spul waar de meeste fenders van gemaakt worden (ben ff de naam kwijt, niet ash maar die ander...)

het is alleen dat in amerika (azie ook??) die andere boompjes nou eenmaal meer voorkomen en grenen minder (die voornamelijk in europa).

edit:
grenen een grove structuur? eerder erg fijn denk ik zo (heeft een grote plank grenen onder zn computer) toch?

Javaca
23 februari 2006, 16:54
voor grenen moet je bij javaca zijn, schijnt dat hij een elektrische ukelele ervan aan het maken is :P uit een restje werkbank(Die al zeeer groot is uche uche)

Ik ben idd een ukelele van grenen aan het bouwen.
Is gewoon een geintje tussendoor.

Grenen is erg zacht, en het splintert gemakkelijk.

Mattia
23 februari 2006, 18:01
grenen is volgens mij gewoon goed klankhout, en vergelijkbaar met dat spul waar de meeste fenders van gemaakt worden (ben ff de naam kwijt, niet ash maar die ander...)

het is alleen dat in amerika (azie ook??) die andere boompjes nou eenmaal meer voorkomen en grenen minder (die voornamelijk in europa).

edit:
grenen een grove structuur? eerder erg fijn denk ik zo (heeft een grote plank grenen onder zn computer) toch?

Alder (Elzen, dus) lijkt nauwlijks op Grenen, bij mijn weten. Grenen is niet bepaald de meest fijn-gestructureerde houtsoort.

Javaca
23 februari 2006, 18:17
Vuren en grenen hebben ook een groot hardheidsverschil tussen het zomer- en winterhout

Raytheman
23 februari 2006, 23:25
Jongens (en meisje),
grenen en vuren is naaldbomenhout. Heeft dus een hele langdradige structuur en is zacht. ( omdat het hout vrij snel groeit)
Fender maakt zn eerste prototypes van vuren maar stapte maar snel over op essen. Toch zijn er vele gitaristen die zweren bij de klankeigenschappen van vuren/grenen omdat deze erg 'open' is...

Mattia
24 februari 2006, 10:22
Yep. Ik wil in de toekomst best een gitaar maken uit Spruce en/of Western Red Cedar. Lijkt me erg fragiel, maar toch wel flink wat hebben.

Maargoed, wat gitaristen nou magisch vinden neem ik met een flinke korrel zout; het gaat immers vaak om het magische denken en de 'mojo' van die oude Fenders, en heeft weinig te maken met instrinsieke eigenschappen. IMO.

no 1 hops
24 februari 2006, 14:57
zit te denken aan dat ik een balkje mahonie heb.
als ik die nu eens zou gebruiken als middenbalk waar brug en nek aan vast komen.
de rest maken van grenen evt met een andersoortige top

gewoon een fun gitaar iets als dit
http://myspace-647.vo.llnwd.net/00243/74/65/243615647_l.jpg
waarvan nog meer te vinden is hier
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessageRange?topicID=1903 .topic&start=1&stop=20

Gerrit
24 februari 2006, 15:26
Ik zou als het dan goedkoop moet multiplex gebruiken,
Heb ik ook gedaan voor m 'n eerste body.
Trekt niet krom, en dat is een groot voordeel, ook voor de body.
En het is super makkelijk te bewerken.

Rw
26 februari 2006, 14:44
ik heb nu mijn body van vuren bijna af. tis voorzichtig werken maar als je het goed doet.

ik ben ontzettend benieuwd naar de klankt (tis een H/H strat)

Mattia
26 februari 2006, 15:03
Erm, Multiplex van een beetje redelijk kwaliteit is echt niet 'goedkoop' te noemen, vind ik. Als je voor 25-30 euro een blok (wit) limba kunt krijgen al helemaal niet (goed hout hoeft niet duur te zijn, immers).